روش خوشبو کردن خانه

10 روش طبیعی برای خوشبو کردن خانه

نخستین چیزی که در ورود به یک خانه توجه شما را به خود جلب می‌کند بو و رایحه آن است. ممکن است دکوراسیون، مبلمان، میز و صندلی، وسایل تزئینی و دیگر موارد چشمتان را بگیرند، اما استشمام بو ناخودآگاه است و هر قدر هم که یک خانه زیبا باشد، اگر بوی بدی بدهد شما را ناراحت خواهد کرد. به همین دلیل افراد، به ویژه کدبانوها و خانم‌هایی که نظافت خانه برایشان اهمیت دارد، همیشه به دنبال روش خوشبو کردن خانه بوده اند تا این مشکل ناخوشایند را برطرف کنند. انسان‌ها در گذشته از مواد طبیعی مختلف و اکنون از اسپری‌های خوشبو کننده و محصولاتی مشابه استفاده می‌کنند. اما لازم است بدانیم که این محصولات، یعنی خوشبو کننده‌های هوا قادر اند مشکلات تنفسی از قبیل آسم، آلرژی، تنگی نفس، آمفیزم و برونشیت مزمن را تشدید کنند و مشکلاتی نظیر عطسه، سرفه، آبریزش بینی و خارش را در همه افراد به وجود آورند.

پس روش خوشبو کردن خانه چیست؟ چگونه باید خانه را معطر کنیم و این عطر را ماندگار نگه داریم؟ راه‌های جایگزین برای این مواد شیمیایی کدام اند؟ مثل همیشه، باید به گذشتگان خود رجوع کنیم و ببینیم آن‌ها چه می‌کرده اند و کدام روش خوشبو کردن خانه برایشان کارساز بوده است، با این که به روش‌های خانگی رجوع کنیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم. در این مقاله، به 10 روش خوشبو کردن خانه که آزموده شده و بی‌ضرر اند اشاره خواهیم کرد و هر یک را به طور کامل شرح خواهیم داد.

10 روش خوشبو کردن خانه

ابتدا بایستی علل بد بو شدن خانه را بررسی کنیم و ببینیم که چرا خانه ما بو می‌گیرد و می‌خواهیم دقیقا کدام بو را از بین ببریم. اولین مثال بوی سیگار است. بسیاری از افراد سیگاری هستند یا یکی از اعضا خانواده‌شان سیگار می‌کشد. جمع شدن دود سیگار در خانه پس از مدتی بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند و حتی ممکن است ماندگار شود و روی برخی از وسایل بماند. نخستین روش خوشبو کردن خانه با ماده‌ای طبیعی مخصوص سیگار است.

1. سرکه

معروف‌ترین راه طبیعی برای از بین بردن بوی بد سیگار استفاده از سرکه است. البته باید دقت کنید که بوی سرکه برایتان قابل تحمل باشد! سرکه بوها را خنثی کرده و محیط را از بوی نامطبوع مورد نظر خالی می‌کند. گویی هرگز بوی بدی وجود نداشته و کسی این جا سیگار نکشیده است. روش خوشبو کردن خانه به وسیله سرکه شامل انداختن پارچه‌ای حوله‌ای درون ترکیب مساوی آب گرم و سرکه است. هنگامی که پارچه را بیرون بیاورید و خیسی آن را بگیرید، با تکان دادن آن در محل بو از بین خواهد رفت.

همچنین می‌توانید فضای خانه را با سرکه اسپری کنید و یا آن را در کاسه‌ای بریزید و در گوشه خانه قرار دهید. برخی از افراد برای از بین بردن بوی سیگار لباس‌های خود به آن سرکه اسپری می‌کنند که ممکن است باعث تغییر رنگ لباس و خراب شدن آن شود. پس احتیاط کنید و سرکه را مستقیما روی پارچه‌ها، مانند پارچه مبل، نریزید.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

2. جوش شیرین

این روش خوشبو کردن خانه برای بسیاری از مشکلات کاربرد دارد و مانند سرکه تک بعدی نیست. جوش شیرین از بین برنده بوی بدی است که همه ما درباره آن شنیده ایم یا از آن استفاده کرده ایم. اگر یادتان باشد در کودکی یا حتی بزرگسالی، برای از بین بردن بوی نامطلوب کفش‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کردیم. پدر و مادرهایمان ماده سفیدی درون کفش‌هایمان قرار می‌دادند و ما اجازه نداشتیم تا چند ساعت به آن‌ها دست بزنیم یا از آن‌ها استفاده کنیم. حال باید بدانیم که مصرف جوش شیرین روش خوشبو کردن خانه خوبی نیز بوده و خیلی هم کاربردی است.

راه رفتن زیاد روی فرش‌ها و جمع شدن تدریجی ذرات مختلف در میان پرز آن‌ها می‌تواند خانه را بو دار کند. برای خلاص شدن از بوی بد فرش و درزهایی که به آن دسترسی نداریم، بهتر است کمی جوش شیرین روی آن بریزیم و سپس به جارو کردن فرش بپردازیم. این گونه فرش‌ها بویی عالی و خوب به خود می‌گیرند و حس نو بودن به شما می‌دهند. اگر می‌خواهید سینک ظرفشویی‌تان بوی دلپذیری داشته باشد و  تمیز کردن مکرر آن فایده‌ای ندارد، دومین روش خوشبو کردن خانه به کمکتان می‌آید و سبب برآورده شدن این آرزو می‌شود. مقداری مایع ظرفشویی حاوی اسانس لیمو درون راه آب اسپری کنید و سپس درون آن آب بریزید، سپس جوش شیرین را در آن حل کنید و از تمیزی سینک خود لذت ببرید.

زباله‌ها همیشه بوی نامطبوعی دارند و به همین علت آن‌ها را در قسمت جداگانه‌ای از خانه قرار می‌دهیم. اگر زباله زیاد در خانه بماند، ممکن است آن را کاملا بد بو کند، از طرفی گاه پیش می‌آید که ما نتوانیم مرتب آن‌ها را خارج کنید یا یک زباله از پیش گندیده باشد و بوی آزاردهنده‌ای بدهد؛ به این منظور باید به سراغ روش خوشبو کردن خانه برویم و کمی جوش شیرین در کف سطح آشغال یا کیسه زباله بریزیم. با هر بار تعویض کیسه، جوش شیرین کف سطل را تعویض کنید.

روش خوشبو کردن خانه با این ماده برای از بین بردن بوی بد یخچال نیز مفید است. اما نکته جذاب درباره آن ترکیبی است که می‌توانید بسازید و خانه را معطر کنید. جوش شیرین و اسطوخودوس یا لوندر عطری خوشایند به خانه می‌دهند که در نوع خود کم نظیر است. جوانه‌های اسطوخودوس . جوش شیرین را به میزان مساوی درون یک ظرف کوچک مخلوط کنید، به طوری که کاملا در هم ترکیب شوند و با اضافه شدن یک ماده مایع قابل حل باشند. 24 قطره اسانس اسطوخودوس را طی 8 دور اضافه کنید و ترکیب را تکان دهید؛ یعنی در هر بار 3 قطره عصاره بریزید و عطری خانگی بسازید. این عطر پخش بوی بالایی دارد و بدون ایجاد حساسیت به شما آرامش می‌دهد.

روش خوشبو کردن خانه به وسیله ترکیب جوش شیرین و اسطوخودوس اتاق‌ها، پذیرایی، حمام و تمام نقاط خانه شما را معطر می‌کند، کافی است در شیشه حاوی آن را سوراخ کنید یا حتی آن را به صورت در بسته در منزل خود قرار دهید.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

3. اسطوخودوس

حال که درباره ترکیب جوش شیرین و اسطوخودوس حرف زدیم، بهتر است این ماده گل خوشبو و گیاه درمانی را بیشتر بشناسیم. اسطوخودوس یا لوندر بسیار آرامبخش و تسکین دهنده است. این گیاه خواب را راحت و آرام می‌کند و کمکی برای ریلکس کردن و استراحت داشتن است. مواردی مانند سردرد یا فشارهای عصبی، با اسطوخودوس تسهیل یافته و فرد می‌تواند تمرکز بیشتری داشته باشد. بهره بردن از رایحه این گیاه نه تنها روش خوشبو کردن خانه خوبی است، بلکه حس شادابی و آرامش را نیز به شما هدیه می‌دهد.

استفاده از جوانه‌های اسطوخودوس یا رشد دادن آن‌ها در خانه راهکارهای خوبی برای ایجاد فضا و محیطی دلنشین با بویی خوش هستند و به زیبایی منزل شما نیز کمک می‌کنند، اما ابتکار دیگری که می‌توانید در روش خوشبو کردن خانه به کار ببرید، ساخت اسپری مخصوص پارچه است. اسپری خاصی که بتوانید آن را روی ملحفه‌ها، سطوح پارچه‌ای، فرش‌ها و لباس‌ها بزنید و نگران ماندگاری جای آن و خراب کردن پارچه‌تان نباشید. دقت کنید که بخش عظیمی از خانه شما با وسایل پارچه‌ای احاطه شده و پارچه می‌تواند بو را به خود بگیرد و تا مدت زیادی نگه دارد. اپرس پارچه، که از آب و اسانس‌های روغنی ساخته می‌شود، بوی خوشی در خانه شما پراکنده کرده و طبیعی و غیر حساسیت‌زا است.

اسانس یا عصاره اسطوخودوس گزینه خوبی برای این روش خوشبو کردن خانه می‌باشد. کافی است که مقداری از آن را در آب حل کنید و در یک بطری اسپری بریزید و بعد این اسپری را به سرتاسر خانه خود بزنید. البته اسانس‌های روغنی دیگر نیز می‌توانند جایگزین اسطوخودوس شوند؛ این صرفا پیشنهاد ما به شما است، چرا که با هر سلیقه‌ای سازگاری داشته و سردرد و… به وجود نمی‌آورد.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

4. پرورش گل و گیاهان معطر

همان طور که گفتیم یک روش خوشبو کردن خانه قرار دادن گیاه اسطوخودوس در آن است. گل‌ها دکوراسیون خانه را از این رو به آن رو می‌کنند و باعث حس تازگی و زیبایی می‌شوند. مکانی پر از گلدان و بوته و گیاه، تزئینی طبیعی دارد و به همین دلیل به آدم حس راحتی می‌دهد. حال اگر این گیاهان خوش عطر باشند و بوی آن‌ها فضا را پر کند، رشد دادن آن‌ها روش خوشبو کردن خانه خارق العاده‌ای به حساب می‌آید. اسطوخودوس، گل شمعدانی، نعناع بیابانی، رزماری و اکالیپتوس مثال‌هایی برای این راهکار هستند. گیاهان را در همه جای خانه‌تان قرار دهید و رسیدگی به آن‌ها را فراموش نکنید.

اگر زمان نگهداری از گل و گیاه را ندارید یا فضای آپارتمانی خانه‌تان برایتان محدودیت ایجاد می‌کند، به مقاله شش گیاه آپارتمانی خوشگل برای خانه شما سری بزنید.  

همچنین می‌توانید گل و گیاهان تازه را رها کنید و جوانه‌های خشک شده را درون شیشه نگهداری کنید. اکالیپتوس مثال خوبی برای این روش خوشبو کردن خانه است. یک شاخه خشک یا تازه از این گیاه را در منزل خود قرار دهید و اجازه دهید رایحه آن همه جا را پر کند. اکالیپتوس برای استفاده در حمام بسیار توصیه شده است.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

5. عود

روشن کردن عود به عنوان روش خوشبو کردن خانه پیشینه تاریخی دارد. هند و چین، آغازگر ساخت این خوشبو کننده‌ها بودند و در مراسم مذهبی از آن‌ها بهره می‌بردند. آئین‌های مذهبی در این دو کشور هنوز هم با روشن کردن عود همراه است. این کالا، از یک ماده سوزاننده همچون زغال یا گرد چوب به همراه ماده‌ای معطر مثل سندل تشکیل شده و بسیار ظریف است. اکنون رایحه‌های مختلفی مانند رایحه میوه‌ای برای عود وجود دارد که می‌تواند به خانه عطر بدهد.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

6. دارچین

روش خوشبو کردن خانه به کمک دارچین تنها یکی از هزاران کاربرد ادویه‌ها در زندگی ما است. شما می‌توانید ادویه مورد نظر خود را انتخاب کنید و به وسیله آن فضایی دلنشین بسازید، بستگی دارد که خودتان چه بویی را دوست داشته باشید. دارچین عطر معروفی دارد که حتی در غذا بوهای بد را خنثی می‌کند و طعمی عالی به آن می‌دهد. می‌توانید یک یا 2 قاشق دارچین و میخک را در یک ورقه پخت بریزید و نیم ساعت در فر قرار دهید. این گونه عطر دارچین همه خانه را پر می‌کند و تمام بوهای نامطبوع را از بین می‌برد. اگر کمد لباس‌هایتان بوی بدی گرفته، چوب دارچین را در کیسه‌ای نازک مانند کیسه فریزری قرار دهید و آن درون کمد بگذارید.

یکی از راه‌های خوشبو کردن فرش و موکت، پاشیدن ترکیب جوش شیرین و دارچین روی آن است. این روش خوشبو کردن خانه در ترکیب با مواد دیگر نیز اثر مطلوبی می‌گذارد و عطرهای جالبی پدید می‌آورد. می‌توانید سیب و دارچین را به شکل ماده‌ای معجزه آسا و پر عطر با هم مخلوط کنید. 3 عدد سیب، 4 عدد چوب دارچین، 4 عدد بادیان ستاره‌ای، 5 عدد هل، 2 قاشق زنجبیل و مقداری آب را در قابلمه ریخته و با هم مخلوط کنید، به طوری که مواد روی یکدیگر باشند، سپس قابلمه را روی حالت ملایم قرار دهید و هر دو ساعت یک بار آن را چک کنید و آب ترکیب را کم و زیاد نمایید.

ترکیب چوب دارچین با پرتقال و برگ کاج نیز همین گونه است. 2 عدد پرتقال، 4 شاخه برگ کاج، 3 قاشق غذاخوری دانه میوه کاج و 5 عدد چوب دارچین را در قابلمه قرار دهید و آب را تا کمی پایین‌تر از لبه ظرف به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حالت ملایم قرار داده و بگذارید مواد باهم جوش بخورند. با آزاد شدن بویشان متوجه شگفت انگیز بودن این روش خوشبو کردن خانه خواهید شد. همچنین می‌توانید 5 عدد برگ بو، 4 بادیان ستاره‌ای، 2 عدد چوب دارچین و پوست پرتقال به میزان لازم را با دستور پخت قبلی روی گاز قرار دهید و تا ساعاتی طولانی خانه‌ای خوشبو داشته باشید.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

7. لیمو

لیمو خوشبو کننده‌ای همه کاره است! یعنی می‌تواند روی بیشتر بوهای بد تاثیر عمیقی بگذارد و روش خوشبو کردن خانه خوبی باشد. محلول آبلیمو را در فضا اسپری کنید و از رفع بوی ناخوشایند لذت ببرید. برای خوشبو کردن زباله‌ها باقی مانده پرتقال و لیمو را با پوست در آب بریزید و این کار را ماهی یک بار انجام دهید تا از شر آن راحت شوید. همچنین می‌توانید لیمو را نصف کنید و داخل بشقاب قرار دهید، سپس آن را کنار محل‌های بد بو نظیر سطل آشغال یا توالت قرار دهید تا بوی آن همه جا را پر کند. اگر شومینه دارید، مقداری پوست پرتقال یا پوست لیمو در آن بریزید و خانه خون را گرم و دلپذیر کنید.

برای روش خوشبو کردن خانه با لیمو پوست آن را با پوست پرتقال و آب بجوشانید و بگذارید محیط عطر ملایم آن را به خود بگیرد.

 

 

روش خوشبو کردن خانه

 

8. قهوه

پودر قهوه به تنهایی می‌تواند فضای خانه شما را مملوء از رایحه ویژه خود کند. در روش خوشبو کردن خانه با قهوه هیچ زحمتی لازم نیست، تنها کافی است که در ظرف قهوه را باز بگذارید. اگر دانه قهوه دارید آن را خورد کنید و به پودر تبدیل کنید. بوی قهوه هر فردی را مست خود می‌کند. همچنین می‌تواند بوی بد ناشی از پخت برخی غذاها را از بین ببرد. اگر بوی سیر یا پیاز باقی مانده در خانه و آشپزخانه‌تان شما را اذیت کرده با این روش خوشبو کردن خانه تمامی آن را از بین ببرید. بوی غذاهای فاسد نیز با قهوه از بین می‌رود.

9. وانیل

اگر به دنبال عطری لطیف و دوست داشتنی هستید وانیل گزینه خوبی برای شما است. چند قطره از عصاره وانیل را روی لامپ بریزید تا هنگام روشنی چراغ، گرمای چراغ عطر وانیل را در فضا پخش کند. پنبه یا دستمالی را به وانیل آغشته کنید و آن را بر محل مورد علاقه خود قرار دهید. دستمال میز نهار خوری، میز تلوزیون و… می‌توانند جزو آن‌ها باشند. روش خوشبو کردن خانه با وانیل فضای منزل را معطر می‌کند و حسی نوستالژیک پدید می‌آورد. اگر در حال رنگ کردن خانه خود هستید، کمی عصاره وانیل درون قوطی رنگ بریزید تا بوی تند آن را خنثی کند. قرار دادن یک کاسه آب و وانیل درون مایکروفر بوی نامطبوع آن را از بین می‌برد.

10. شمع

شمع‌ها رایحه‌های گوناگونی دارند و از عودها هم متنوع‌تر اند. رایحه گل یاس، رز، شب بو، چوب ساج، وانیل و… در انواع شمع‌ها وجود دارند. این روش خوشبو کردن خانه نه تنهاسبب رفع بوی ناخوشایند و ایجاد فضایی آرامش بخش می‌شود، بلکه در تزئین خانه نیز کمک کننده است و برای همه سلیقه‌ها اشکال گوناگونی دارد.

 

روش خوشبو کردن خانه

 

در آخر

روش خوشبو کردن خانه نه فقط حالا، بلکه از دوران باستان دارای اهمیت بوده است.

  • مصری‌ها از صمغ معطر، یاسمن، کندر و نیلوفر آبی استفاده می‌کردند و نخستین مردمانی بودند که عطر و بو برایشان حائز اهمیت بود.
  • مردم چین به استفاده از گل‌های فراوان در خانه‌هایشان و ماندارین روی آوردند.
  • یونانی‌ها نیز برگ گیاهان مختلف را در جای جای خانه‌شان آویزان می‌کردند تا بوی خوبی بگیرد.
  • مردم قرون وسطی گلاب را برگزیده بودند، به طوری که کلیسا با آن مخالفت کرد و آن را شیطانی خواند.
  • در رنسانس، عطرها و خوشبو کننده‌های بر پایه الکل ابداع شدند. رزماری و شراب از محتویات این عطریجات بودند. عنبر، یاسمن و مشک نیز مورد مصرف مردم این دوران بود و روش خوشبو کردن خانه خوبی به شمار می‌رفت.

اکنون می‌فهمیم که انسان همیشه دوست داشته در محیطی خوشبو زندگی کند. از بین بردن بوی بد کاری ندارد و لازمه آن دانستن چند نکته ریز است. ما تلاش کردیم 10 روش خوشبو کردن خانه که طبیعی و آسان باشند را به شما معرفی کنیم و امیدواریم به درتان بخورند و بتوانید آن‌ها را عملی کنید.

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *