دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ چرا؟

حتما بسیار دیده یا شنیده اید که دوش آب گرم را با سرد مقایسه می‌کنند و می‌پرسند دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ چرا؟ و در پاسخ هم فواید و ضررهای هر دو را می‌شنوند و یکی را انتخاب می‌کنند. ما هم می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم اما نقطه مورد نظرمان پوست است. پاسخ سوال دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ با تمرکز بر پوست و اثر آب با دمای مختلف روی آن موضوع متن زیر بوده و در واقع می‌خواهیم ببینیم کدام یک چه حالتی روی پوست ایجاد می‌کنند و چه تاثیری بر آن می‌گذارند. دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ کدام یک انتخاب بهتری برای ماست؟

دوش آب سرد

این نوع از دوش گرفتن با دمای زیر 21 درجه سانتی گراد آب انجام می‌شود و بسیار نشاط آور، سرحال کننده و ضد افسردگی است. دوش آب سرد خیلی رایج نیست و اکثر افراد ترجیح می‌دهند با آب گرم حمام کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، شاید با خواندن این مقاله نظرتان تغییر کند.

فواید دوش آب سرد برای پوست

دوش آب سرد بسیار توسط متخصصان توصیه شده است. پزشکان و به خصوص متخصصین پوست توصیه می‌کنند که افراد، حتما دوش آب سرد را در برنامه روزانه خود جای دهند و از آن غافل نشوند. آب با دمای پایین فواید بسیاری برای پوست دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش گردش خون

پوست سالم و درخشان جریان خون سالمی نیز دارد. دوش آب سرد کمک می‌کند که جریان خون انقباض یابد و پوست بشاش و خوش آب و رنگ شود. افزایش گردش خون التهابات پوستی را کم می‌کند و آن را التیام می‌بخشد. اگر دارای پوستی متورم و جوش دار هستید، با استفاده از آب سرد می‌توانید پوست خود را بهبود ببخشید و نقاط قرمز آن را درمان کنید. همچنین پس از مدت کوتاهی ماندن زیر آب سرد، پوستی شاداب نصیب شما می‌شود و بسیازی از نیازهای پوستی شما رفع می‌گردند.

 

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

کاهش خارش‌های پوستی

زیاد شدن جریان خون طبیعی در پوست، خارش پوستی را از بین می‌برد و آب سرد هم باعث می‌شود که این امر در پوست افزایش یابد؛ در نتیجه خارش پوستی طی استفاده از دوش آب سرد کم می‌شود. تحقیقات نشان داده که خارش‌های ناشی از پسوریازیس و اگزما با روزانه قرار گرفتن زیر آب سرد کاهش می‌یابند و احتمال دارد در صورت خفبف بودن به طور کلی درمان شوند. اگر پوستتان به علل مختلف دچار خارش شده جواب سوال دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ برایتان دوش آب سرد است.

جوان سازی پوست

دوش آب سرد از پیری پوست جلوگیری می‌کند. این امر ممکن است کمی بی ربط به نظر برسد و یا غیر قابل باور باشد. اما آب با درجه کم درمان خوبی برای پیری زودرس پوست بوده و آن را سفت و محکم می‌کند. عادت به دوش گرفتن روزانه با آب سرد سبب اثری طولانی مدت بر جوانی پوست شده و استحکام و کشسانی آن را افزایش می‌دهد.
آب سرد سیستم عصبی را فعال می‌کند؛ سیستم عصبی به مغز پیام می‌فرستد؛ در نتیجه پیام سیستم عصبی به مغز، بدن به مبارزه با استرس و ناراحتی می‌رود و به واسطه هورمون‌های مختلف آن را به آرامش و شادی تبدیل می‌کند.

حتما می‌دانید که خود این اضطراب‌ها عامل اصلی پیری و کم شدن مقاومت پوست در برابر عوامل مختلف اند.
سلاح دوش آب سرد در برابر افزایش سن، افزایش استحکام و کاهش استرس است.
کرم صورت خاویار الی ژن نیز می‌تواند باعث کم شدن چین و چروک‌های شما شود و علائم پیری را از بین ببرد. همچنین کرم ضد چروک فوری آملیوکس ژوت معجزه می‌کند و در کنار دوش آب سرد پوستی جوان و سرحال به شما هدیه می‌دهد.

 

خرید این محصول

 

کاهش عوارض ناشی از استرس

اضطراب و ناراحتی تاثیر مستقیمی بر پوست می‌گذارند و تخریب و صدمه به آن را منجر می‌شوند. حمام آب سرد باعث آزاد شدن مقادیر زیادی از هورمون شادی می‌شود و فرد چه از لحاظ روحی، چه از لحاظ جسمی حال بهتری پیدا می‌کند. با زیاد شدن هورمون شادی، استرس و غم و غصه کم می‌شود و با کم شدن آن‌ها، احتمال بروز اگزما، آکنه، درماتیت و پسوریازیس نیز کاهش می‌یابد. این امر همچنین علائم پیری را کاهش می‌دهد.

کاهش منافذ باز پوستی و کوچک کردن آن‌ها

پوست، دارای منافذ بازی است که وجودشان می‌تواند آن را بد شکل و ناصاف نشان دهد؛ ضمن این که این منافذ پوست را دچار مشکلاتی نظیر جوش و آکنه نیز می‌کنند. هنگامی که منافذ پوست بزرگ باشند، آلودگی به آسانی می‌تواند در آنان جمع گردد و انواع جوش را به وجود آورد. دوش آب سرد منافذ را کوچک می‌کند و منافذ باز را کاهش می‌دهد. این گونه رطوبت پوست هم حفظ ‌شده و از خشکی آن جلوگیری می‌شود. اگر به دنبال درمانی برای این مشکل پوستی هستید هر روز با آب سرد حمام کنید. دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ برایی شمایی که منافذ باز زیادی روی پوست خود دارید قطعا دوش آب سرد بهتر است.

پیشنهاد می‌کنیم به مقاله کوچک کردن منافذ باز پوست در 5 مرحله آسان هم نگاهی بیندازید. همچنین بهترین راه کوچک کردن این منفذها استفاده از ماسک خاک رسی است. ماسک صورت خاک رسی نعناع لیمو وارمی به پاکسازی عمیق پوست پرداخته و چربی آن را تعدیل می‌کند؛ در نتیجه آلودگی، سلول‌های مرده و چربی در پوست شما جمع نمی‌شوند و منافذ را گشاد نمی‌کنند.

 

خرید این ماسک

 

افزایش رطوبت پوست

پبا کاهش منافذ باز، آب پوست حفظ می‌شود و پوست دچار خشکی و مشکلات ناشی از آن نخواهد شد. منافذ پوست پس از مدتی ممکن است خیلی بزرگ شوند و محل خوبی برای تجمع چربی و کثیفی باشند؛ از طرف دیگر، با بزرگ شدن این منافذ آب پوست از دست رفته و پوست دهیدراته می‌شود. دوش آب سرد از تمامی این‌ها جلوگیری می‌کند.

سفت شدن پوست سر

دوش آب سرد به صورت کلی پوست را سفت می‌کند و به آن قوام می‌بخشد. این سفتی در قسمت سر توانایی نگه داشتن مو را زیاد کرده و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

ضد التهاب

هنگامی که دچار صدمات فیزیکی مانند زخم سطحی یا ضربه می‌شویم بلافاصله از یخ استفاده می‌کنیم. چرا؟ چون سرما و آب سرد تورم را کم می‌کنند و با فشرده کردن رگ‌های خونی، جریانی متعادل برای خون را باعث می‌شوند. پوست طی عادت کردن به دوش آب سرد، آرام و غیر ملتهب، درخشان، سالم و جوان به نظر می‌رسد. پف صورت و یا قرمزی آن با دوش آب سرد قابل بهبودی اند چرا که این نوع حمام کردن تسکین دهنده است. فرد در برخورد روزانه با آب خنک، چهره ای با نشاط را صاحب می‌شود و افسردگی را به دور می‌اندازد.

مضرات دوش آب سرد

این روش استحمام سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و برای افراد سرمایی یا آن‌هایی که متابولیسم کمی دارند مناسب نمی‌باشد.

دوش آب گرم

خب، رسیدیم به بخش مورد علاقه اکثر افراد. کسی که می‌خواهد دوش بگیرد تا خستگی را از تن خود در آورد معمولا دوش آب گرم را انتخاب می‌کند. در واقع می‌گویند که دوش آب سرد برای صبح‌ها و دوش آب گرم برای شب مناسب است. صبح نیاز داریم که سرحال باشیم و شب می‌خواهیم استراحت کنیم. دوش آب گرم شل کننده عضلات است و از این رو ممکن است برای افراد لذت بخش باشد.

 

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

فواید دوش آب گرم برای پوست

اما دوش آب گرم چه فایده ای برای پوست دارد؟ یا بهتر است بپرسیم دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ پوست با کدام یک از این دو حال بهتری دارد؟

کاهش جوش

دوش آب گرم پاک کننده طبیعی منافذ پوست است و از این رو برای از بین ‌بردن جوش مفید می‌باشد. اگر اغراق کنیم دوش آب گرم برای پاکسازی پوست کافی است و با قطره‌های خود آن را حسابی مشت و مال می‌دهد. می‌توانید پس از قرار گرفتن زیر آب گرم پوست خود را شستشو دهید که در این صورت نتیجه کار عالی خواهد شد و مقدار جوش‌ و آکنه پوستی شما به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

منافذ پوست در برخورد با آب گرم باز و بزرگ می‌شوند و جوش‌های سرسیاه تمیز می‌گردند. پس از دوش آب گرم، پوست حالتی نرم، کمی شل و تازه به خود می‌گیرد. منافذ بسته پوست را دچار جوش و کدورت می‌کنند و اصطلاحا اجازه نمی‌دهند پوست نفس بکشد. درباره برطرف کردن این عارضه اشاره می‌کنیم که دوش آب گرم مثل یک لایه بردار عمل کرده و منافذ را عمیقا پاک می‌کند؛ همچنین منافذ مسدود شده با آلودگی را باز و تمییز می‌نماید.
توصیه می‌کنیم به مقاله فیشال صورت، از صفر تا صد نگاهی بیندازید، چون کم و بیش به پاکسازی پوست توسط گرما ربط دارد.

مضرات دوش آب گرم

دوش آب گرم خیلی برای پوست خوب نیست و مشکلات زیادی به همراه دارد. دیدید که تنها به نوشتن یک فایده از آن برای پوست اکتفا کردیم. هر چند که همان یکی هم می‌تواند در طولانی مدت پوست را دچار مشکل ‌کند که به آن می‌پردازیم.

بروز جوش!

باید بگوییم که بزرگ کردن منافذ پوست خود می‌تواند جوش ایجاد کند و باعث تجمع آلودگی در پوست شود. پس پاکسازی به روش دوش آب گرم خیلی هم مفید و کارساز نیست و در بلند مدت احتمال دارد اثر مخربی داشته باشد. ولی خب ما همچنان دوش آب گرم را به عنوان عاملی ضد جوش و پاک کننده نیز می‌شناسیم و به قطع می‌گوییم که می‌تواند در درمان جوش سر سیاه مفید واقع گردد.

 

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

خشک شدن پوست

آب گرم ممکن است برخی از چربی‌های محافظتی که پوست ایجاد می کند را از بین ببرد و برای انواع پوست به ویژه پوست حساس مشکل ایجاد کند. پوست برای زیبا و جوان ماندن به آب نیاز دارد و اگر عاملی این آب را از آن بگیرد، دچار مشکلات زیادی می‌شود. آب گرم، با حرارت زیاد خود سلول‌های کراتین پوست را مورد آسیب قرار می‌دهد و همچنین با بزرگ کردن منافذ پوست اجازه نمی‌دهد رطوبت را در خود نگه دارند. طی این فرایند پوست خشک می‌شود و خارجی ترین لایه آن صدمه می‌بیند. به همین دلیل است که افراد با دوش آب گرم گرفتن به صورت مرتب و پشت سر هم، پوسته پوستگی و افتادگی پوست را تجربه می‌کنند.

التهاب

گرما، التهاب را زیاد می‌کند و با گشاد کردن رگ‌ها، پوستی قرمز، پف کرده و نا آرام را پدید می‌آورد. افرادی که پوست حساسی دارند با دوش آب گرم به خود ظلم بزرگی می‌کنند چرا که علاوه بر خشکی، دچار ورم و التهاب نیز می‌شوند. اگر پوست از پیش ورم کرده باشد، افزایش می‌یابد و فرد صاحب آن را اذیت می‌کند.

خارش

با افزایش خشکی و التهاب، منطقی است که پوست به خارش بیفتد. البته واکنش سلول‌ها به گرما نیز بی تاثیر نیست. با افزایش دما و آزاد شدن هیستامین، پوست شروع به خاریدن می‌کند و خشک و خشک تر می‌شود.

تشدید بیماری‌های پوستی

بیماری‌هایی نظیر اگزما و پسوریازیس با علائمی چون خارش و قرمزی همراه اند. با توجه به نکات گفته شده تصور کنید فرد دارای این بیماری‌ها مرتبا از آب گرم استفاده کند؛ واضح است که مریضی او تشدید شده و علائم او بروز بیشتری پیدا می‌کنند. دوش آب گرم برای افراد دارای اگزما و پسوریازیس اصلا توصیه نمی‌شود و سبب ناراحتی آنان است.

 

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

اگر بخواهیم سلامت پوست را به تنهایی و به شکل مجزا بررسی کنیم قطعا دوش آب سرد برای افراد بهتر است و اثری انرژی بخش روی آنان و پوستشان می‌گذارد. سعی کنید به آب سرد عادت کنید تا معجزه آن را روی پوست خود مشاهده نمایید. تنها با یک بار دوش آب سرد می‌فهمید که این همه مدت چه چیزی را از دست داده بودید و آب خنک چقدر شما را سر حال می‌آورد. دوش آب گرم برای پاکسازی پوست مفید است اما بهتر است همیشگی نباشد و فرد فقط به آن عادت نکند. پس اگر می‌پرسید دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ جواب دومی است و جوانی و زیبایی را به شما هدیه می‌دهد.

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *