محصولات آرایش ارگانیک چگونه هستند و چه مزایایی دارند

محصولات آرایش ارگانیک چگونه هستند و چه مزایایی دارند؟

این روزها، واژه‌های ارگانیک و طبیعی را زیاد شنیده‌ایم، این دو واژه، به فروشندگان کمک می‌کند، که محصول خود را راحت‌تر و بی‌دردسر بفروشند و مردم، با خرید محصول ارگانیک و طبیعی، با خیال راحت و آسوده، از آن استفاده می‌کنند. محصولات غذایی ارگانیک، لوازم آرایشی ارگانیک، محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و غیره وغیره، مواردی هستند، که با آن‌ها مواجه شده‌ایم. اما واژه ارگانیک به چه معنا است؟ 

واژه ارگانیک به چه معناست؟

واژه ارگانیک، به معنی تولید محصول در فرآیندی عادی و طبیعی، بدون استفاده از کود‌های شیمیایی و دخالت عوامل خارجی است، به عبارت دیگر، آن محصول فاقد مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی است، درنتیجه، ضرر کم‌تری دارد. آن چیزی که در محصولات ارگانیک مهم است، آن است که، یک محصول می‌تواند ارگانیک و طبیعی باشد، اما همه ترکیبات آن ارگانیک نیست. علاوه برآن که، احتمال تقلبی بودن محصولات وجود دارد و ممکن است، برخی از ترکیبات محصولات، دستکاری شود، برچسب ۱۰۰ درصد ارگانیک روی محصولات، نشان دهنده طبیعی بودن آن‌ها نیست، زیرا ممکن است، آن محصول باز هم حاوی مقداری مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی نیز باشد. هم‌چنین، تهیه و تولید محصولات ۱۰۰ درصد ارگانیک، نیازمند هزینه و زمان بسیار زیادی است، زیرا محصول در روند عادی و طبیعی خود شکل می‌گیرد، درنتیجه، تنوع پایین خواهد بود و قیمت بالا.

بدون شک همه می‌دانیم، که محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی ارگانیک، بهترین محصول برای شادابی و سلامت پوست است و دامنه آسیب به پوست را، کاهش می‌دهد. محصولات ارگانیک، عوارض کم‌تری دارند و برای محیط زیست، بی‌خطر هستند. تاثیر محصولات ارگانیک، زمانی مشخص می‌شود، که در طولانی مدت از آن استفاده کنید و آن را با محصولات شیمیایی و غیر ارگانیک، مقایسه کنید، آن زمان متوجه خواهید شد، که قیمت بالای محصولات ارگانیک، در مقایسه با تاثیری که روی زیبایی و سلامت پوست به جا می‌گذارد، چندان مهم نیست.

با همه این‌ها، محصولات ارگانیک نیز می‌تواند، موجب ایجاد حساسیت یا آلرژی‌های پوستی شود، زیرا پوست ما ممکن است، به برخی روغن‌ها و مواد گیاهی نیز واکنش نشان دهد، بنابراین، یک محصول را صرفا به خاطر ارگانیک بودن آن، تهیه نکنید، ابتدا مطمئن شوید، که ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن، با پوست شما سازگار باشد. یک نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که، محصولات ارگانیک، فاقد مواد نگهدارنده است، بنابراین عمر کوتاهی دارند و باید دور از نور خورشید، نگهداری شوند.

ارگانیک بودن یک محصول آرایشی و بهداشتی، به آن معنا است که در تولید محصول، فقط از روغن‌ها و گیاهان طبیعی استفاده شود و برای پرورش آن گیاهان، از کود‌های شیمیایی استفاده نشده باشد، به عبارت دیگر، موادی که در ترکیبات لوازم آرایشی به کار رفته است، در فرآیند طبیعی و عادی خود رشد کرده باشند و فاقد هرگونه مواد شیمیایی باشند.

در لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک، از موادی مانند عصاره شیرین بیان، سدر، بابونه، رزماری، عسل و…استفاده می‌شود. علاوه بر آن، در این گونه محصولات، ویتامین‌هایی مانند آ، ایی و سی یافت می‌شود، که به بهبود وضعیت پوست و حفظ سلامت آن، کمک می‌کند، هم‌چنین، محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک، دارای عطر و رایحه طبیعی مانند گل سرخ و گل محمدی است، که عطری دلنشین و خوش‌بو دارد.

محصولاتی که به روش ارگانیک تهیه می‌شوند، روی بسته بندی‌ آن‌ها، عبارت (تهیه شده به صورت طبیعی یا ارگانیک) مشاهده می‌شود. در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی نیز، همین طور است، ولی از آن جا که، تهیه و تولید محصولات آرایشی بدون دخالت مواد شیمیایی، بسیار سخت و پر هزینه است، بنابراین، تهیه یک محصول آرایشی و بهداشتی کاملا ارگانیک، غیر ممکن است و تنها، بخشی از مواد تشکیل دهنده آن، ارگانیک و طبیعی است، نه تمام آن‌ها.

شاید عبارت مواد آرایشی معدنی را نیز، شنیده باشید، این محصولات بسیار پرطرفدار هستند، زیرا از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و در ترکیبات خود، حاوی ضد آفتاب نیز هستند. در این محصولات، از مواد شیمیایی، به مقدار اندکی استفاده شده است، به همین علت، طرفداران خاص خود را دارد و ماندگاری آن‌ها، روی صورت بیشتر است.

این گونه محصولات، به دلیل آن که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، برای پوست‌های حساس نیز مناسب هستند. مواد معدنی و طبیعی موجود در این محصولات، به پوست حالت طبیعی و درخشان می‌دهد و روی پوست سبک هستند، بنابراین پس از مصرف آن‌ها، احساس سنگینی روی پوست نخواهید داشت. در این گونه محصولات، الکل و ترکیبات غیر طبیعی و شیمیایی یافت نمی‌شود. این محصولات، برای هر سنی و برای هر رنگ پوستی، بسیار مناسب است.

لوازم آرایشی ارگانیک و طبیعی، دارای برچسب گیاهی و طبیعی هستند و به این شکل، در بازار عرضه می‌شوند و شما با مشاهده این برچسب، می توانید به طبیعی و ارگانیک بودن آن محصول، پی ببرید، البته این برچسب، نمی‌تواند به معنای ۱۰۰ درصد ارگانیک بودن آن محصول باشد، زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده ترکیبات آرایشی، طبیعی و ارگانیک هستند. محققان باور دارند، که هیچ محصول آرایشی وجود ندارد، که ۱۰۰ درصد طبیعی باشد و در بعضی از آن‌ها، درصد ناچیزی از مواد شیمیایی یافت می‌شود. عبارتUSDA  روی بسته بندی محصولات آرایشی، نشان می‌دهد که این محصول، طبق استانداردهای تعیین شده، ارگانیک و طبیعی محسوب می‌شود.

محصولات آرایش ارگانیک چگونه هستند و چه مزایایی دارنددر ساخت لوازم آرایشی ارگانیک، باید نکات زیر رعایت شود:

  • مواد اولیه در ساخت و تولید محصول، باید کاملا ارگانیک و طبیعی باشد، چه گیاهی، چه معدنی و چه حیوانی
  • نباید از کود و حشره‌ کش گیاهی و یا هر ماده‌ایی که، در فرآیند رشد طبیعی گیاهان دخالت می‌کند، در ساخت محصول استفاده کرد.
  • استفاده از رایحه، رنگ‌های شیمیایی و اسانس‌ها، در تولید محصول ممنوع است.
  • محصول باید مطابق، با استانداردهای تعریف شده ارگانیک جهانی باشد و باید برچسب‌های ارگانیک، روی بسته بندی محصول مشاهده شود.
  • الکل، روغن‌ و مواد غیر طبیعی، در ترکیبات محصولات ارگانیک، یافت نمی‌شود.

در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش آلاینده‌های شیمیایی مضر و پیشرفت علم و آگاهی از عوارض و مضرات، مصرف مواد شیمیایی و غیر طبیعی، بسیاری از افراد، به مصرف محصولات ارگانیک و طبیعی روی آورده‌اند. خانوم‌ها نیز، از این قاعده مستثنی نیستند و به دنبال محصولاتی می‌گردند، که آسیب کم‌تری برای پوست داشته باشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، که سرب یا پارابن موجود در ترکیبات مواد آرایشی، منجر به بیماری‌ها و مشکلات پوستی و حتی، سرطان می‌گردد، به همین دلیل، بسیاری از خانوم‌ها به مصرف مواد آرایشی ارگانیک، علاقه نشان می‌دهند، زیرا این گونه محصولات، از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و در ترکیب خود، دارای ضد آفتاب طبیعی هستند و تمام این‌ها، دست به دست هم می‌دهد، که شما پوستی سالم‌تر و زیباتر و درنهایت، زندگی به دور از مواد شیمیایی داشته باشید.

چند نکته در مصرف مواد آرایشی ارگانیک و طبیعی، حائز اهمیت است:

  • مواد آرایشی ارگانیک را، صرفا به دلیل آن که طبیعی و فاقد مواد شیمیایی است، بیش از حد مصرف نکنید، زیرا حتی مفیدترین مواد برای بدن هم، اگر به صورت افراطی استفاده شوند، می‌توانند به بدن آسیب بزنند.
  • به تاریخ مصرف محصولات ارگانیک دقت کنید، این محصولات به دلیل آن که، فاقد مواد نگهدارنده هستند، عمر کوتاهی دارند و پس از اتمام تاریخ مصرف آن‌ها، باید دور ریخته شوند.
  •  محصولات ارگانیک را دور از آفتاب و در دمای مناسب، نگهداری کنید.
  • در لوازم آرایشی ارگانیک مانند کرم پودرها، از امولسیون مصنوعی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل، برخی از مواد تشکیل دهنده آن ته نشین می‌شود، بنابراین، برای فعال کردن مواد داخل آن‌‌ها، محصول را قبل از مصرف، تکان دهید.
  • مواد آرایشی ارگانیک و طبیعی، در مقایسه با سایر محصولات، مواد شیمیایی کم‌تری دارند، درنتیجه، عوارض آن‌ها کم‌تر و فواید آن، بیشتر است. علاوه بر آن، این گونه محصولات به راحتی روی پوست می‌نشینند و پوست را طبیعی و درخشان، جلوه می‌دهند.
  • اوسرین، یک ماده ارگانیک است، که از پشم گوسفند به دست می‌آید و در مواد آرایشی ارگانیک، یافت می‌شود. این ماده، که در بسیاری از کرم‌ پودرها وجود دارد، می‌تواند موجب تشدید آکنه و جوش‌ها بشود. بنابراین، اگر مستعد جوش و آکنه یا مشکلات پوستی هستید، ابتدا شرایط پوست خود را در نظر بگیرید، سپس این محصول را انتخاب کنید. یک محصول ارگانیک، تنها به دلیل طبیعی بودن مواد تشکیل دهنده آن، نمی‌تواند برای انواع پوست‌ها، مفید و موثر باشد.
  • افردی که پوست حساسی دارند، نباید بدون درنظر گرفتن ویژگی‌های پوست خود و بدون هیچ گونه مراقبتی، از این محصولات، بیش از حد استفاده کنند، زیرا این محصولات در طولانی مدت، می‌تواند موجب التهاب پوست‌ آن‌ها بشود.

در تهیه و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک، از ترکیباتی مانند، تیتانیوم، اکسید آهن، اکسید زینک و سایر مواد معدنی استفاده شده است، که نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست، ایفا می‌کنند. هم‌چنین، در این محصولات، از گیاهانی مانند رزماری، آلوئه ورا، بابونه، سدر و… استفاده می‌شود، که در زیبایی و حفظ سلامت پوست، بی‌تاثیر نیستند. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد رنگی طبیعی مانند حنا و زردچوبه، که خواص بسیاری برای پوست دارند، در محصولات آرایشی ارگانیک یافت می‌شوند. ویتامین‌های آ، سی و ایی در تولید و ساخت این محصولات، به کار می‌رود، که زیبایی و سلامت پوست شما را، تظمین می‌کند.

ویتامین آ وقتی وارد پوست می‌شود، نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می‌‌کند، این ویتامین، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان و فعال کننده پروتئین‌هایی، که در کلاژن سازی پوست نقش دارند، عمل می‌کند و درنهایت، جلوه زیباتری به پوست داده و در بهبود چین و چروک‌ها، موثر است.

ویتامین ایی، از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید، محافظت می‌کند و در ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوست، موثر است. علاوه بر آن، باعث بهبود وضعیت ظاهری پوست می‌شوند و درخشندگی و طراوت پوست را، به همراه دارند.

به یاد داشته باشید، هیچ محصولی کاملا گیاهی و طبیعی نیست. اگر قرار باشد، تمام مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی، ۱۰۰ درصد ارگانیک و طبیعی باشد، تنوع در تولید، کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های تولید، بسیار بالا می‌رود، این در حالی است، که تولید این گونه محصولات، نیازمند زمانی طولانی است و نمی‌تواند، پاسخگوی مشتریان باشد. بنابراین، تولید کنندگان ناچار می‌شوند، در تولید و ساخت لوازم آرایشی، از مقداری مواد مصنوعی و غیرطبیعی کمک بگیرند، تا علاوه بر ایجاد تنوع، رنگ و لعاب بیشتری به مواد آرایشی بدهند و هزینه‌‌ها نیز کاهش پیدا کند. در این صورت، هم تولید کنندگان به هدف خود می‌رسند و مواد آرایشی متنوع، به بازار عرضه می‌کنند و هم مشتریان از مصرف محصولات راضی خواهند بود.

محصولات آرایش ارگانیک چگونه هستند و چه مزایایی دارندمزایای استفاده از مواد آرایشی ارگانیک چیست؟

  • محصولات آرایشی، که از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده‌اند، برای انواع پوست‌ها و حتی پوست‌های حساس، مناسب و مفید هستند، اما نباید بیش از حد و به مدت طولانی، بر روی پوست استفاده شوند، افراط در مصرف هر چیزی، حتی مفیدترین و بهترین مواد، می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.
  • مواد آرایشی ارگانیک، سبک و راحت هستند و موجب خستگی و سنگینی پوست، نمی‌شوند. 
  • محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک، فاقد الکل، پارابن و مواد غیر طبیعی هستند، بنابراین کم‌ترین آسیب را به پوست، وارد می‌کنند.
  • محصولات ارگانیک، به خوبی روی پوست می‌نشینند و کل پوست را پوشش می‌دهند و درعین حال، وقتی در آینه نگاه می‌کنید، انگار هیچ کرمی روی پوست خود، استفاده نکرده‌اید، به عبارت دیگر، پوست را طبیعی جلوه می‌دهند.
  • لوازم آرایشی ارگانیک و طبیعی، از موادی تشکیل شده‌اند، که از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید، محافظت می‌کنند، درنتیجه، در سلامت و زیبایی پوست، موثر هستند.
  • روغن کاکائو، یکی از مواد طبیعی و مفیدی است، که در محصولات آرایشی ارگانیک، استفاده می‌شود. روغن کاکائو، خاصیت مرطوب کنندگی دارد و به جوان‌سازی پوست، کمک می‌کند. از این روغن، در ساخت کرم‌ پودرهای مایع، استفاده می‌شود.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک، حاوی روغن‌ها و مواد گیاهی مفید است، که پوست را تغذیه می کند و موجب شفافیت و درخشندگی آن می‌شود.
  • محصولات ارگانیک، فاقد اسانس‌ها، رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده است، این ویژگی منحصر به فرد محصولات ارگانیک باعث می‌شود، که پیری زودرس پوست را تجربه نکنید.
  • محصولات ارگانیک، در مقایسه با سایر محصولات، موجب خشکی، حساسیت پوست، التهاب و خارش پوست نمی‌شود، در واقع، این محصولات عوارض جانبی کم‌تری دارد.

کلام آخر:

امروزه همه به دنبال محصولات ارگانیک هستند، از میوه و سبزیجات گرفته، تا لوازم آرایشی و بهداشتی، اما باید حقیقت را قبول کنید، هیچ مواد آرایشی، ۱۰۰ درصد ارگانیک و طبیعی نیست و واژه ارگانیک به کار رفته در بسته بندی این محصولات، تنها بیانگر این است، که در ساخت و تولید این محصول، به میزان بسیار کمی، از مواد شیمیایی و غیر طبیعی استفاده شده است.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *