حساسیت به حیوانات خانگی

داشتن یک حیوان خانگی چه تاثیری بر پوست می گذارد؟

داشتن حیوانات خانگی در فرهنگ ما در حال جا افتادن است و هر روز بیشتر دیده می‌شود. زندگی با یک موجود دیگر و مراقبت از آن به زندگی روح می‌بخشد و آن را با خوشی همراه می‌کند. حیوانات خانگی برای روحیه و وضعیت روانی افراد مفید اند و به آن‌ها یاد می‌دهند که چطور مسولیت پذیر باشند. به علاوه، حیات موجود زنده‌ای که همراه فرد زندگی می‌کند نیز مهم است و برطرف شدن همه نیازهای او از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بتوانید نکات تربیتی مراقبت از حیوان خانگی را رعایت کنید و در تامین سلامت او کوشا باشید، در آخر به یک نکته آزار دهنده می‌رسید: حساسیت به حیوانات خانگی

برخی افراد، هر قدر هم که در عشق به حیوانات غرق باشند، به آن‌ها آلرژی دارند و نمی‌دانند که چگونه باید این مشکل را حل کنند. این مشکل ممکن است فرد را از نگهداری از حیوانات خانگی محروم کند و یا در ملاقات این موجودات برای او مشکل سازد. اکنون می‌خواهیم ببینیم که حساسیت به حیوانات خانگی چه تاثیری بر پوست دارد و آیا می‌تواند بر زیبایی ظاهری ما اثرگذار باشد؟

بیشتر بخوانید: چرا نباید نان سفید بخورم؟

 

حساسیت به حیوانات خانگی

 

حساسیت به حیوانات خانگی

حساسیت به حیوانات خانگی و یا آلرژی به حیوانات خانگی در ساده‌ترین حالت با علائم حساسیت فصلی و مواردی همچون عطسه و آبرزیش بینی همراه است. این مسئله به دلیل overreact دستگاه ایمنی در برابر آب دهان، شوره، ادرار، مدفوع و پروتئین موجود در سلول‌های پوستی حیوان رخ می‌دهد و باعث ترشح پادتن و هیستامین می‌شود. قرار گرفتن در معرض پرزهای بدن حیوانات و پوسته مرده آن‌ها که به زمین می‌افتد فرد را در معرض حساسیت به حیوانات خانگی قرار می‌دهد. از آن جایی که این مورد در سگ و گربه بیشتر است، اکثر واکنش‌های آلرژیک نسبت به حیوانات را به آن‌ها منسوب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 8 راه خانگی برای درمان جوش

آیا حساسیت به حیوانات خانگی تنها مربوط به سگ و گربه است؟

خیر. تنها حیوانات پدید آورنده آلرژی سگ و گربه نیستند. تقریبا تمامی حیوانات می‌توانند حساسیت به حیوانات خانگی را باعث شوند. حیواناتی که پشم و مو ندارند کمتر می‌توانند این مشکل را به وجود آورند. موارد زیر بیشترین ریسک را برای فرد مستعد آلرژی به دنبال دارند:

 

حساسیت به حیوانات خانگی

 

  • سگ و گربه: سگ و گربه به خودی خود آلرژی‌زا نیستند و قارچ، گرده گیاهان و… جمع شده در موهای بدن آن‌ها سیستم ایمنی را با مشکل روبرو می‌کند. عرق، ادرار، بزاق دهان، پوسته ریزی و… نیز حساسیت به حیوانات خانگی را باعث می‌شود.
  • خرگوش و جوندگان دیگر: عوامل حساسیت‌زا برای این موجودات برابر با پوسته ریزی، بزاق دهان و موهای آن‌ها است. ادرار موش و همستر دارای مواد شیمیایی ویژه‌ای است که در هوا پراکنده می‌شود و بسیاری را با حساسیت به حیوانات خانگی دچار می‌کند.
  •  پرندگان: موادی که در بال پرندگان جمع می‌شود و گرد و غبار موجود در مدفوع آن‌ها آلرژی‌زا است.

علائم حساسیت به حیوانات خانگی

  • علائم مشابه آسم، عطسه، سرفه، تنگی نفس و خس خس
  • گرفتگی سینه، گرفتگی گلو، گرفتگی بینی
  • خارش بینی، خارش چشم، قرمزی و آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش سقف دهان و خارش گلو
  • تورم، التهاب و کبودی زیر چشم‌ها
  • اختلال در خواب و بیداری مکرر

بیشتر بخوانید: هر آن چه باید درباره پیرسینگ بدانید

 

حساسیت به حیوانات خانگی

 

نکته: اگر علائم حساسیت به حیوانات خانگی بیش از دو هفته طول بکشند قطعا حساسیت و اگر کمتر باشند ممکن است به سرما خوردگی مربوط شوند.

نکته: اگر این مشکل به سمت آسم برود با تنفس سخت، درد و سنگین شدن قفسه سینه، مشکل در خواب به علت احساس خفگی و نفس تنگی و خس خس همراه اند.

حساسیت به حیوانات خانگی و پوست

همان طور که گفتیم، حساسیت به حیوانات خانگی خارش و گرفتگی بینی و به دنبال آن قرمزی پوست آن را به همراه دارد. خاراندن بیش از حد بینی رنگ آن را، هر چند موقت، تغییر می‌دهد. پس نخستین اثر این مشکل بر پوست التهاب و قرمزی است. چشم‌ها نیز در معرض خارش، تورم، آبریزش و در نهایت کبودی قرار دارند و با حساسیت به حیوانات خانگی زیر آن‌ها گود و تیره به نظر می‌رسد. خارش بیش از حد پوست آن را پوسته پوسته و آسیب پذیر می‌‌کند و سبب خروج آسان‌تر آب از پوست و در نتیجه کدر و دهیدراته شدن آن می‌گردد.

اگر حساسیت به حیوانات خانگی مستقیما پوست را هدف قرار دهد، درماتیت آلرژیک به وجود می‌آید و پوست ملتهب می‌شود. کهیر، اگزما و خارش پوست از جمله عوارض این واقعه هستند.

بیشتر بخوانید:  ده بیوتی بلاگر برتر ایرانی

 

حساسیت به حیوانات خانگی

 

چگونه از حساسیت به حیوانات خانی د تاثیر آن بر پوست مطمئن شویم؟

آزمایش خون و تست پوستی آلرژی راه‌های فهمیدن این نکته هستند. هر چند که به صورت بدیهی عوارض آلرژی، اگر با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته نشوند، خود بیانگر مشکل خواهند بود.

درمان حساسیت به حیوانات خانگی

اگر متوجه این مشکل در خود شده اید، بهترین شیوه این است که تا حد امکان از حیوانات دوری کنید، اما اگر نمی‌توانید باید به سراغ درمان بروید. خوردن آنتی هیستامین تولید ماده هیستامین، که در جهت مبارزه با ماده حساسیت‌زا افزایش یافته را کم می‌کند و خارش، عطسه و آبریزش بینی را تسکین می‌دهد. اسپری‌های بینی علائم حساسیت فصلی را کنترل می‌کنند و عوارض جانبی بسیار کمی دارند. ایمونوتراپی حساسیت بدن به آلرژن‌ها را کاهش می‌دهد و با تزریق آلرژن‌های متفاوت و با دوز کم به بدن، همچون واکسن عمل کرده و سیستم ایمنی را قوی کرده و به آن تمرین می‌دهد. رفع حساسیت به حیوانات خانگی با شستشوی بینی نیز ممکن است. شستشوی بینی باید با استفاده از محلول مخصوص و یا آب نمک استریل، جوشانده، تصفیه و سرد شده باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ مو برای سال 1401 چیست؟

 

حساسیت به حیوانات خانگی

 

راه‌های خانگی

  • از تماس با حیوان مربوطه اجتناب کنید.
  • خانه‌ای تازه برای حیوان خانگی خود پیدا کنید.
  • تمام خانه خود را تمیز کنید و یا از کسی که حساسیت به حیوانات خانگی ندارد بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. کف، سقف و دیوارها را به طور کلی بشویید.
  • روکش مبلمان را عوض کنید. تمیزکاری خانه آلرژن‌های موجود در درز مبلمان و پارچه‌ها را از بین نمی‌برد. تخت خواب را فراموش نکنید. بهتر است رخت خواب را نیز عوض کنید و تشک و رو تختی را به کل تغییر دهید. پرده‌ها را عوض کنید.
  • روکش‌های قبلی را از خود دور کنید.
  • از پوشش بازدارنده آلرژن بهره ببرید. فیلترهای هواکش نیز به کمکتان می‌آیند و آلرژن‌های موجود در هوا را محبوس می‌کنند.
  • درزهای کف پوش دیوار به دیوار را تمیز کنید و آن را با کاشی، چوب و… تعویض کنید.
  • حیوان خانگی را به طور مرتب به حمام ببرید. در این کار از افرادی که با حساسیت به حیوانات خانگی دست و پنجه نرم نمی‌کنند کمک بگیرید.
  • بعضی از اتاق‌های خانه مانند اتاق خواب را بدون حیوان خانگی کنید و اجازه ورود حیوانتان به آن جا را ندهید. این گونه سطح آلرژن در اتاق‌ها کاهش می‌یابد.
  • برای تمیز کردن محل مخصوص حیوان خانگی از دیگران کمک بگیرید.
  • اگر حیوان شما قابلیت زندگی در بیرون از خانه را دارد او را در آن جا نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و خاص ترین مدل های ناخن کدام اند؟

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *