مراقبت از پوست در پاییز

5 روش مراقبت از پوست در پاییز

پاییز فصل محبوب و مورد علاقه اکثر افراد است. البته این جمله منبع آماری ندارد؛ اما اگر از اطرافیان خود بپرسید که چه فصلی را از همه بیشتر دوست دارند، احتمالا به شما می‌گویند: پاییز! این فصل از گذشته تاکنون یادآور شعر و عاشقی بوده و همچنان نیز حالتی آرامش بخش و دلنشین در افراد ایجاد می‌کند. پاییز پلی میان تابستان و زمستان است که آب و هوا را کم کم رو به سردی می‌برد و از این رو نه به شدت سرد و نه اصلا گرم است. این تغییر آب و هوایی، همان طور که بر ذهن و روحیه ما تاثیر دارد، بر جسم و اندام‌هایمان نیز تاثیرگذار است و آنان را با چالش‌های تازه‌ای مواجه می‌کند. بدن باید کم کم خود را به سرما عادت دهد و این گونه بقا پیدا کند. زیبایی، امر دیگری است که می‌تواند در خطر باشد، چرا که تغییرات همیشه در ظاهر خود را نمایان می‌کنند. به همین دلیل است که روش مراقبت از پوست در پاییز متفاوت است و هر فرد برای حفظ سلامتی و جذابیت خود موظف است آن را به کار گیرد.

 

مراقبت از پوست در پاییز

 

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از اصلاح صورت جوش نزنیم؟ 

آب و هوا چه ربطی به پوست دارد؟

همه ما می‌دانیم که آب و هوا می‌تواند پوستمان را دچار دگرگونی کند و نیازهای آن را تغییر دهد. اما پاسخ واضح این سوال این است: پوست بیرونی‌ترین لایه محافظ بدن بوده و بیشترین ارتباط را با محیط اطراف دارد. پس واضح است که بیشترین تاثیر را از محیط بپذیرد و نقطه ضعف‌های بیشتری نسبت به آن از خود نشان دهد. تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در وهله اول دما و سپس میزان رطوبت موجود در هوا را کم و زیاد می‌کنند. پوست نیز مانند همه قسمت‌های بدن نیاز دارد تا خود را با شرایط جدید آداپته کند و در روش مراقبت از پوست در پاییز از راه‌های کمکی مانند تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی بهره ببرد.

میزان رطوبت موجود در هوا، میزان رطوبت پوست را بالا و پایین می‌کند. هنگامی که در محیط مرطوب باشیم، نیاز کمتری به استفاده از مرطوب کننده‌ها داریم؛ به این معنی که تاثیر هوا بر پوست تا این حد مستقیم و واضح است. رطوبت پوست، لایه‌ای از چربی‌های مفید و آب بوده که سدی محکم و محافظتی ایجاد می‌کنند و اجازه خروج آب از پوست را نمی‌دهند. اگر لایه چربی پوست را سالم نگه داریم و اجازه ندهیم چیزی میزان تعادل سبوم پوستمان را به هم بزند، این لایه کار خود را انجام می‌دهد و پوست را هیدراته نگه می‌دارد. آب و هوای مرطوب پوست را نرم و لطیف می‌کند و سبب افزایش استحکام و قوام پوست می‌شود.

 

مراقبت از پوست در پاییز

 

بیشتر بخوانید: ده بیوتی بلاگر برتر برتر ایرانی

اگر پوست فرد چرب باشد، آب و هوای مرطوب و شرجی می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و براق به نظر رسیدن چهره شود. البته که انسداد منافذ عوارض مختلفی همچون بروز جوش و آکنه را در پی دارد. در مقابل، آب و هوای خشک رطوبت پوست را کاهش داده و خشکی و کشیدگی آن را رقم می‌زند. خشک شدن پوست خود سرآغاز بسیاری از مشکلات نظیر چین و چروک و قرمزی است. اکنون می‌بینیم که آن چه به عنوان پوست خشک و چرب می‌شناسیم، تا چه حد نسبی است و به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و همچنین فصلی که در آن هستیم بستگی دارد.

روش مراقبت از پوست در پاییز باید با توجه به کاهش حضور آفتاب و کوتاه شدن روزها باشد. فصول گرم‌تر مانند تابستان و بهار رطوبت بیشتری دارند و نیاز به محصولات مراقبت از پوست را کمتر می‌کنند؛ اما در عوض دمای زیاد هوا و تابش نور خورشید، باعث سرعت گیری روند پیری پوست شده و در صورت عدم محافظت در برابر UV، تخریب سلولی نیز افزایش می‌یابد. سیستم تهویه مطبوع مانند کولر و انواع خنک کننده، پوست را خشک می‌کنند و گرمای زیاد نیز باعث تعریق و بسته شدن منافذ می‌شود. حضور در استخر و دریا باعث افزایش تاثیر UV و برخورد زیاد با کلر و نمک شده و پوست را خشک و تحریک پذیر می‌کنند. پاییز سردتر است، روزهای خنک و کوتاهی داشته و با باد و نسیم همراه است. تفاوت دما در روز و شب پاییز زیاد است و میزان رطوبت نیز متغیر می‌باشد. شب‌های این فصل سرد و خشک اند و حال و هوای زمستانی دارند.

 

مراقبت از پوست در پاییز

 

در فصول سرد، تحرک کمتر است و در نتیجه گردش خون کاهش یافته و نکته‌ای منفی برای پوست به حساب می‌آید. روش مراقبت از پوست در پاییز با توجه به کم بودن مصرف سبزیجات و میوه‌ها باید جدی‌تر باشد و سختگیری بیشتری در آن اعمال شود.

بیشتر بخوانید: 30 ماده غذایی سرشار از فیبر

روش مراقبت از پوست در پاییز

تغییرات فصلی نه تنها بر سلامت پوست اثرگذار اند، بلکه قادر اند نوع آن را تغییر بدهند و سبب شدت حالت مشخصی در پوست شوند. برای مثال می‌توانند پوست را خشک، چرب یا حساس کنند و شما را در رسیدگی به پوستتان سردرگم نمایند. روش مراقبت از پوست در پاییز باید کمی متفاوت باشد کلیه دگرگونی‌های محیطی را در نظر بگیرد. اکنون، به 10 نکته مهم برای روتین پوستی این فصل می‌پردازیم، تا با انرژی و حالی خوش به استقبال پاییز برویم.

 

مراقبت از پوست در پاییز

 

بیشتر بخوانید: آیا حسیاسیت بهاری بر پوست نیز تاثیرگذار است؟

1.  شوینده صورت مطابق با پاییز

اولین روش مراقبت از پوست در پاییز به ما می‌گوید که نوع شوینده و همچنین عادات مربوط به پاکسازی صورتمان نیاز به تغییر دارند. شستشوی صورت رکن اصلی رسیدگی به پوست است و بدون وجود آن هیچ یک از مواد مفید به پوست نمی‌رسند. تمامی محصولات مرغوب برای اثرگذاری باید روی پوست تمیز امتحان شوند و جدای از آن پوست کثیف چرب و چرب‌تر شده، منافذی بزرگ و مسدود را دارا می‌شود. اصلا کثیفی پوست، به معنای تجمع همه آن چیزی است که با آب پاک نمی‌شود ( یعنی چربی)، به همین علت از شوینده‌های صورت کمک می‌گیریم و چربی اضافه را از پوست خود پاک می‌کنیم. اما مسئله این جا است که روش مراقبت از پوست در پاییز تاکید می‌کند که شوینده‌های قوی را کنار بگذاریم و به سوی پاک کننده‌های ملایم‌تر برویم.

بیشتر بخوانید: استفاده از فوم شستشو بهتر است یا ژل شستشو؟

 

خرید این محصول

 

پیش‌تر گفتیم که خشکی هوا در این فصل باعث کاهش رطوبت پوست می‌شود. افراد با چرب‌ترین نوع پوست نیز بایستی مراقب رطوبت پوستشان باشند و ترکیبات پاک کننده تهاجمی مانند صابون و سولفات را کنار بگذارند. ابتدایی‌ترین تغییری که به ذهن می‌رسد، تغییر بافت شوینده است. از محصولاتی مانند میسلار واترها و ژل شستشو استفاده کنید. ژل شستشو بیشترین تمیزی را با کمترین اثر بر اسیدیته طبیعی پوست به همراه داشته و به علت بافت نرم خود پس از شستشو نیز لایه‌ای محافظتی بر پوست به وجود می‌آورد. عدم دستکاری pH پوست و همچنین عدم ایجاد نقص در چربی مفید پوست، آن را مرطوب و لطیف نگه می‌دارد و در عین حال از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. خشکی پوست یکی از عوامل اصلی ترشح چربی بیش از اندازه است، که موجب کومدون‌زایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاشت یا ژلیش؟ کدام را انتخاب کنم؟

 

 

میسلار واتر، پاک کننده‌ای غیر صابونی و بر پایه آب است و هیدراتاسیون شگفت انگیزی به پوست هدیه می‌دهد. میسلار واترها معمولا ضد التهاب و حساسیت اند و حتی برای دور لب و چشم نیز قابل استفاده می‌باشند. استفاده از چنین محصولاتی نه تنها از خشکی و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند، بلکه پوست را در برابر آسیب وزش باد شدید و سرما مقاوم کرده و آن را نرم و منعطف می‌کنند. شوینده‌هایی که دارای ترکیبات حاوی اسید طبیعی میوه و یا عصاره میوه‌ها هستند، به علت قدرت لایه برداری بالا پوست را خشک کرده و در روش مراقبت از پوست در پاییز جای نمی‌گیرند. این محصولات برای فصول گرم و مرطوب مناسب اند. در فصل پاییز از پاک کننده‌های کرمی یا بر پایه آب استفاده کنید و به ترکیبات آبرسان همچون گلیسیرین دقت نمایید.

 

 

همچنین سعی کنید از شستشوی بیش از اندازه پوست خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: لیست 15 تایی بهترین شوینده صورت

2. لایه برداری را کنار نگذارید، اما محتاط باشید!

لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست به شکل ریشه‌ای، در فرایند پاکسازی پوست جای می‌گیرند و در واقع بخشی از آن هستند. بسیاری از شوینده‌ها، پوست را لایه برداری نیز می‌کنند و چنین تاثیری دارند. اما در روش مراقبت از پوست در پاییز باید از لایه بردارهای فیزیکی و نه شیمیایی و همچنین محصولات روغنی استفاده کنید. لایه بردارها به خودی خود پوست را حساس و تحریک پذیر می‌کنند و این مسئله در فصل پاییز، که فصلی سرد و خشک است، بیشتر به چشم می‌آید. از محصولات بر پایه روغن استفاده کنید و پوستتان را آبرسانی کنید. استفاده از اسکراب‌های فیزیکی نیز روش مراقبت از پوست در پاییز خوبی است و باعث بهبود بافت پوست شما می‌شود. لیف، شکر، نمک، آرد جو، اسکراب‌های آماده و کلیه محصولاتی که پوستتان را به شکل فیزیکی لایه برداری می‌کنند می‌توانند گزینه خوبی برای زدودن سلول‌های کهنه و کمک به تولد سلول‌های تازه باشند.

بیشتر بخوانید: رفع پف صورت در سه سوت!

 

 

بیشتر بخوانید: فیشال صورت، از صفر تا صد!

3. استفاده از مرطوب کننده و آبرسان، بیشتر و بیشتر!

استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان در همه زمان‌ها و برای همه افراد الزامی است. محصولات مرطوب کننده سدی در برابر آب تشکیل می‌دهند و جلوی تبخیر و از دست دادن آن را می‌گیرند. آبرسان‌ها نیز جاذب الرطوبه هستند و رطوبت محیط را به خود گرفته، باعث احتباس آن در پوست می‌شوند. مراقبت از پوست در پاییز ایجاب می‌کند که فواصل استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان را کمتر کنیم و مدام به تجدید رطوبت رسانی به پوستمان بپردازیم. هنگامی که پوست هنوز خیس است و کمی نم دارد، قادر است رطوبت را بیش از مواقع دیگر به خود جذب کند و به همین علت توصیه می‌شود در فصول سردی همچون پاییز پوستتان را نم‌دار کنید و بعد از محصولات نرم کننده و آبرسان استفاده نمایید. این کار آب را در پوست زندانی می‌کند و حالتی شاداب و تازه به فرد هدیه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حنای ابرو چیست؟

 

خرید این محصول

 

از محصولات بر پایه آب استفاده کنید. محصولات دارای چربی و روغن نیز برای روش مراقبت در پاییز مفید اند و خواص ارتجاعی را به پوست خشک شده‌تان بازمی‌گردانند. هنگامی که استحمام خود را تمام می‌کنید یا پس از آن که صورت خود را می‌شویید از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. فراموش نکنید که عدم استفاده از این نوع محصولات برای هر فردی برابر با ایجاد آکنه و چربی مضاعف است. پاسخ پوست در برابر دهیدراته شدن تولید سبوم بیشتر و در نتیجه بروز جوش و آکنه است. افراد با پوست چرب یا خشک باید از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنند و محافظت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی تازه برای پوست خود به ارمغان آورند.

بیشتر بخوانید: ماسک‌های خانگی یا آماده؟ مسئله این است!

 

 

این محصول را دم دست بگذارید و مدام از آن استفاده کنید. پیشنهاد رایج برای استفاده از مرطوب کننده و آبرسان در روش مراقبت از پوست در پاییز هر 6 ساعت یک بار است.

بیشتر بخوانید: بهترین کرم مرطوب کننده و آبرسان چه خصوصیاتی دارد؟

4. ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب مادامی که خورشید نور خود را به زمین برساند، واجب است و ربطی به فصل و ساعت روز ندارد. روش مراقبت از پوست در پاییز این است که ضد آفتاب را بسیار جدی بگیریم و آن را هر 2 ساعت یک بار تمدید کنیم. نور آفتاب دارای ضررهای بسیاری برای سلامتی ما است و سبب برخورد اشعه UV با پوست می‌شود. UVB پوست را قرمز می‌کند و باعث آفتاب سوختگی و التهاب در آن می‌شود. این اشعه می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان پوست شود و بسیار خطرناک باشد. UVA پوست را تیره می‌کند و کک و مک و لک‌های ناشی از آفتاب را به وجود می‌آورد. این اشعه از میان ابرها و شیشه عبور می‌کند و تاثیری بسیار قوی دارد. سرطان پوست و سرطان ملانوما از دیگر عوارض برخورد زیاد با UVA هستند. از ضد آفتاب‌های با کیفیت و طیف گسترده با SPF بالای 25 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیفت و لمینت یا اکستنشن مژه

 

خرید این محصول

 

بیشتر بخوانید: 6 مدل از بهترین ضد آفتاب‌ها و ویژگی‌هایشان

5. دور چشم و لب‌ها را فراموش نکنید

استفاده از کرم دور چشم نه تنها برای افراد با سن بالای 30 یا 40 سال، بلکه برای افراد جوان نیز معمول است و در روش مراقبت از پوست در پاییز باید در نظر گرفته شود. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که کرم دور چشم مرطوب کننده و نه ضد چروک تهیه کنید. البته اگر بالای 30 یا 40 سال سن دارید استفاده از انواع محصولات دور چشم مانعی ندارد. برای لب‌ها از وازلین یا بالم لب مناسب استفاده کنید. بالم‌هایی که ضد آفتاب هستند از پوست حساس لب در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. پوست دور چشم و لب نازک و ظریف بوده، فاقد غدد چربی اند و به همین علت راحت‌تر آسیب می‌بینند و چروک می‌افتند. در فصول سرد، لب‌ها مدام ترک می‌خورند و با خیس کردن دوباره، بدتر و بدتر می‌شوند. از بالم لب و کرم دور چشم استفاده کنید و  روش مراقبت از پوست در پاییز خوبی را پیش بگیرید.

بیشنر بخوانید: پنج راه کلاسیک برای از بین بردن جای جوش

 

خرید این محصول

 

در انتها

تغییر فصول بهانه خوبی برای وارسی پوست است. اگر با سرد و خشک شدن هوا، پوستتان معمولی می‌شود و خشکی در آن بروز پیدا نمی‌کند، احتمالا جنسی چرب دارد و اگر خشکی شدید گریبانتان را می‌گیرد، احتمالا پوست خشکی دارید. البته می‌دانید که مسئله به این سادگی هم نیست و کم آبی، تغییرات هورمونی و… تاثیر بسیاری بر وضعیت پوست شما دارند. با پوستتان مهربان باشید و به جز صورت، به دست‌ها و پاهایتان نیز برسید. از لوسیون بدن، کرم دست و استحکام بخش ناخن استفاده کنید و محصولات ضد ترک پا را نیز در گوشه ذهن خود داشته باشید. یکی از راه‌های جلوگیری از خشکی هوا در خانه استفاده از دستگاه بخار، روشن گذاشتن کتری یا سماور است و می‌تواند به بهبود پوستتان کمک کند. با رعایت روش مراقبت از پوست در پاییز به مشکل نخواهید خورد. اگر به عارضه‌ای جدی مانند آلرژی فصلی دچار شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید و نگران نباشید.

 

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *