آموزش استفاده از ضد آفتاب

آموزش استفاده از ضد آفتاب

برای داشتن پوست سالم، زیبا و با نشاط استفاده از کرم ضد آفتاب ضرورت اساسی دارد. از سوی دیگر برای اینکه به مراقبت صحیحی از پوست خود دست بزنید باید با روش ضد آفتاب زدن آشنا شده باشید. در غیر این صورت وقت و یا هزینه بسیار زیادی را از دست خواهید داد و به نتیجه مطلوب و مد نظر خود نیز دست پیدا نخواهید کرد. در این مقاله آموزش استفاده از ضد آفتاب را ارائه خواهیم داد تا با روش صحیح ضد آفتاب زدن، میزان مناسب آن، زمان تجدید و تقویت ضد آفتاب، عوارض و آسیب‌های آن و…. آشنا شوید. پس اگر شما هم در این زمینه با دغدغه‌ای روبرو شده و یا پرسشی دارید با ما همراه باشید.

فهرست مطلب

ضرورت و اهمیت استفاده از ضد آفتاب

پیش از اینکه با صحیح‌ترین روش ضد آفتاب زدن آشنا شوید، بهتر است ضرورت استفاده از این محصولات را دانسته و اهمیت آن‌ها را درک کنید‌. همان‌طور که می‌دانید یکی از خطرات بسیار جدی برای سلامت پوست بدن به ویژه ناحیه صورت، آفتاب سوختگی است که با درد و یا سوزش نیز همراهی می‌کند.

آفتاب سوختگی می‌تواند به بروز سرطان‌های پوستی نیز کمک کند. از جمله سرطان ملانوما melanoma که جدی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع سرطان‌های پوستی به شمار می‌رود. در حالی که با اقدامات مناسبی مانند استفاده از ضد آفتاب می‌توانید از بروز چنین آسیب‌های پوستی در امان بمانید.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که برای انجام کارهای روزمره و خارج از منزل به طور حتم از ضد آفتاب مناسب و متناسب با ویژگی‌های پوستی خود استفاده کنید. به ویژه در فصول گرم سال که خورشید با تمام توان خود بر پوست می‌تابد.

با این حال حواستان باشد که اگر آموزش استفاده از ضد آفتاب را ندانید به هیچ کدام از اهداف زیبایی و یا سلامت پوست و مراقبت از آن در برابر آسیب‌ها و خطراتی مانند سرطان دست پیدا نخواهید کرد. حتی اگر هزینه زیادی را صرف خرید یک محصول خاص نموده باشید.

در ادامه آموزش استفاده از ضد آفتاب و نکات مورد نیاز در زمینه روش صحیح ضد آفتاب زدن را ارائه خواهیم داد.

زدن کرم ضد آفتاب به پلک‌ها و پوست اطراف چشم

یکی از مهمترین نکاتی که باید در روش ضد آفتاب زدن به آن دقت داشته باشید نواحی خاصی هستند که نیاز به پوشش داده شدن با این محصولات مراقبتی دارند و یکی از مهمترین این نواحی، پلک‌ها و پوست اطراف چشم‌ها هستند.

لازم به ذکر است که سرطان‌های پوستی انواع و اقسام مختلفی داشته و یکی از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین نوع آن‌ها سرطان پلک است که چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان‌های پوستی به این نوع اختصاص دارد.

با وجود این خطرات، بسیاری از افراد در هنگام استفاده از ضد آفتاب به این ناحیه توجهی نشان نداده و آن را به طور کامل نمی‌پوشانند. پس اگر می‌خواهید صحیح‌ترین روش ضد آفتاب زدن را پیاده سازی و اجرایی کنید این ناحیه را از یاد نبرید.

زدن ضد آفتاب به محل روییدن موها

محل رویش موها در بالای سر، یکی دیگر از نواحی است که نباید هنگام زدن ضد آفتاب آن را فراموش کنید. چراکه سرطان‌هایی وجود دارند که قادر به درگیر ساختن پوست سر هستند. پس باید تا خط رویش موها به طور کامل با کرم ضد آفتاب پوشانده شود تا میزان آسیب پذیری آن کاهش پیدا کند.

پوشش دهی کامل پشت و روی گوش‌ها

بسیاری از مردان در جامعه ما در ناحیه گوش خود لکه‌های قهوه‌ای مشاهده می‌کنند. ممکن است دلایل ایجاد آن را نیز ندانند. در بیشتر موارد ایجاد این لک‌ها به دلیل واقع شدن در معرض اشعه آفتاب و یا نور خورشید است.

پس در مواقعی که از ضد آفتاب استفاده می‌کنید پشت گوش و یا روی آن را از یاد نبرید که از مهمترین و حساس‌ترین نواحی بدن محسوب شده و مکانی بسیار مناسب برای ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و یا تیره است.

طبق تحقیقات انجام شده گوش را می‌توان سومین ناحیه از بدن به شمار آورد که امکان ابتلا به سرطان‌های پوستی را دارد. پس نباید مراقبت از آن را فراموش کنید.

زدن ضد آفتاب به پشت دست‌ها و روی پاها

بیشتر افرادی که از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند با روش صحیح ضد آفتاب زدن در نواحی خاصی مانند پشت دست‌ها آشنا نیستند و یا به هیچ عنوان از این محصولات برای پوشش دهی بر روی پاهای خود استفاده نمی‌کنند.

در حالی که چنین اقداماتی صحیح نبوده و نواحی خاصی مانند دست‌ها بیش از دیگر نقاط بدن نسبت به آفتاب از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. اگر پشت دست‌ها به میزان کافی با ضد آفتاب مناسب پوشانده نشده و از این بخش مراقبت صحیحی به عمل نیاید دچار چین و چروک‌های بسیار زیادی خواهد شد.

از سوی دیگر و با گذشت زمان با دهیدراته شدن این بخش مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی شاهد لکه‌هایی خواهید بود که زیبایی و سلامت دستان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. اگر از جمله افرادی هستید که در فصول گرم سال و موقع تابش آفتاب و نور خورشید از صندل استفاده می‌کنید نیز باید روی پاهای خود را به طور کامل با ضد آفتاب پوشش دهید.

قفسه سینه و خط گردن

مردانی که تمایل دارند آموزش استفاده از ضد آفتاب را بدانند و از این محصولات به روش صحیح استفاده کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بدن آن‌ها که در معرض تابش نور آفتاب نیز قرار می‌گیرد، قفسه سینه و خط گردن است.

پس این دسته از افراد باید به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کرده و این محصولات را برای پوشش دهی به این دو ناحیه مهم به کار گیرند تا از خطرات و آسیب‌هایی که این نواحی را درگیر می‌کند برکنار بمانند.

میزان مناسب ضد آفتاب

نمی‌توان از آموزش استفاده از ضد آفتاب صحبت کرد و از میزان مناسب و مصرف دقیق این محصولات سخنی به میان نیاورد. در حال حاضر بسیاری از افراد را مشاهده می‌کنید که از انواع مختلف ضد آفتاب‌ها استفاده می‌کنند. اما مقدار کافی و مورد نیاز این محصولات را به کار نمی‌برند.

در بیشتر موارد این افراد تنها ۲۵ درصد از مقدار لازم این کرم‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند که بسیار کم است. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که شما باید از ضد آفتاب به اندازه‌ای استفاده کنید که تمامی پوست مورد نظرتان را پوشش دهد.

در واقع این محصولات باید یک لایه بسیار نازک بر روی پوست شما ایجاد کرده و از نفوذ نور خورشید به آن پیشگیری به عمل آورند. در غیر این صورت قادر به انجام وظیفه خود که مراقبت کافی از سطح پوست است نخواهند بود.

از سوی دیگر بهتر است مدت زمانی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل ضد آفتاب مورد نظر خود را بر روی پوست بمالید. پس از آن از منزل خارج شوید. چراکه در حالت معمول چیزی در حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید تا این محصولات به خوبی جذب پوست شما شوند و اثرات حفاظتی خود را آشکار سازند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که باید ضد آفتاب را پس از تمامی آرایش‌ها و یا کرم‌ها مورد استفاده قرار دهید. چراکه برخی از مواد آرایشی بر پایه آب و یا چربی به وجود آمده‌اند و استفاده از آن‌ها بر روی ضد آفتاب به کم اثر شدن و یا بی‌اثر شدن ضد آفتاب منجر می‌گردد.

زمان تجدید ضد آفتاب

نکته دیگری که باید در آموزش استفاده از ضد آفتاب و روش ضد آفتاب زدن به آن توجه کافی داشته باشید مدت زمانی است که پس از گذشت آن نیاز به تجدید این محصولات دارید. در حالت معمول پس از شستشوی صورت باید ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

اگر از جمله افرادی هستید که تعریق زیادی را تجربه کرده و یا به استخر می‌روید و شنا می‌کنید، باید پس از تعریق و شنا دوباره ضد آفتابتان را تجدید نمایید.

توصیه بسیاری از کارشناسان این است که افرادی که به صورت مداوم در برابر آفتاب و در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند باید حداقل هر دو تا ۴ ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید و تقویت کنند. برخی دیگر از کارشناسان این مدت زمان را یک ساعت اعلام می‌نمایند.

عوارض و آسیب‌های کرم ضد آفتاب

هنگام آموزش استفاده از ضد آفتاب، ذکر عوارض و یا آسیب‌های استفاده از این محصولات نیز ضرورت دارد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که ضد آفتاب‌ها و استفاده مداوم از آن‌ها برای سلامت پوست مضر است.

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از این محصولات خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و آسیب‌های اشعه‌های خورشید بر پوست را به حداقل ممکن می‌رساند. از سوی دیگر تاکنون مدارکی ارائه نشده است که نشان دهد این محصولات سمی بوده و یا قادر به تهدید سلامت پوست هستند.

با این حال پیش از انتخاب و خرید ضد آفتاب مناسب، علاوه بر توجه به روش صحیح ضد آفتاب زدن، به نکات دیگری هم توجه داشته باشید که یکی از مهمترین این نکات، ترکیبات و مواد حاضر در محصول است.

حواستان باشد که در هنگام خرید این نوع از کرم‌ها از محصولاتی که دارای اکسی بنزون و یا رتینیل پالمیتات هستند خودداری کرده و به جای آن کرم‌هایی را خریداری کنید که در ترکیبات آن‌ها از اکسید روی و یا دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است.

اکسی بنزون عنوان یک ماده‌ است که می‌تواند به جریان خون وارد شده و یا برخی از واکنش‌های آلژیک پوستی را به دنبال داشته باشد. رتینیل پالمیتات نیز ماده مناسبی به نظر نمی‌رسد. چراکه به رشد تومورها سرعت بخشیده و یا ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله آموزش استفاده از ضد آفتاب و روش ضد آفتاب زدن برای نواحی مختلف پوست را ارائه داده و به نکات مهم در هنگام استفاده از این محصولات اشاره کردیم که یکی از مهمترین آن‌ها، میزان مناسب ضد آفتاب است که باید در حد یک بند انگشت برای پوشش دهی به تمامی نقاط پوست به کار گرفته شود.

به این نکته اشاره شد که پیش از خروج از منزل یعنی ۳۰ دقیقه قبل از آن باید ضد آفتاب را بر پوست مالیده باشید تا به خوبی جذب پوستتان شود. در غیر این صورت ممکن است به هدف خود دست پیدا نکنید.

اگر شما هم در این زمینه صاحب تجربه بوده و یا به نکته خاصی در زمینه آموزش استفاده از ضد آفتاب دست یافته‌اید، به بخش کامنت‌ها وارد شده و آن را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته و بدانید تجارب ارزنده شما راهنمای خوبی برای دیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *