کدام ویتامین ها برای تقویت مو مناسب هستند؟

کدام ویتامین ها برای تقویت مو مناسب هستند؟

یکی از دلایل متداول که موجب ریزش مو در میان زنان و مردان می شود. برهم خوردن تعادلی متناسب، میان ویتامین ها و مواد پروتئینی مورد نیاز مو است. توجه کنید که در دو حالت کمبود و یا  مصرف بیش از حد این ویتامین ها و مواد پروتئینی ممکن است ریزش مو رخ دهد، در نتیجه استفاده به اندازه از ویتامین ها و مواد پروتئینی یکی از راه هایی است که موجب جلوگیری از ریزش مو شده و پر پشت شدن موها را نیز به همراه دارد.

ویتامین ها برای عملکرد سلول هایی که مسئول رشد و تقویت مو هستند حیاتی می باشند و برای داشتن موهایی سالم باید فولیکول های مو سالم باشند بنابراین ضروری  است بدانیم کدام ویتامین ها برای تقویت مو مناسب هستند؟

کدام ویتامین ها برای تقویت مو مناسب هستند؟انواع ویتامین های تقویت کننده مو

در زیر چند مورد از ویتامین هایی که موجب تقویت مو می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • استفاده از ویتامین A برای تقویت مو

یکی از موثرترین ویتامین ها در تقویت مو ویتامین A است. ویتامین A با مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک بسیار زیادی به  حفظ ریشه ها می کند. در مصرف موادی که دارای ویتامین A هستند باید بسیار توجه کرد به این دلیل که هم کمبود و هم مصرف بیش از اندازه ویتامین A، موجب ریزش مو خواهد شد. ویتامین A می تواند با تولید برخی از چربی ها از مو در برابر شکنندگی محافظت کند و موجب درخشش مو نیز شود.

ویتامین A در بسیاری از میوه ها، موادغذایی و فرآورده های لبنی مانند: سیب زمینی، تخم مرغ، کره، جگر، بادام، پنیرهای چرب،  هویج، اسفناج، کدو تنبل وغیره موجود است.

علاوه بر مصرف مواد غذای حاوی ویتامین A می توان از ماسک موی زیر هم که حاوی ویتامین A است استفاده کنید.

نصف یک موز + نصف یک آووکادو + سه قاشق غذاخوری ماست + یک کپسول ویتامین A را به خوبی با هم مخلوط کرده بر روی موی سر خود ماساژ داده و پس از 10 دقیقه شستشو دهید.

کدام ویتامین ها برای تقویت مو مناسب هستند؟

  • استفاده از ویتامین B برای تقویت مو

ویتامین های گروه B برای تقویت مو بسیار موثر هستند و کمبود آن ها موجب ریزش و ضعیف شدن مو های سر می شود. مهم ترین ویتامین های این گروه، B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 هستند. توجه کنید که هرکدام از این ویتامین ها در یک نوع ماده غذایی وجود دارند.

مهم ترین ویتامین های این گروه که به ضخامت و رشد مو ها کمک می کنند B1، B2، B9 و B12 هستند. مهم ترین منابع غذایی حاوی ویتامین گروه B گوشت گوساله، جگر، ماهی، عدس، غلات کامل، آووکادو، شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ هستند.

ماسک زیر که حاوی زرده تخم مرغ است دارای ویتامین B بوده و برای تقویت مو بسیار مفید است.

یک عدد زرده تخم مرغ + سه قاشق غذاخوری رو غن زیتون یا روغن نارگیل را به خوبی با هم مخلوط کرده و به آرامی بر روی مو های خود ماساژ دهید. بعد از گذشت 5 دقیقه مو هایتان را آبکشی کرده و موهای خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. سعی کنید از این ماسک هفته ای دو مرتبه برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنید.

  • استفاده از ویتامین D برای تقویت مو

ویتامین D با تقویت فولیکول های مو موجب رشد، تقویت موها و رویش مجدد موهای ریخته شده می شود. در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده اند که ویتامین D  حتی ممکن است فولیکول های خفته را هم بیدار کند. آفتاب، ماهی، شیر غلیظ کم چرب، آب پرتغال غنی شده، جگر و قارچ از منابع تامین ویتامین D هستند.

برای تقویت مو می توان از ماسک زیر که حاوی ویتامین D است نیز استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری جو پخته شده وله شده + یک قاشق چای خوری شیر + یک قاشق غذاخوری روغن بادام + یک قاشق چای خوری ویتامین E (می توان از کپسول ویتامین E استفاده کرد) را با هم مخلوط کنید و به مدت 4 ساعت بر روی موهایتان قرار دهید و سپس آبکشی کنید و با شامپوی ملایم شستشو دهید.

  • استفاده از ویتامین C برای تقویت مو

ویتامین C از خشک شدن و سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند و موجب رشد و تقویت مو نیز می شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به کلاژن سازی مو بسیار کمک می کند و رنگ طبیعی مو را نیز حفظ می کند. کمبود آهن موجب شکنندگی و ریزش مو در زنان و مردان می شود و ویتامین C موجب جذب بهتر آهن می شود. فلفل ، برکلی، جعفری، اسفناج، توت فرنگی و مرکبات از منابع ویتامین C هستند.

برای تقویت مو می توان از ماسک طبیعی موی زیر که حاوی ویتامین C است هم استفاده کنید.

یک چهارم فنجان آب پرتغال تازه + نصف فنجان آب لیموی تازه + دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی را به خوبی با هم مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه بر روی موهای خود قرارداده وسپس آبکشی نمایید.

  • استفاده از ویتامین E برای تقویت مو

ویتامین E موجب رشد و تقویت موها می شود و کمبود آن ریزش موها را افزایش می دهد. ویتامین E یک نوع آنتی اکسیدان است که در کلاژن سازی مو موثر است. ویتامین E به شکل کپسول و مایع موجود است و حتی می توان روغن ویتامین E  را هم بر روی پوست سر ماساژ داد.

ویتامین E اکسیژن خون را افزایش می دهد و گردش خون که برای رشد مو اهمیت دارد را افزایش می دهد. ویتامین E رطوبت مو را حفظ کرده و مو ها را نیز قوی تر می کند. آووکادو، جوانه گندم، دانه های آفتابگردان، بادام زمینی و فندق، آجیل، روغن های گیاهی، خرما، اسفناج، کیوی، کلم بروکلی و برگ چغندر از منابع ویتامین E هستند.

ماسک ویتامین E زیر دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است و آنتی اکسیدان های موجود در آن با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، ریزش مو را کاهش داده و موجب تقویت ریشه موها نیز می شود.

دوعدد کپسول ویتامین E + یک قاشق چای خوری روغن بادام + یک قاشق چای خوری روغن نارگیل + یک قاشق چای خوری روغن کرچک + چند قطره روغن لاوندر را با هم به خوبی مخلوط کنید و کل شب این ماسک را بر روی موهای خود قرار دهید و سپس با شامپوی ملایم شستشو دهید.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *