روش ورزش کردن در دوران قاعدگی

چگونه در دوران قاعدگی ورزش کنیم؟

اگر اهل ورزش کردن باشید، می‌دانید که این کار تا چه حد می‌تواند شما را سرحال کند و چه از لحاظ فیزیکی و چه روحی حالتان را خوب کند. پیش از ورود به عصر مدرن، انسان به طور ناخودآگاه تحرک زیادی داشت و در برنامه روزانه‌اش می‌دوید، می‌پرید و تکان می‌خورد. البته بسیاری از بازی‌های ورزشی ریشه باستانی دارند و در گذشته دور انجام می‌شده اند. در هر حال، وجود مکانی به نام باشگاه، به طوری که در دسترس همه باشد و ورزش را از زندگی روزمره جدا کند در قرن جدید آغاز شد و استفاده از آن در بین همه مردم رونق پیدا کرد. اکنون همه ما ورزش کردن را تجربه کرده‌ایم و لااقل یک بار تلاش کردیم به باشگاه برویم تا زندگی‌مان نظم پیدا کند یا سلامتمان تضمین شود.

بیشتر بخوانید: یک نواربهداشتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اما خانم‌های زیادی هستند که در دوران قاعدگی یا پریود خود با درد زیادی مواجه می‌شوند، به طوری که قادر به بلند شدن از جای خود نیستند و حال خیلی بدی دارند. بسیاری از آن‌ها افت فشار و بسیاری دیگر گر گرفتگی، درد لگن، کمر و… را تجربه می‌کنند و از لحاظ فیزیکی آسیب می‌بینند. عادت ماهیانه، همان طور که از نامش برمی‌آید هر ماه تکرار می‌شود و می‌تواند فرد ورزشکار یا کسی که می‌خواهد شروع به ورزش کردن کند را اذیت کند. تصور کنید که با صدمه‌ای که به شما وارد شده، فعالیت فیزیکی سنگینی را انجام دهید. سوال این جا است که نتیجه چه خواهد بود؟ چگونه در دوران قاعدگی ورزش کنیم؟ آیا درد بیشتر خواهد شد؟ آیا فرد در طول تحرک درد احساس می‌کند؟ چه چیزی می‌تواند درد او را تسهیل ببخشد؟ آیا روش ورزش کردن در دوران قاعدگی مفید است؟ چرا؟

 

 

روش ورزش کردن در دوران قاعدگی

در پاسخ به سوال ورزش در دوران قاعدگی، بله یا خیر؟ باید گفت که جواب بله است. البته این جواب برای بیشتر افراد صدق کرده و می‌تواند همگانی نباشد. فعالیت فیزیکی در همه شرایط اثر خود را دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت هورمون‌های فرد کمک کند. فردی که در حال طی کردن عادت ماهیانه خود است، دارای کمترین سطح استروژن و پروژسترون بوده و مدام با احساس خستگی و کمبود انرژی مواجه است. علت هم تخریب لایه داخلی رحم به علت عدم بارداری است. به این شکل، فرد خون زیادی از دست داده و احساس ضعف می‌کند. علاوه بر آن، او با علائم PMS یا سندرم پیش از قائدگی نیز مواجه است. مشکلی که یک هفته پیش از آغاز این دوران پدید می‌آید و فرد را با بی‌حوصلگی، کرختی و حتی دل درد مواجه می‌کند. اگر به روش ورزش کردن در دوران قاعدگی آگاه باشید، می‌توانید تمامی این مشکلات را کاهش دهید و از این کار به عنوان مسکنی التیام بخش بهره ببرید.

کاهش هورمون‌های زنانه، کمک می‌کند که فرد از قدرت فیزیکی زیادی برخوردار باشد و بتواند چند برابر وضعیت نرمال خود حرکت کند. این شاید کمی عجیب به نظر برسد اما به محض آغاز عادت ماهیانه، فرد تا دو هفته از زور فیزیکی بیشتری برخوردار است. روش ورزش کردن در دوران قاعدگی ایجاب می‌کند که او از این موقعیت استفاده کند و ورزشی که مناسب او است را امتحان نماید. در نتیجه گرفتگی عضلات، سردرد، کمردرد و حالات روحی بدخیم بهبود یافته و همچنین روتین ورزشی فرد متوقف نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور یک پد بهداشتی خوب را انتخاب کنید

 

روش ورزش کردن در دوران قاعدگی

 

روش ورزش کردن در دوران قاعدگی باعث افزایش ترشح اندورفین می‌شود. اندورفین مسکن طبیعی بدن بوده و به انسان حس سرخوشی و آرامش می‌دهد. این ماده لذتی بی‌کران را با درد و ناراحتی جایگزین می‌کند و فرد را آرام می‌کند. درباره روش ورزش کردن در دوران قاعدگی بهتر است بگوییم که لازم است درباره خود و بدنتان شناخت کافی را پیدا کنید و ببینید که آستانه تحملتان چقدر است. برای مثال، فردی که در حالت عادی با دویدن به نفس نفس زدن می‌افتد و به سختی از پس آن برمی‌آید، در دوران پریود با مشکلات بیشتری مواجه است و حتی اگر درد نداشته باشد دارای انگیزه و امید کمتری برای ادامه دادن است.

فردی که صخره نورد یا شناگر است به راحتی می‌تواند ورزش‌های سبک‌تر یا ورزش حرفه‌ای خود را به عنوان روش ورزش کردن در دوران قاعدگی انجام دهد و به مرور و با تمرین پی در پی بر درد خود در این دوره غلبه نماید. این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانید خون‌ریزی شما با ورزش افزایش پیدا نمی‌کند و روش ورزش کردن در دوران قاعدگی به شکل اصولی بدن را در حالت نرمال خود نگه داشته، چه بسا حالات آن را بهتر می‌کند و باعث افزایش نشاط و شادابی می‌شود. لازم به ذکر است که تحرک بیش از حد در این بازه زمانی ممکن است سیکل ماهانه را مختل کند و ترشح استروژن را بیش از پیش کاهش دهد. به همین دلیل است که باید ظرفیت خود را بشناسیم و با بدنمان آشنایی داشته باشیم. هر ورزشی که می‌خواهید را انجام دهید، اما در کمیت آن مراقبت خود باشید.

اگر این موضوع برایتان ناآشنا است، بهتر است با فعالیت‌های ساده شروع کنید و روش ورزش کردن در دوران قاعدگی را به شکلی که برای همه مناسب باشد انجام دهید.

 

 

چند ورزش ساده که برای همه مناسب اند

  • یوگا

نخستین روش ورزش کردن در دوران قاعدگی یوگا است. یوگا و در کل حرکات کششی همچون پیلاتس و… به بهبود وضعیت جسمانی‌تان کمک می‌کنند و تنش، استرس و درد و کرامپ‌های شکمی را کاهش می‌دهند. یوگا می‌تواند در افزایش جریان خون موثر باشد و روش ورزش کردن در دوران قاعدگی بی‌نقصی به حساب آید. گاو گربه‌ای، پیچ خوردگی نخاع خمیده و ژست کودک در یوگا کمر و لگن را تسکین می‌دهند و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کنند. وارونه شدن در روش ورزش کردن در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود و ممکن است آندومتریوز، که در آن آندومتر یا بافت پوشاننده رحم در خارج از رحم و اغلب در ناحیه لگن رشد می‌کند را به وجود آورد. حالات افسردگی مربوط به عادت ماهیانه نیز با یوگا کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: 9 راه موثر برای مدیتیشن در خانه

 

روش ورزش کردن در دوران قاعدگی

 

  • شنا

شنا کردن همیشه راه حل مناسبی برای از بین بردن گرفتگی عضلات بوده است. این روش ورزش کردن در دوران قاعدگی نیز جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد احساس آرامش در فرد می‌شود. البته باید گفت که استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی را جدی بگیرید. عدم استفاده از این دو وسیله بهداشتی هم برای سلامت شما خطرناک است و عفونت و سایر بیماری‌ها را ایجاد می‌کند و هم برای دیگر افراد حاضر در استخر بهداشتی نیست. روش ورزش کردن در دوران قاعدگی با شنا، مفاصل را نرم می‌کند و فشار را از پایین کمر برمی‌دارد. این فعالیت فیزیکی همچنین بسیار آرامش بخش و دلپذیر است.
  • حرکات هوازی سبک

پیاده روی و قدم زدن با نظمی مشخص به شما کمک می‌کند که درد خود را کاهش دهید و حال بهتری داشته باشید. دیگر روش ورزش کردن در دوران قاعدگی دوچرخه سواری است که در بهبود شرایط نقش به سزایی دارد. شما حتی می‌توانید به آهستگی بدوید و برای این کار از محیط بیرونی یا تردمیل استفاده کنید.

  • تمرین‌های قدرتی

برخی افراد به یک باره انرژی بسیاری درون خود احساس می‌کنند و علت هم پایین بودن استروژنتان در آن‌ها است. در واقع همه خانم‌ها در دوران پریود خود با کاهش شدید هورمون‌های زنانه‌شان روبرو می‌شوند و همان طور که پیش‌تر گفتیم می‌توانند ورزش‌های قدرتی سبکی انجام دهند. روش ورزش کردن در دوران قاعدگی به این شکل است که هرگز از وزنه خیلی سنگین استفاده نکنید، چرا که گرفتی بدنی شما را افزایش می‌دهد. شما باید به زور و ظرفیت خود توجه کنید و حجم تمرینات را کم و زیاد کرده، از تعداد ست‌های زیاد اما وزنه‌های سبک استفاده کنید.
روش ورزش کردن در دوران قاعدگی

چه کار نکنیم؟

  • طناب نزنید یا آن را محدود کنید. حرکات پرشی کمتری انجام دهید و وارونه نشوید.
  • تمرین کردن برای ورزش‌های رزمی بلامانع است، اما رقابت و مسابقه دادن ممکن است خطرناک باشد. از ضربه به شکم جدا خودداری کنید.
  • اگر حالت تهوع دارید ورزش نکنید. گر گرفتگی، تهوع، تنگی نفس و… را جدی بگیرید و به خودتان استراحت بدهید.
  • اگر قسمت مخصوصی از بدنتان درد دارد، تمرکز بر آن قسمت در روش ورزش کردن در دوران قاعدگی را فراموش کنید و به خودتان فشار نیاورید.
  • از انجام تمرین‌های شدید و طولانی خودداری کنید.

 

 

در انتها

ما منکر تاثیر درد و تغییرات هورمونی عادت ماهیانه بر بدن خانم‌ها نیستیم، اما می‌دانیم که روش ورزش کردن در دوران قاعدگی نه تنها برای کسانی که به این کار علاقه دارند، بلکه برای افرادی که می‌خواهند دردشان را کاهش دهند یا روحیه بهتری داشته باشند مناسب است و به درد همه می‌خورد. تمامی بانوان باید مراقبت ویژه‌ای از خود به عمل آورند و در همه زمان‌ها و به خصوص در زمان قاعدگی سلامت خود را بر همه چیز ارجح بدانند. روش ورزش کردن در دوران قاعدگی کمک می‌کند که نفخ، ویار، دردهای شکمی، تورم، نوسانات خلقی، افسردگی، حالت تهوع و تحریک پذیری مربوط به این دوران بهتر شوند و فرد روزهای خوبی را سپری کرده، به تناسب اندام خود نیز کمک کرده باشد.

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *