روش درمان پینه پا

از سیر تا پیاز درمان پینه پا

دیدن پینه در نقاط مختلف بدن معمولا افراد را خوشحال نمی‌کند. ورزشکارانی که دائما از کف دست خود استفاده می‌کنند و با آن وزنه‌ها را بلند می‌کنند، از صخره‌ها بالا می‌روند و … دارای دست‌هایی پینه بسته خواهند بود. به جز این افراد، احتمالا کلیه افراد دیگر از پینه دل خوشی ندارند و به دنبال درمان آن هستند. همه ما، با راه رفتن و استفاده از کفش‌های نامناسب، مستعد پینه پا هستیم و لازم است روش درمان پینه پا را بدانیم. این عارضه پوستی، ممکن است بی‌دردسر به نظر برسد یا به گمانمان تنها بر زیبایی پوست اثرگذار باشد، اما در طولانی مدت و در صورت داشتن ویژگی‌های خاص در فرد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و سلامتی را به خطر بیندازد.

جدا از آن، داشتن پاهایی زیبا با پوست صاف و درخشان، یکی از معیارهای مهم زیبایی است. این مسئله به لطافت پوست، روشن به نظر رسیدن آن و افزایش جذابیت پاها کمک می‌کند. وجود خشکی، ترک و پینه پا فرد را با مشکلاتی مانند کدری رنگ پوست، وجود ضایعات بر آن، خارش و التهاب و… روبرو می‌کند و حتی ممکن است دردناک و عامل ایجاد زخم باشد. پیش از پرداختن بیشتر به این موضوع، لازم است با پینه پا آشنا شویم و بدانیم چرا به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت، از صفر تا صد!

 

روش درمان پینه پا

 

بیشار بخوانید: لیست 15 تایی بهترین شوینده صورت

پینه چیست و به چه علت بروز پیدا می‌کند؟

هنگامی که سطح پوست مدام در معرض اصطکاک باشد، برای دفاع از خود و همچنین بافت‌های زیرین تلاش می‌کند که خود را ترمیم کند. اما این ترمیم به روش سالمی صورت نمی‌گیرد. چرا که هر قدر هم که پوست برای بازسازی نقاط آسیب دیده خود وارد عمل شود، صدمات وارده به آن سریع اند و تلاش‌های آن را بی‌فایده می‌کنند. در نتیجه پوست به طور دائم سلول‌سازی کرده و متلیولیسم خود را افزایش می‌دهد؛ تا جایی که لایه‌هایی خارجی بر قسمتی که مدام در معرض آسیب است به وجود بیایند و ضایعات ضخیمی را به وجود آورند. به این قسمت‌های ضخیم و اضافه، پینه یا Callus می‌گویند.

اصطلاح پزشکی پینه هایپرکراتوز است که معنای آن تعریف پینه را کامل می‌کند. هایپوکراتوز به معنی افزایش غیر طبیعی سلول‌های بیرونی‌ترین لایه پوست است. کسانی که پوست پینه بسته‌ای دارند، می‌دانند که آن قسمت از پوستشان دیگر مانند قبل درد را احساس نمی‌کند، مگر این که خود باعث به وجود آمدن درد و فشار بر بدن باشد. سلول‌های اضافه که لایه‌های بیرونی پوست را ضخیم کرده اند، از پوست در برابر سایش، فشار و تحریک مداوم محافظت می‌کنند و به همین دلیل است که پوست آن موضع، دیگر مانند قبل درد را احساس نمی‌کند. این گونه از بافت‌های زیرین و نرم پوست که حساس‌تر اند مراقبت می‌شود و فرد تا حدی از اصطکاکی که هر روز تحمل می‌کند در امان می‌ماند.

اما مشکل این جا است که این راه دفاعی، خود آسیب رسان است و ضرورت دانستن روش درمان پینه پا نیز به همین علت می‌باشد.چ

بیشتر بخوانید: 6 مدل از بهترین ضد آفتاب‌ها و ویژگی‌هایشان

 

خرید این محصول

 

بیشتر بخوانید: پاهای زیبا برای صندل | آشنایی با روش‌های حفظ سلامت و زیبایی پا

پینه پا

پینه بیشتر بر کف پا و نزدیکی انگشتان آن ایجاد می‌شود. کلیه وزن ما به واسطه وجود جاذبه زمین روی پاهایمان قرار می‌گیرد و این عضو تحت فشار زیادی قرار دارد. پوست کف پا در برخورد با کفش و استفاده از کفش‌های نامناسب، راه رفتن اشتباه و… می‌تواند اذیت شود و عوارض پوستی مانند پینه پا را تجربه کند. عارضع پوستی از لحاظ ظاهری شبیه به میخچه پا و زگیل است و ممکن است با آن‌ها اشتباه گرفته شود.

پینه پا به مروز زمان تغییر رنگ می‌دهد و قهوه‌ای، سیاه یا قرمز می‌شوند. این تغییر رنگ به علت تجمع خون در لایه‌های زیرین و در طولانی مدت به وجود می‌آید. پینه پا همچنین در برخورد با آلودگی تیره می‌شود و تاثیر رنگی خود را بیش از نقاط آلوده دیگر پوست به جا می‌گذارد. چرا که دارای شیارهای بسیاری است و آلودگی‌ها می‌توانند در آن جمع شوند. روش درمان پینه با با ترفندهای خانگی بی‌شمار است؛ اما در وهله اول، باید بدانیم که دقیقا چه چیزی سبب بروز پینه پا می‌شود. آیا خودداری از استفاده از کفش‌های غیر استاندارد کافی است و افراد را از این خطر احتمالی دور می‌کند؟

بیشتر بخوانید: آیا سرطان پوست کشنده است؟

راه‌های پیشگیری از پینه پا

  • داشتن کفش‌های استاندارد، با پاشنه کوتاه و دارای فضای کافی برای انگشتان پا
  • مرطوب نگه داشتن پوست پا
  • استفاده از محصولات پا به ویژه کرم‌های ترک پا
  • استفاده از جوراب

روش درمان پینه پا

بیشتر بخوانید: درباره بیماری‌های آمیزشی چه می‌دانید؟

چرا همه افراد مستعد این عارضه پوستی هستند؟

چون همه افراد دارای پا و سایر اندام‌ها هستند! مادامی که پاها در حال تحمل وزن ما باشند، لازم است با روش درمان پینه پا آشنا شویم و علائم پینه پا را بشناسیم. همان طور که گفتیم پینه در واقع سدی دفاعی در برابر درد و فشار است. این عارضه پوست را زمخت می‌کند و بافتی سفت به آن می‌دهد. افرادی که وزن زیادی دارند، فعالیت بدنی بسیاری انجام می‌دهند، ورزشکاران، سیگاری‌ها، کسانی که از جوراب‌های نازک استفاده می‌کنند یا جوراب به پا نمی‌کنند باید بیشتر دقت کنند و روش درمان پینه پا را بدانند.

بیماری پای ورزشکار یا قارچ پا و صدمات ناشی از ورزش‌هایی که فشار بیشتری بر پاها اعمال می‌کنند احتمال بروز پینه پا را بیشتر می‌کند. به طور کل، اگر رگ‌های خونی در اندام‌های انتهایی دچار انقباض شدید شوند، بافت زیر پوستی تحلیل می‌رود و یا ضعیف می‌شود. در میان تمام موارد گفته شده و افرادی که ریسک بروز پینه پا در آن‌ها زیاد است، می‌بینیم که فرد دارای انقباض رگ‌های خونی است و یا با رفتاری که انجام می‌دهد آن را بیشتر می‌کند. اگر بافت زیر پوستی صدمه ببیند یا تحلیل رود، تماس استخوان‌ها با پوست بیشتر می‌شود و بدن در واکنش دفاعی به این موضئع، لایه‌های جدیدی به پوست اضافه می‌کند که همان پینه‌ها هستند.

روش درمان پینه پا برای همه افراد متفاوت است. برخی از افراد به علت تغییر شکل استخوان‌ها و تغییر فرم بدنی به این بیماری دچار می‌شوند. تغییر استخوان‌ها می‌تواند بر روش راه رفتن نیز تاثیر بگذارد و فشار بیشتری بر برخی نقاط وارد کند. همچنین روش درمان پینه پا گاه پزشکی است. باید ببینیم که کدام یک برای ما مناسب‌تر اند و با شرایطی که داریم سازگاری دارند.

بیشتر بخوانید: کوچک کردن منافذ باز پوست در 5 مرحله آسان

 

 

بیشار بخوانید: آیا گلاب می‌تواند مثل تونر عمل کند؟

روش درمان پینه پا

روش درمان پینه پا به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • درمان پزشکی
  • درمان خانگی

روش درمان پینه پا خانگی

  • از بالم پا استفاده کنید.
  • لایه برداری پوست پا به طور مرتب و سپس رطوبت رسانی و آبرسانی پوست آن، سلول‌های مرده را از بین می‌برد. این کار روش‌های مختلفی دارد که آسان‌ترین آن‌ها استفاده از محصولاتی مانند اسکراب پا و آرنج لیمو و مریم گلی فریمن و اسکراب پا و آرنج نعناع و آلو فریمن است.
  • راه دیگر لایه برداری پاها قرار دادنشان در آب گرم است. این کار پوست را نرم می‌کند و بایستی به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام شود. پس از نرم شدن پوست پا، یک سنگ را آب گرم خیس کنید و با حرکات دورانی و رفت و برگشتی لایه‌های مرده پوست را از آن جدا سازید. در این روش درمان پینه پا لازم نیست همه لایه‌های پینه را جدا کنید، تنها به لایه‌های سطحی بسنده کنید تا دچار زخم و عفونت نشوید.
  • سرکه سیب نیز می‌تواند به لایه برداری پوستتان کمک کند و روش درمان پینه پا خوبی باشد.
  • سعی کنید روزانه از محصولاتی مانند کرم ترمیم کننده و ضد ترک پا دافی، کرم ترمیم کننده و ضد ترک پا کامان، کرم ترک پا سینره، کرم ترک پا تروپیکال دیپ سنس و مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید.
  • از پد پینه پا یا باند مخصوص استفاده کنید.
  • از سالیسیلیک اسید استفاده کنید.
  • از سنگ پا استفاده کنید و دقت کنید با زیادی روی، موجب زخم کردن پاهایتان نشوید.
  • در صورت بروز ترک و خونریزی، پینه پا را تا زمان بهبودی بپوشانید و تمیز نگه دارید. این گونه مشکلاتی نظیر عفونت گریبانتان را نمی‌گیرند. می‌توانید با پنه و وازلین زخم را بپوشانید و آن را با چسب زخم نگه دارید.
  • از کفی کفش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ده بیوتی بلاگر برتر ایرانی

 

قیمت برای شما: 85٬000 تومان
مشاهده محصول و خرید
خرید این محصول

 

بیشتر بخوانید: ورزش‌هایی مخصوص افراد پشت میز نشین

روش درمان پینه پا پزشکی

  • تراشیدن: متخصصان با استفاده از دستگاه‌هایی مانند کراتوریمووال که به شکل یک سوهان پر سرعت یا سنگ پایی برقی عمل می‌کند و به زدودن پوست اضافه می‌پردازد، پوست را صاف و یکدست می‌کنند. برخی اوقات جلسات تراشیدن پینه پا به طول می‌انجامند و بیمار لازم است بیش از یک بار به کلینیک مربوطه مراجعه کند.
  • درمان دارویی
  • جراحی

روش درمان پینه پا

بیشتر بخوانید: لیفت ابرو با صابون یا وازلین

روش درمان پینه پا پزشکی در چه صورت الزامی است؟

پینه پا به طور معمول درد ندارد در صورت رشد زیاد و بزرگ، دردناک یا ناراحت کننده شدن بایستی درمانی جدی برای آن در نظر گرفته شود. هنگامی که این عارضه پوستی فعالیت‌های روزانه شما را مختل کرده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید. اگر دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات گردش خون یا بیماری‌های قلبی هستید، احتمال عفونت پینه‌های شما بالا است و روش درمان پینه پا خانگی به دردتان نمی‌خورد، چرا که عواقب پینه با وجود بیماری‌های زمینه‌ای زیاد می‌شوند و زخم و تغییر در پوست بدن باید باید توسط پزشک بررسی شود.

اگر پینه پا گرم بوده، کمی درد دارد و رنگی قرمز به خود گرفته است، احتمال عفونت در آن بالا است. ترشح مایع چرکی و شفاف از آن و همچنین زخم شدن پینه پا روش درمان پینه پا پزشکی را می‌طلبد. اگر پینه پای شما درمان شد و بازهم برگشت، به پزشک مراجعه کنید و از جراح کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: لیفت و لمینت یا اکستنشن مژه؟

در پایان

مشکلاتی مانند پینه، میخچه، زگیل و… را جدی بگیرید و با مطالعه درباره آن‌ها، از رسیدنشان به مرحله جراحی جلوگیری کنید. روش درمان پینه پا به آسانی و با مراقبت کامل از پاها امکان پذیر است و داروها یا درمان‌های کلینیکی در مراحل بعدی قرار می‌گیرند. پینه معمولا دردناک نیست، اما زگیل و میخچه دردناک اند و همین تفاوتشان را مشخص می‌کند. مراقبت پوست و سلامتی خود باشید و در صورت دانستن روش درمان پینه پا به شیوه‌هایی به جز آن چه گفتیم، آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *