پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورت

پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورت

 

  1. استفاده از اسکراب‌ها

اولین روش برای از بین بردن لکه‌های صورت تهیه اسکراب‌ خانگی است. در ادامه یک نمونه از تهیه اسکراب خانگی را با استفاده از لیمو و مواد ارگانیک را آموزش می‌دهیم. به طور قطع لکه‌های قهوه‌ای ایجاد شده روی پوست شما با این روش‌ از بین می‌روند.

تهیه و استفاده از اسکراب لیمو

در این روش مطلوب است لیموی تازه را برش بزنید مقداری از آب آن را بگیرید و به مدت ده دقیقه آن را در ظرف قرار دهید. سپس پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و به روی پوست صورت خود مقرار دهید. خصوصاً جاهایی که دارای لکه‌ است. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. دقت کنید که بیشتر از این مقدار روی صورتتان نماند چرا که پوست را دچار آسیب می‌کند.

می‌توانید خود آب لیمو را به جاهای لکه‌دار بزنید یا قطعه‌هایی از لیمو را روی لکه‌ها قرار دهید و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را بشویید. برای نتیجه گیری بهتر هفته‌ای دو مرتبه این کار را تکرار کنید. دقت کنید اگر پوست حساسی دارید مقداری گلاب و گلیسیرین را نیز با آب لیمو ترکیب کنید. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده لیمو را بشویید، تا به پوست شما آسیب نرساند و پوست را خشک نکند. گلاب، می‌تواند آب لیمو را بشوید و هم لکه‌های سیاه را از بین ببرد. گلیسیرین، اثر خشکی آب لیمو را خنثی و پوست را هیدراته می‌کند.

پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورتطرز تهیه اسکراب لیمو

برای تهیه اسکراب های خانگی از مواد زیر استفاده کنید.

  • یک قاش آب لیمو
  • یک قاشق گلیسیرین
  • یک قاشق گلاب

هر سه ماده بالا را با هم ترکیب کنید و پنبه‌ای را به آن آغشته نماید و روی پوست صورت خود بگذارید تا لکه‌های سیاه و قهوه‌ای به مرور از بین برود. در این روش نیز بعد از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید و سپس از مرطوب کننده استفاده نمایید.

استفاده از یخ ضد لک

برای از بین بردن لک‌ها در مدت سه روز یک راه بسیار عالی و نتیجه بخش وجود دارد و آن تهیه یخ ضد لک است.

مواد مورد نیاز برای تهیه آن عبارتند از؛

  • 1 کیسه یخ
  • 2 سیب زمینی
  • 3 انار
  • 4 آب لیمو

سیب زمینی را ریز رنده کنید و با مقداری انار دانه شده و آب لیمو ترش تازه داخل کیسه یخ قرار دهید. بعد از تشکیل یخ در فریزر این کیسه یخ را روی لک‌ها بگذارید و بعد از گذشت دو دقیقه با آب سرد بشویید. روزانه دو مرتبه این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. 

پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورتچند نمونه از بهترین اسکراب‌ها

  1. اسکراب لایه‌بردار پوست مکس لیدی دارای خاصیت‌های پاک کننده، نرم کننده، درخشان کننده، ضدآکنه است.
  2. اسکراب لایه‌بردار شون با عصاره گردو
  3. اسکراب لایه‌بردار پوست سینت ایوز مدل Acne Control: این اسکراب دارای خاصیت اسکراب سینت ایوز، تقویت کننده و هموار کننده پوست صورت است. این محصول باعث از بین رفتن جوش‌های سر سیاه و پوست‌های مرده می‌شود، بدون هیچ گونه روغن در فرمولاسیون خود.
  4. اسکراب لایه‌بردار بدن پِیلور
  5. اسکراب صورت کلین اند کلیر
  6. اسکراب روشن کننده و لایه‌بردار صورت بیوتی سا: این محصول به منظور زدودن سموم و آلودگی‌ها از پوست شما ساخته شده و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری و قسمت‌های باقیمانده را ترمیم می‌کند
  1. استفاده مرتب از کرم‌های ضدآفتاب و ضدلک

باید بدانید که اثرات نور خورشید و رادیکال‌های آزاد آن نقش مهمی در به وجود آوردن لک‌های صورت دارند. پس استفاده از ضد آفتاب و ضد لک‌ها علاوه بر خنثی کردن اثرات مضر نور خورشید، سبب کم رنگ شدن لک‌های صورت نیز می‌شود. پس به طور روزانه و با تمدید هر دو ساعت یک بار از ضد آفتاب‌هایی با SPF متناسب استفاده کنید.

پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورت

  1. استفاده از ویتامین C

استفاده از ویتامین C به صورت موضعی اثر رادیکال‌های آزاد خورشید را از بین می‌برد و در نتیجه علاوه بر پیشگیری از ایجاد لک باعث درمان و از بین رفتن لک‌های صورت نیز می‌شود. بدین منظور قبل از مصرف کرم ضد آفتاب روزانه چند قطره ویتامین C را روی صورت خود و نقاطی که دچار لک شده‌اند ماساژ دهید.

  1. هیدروکینون

پنجاه سال است که هیدروکینون یک محصول استاندارد عالی برای از بین‌ بردن لکه‌های تیره روی پوست بوده است. هیدروکینون ۲ درصد را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. معمولاً برای دریافت هیدروکینون ۴ درصد به نسخۀ پزشک نیاز دارید. به‌گفته‌ی دکتر کوک‌بولدن: «از نظر بیولوژیکی، هیدروکینون آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند. تیروزیناز آنزیمی است که به تولید ملانین می انجامد». به‌طور طبیعی، هر قدر تیروزیناز کمتری تولید شود، ملانین کمتری نیز تولید می‌شود. در بعضی از موارد، تأثیر هیدروکینون کمتر از دو هفته دیده می‌شود. با این ‌حال، بیشتر افراد برای مشاهده‌ تغییرات ناشی از استفادۀ هیدروکینون باید ۸ تا ۱۲ هفته صبر کنند. عوامل مختلفی بر زمان تأثیرگذاری هیدروکینون مؤثر هستند. مانند میزان هایپرپیگمنتیشن و میزان عمق نفوذ هیدروکینون در پوست نفوذ و مدت باقی‌ماندن آن روی پوست. ابتدا بهتر است روزی یک بار قبل از خواب و سپس روزی دوبار از آن استفاده کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

پنج راه مؤثر برای از بین بردن لک‌های صورت

  1. لیزر

 لیزر گران‌ترین و البته مؤثرترین روش درمان لکه‌های تیره‌ پوست است. دکتر کوک‌بولدن می‌گوید: «تابش نور متمرکز رنگ‌دانه‌های خاص را هدف می‌گیرد، در نتیجه، ذرات رنگی پوست را می‌شکند و از بین می‌برد». آی.پی.ال (پالس نوری شدید) نیز می‌تواند رنگ‌دانه‌های ناخواسته را درمان کند. اما نور متمرکز کمتری ایجاد می‌کند و ممکن است تأثیرات نامطلوبی بر ناحیه اطراف لکه، به‌ویژه در پوست‌های تیره‌تر و برنزه داشته باشد. بهترین درمان لیزر برای هایپرپیگمنتیشن، تابشی خنک (یا دست‌کم با میزان گرمای محدود) ایجاد می‌کند. از متخصص پوست یا تکنسین لیزرِ خود بپرسید آیا لیزر مورد استفاده‌شان تابش سریع با اشعۀ متمرکز دارد یا خیر. این نوع لکه‌برداری عوارض کمتری دارد.

میکرو درما براسیون نیز یکی از روش لایه‌برداری شناخته ‌شده است که در درمان لکه‌های تیره‌ پوستی بکار می‌رود. در این روش، برای برداشتن پوست مرده از ذرات ریز استفاده می‌شود. یکی از دانشمندان میکرودرمابراسیون را این‌طور توصیف می‌کند: «فرایندی غیر‌شیمیایی اما فرسایشی است. یعنی بافت‌های پوست را از بین نمی‌برد. در نتیجه، نیاز به دورۀ نقاهت جدی ندارد». میکرودرمابراسیون برای هایپرپیگمنتیشن‌های ملایم بهتر است، زیرا این روش در از بین‌ بردن لکه‌های پوستی نتیجه‌ ضعیفی دارد.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *