درمان خانگی قارچ ناخن

اگر کمی با قارچ‌ها و طریقه زیستشان آشنا باشید می‌دانید که می‌توانند به هر چیزی حمله کنند و به حیات خود ادامه دهند. ناخن‌ها، اعضای مهم بافت پوششی بدن هستند که خون و عصب ندارند و از کراتین تشکیل شده اند. جاذبه آرایشی ناخن‌ها سبب شده که علاوه بر تاکید بر حفظ سلامت آن‌ها، به ظاهر ناخن‌ها توجه بسیاری شود و هم ناخن‌های دست و هم پا، دارای جنبه‌های زیبایی باشند. اما گاه اعمال خدمات زیبایی مانند کاشت ناخن باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و امکان ایجاد قارچ را به وجود می‌آورد. خطر ایجاد قارچ در ناخن‌های پا بیشتر است؛ چرا که در محیط بسته کفش قرار دارند و عرق می‌کنند. محیط گرم و مرطوب به رشد قارچ‌ها کمک می‌کند و سبب گسترش آن‌ها می‌شود؛ به همین این بیماری در تابستان شایع‌تر است. اگر برایتان سوال است که قارچ ناخن چیست و درمان خانگی قارچ ناخن چگونه است بهتر است با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

 

خرید این محصول

 

قارچ ناخن چیست؟

یکی از بیماری‌های شایع ناخن و پوست قارچ ناخن یا انیکومیکوزیس است که ناخن‌ها، پوست اطراف آن‌ها و بخش‌های مختلف انگشتان را در خطر قرار می‌دهد. قارچ‌ها در بدن افرادی که به این مشکل دچار نشده اند و ناخن‌های سالمی دارند نیز وجود دارند و رشد بیش از حد آن‌ها سبب بروز این مشکلات می‌شود. این عفونت قارچی در وهله اول بر ظاهر ناخن‌ها موثر است و در طول زمان می‌تواند فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار دهد و درد و ناراحتی ایجاد کند. کمتر پیش می‌آید که قارچ ناخن مشکلات دائمی ایجاد کند، اما اگر به آن رسیدگی نشود و شدید باشد چنین امکانی وجود دارد. گسترس عفونت به بخش‌های دیگر، رنگ و بافت پوست را نیز تغییر می‌دهد و به مرور زمان تکثیر می‌شود. قارچ‌های رشته‌ای، مخمرها و قارچ‌هایی که با بدن تماس دارند در شکاف‌های ناخن یا پوست اطراف آن رشد پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاشت یا ژلیش؟ کدام را انتخاب کنم؟

وضعیت اونیکومایکوز یا ابتلا به قارچ ناخن توسط درماتوفیت به وجود می‌آید. درماتوفیت گروهی متشکل از 3 نوع قارچ است که بیشتر مشکلات قارچی پوست را به وجود می‌آورد. ترایکوفایتون روبروم و انواع مخمرها نیز ممکن است عامل به وجود آمدن این مشکل باشند. ما به درمان خانگی قارچ ناخن نیاز داریم چرا که این مشکل لبه ناخن‌ها را می‌شکند به دیگر ناخن‌ها سرایت می‌کند. اونیکومایکوز 4 نوع مختلف دارد:

  1. اونیکومایکوز زیر زمینی دیستال یا DSO
  2. اونیکومایکوز سطحی سفید یا WSO
  3. عفونت مخمر ناخن یا کاندیدا اونیکومایکوزیس
  4. اونیکومایکوزیس زیر زمینی پروگزیمال یا PSO

بهتر است درباره این مشکل نگران نباشید و با ابتلا به هر یک، درمان خانگی قارچ ناخن را دنبال کنید. شایان ذکر است که درمان خانگی قارچ ناخن وقتی به کار می‌آید که بیماری وخیم نباید، داروهای پزشکی و تخصصی تنها راه حل ممکن نباشند و فرد به مشکلی خاص، همچون بیماری‌های خود ایمنی حاد دچار نباشد.

بیشتر بخوانید: ده راه برای افزایش رشد ناخن‌ها

 

درمان خانگی قارچ ناخن

 

علائم قارچ ناخن

درمان خانگی قارچ ناخن باید کلیه علائم آن را از بین ببرد. این بیماری علاوه بر رنگ ناخوشایند، می‌تواند بوی نامطبوعی ایجاد کند و ناخن را شکننده، ملتهب، بی‌رنگ، ورم کرده، ضعیف و ناهموار کند. ناخن آلوده به قارچ با لکه‌های سفید، زرد، قهوه‌ای یا حتی سیاه و کبود روبرو می‌شود و ممکن است خرد شود و یا از دست و پا جدا گردد. این عفونت همچنین بافت ناخن را تغییر می‌دهد و آن را ضخیم و چند لایه می‌کند. علاوه بر بافت ناخن، بافت اطراف آن نیز دستخوش تغییر می‌شود و زبر و پوسته پوسته می‌گردد. برخی افراد با لمس قسمت آلوده حساسیت و درد را تجربه می‌کنند.

با استفاده از درمان خانگی قارچ ناخن ضخیم ضدن غیر طبیعی ناخن‌ها، ایجاد رنگ زرد، سفید و یا قهوه‌ای، ایجاد پستی و بلندی در ناخن،بوی نامطبوع، حالت عجیب و غیر طبیعی ناخن و تیرگی برگرفته از بقایای مواد آلوده زیر ناخن را از بین می‌بریم و آن را به شکل ابتدایی خود بازمی‌گردانیم.

بیشتر بخوانید: ترندهای 1400 برای ناخن‌ها کدام اند؟

 

خرید این محصول

 

چه افرادی بیشتر در معرض این عفونت قرار دارند؟

  • افرادی که سن بالاتر از 65 سال دارند
  • به دیابت مبتلا هستند
  • تعریق بدنی آن‌ها زیاد است
  • سیستم بدنی آن‌ها دچار مشکل شده و بیماری‌های خود ایمنی آن‌ها را اذیت می‌کند
  • از پسوریازیس رنج می‌برند
  • از سندرم نقص ایمنی اکتسابی رنج می‌برد
  • گردش خون ضعیفی دارند
  • سابقه بیماری پای ورزشکار را دارند
  • در استخر، سالن بدنسازی و حمام پابرهنه هستند
  • ناخن و یا پوست اطراف آن‌ها آسیب جزئی دیده است
  • از کاشت ناخن استفاده می‌کنند
  • از کفش‌های جلو بسته استفاده می‌کنند

 

درمان خانگی قارچ ناخن

 

درمان خانگی قارچ ناخن

1. روغن درخت چای

نخستین درمان خانگی قارچ ناخن که قرار است به آن اشاره کنیم روغن درخت چای است. این روغن گیاهی به عنوان یک ماده آنتی باکتریال، ضد انگل، ضد میکروب، ضد ویروس و ضد قارچ در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی دیده می‌شود و مطالعات ثابت کرده که می‌تواند در از بین بردن قارچ ناخن نیز موثر باشد. روغن درخت چای به چند روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخستین درمان خانگی قارچ ناخن با این ماده این است که از آن به طور خالص و غلیظ استفاده کنیم و هرگز آن را رقیق نکنیم. در این روش گفته می‌شود که هر چه میزان روغن درخت چای بیشتر باشد، سریع‌تر عفونت‌های قارچی را نابود می‌کند. یک پنبه، گوش پاک کن یا پد مناسب را به آن آغشته کنید و روی پوست و ناخن آسیب دیده خود، در حالی که تمیز است قرار دهید. این کار را 6 ماه تکرار کنید.

راه دیگر درمان خانگی قارچ ناخن این است که سه قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به شکل توضیح داده شده به نقطه آلوده بزنید. روزی 2 بار این کار را تکرار کنید.

2. روغن پونه کوهی

دیگر درمان خانگی قارچ ناخن استفاده از روغن پونه کوهی یا مرنجوش وحشی است که به علت دارا بودن خاصیت ضد قارچ می‌تواند عفونت‌های این چنینی را از بین ببرد و ناخن‌ها را به شکل اولیه خود برگرداند. این روغن غلظت بالا و تاثیری پر قدرت دارد و بهتر است با یک روغن گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب شود. قارچ‌های تیمول و کارواکرول توسط روغن پونه کوهی به کلی نابود می‌شوند. تنها کافی است که یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را با 3 یا 4 قطراه از این ماده مخلوط کنید و آن را به وسیله یک پد، پنبه یا گوش پاک کن مناسب به قسما آلوده ناخن و پوستتان بزنید.

بیشتر بخوانید: پاهای زیبا برای صندل | آشنایی با روش‌های حفظ سلامت و زیبایی پا 

 

درمان خانگی قارچ ناخن

 

3. عصاره برگ زیتون

این عصاره دارای اولئوروپئین  است که به تنهایی درمان خانگی قارچ ناخن به شمار می‌رود و خاصیت ضد قارچ، ضد میکروب، ضد باکتری و پاکسازی کننده زیادی دارد. عصاره برگ زیتون سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و در کپسول‌های تقویتی برای درمان این معضل موجود است. مصرف 2 کپسول در روز به از بین رفتن عفونت شما کمک می‌کنند همچنین می‌توانید عصاره را مانند روش‌های قبل، به طور مستقیم به ناخن‌هایتان بزنید و این کار هر روز را تکرار کنید.

4. سرکه سیب

اسید سیتریک موجود در سرکه سیب به از بین رفتن قارچ‌ها و جلوگیری از رشد بیش از حد آن‌ها کمک می‌کند. داشتن این ماده pH پوست و ناخن را کاهش می‌دهد و در نتیجه قارچ‌ها نمی‌توانند زنده بمانند. سرکه سیب ضد عفونی کننده است و درمان خانگی قارچ ناخن با آن شامل قرار دادن روزانه دست یا پا در آن می‌باشد. 2 قاشق غذاخوری از این ماده را در مقدار اندکی آب گرم قرار دهید و ناخن‌های خود را 20 دقیقه در آن بگذارید. این کار را 3 تا 6 ماه ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید پیش از کراتینه کردن موها بدانید

 

خرید این محصول

 

5. سیر

شاید درمان خانگی قارچ ناخن با سیر به نظر خوشایند نیاید، اما تاثیر بی‌نظیری دارد و به درمان موضعی قارچ کمک بزرگی می‌کند. این ماده ضد میکروبی، ضد التهاب و آنتی باکتریال است و درد و تغییر رنگ ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد. سیر دارای آلیسین و آئائین بوده و ضد قارچی قوی است که چه به صورت خوراکی و چه با تماس مستقیم بر ناخن به درمان خانگی قارچ ناخن کمک می‌کند. یک حبه سیر را خرد کنید و آن را بر ناخن و پوست اطراف آن قرار دهید. 30 دقیقه صبر کنید. دقت کنید که مقدار مصرفی شما بیش از یک حبه کوچک نباشد، چرا که سوختگی شیمیایی پدید می‌آید. قبل از مصرف مکمل‌ها و داروهای حاوی سیر با پزشک مشورت کنید.

 

درمان خانگی قارچ ناخن

 

6. جوش شیرین

عاملی که جوش شیرین را به عنوان درمان خانگی قارچ ناخن مفید و پر خاصیت می‌کند سدیم بی‌کربنات است. این ماده ضد قارچی قوی است که عوامل عفونت را از بین می‌برد و از رشد ناخن‌های قارچ زده پیشگیری می‌کند. می‌توانید جوش شیرین را در مقداری آب قرار دهید و بعد پاها یا دستان خود را در آن فرو کنید. اگر وقت دارید خمیر جوش شیرین درست کنید و آن را 10 الی 20 دقیقه بر نقاط صدمه دیده قرار دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید و کاملا خشک کنید. راه دیگر این درمان خانگی قارچ ناخن این است که این ماده را در کفش‌ها بریزید یا اسپری کنید. می‌توانید آن را بر پوست و ناخن خشک خود قرار دهید و یا در یک جوراب تمیز بریزید و از جوراب استفاده کنید .

جلوگیری از ابتلا به قارچ ناخن

بایستی بدانید که برای جلوگیری از ابتلا به قارچ ناخن، ناخن‌های خود را تمیز و خشک نگه دارید و تماس با محیط یا فرد آلوده را کاهش دهید. محیط خیس مانند استخر، ضعف سیستم ایمنی و بهداشت ناکافی به گسترش این بیماری کمک می‌کنند. در محیط‌های مرطوب و خیس از کفش یا صندل استفاده کنید و ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید. اگر شنا می‌کنید یا ورزشکار هستید این موضوع را جدی بگیرید و ناخن‌هایتان را بلند نگذارید. مانیکور، پدیکور و کاشت با وسایل ضد عفونی نشده و استفاده شده و همچنین سوهان ناخن و ناخن‌گیر دیگران نیز می‌توانند قارچ را از فرد آلوده به اطرافیان او منتقل کند. لاک و ژلیش به رشد قارچ‌ها کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کلاژن تراپی مو

 

 

پیشگیری بهتر از درمان است، پس قبل از مراجعه به درمان خانگی قارچ ناخن راه جلوگیری از پدید آمدن آن را بدانید. بعد از استحمام ناخن‌هایتان را به خوبی خشک کنید. از جوراب تمیز و جاذب رطوبت بهره ببرید تا آلودگی و عرق نتوانند زمینه رشد قارچ ناخن را فراهم آورند. جوراب‌های پشمی، نایلونی و ساخته شده از پلی پروپیلن پاها را خشک نگه می‌دارند و باید زود به زود عوض شوند. کفش‌های تابستانی و روباز نیز به جلوگیری از مرطوب شدن پاها کمک می‌کنند. اسپری‌های ضد قارچ، گرچه می‌توانند یک درمان خانگی قارچ ناخن باشند، اما برای جلوگیری از لبتلا به آن نیز کارساز اند. پس از درمان خانگی قارچ ناخن کفش‌های قدیمی خود را دور بیندازید.

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *