4 خاصیت اعجاب انگیز روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، از درخچه‌ای سرشار از حیات به نام جوجوبا، که بومی جنوب شرقی آمریکا است و در آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و مکزیک به وفور دیده می‌شود به دست می‌آید. این روغن بافتی مومی دارد و نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارای غلظت بیشتری است. در واقع ما در حال صحبت درباره صمغی روغنی یا مومی اشباع نشده هستیم که به طور معجزه آسایی قادر به برطرف کردن بسیاری از مشکلات پوست و مو و ناخن است. این ماده ابتدا توسط مردم بومی استفاده می‌شد و دیگر افراد از خاصیت روغن جوجوبا بی‌خبر بودند، اما در دهه 70 میلادی شرکت‌های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست و مو آن را وارد ترکیبات خود کردند و امروزه می‌بینیم که در بسیاری از محصولات یافت می‌شود و وجود دارد.

حال می‌خواهیم از چهار خاصیت روغن جوجوبا که از همه باورنکردنی‌تر اند صحبت کنیم تا لزوم استفاده از این روغن گیاهی را بهتر درک کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از اصلاح صورت جوش نزنیم؟

 

خاصیت روغن جوجوبا

 

4 خاصیت روغن جوجوبا برای پوست و مو

سرخ پوستان آمریکایی از روغن جوجوبا برای برای درمان زخم و کبودی‌های خود استفاده می‌کردند. حال می‌دانیم که این ماده گیاهی پوست را التیام می‌دهد، مرطوب کننده و آبرسان است و رویش مو را تحریک می‌کند. خاصیت روغن جوجوبا به این جا محدود نمی‌شود و دارای مزایا و برتری‌های بسیار است. دانه‌های جوجوبا شبیه به دانه‌های قهوه اند، اما کمی بزرگتر و ناهماهنگ اند و دارای شکل و اندازه دقیقا یکسان نیستند. اسیدهای چرب اشباع نشده سبب می‌شوند که این ماده زود فاسد نشود و مانند دیگر روغن‌های گیاهی عمر کمی نداشته باشد. خاصیت روغن جوجوبا جدای از اثرگذاری اش بر سلامت و زیبایی ما، این است که در مصرف آن به مواد نگهدارنده نیازی نیست و محصولات حاوی آن از این مواد شیمیایی بهره نمی‌برند یا کم استفاده می‌کنند.

خاصیت روغن جوجوبا در مغذی بودن آن است؛ این ماده دارای ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، مس، زینک، کرومیوم، سیلیکون بوده و 82 درصد ید دارد. وجود ید باعث التیام و تسکین است. 13/6 درصد اسید اوره، 71/3 درصد گادئولیک اسید و 11/2 درصد اولئیک اسید همه اشباع نشده اند و حالت مومی و مفید این ماده را برایش رقم می‌زنند. خاصیت روغن جوجوبا به عنوان موم محافظت کنندگی و ایجاد لایه‌ای مراقبتی است و رطوبت پوست و مو را کنترل کرده، سبب نرم شدن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: کوچک کردن منافذ باز پوست در 5 مرحله آسان

 

 

البته تمامی این‌ها خاصیت کلی روغن جوجوبا هستند و اگر بخواهیم جزئی‌تر نگاه کنیم این ماده اعجاب انگیز 5 اثر اصلی دارد که به شرح زیر است:

1. مرطوب کننده پوست و مو

پوست

حتی اگر پوست چربی داشته باشید، حتما پیش آمده که لااقل برای یک بار با خشکی مواجه شوید و پوسته پوسته، زبری و قرمزی را در اطراف آن مشاهده نمایید. اگر پوست با کمبود آب مواجه شود و به علل مختلفی همچون افزایش سن، وراثت، عدم رسیدگی به پوست، دمای هوا، مصرف مواد شوینده نامناسب و… دهیدراته شود، باید از موارد کمکی برای درمان خود بهره بگیرد. غدد سبابه، که سبوم یا چربی طبیعی پوست را ترشح می‌کنند، در نرمی، لطافت و مرطوب بودن پوست نقشی اساسی دارند. بدون فعالیت این غدد بافت پوست تحلیل رفته و قوام خود را از دست می‌دهد. خاصیت روغن جوجوبا این است که پوست را مرطوب و آبرسانی کند و اثر مخرب موادی که آن را خشک و بی‌جان کرده اند را از بین ببرد.

خشکی عوارض زیادی دارد. هنگامی که کل یا قسمتی از پوست ما خشک باشد به مراتب دچار خارش، التهاب، تورم، زبری، قرمزی و حتی خونریزی خواهد شد. چرا که پوست انعطاف خود را از دست می‌دهد و با هر حرکت دچار درد یا به مرور زمان چین و چروک می‌شود. اگر به طور کلی پوستتان خشک است، استفاده از این ماده را جدیدی بگیرید و از خاصیت روغن جوجوبا برای حفظ آب در پوست خود و افزایش خواص الاستیسیته آن استفاده کنید. دیگر خاصیت روغن جوجوبا تاثیر بر بیماری‌هایی که دارای عوارض خشکی پوست هستند می‌باشد. اگزما، پسوریازیس و… از جمله این بیماری‌ها هستند. روغن جوجوبا تسکین دهنده و ضد التهاب است و با نرم کنندگی و رطوبت رسانی بسیار خود این بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد. این ماده می‌تواند بر درمان آفتاب سوختگی نیز موثر باشد.

خاصیت روغن جوجوبا مانند یک لایه محافظ عمل کرده و علاوه بر آبرسانی، رطوبت درون لایه‌های زیرین پوست را حفظ می‌کند. کمبود ترشح چربی از غدد میکروسکوپی چربی پوست، آن را دچار شکنندگی، جوش و آکنه می‌کند. بافت و عملکرد سبوم بسیار شبیه به سبوم است و می‌تواند نقش آن را به خوبی بازی کند. به این ترتیب چین و چروک‌ها نیز آرام می‌گیرند و با نرم شدن، کمرنگ‌تر و بهتر می‌شوند.

 

خاصیت روغن جوجوبا

 

بیشتر بخوانید: پسوریازیس و اگزما، چگونه تشخیص دهیم؟

مو

پوست سر، از مهم‌ترین بخش‌هایی است که معمولا به آن پرداخته نمی‌شود و یا به شکل تخصصی و جدا از مو به آن اشاره نمی‌شود. این قسمت از پوست، دارای بافت خاصی است که به علت داشتن وظیفه نرم نگه داشتن موها مدام در حال ترشح چربی می‌باشد. خاصیت روغن جوجوبا این است که آن را مرطوب و آبرسانی کرده و بی آن که تعادل تولید سبوم را بر هم بزند و باعث ایجاد ظاهری روغنی در موها شود، پوست سر را نرم می‌کند. این ماده دارای محتویات بسیار مغذی و ویتامینه است که اثر آنتی اکسیدانی دارند و به مرطوب کنندگی و آبرسانی مو نیز می‌پردازند. ساقه موها، در اثر عواملی نظیر رنگ بی‌رویه، دکلره، حرارت دیدن، ژنتیک، استفاده از شوینده نامناسب و… خشک شده و دارای موخوره، زبری، شانه ناپذیری و… می‌شود.

خاصیت روغن جوجوبا این است که با ویتامین‌های خود مو را تقویت کرده، درخشش و سلامت آن را به ارمغان بیاورد. این ماده موخوره را از بین می‌برد و سبب آبرسانی موها می‌شود. اگر روغن جوجوبا را قبل از حمام به موهای خود بزنید شستشوی مو سخت می‌شود و بهتر است پس از استحمام به موها زده شود. این روغن موها را لطیف و ابریشمی کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند و منافذ کوتیکول مو را پر کرده، مانع ایجاد دو شاخگی و چند شاخگی در موها می‌شود.

 

 

2. تعدیل چربی پوست و مو

خاصیت روغن جوجوبا ضمن نرم کنندگی و مرطوب کنندگی، ایجاد تعادلی میان چربی و خشکی پوست و مو است. این ماده می‌تواند نقش سبوم را برای پوست و مو بازی کند، اما از طرفی می‌تواند جلوی ایجاد چربی بیش از حد را نیز بگیرد. افرادی که به صورت ژنتیکی پوست چرب دارند، افرادی که دچار تغییرات هورمونی شده اند و در سن بلوغ یا دوران قاعدگی خود هستند، با استفاده از خاصیت روغن جوجوبا که تعدیل چربی است وضعیت پوست و موی خود را بهبود دهند. این ماده از ایجاد حالت چسبندگی و سنگینی جلوگیری می‌کند و باعث بسته شدن منافذ پوستی نمی‌شود. بسیاری از مواد چرب و روغن‌های گیاهی، به علت تجمع در منافذ باز آن‌ها را می‌بندند و حق تنفس را از پوست می‌گیرند. با تجمع بیش از حد چربی، منافذ بزرگ و بزرگ‌تر شده و کم کم در ظاهر پوست تاثیر می‌گذارند و آن را دچار حفره می‌کنند. این حفره‌ها محل خوبی برای تجمع آلودگی هستند و با تکرار این روند روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند.

آبرسانی پوست خود جلوی ترشح چربی بیش از حد را می‌گیرد و روغن جوجوبا در انجام این کار ماهر است. چربی پوست و مو باعث بروز جوش و آکنه و شوره می‌شود و یا به افزایش آن‌ها کمک می‌کند.

 

خاصیت روغن جوجوبا

 

3. ترمیم کننده

همان طور که گفتیم روغن جوجوبا حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها جلوی پیری را می‌گیرند و با تحلیل رفتن بافت پوست و مو مقابله می‌کنند. اگر بدن با کمبود آنتی اکسیدان مواجه شود، رادیکال‌های آزاد سلول‌های آن را تخریب کرده و به همین جهت ترمیم پوست غیر ممکن شده، بافت سالم آن نیز از بین می‌رود. خاصیت روغن جوجوبا آنتی اکسیدانی است و استفاده از آن بروز نشانه‌های پیری را به تعویق می‌اندازد. پوستی بدون الاستین و خاصیت ارتجاعی، بدون کلاژن کافی، با خطوط ریز یا چروک‌های عمیق؛ موهایی شکننده، ریخته شده و نازک، با خاصیت روغن جوجوبا ترمیم می‌شوند و سلامت و جوانی خود را به دست می‌آورند. این ماده به تحریک تولید پروتئین‌های ساختاری پوست می‌پردازد و به مو و پوست استحکام و قوام می‌بخشد. رشد مو افزایش پیدا کرده و ریزش آن متوقف خواهد شد.

خاصیت روغن جوجوبا همچنین شامل درمان زخم و آسیب فیزیکی است. این ماده التیام بخش است و موضع آسیب دیده را آرام و ترمیم می‌کند. مصرف این ماده بر مو رشد آن را به بیشترین حد می‌رساند و آن‌ها را سالم و پر نشاط نگه می‌دارد. افرادی که در معرض طاسی هستند می‌توانند از خاصیت روغن جوجوبا بهره ببرند و این واقعه را به تعویق بیندازند.

 

خرید این محصول

 

4. ضد التهاب، ضد عفونی کننده و ضد جوش

اشاره کردیم که روغن جوجوبا زخم، صدمات و یا دردها را التیام می‌بخشد و سریع‌تر بهبود می‌دهد. این ماده تسکین دهنده و آرامبخش است و از بروز آلرژی و حساسیت جلوگیری می‌کند. خاصیت روغن جوجوبا این است که با کاربرد موضعی خود، علائم بیماری‌های ناشی از حساسیت را از بین برده و تورم را می‌خواباند. قرمزی، خارش، پوسته پوسته و… نه تنها به علت عوامل تحریک کننده و آلرژی‌زا، بلکه به علت وجود برخی باکتری‌های میکروب‌زا، عفونت و حتی چربی بیش از حد نیز رخ می‌دهند. این روغن قابل استفاده برای پوست صورت، گردن، موها، پاها و دست‌ها است و به علت ملایم بودن خود هیچ یک از بخش‌های بدن را دچار تحریک نمی‌کند.

عفونت‌های باکتریایی که در ساده‌ترین شکل خود جوش‌های چرکی و دانه‌های سر سفید را به وجود می‌آورند و در سطوح بزرگتر می‌توانند خطرناک باشند با خاصیت روغن جوجوبا که ضد عفونی کننده است درمان شده و به مرور خوب می‌شوند. بسیاری از جوش‌ها و آکنه‌های صورت ریشه در همین موارد دارند و روغن جوجوبا با خواص آنتی باکتریال خود نوعی ضد جوش است. این ماده از تجمع آلودگی و روغن در منافذ باز جلوگیری کرده و علاوه بر جوش‌های چرکی، جوش‌های سرسیاه را نیز درمان می‌کند. خواص پاک کنندگی و میکروب‌زدایی روغن جوجوبا به حدی است که یک پاک کننده مجزا به حساب می‌آید و می‌تواند بدون از بین بردن چربی طبیعی و مورد نیاز پوست آن را پاکسازی و تمیز کند.

این ماده همچنین احتمال ایجاد شوره را کاهش می‌دهد و عفونت‌های قارچی را برطرف می‌کند. خاصیت روغن جوجوبا در شستشوی صورت، باعث زدودن گرد و غبار، مواد آرایشی و باکتری‌های محیطی شده و آن قدر ملایم است که دور چشم را اذیت نمی‌کند. در مواردی دیده شده که روغن جوجوبا تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد، اما این موضوع، همچون اکثر موارد مربوط به طب سنتی کاملا ثابت نشده است. این ماده بسیار ضد حساسیت است و از بروز هر مشکل برای چشم‌ها و تمیز کردن آرایششان جلوگیری می‌کند. وجود ید در این روغن سبب شده که رشد باکتری مضر بر پوست متوقف شود و از بروز جوش و آکنه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت، از صفر تا صد!

 

خاصیت روغن جوجوبا

 

بیشتر بخوانید: از گودی و تیرگی زیر چشم خسته شدید؟

 

در آخر

برای استفاده بهتر از رخاصیت روغن جوجوبا بهتر است از محصولات حاوی آن استفاده کنید. روغن‌هایی که در عطاری موجود اند ممکن است اصل نباشند و پوست و مو را اذیت کنند. استفاده از محصولی استاندارد یا روغنی که از عطاری معتبر تهیه شده، به شما این اطمینان را می‌دهد که در حال استفاده از همان ماده هستید. استفاده از روغن جوجوبا برای اهداف مختلف شکل‌های متنوعی دارد. اما همه آن‌ها ساده اند و به ماساژ دادن روغن بر پوست و یا مو محدود می‌شوند.

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *