روش درمان ترک پوستی

آیا ترک پوستی یا استرچ مارک درمان دارد؟

ترک‌های پوستی یا استرچ مارک زمانی ایجاد می‌شوند که پوست به سرعت کشیده شده یا کوچک شود. این ترک‌ها شکلی مشابه رعد و برق دارند و نوارهایی روی خطوط پوست ایجاد می‌کنند. علائم کشش پوست بسیار رایج است و در 90 درصد مردم وجود دارد. به همین دلیل نیاز به روش درمان ترک پوستی احساس می‌شود. بارداری، تغییرات ناگهانی و سریع وزن، نوجوانی و تغییرات بلوغ و… علل اصلی پدید آمدن ترک پوستی اند. این ترک‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن باشند، اما بیشتر در نقاط زیر مشاهده می‌شوند:

  • شکم
  • سینه
  • بازو و قسمت متصل به زیر بغل
  • ران
  • باسن

زمانی که پوست دارای ترک را لمس می‌کنید، ممکن است برجستگی و یا فرورفتگی‌های جزئی را احساس کنید. این نواحی در ابتدای کار ممکن است خارش داشته باشد و یا احساس درد ایجاد کند، اما به طور کلی و با گذر زمان دردناک نیستند و تنها بر ظاهر بدن تاثیر می‌گذارند. روش درمان ترک پوستی ملزم به دانستن این است که این عوارض پوستی در ابتدا قرمز رنگ اند و زمانی که درد و خارش خود را از دست بدهند و ماندگار شوند سفید می‌شوند. همچنین ممکن است در مراحل ابتدایی ظهور در پوست و به طور خودکار یا با روش درمان ترک پوستی تغییر کرده و محو شوند. بسیاری از خانم‌ها پس از بارداری علائم کشش را از دست می‌دهند و می‌بینند که تعداد آن‌ها کم شده است.

در ادامه به روش درمان ترک پوستی و چگونگی آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت روتین پوستی در سنین مختلف

 

روش درمان ترک پوستی

 

نشانه‌های ترک پوستی

وقتی پوست به استرچ مارک دچار شود، علائم مختلفی را از خود بروز می‌دهد که که به متغیرهای گوناگونی همچون موارد زیر وابسته است:

  • رنگ پوست طبیعی
  • سلامت و قابلیت ارتجاعی پوست
  • عضوی از بدن که به آن دچار شده است

این خطوط بافت و رنگ متفاوتی با پوست دارند و همان طور که گفتیم از بنفش تا قرمز، خاکستری روشن تا سفید تغییر پذیر اند.

نشانه‌های ترک پوستی به عبارت زیر اند:

  • خطوط یا رگه‌های فرورفته روی پوست که نظر طول و عرض متفاوت اند.
  • رگه‌های صورتی، بنفش، قرمز، مایل به آبی و کبودی، قهوه‌ای تیره و… با توجه به رنگ پوست طبیعی
  • خطوط نازک و براق که به مرور سفید رنگ می‌شوند
  • خارش و سوزش پیش از ظهور ترک‌های پوستی

بیشتر بخوانید: مزو وایت تراپی چیست؟

 

روش درمان ترک پوستی

 

روش درمان ترک پوستی

اگر بپرسید که آیا ترک پوستی یا استرچ مارک درمان دارد؟ پاسخ مشخصی نمی‌گیرید؛ چرا که روش درمان ترک پوستی به طور قطعی و تضمینی شناخته شده نیست و تحقیقات در رابطه با آن همچنان ادامه دارد. با این حال بسیاری از محصولات و انواع روش درمان ترک پوستی قول می‌دهند که آن‌ها را از بین ببرند و ناپدید کنند. تا به امروز شواهد کمی از این محصولات پشتیبانی می‌کنند. روش درمان ترک پوستی به عنوان راهی برای کم شدن این علائم بر پوست است و به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • مرطوب کننده: بسیاری از محصولات مرطوب کننده ادعا می‌کنند که با رطوبت رسانی به پوست می‌توانند روش درمان ترک پوستی باشند و نشانه‌های آن را به حداقل برسانند. هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از مرطوب کننده تاثیری بر ظاهر علائم کشش ندارد. اگر همچنان مایل به امتحان کردن این روش درمان ترک پوستی هستید، آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که محتویات محصول را هفته‌ای چند بار بر ترک‌های پوستی جدید قرار داده و به آرامی ماساژ دهید.
  • لوسیون برنزه کننده: استفاده از محصولات برنزه کننده روش درمان ترک پوستی موقتی برای به حداقل رساندن تفاوت رنگ پوست معمولی و رنگ ترک‌ها است. البته این نوعی آرایش به حساب می‌آید و سایر روش‌های گریم پوست نیز می‌توانند استرچ مارک را پنهان کنند.
  • کرم‌های تجویز شده توسط پزشک: مطالعات نشان داده که روش درمان ترک پوستی موضعی و پزشکی به کاهش علائم آن کمک می‌کنند. این کرم‌ها معمولا هیالورونیک اسید، ترتینوئین و نسخه مصنوعی ویتامین A دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کراتینه و پروتئینه مو چیست؟

 

روش درمان ترک پوستی

 

روش درمان ترک پوستی پزشکی

روش درمان ترک پوستی در کلینیک احتمالا این نشانه‌ها را کمرنگ کرده و یا کم می‌کند. هر چند که خود این ترک‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابند، اما بسیاری از افراد آن‌ها را دوست ندارند و نمی‌خواهند تا زمان پیری برای داشتن پوستی صاف صبر کنند. روش درمان ترک پوستی به بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند و علائم کشش را به طور کامل ناپدید نمی‌کند. اگر به متخصص پوست مراجعه کنید راهنمایی‌های بهتری برای روش درمان ترک پوستی پیش رویتان می‌گذارد. آن چه ما به شما توصیه می‌کنیم بهره بردن از راه‌های زیر است:

  • کرم ترتینوئین: ترتینوئین یا Retin-A و Renova کلاژن را بازیابی می‌کند و سبب افزایش خواص کشسانی پوست می‌شود. کلاژن اصلی‌ترین نوع پروتئین ساختاری پوست بوده که فیبری است و پوست را ترمیم می‌کند. هنگامی که این ماده کاهش یابد، پوست توانایی کشش خود را از دست می‌دهد و در زمان تغییرات وزن ناگهانی دچار استرچ مارک می‌شود. ترتینوئین روش درمان ترک پوستی مناسب ترک‌های قرمز و صورتی است و ممکن است باعث تحریک پوست شود. زنان باردار نباید از این روش درمان ترک پوستی استفاده کنند و همه افراد باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • کرم دارای هیالورونیک اسید: این کرم به رفع علائم اولیه کشش کمک می‌کند و کاملا بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید: چگونه به افزایش ماندگاری لیفت ابروی خود کمک کنیم؟

 

روش درمان ترک پوستی

 

  • لیزر رنگی پالسی: این روش درمان ترک پوستی باعث رشد کلاژن و الاستین می‌شود و به پوست استحکام می‌دهد. اگر ترک‌های پوستی به تازگی بر پوستتان ظهور پیدا کرده اند استفاده از لیزر رنگی پالسی به عنوان روش درمان ترک پوستی را در نظر بگیرید چرا که اثر نسبتا خوبی دارد. اگر رنگ پوستتان تیره است ممکن است با این کار کمی تغییر کند.
  • فتوترمولیز جزئی: این روش درمان ترک پوستی نیز نوعی لیزر است که مناطق کوچکی از پوست را مورد هدف قرار می‌دهد. فتوترمولیز جزئی نیز مانند لیزر رنگی پالسی است، با این تفاوت که عوارض جانبی کمتری دارد و پتانسیل کمتری برای آسیب پوستی ایجاد می‌کند.
  • میکرودرم ابریژن: در میکرودرم ابریژن پوست با کریستال‌های ریز صیقل داده می‌شود و سبب آشکار شدن پوستی جدید می‌گردد. این روش درمان ترک پوستی در برخی موارد برای بهبود ترک‌های قدیمی نیز مفید است و ظاهر آن‌ها را کمرنگ می‌کند.
  • لیزر اگزایمر: با این روش درمان ترک پوستی رنگ پوست یکدست می‌شود و علائم کشش تا حدودی محو خواهند شد. لیزر اگزایمر تولید ملانین را تحریک می‌کند و به پوست کمک می‌کند که رنگ ترک‌ها را با خود مطابقت دهد.

در این بین باید گفت که هر چند روش درمان ترک پوستی پزشکی و کلینیکی بهتر اند و تا حدودی می‌توانند مشکل را کم کنند، اما هیچ تضمینی برای درمان این مشکل وجود ندارد. همچنین این راه‌ها عوارض جانبی همچون تورم، التهاب، تحریک پوستی و قرمزی را به دنبال دارند و گران قیمت به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: 13 درمان خانگی برای رفع چین و چروک دور چشم

 

روش درمان ترک پوستی

 

در انتها

با افزایش هورمون کورتیزون و یا کشش پوست به روش درمان ترک پوستی نیاز پیدا می‌کنید. زنان، افرادی که در خانواده خود سابقه وجود استرچ مارک دارند، زنان حامله، کسانی که به سندرم مارفان دچار هستند، افرادی که اضافه وزن دارند و یا به یک باره لاغر و چاق شده اند، کسانی که داروهای کورتیکو استروئیدی مصرف می‌کنند و… بیشتر مستعد درگیری با این مشکل هستند. برای روش درمان ترک پوستی و پیشگیری از آن هیدراته بمانید، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به بدن خود عشق بورزیدو فراموش نکنید که ترک پوستی نمی‌تواند زیبایی را از شما بگیرد و کاملا طبیعی است. اگر می‌خواهید پوست صافی داشته باشید حتما با یک پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه موهای خشک و وز را در خانه درمان کنیم؟

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *