انواع ماسک صورت

انواع ماسک صورت، کاربرد و فواید آن‌ها

پوست، لطیف ترین و تقریبا حساس ترین بخش بدن است که با محافظت در مقابل عوامل آسیب رسان مانند نور خورشید، تغییرات هورمونی، افزایش سن و برخی از عوامل محیطی، می‌تواند شادابی و طراوت خود را تا مدت‌های طولانی حفظ کند. انواع ماسک صورت، یکی از محصولات مراقبت از پوست هستند که علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست، می‌توانند حاوی ترکیباتی برای از بین بردن مشکلات پوستی نظیر ترشح چربی، جوش و آکنه، خشکی و دهیدراته شدن پوست، تیرگی، لک و مواردی از این قبیل باشند. در این مقاله، همراه ما باشید تا در رابطه با انواع ماسک صورت، فواید استفاده از آنها و انتخاب یک ماسک مناسب برای پوست شما صحبت کنیم.

فهرست مطلب

ماسک صورت چیست؟

انواع ماسک صورت یا Face Mask، یکی از محصولات مراقبت از پوست هستند که به شکل خانگی یا تجاری تولید می‌شوند. ترکیبات سازنده این محصول معمولا از بین موادی با خواص موثر در سلامت پوست یا با توانایی رفع مشکلات پوستی انتخاب می‌شود. برخلاف باور برخی افراد، ماسک‌های صورت، محصولات پیچیده‌ای نیستند و حتی ترکیب ساده ترین موادی که اغلب ما در منزل داریم نیز، می‌تواند به عنوان یک ماسک صورت مفید و حاوی مواد مغذی برای پوست شناخته شود و لزوما، نمی‌توانیم صرفا ماسک‌های کارخانه‌ای را به عنوان ماسک‌های صورت مناسب به شمار آوریم اما این ماسک‌ها در برخی مواقع و به دلیل داشتن مواد خاص در فرمول ساخت خود مانند هیالورونیک اسید یا ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر، انتخاب بسیار بهتری در مقایسه با ماسک‌های صورت خانگی هستند.

فواید استفاده از ماسک صورت

متخصصان پوست می‌گویند که انواع ماسک صورت جزو بهترین و کامل ترین محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شوند؛ این موضوع یک ادعا نیست و کاملا واقعیت دارد. ماسک‌های صورت، چه در منزل و توسط شما تهیه شده باشند و چه توسط شرکت‌های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست روانه بازار شوند؛ فواید زیادی برای سلامت پوست شما و جلوگیری از بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی در آینده یا تسکین مشکلات فعلی این بخش از بدنتان دارند. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به مهمترین فواید ماسک صورت داشته باشیم؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آبرسانی و حفظ رطوبت پوست

رطوبت پوست در اثر عوامل متعددی از جمله افزایش سن، قرارگیری در معرض نور خورشید، عدم استفاده از محصولات مراقبتی مانند ضد آفتاب و مواردی از این قبیل، کاهش می‌یابد. با کاهش رطوبت پوست، این بخش از بدن شما به مرور زمان دچار خشکی می‌شود و شما را با عوارضی مانند چین و چروک، التهاب، قرمزی، خارش، زخم و پوسته پوسته شدن سطح پوست روبرو می‌کند که علاوه بر ناراحتی‌های جسمی، تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری شما و پیرتر نشان دادن پوست شما دارد.

انواع ماسک صورت، حاوی موادی با خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی، روغن‌های طبیعی و مغذی برای پوست و عصاره گیاهان و میوه‌هایی هستند که با تامین رطوبت از دست رفته پوست، طراوت و شادابی پوست شما را باز می‌گردانند.

روشن شدن و افزایش شفافیت پوست

سلول‌های پوست دارای یک چرخه عمر مشخصی هستند که با اتمام این چرخه، سلول‌های مرده با سلول‌های جدید و تازه جایگزین می‌شود. این روند باعث حفظ ظاهر جوان پوست می‌شود اما یک مشکل در این بین وجود دارد و آن هم این است که سلول‌های مرده پس از جایگزینی، در سطح پوست جمع می‌شوند و این تجمع، باعث تیرگی پوست، مختل شدن چرخه تنفس طبیعی سلول‌های پوست یا حتی مسدود شدن منافذ پوست و غدد عرق زیر سطح آن می‌شود. انواع ماسک صورت با جداسازی سلول‌های مرده از سطح پوست یا از بین بردن آنها، تیرگی پوست را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برند و پوستی شفاف، روشن و لطیف را به شما هدیه خواهند داد.

جلوگیری از بروز جوش و آکنه

افراد دارای پوست چرب و مختلط، معمولا مستعد بروز جوش و آکنه هستند. انواع ماسک صورت مناسب این افراد چه از نوع تجاری و چه خانگی، شامل ترکیباتی است که با تنظیم میزان ترشح چربی از سطح پوست، مانع بروز جوش و آکنه در این افراد می‌شوند و با پاکسازی سطح پوست و منافذ آن، نقش موثری نیز در از بین بردن جوش‌های فعلی دارند.

رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

بسیاری از ما از داشتن چین و چروک‌های سطحی یا عمیق در سطح پوست صورت، راضی نیستیم. این مشکل به دلایل مختلفی از قبیل عدم استفاده از محصولات مراقبتی، نور خورشید و مهمتر از همه این موارد، به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد و ظاهر پوست شما را پیرتر نشان می‌دهد. اگر از انواع ماسک صورت (چه خانگی و چه تجاری) حاوی موادی با خاصیت آبرسانی مناسب استفاده کنید؛ تا حدی زیادی چین و چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست شما از بین می‌روند و خطوط عمیق تر نیز، محو تر از قبل خواهند شد.

لایه برداری پوست

پوست ما مانند هر بخش دیگری از بدن، به طور دائم خود را بازسازی می‌کند و تا زمانی که این چرخه بازسازی با نظم و به شکل صحیحی انجام شود؛ پوست ما نیز، شاداب، جوان و با طراوت باقی می‌مانند. استفاده از انواع ماسک صورت حاوی مواد لایه بردار، علاوه بر تغذیه مناسب پوست، لایه برداری ملایمی را نیز بر روی آن انجام می‌دهد و با حذف سلول‌های مرده و بدون ایجاد حساسیت و التهاب در پوست، روند بازسازی سلول‌های پوست را تسریع می‌کند.

تسکین مشکلات پوستی

پوست یکی از حساس ترین قسمت‌های بدن است که در اثر عدم مراقبت صحیح و انجام کارهایی مانند قرارگیری طولانی مدت در برابر نور خورشید بدون مصرف ضد آفتاب، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب، شستشوی مداوم، قرارگیری در محیط آلوده و عدم پاکسازی مناسب پوست و مواردی از این قبیل، دچار مشکلات متعددی نظیر قرمزی، التهاب، خشکی، حساسیت و… می‌شود. انواع ماسک صورت خانگی و تجاری، تسکین دهنده‌های قدرتمندی برای این مشکلات هستند و مصرف منظم و هفتگی این محصولات، می‌تواند به عنوان یک درمان جدی و حتی کم هزینه برای التیام آسیب‌های پوست محسوب شود.

انواع ماسک صورت خانگی

ماسک صورت از جمله محصولات مراقبتی است که لزومی به استفاده از نمونه‌های تجاری آن نیست و حتی در منزل نیز می‌توانید بر اساس نوع پوست خود، ماسک‌های صورت خانگی زیادی را تهیه کنید. در ادامه، چند نوع از انواع ماسک صورت خانگی مناسب انواع پوست را معرفی خواهیم کرد.

ماسک صورت خانگی مناسب پوست چرب

میزان ترشح چربی در افراد دارای پوست چرب و مختلط، بالا است و از این رو، این افراد بیشتر مستعد ایجاد جوش و آکنه هستند. ماسک‌های خانگی مناسب این افراد، باید حاوی ترکیباتی باشد که ترشح چربی پوست را کنترل کرده و سطح پوست را نیز به خوبی پاکسازی کند.

  • ماسک تخم مرغ و آبلیمو

زرده و سفیده یک تخم مرغ را از هم جدا کرده و سفیده آن را آب نصف یک لیمو ترش تازه به خوبی مخلوط کرده و با دست یا یک براش بر روی پوست صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید. مواد مغذی موجود در سفیده تخم مرغ، علاوه بر تغذیه مناسب پوست شما، نقش موثری در ترشح میزان چربی پوست دارد. در کنار این ماده، لیموترش نیز، با پاکسازی و ضد عفونی مناسب پوست، از تجمع باکتری‌ها در سطح پوست و مسدود کردن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

  • ماسک سرکه سیب

این ماده، یک ضدعفونی کننده طبیعی و متعادل کننده میزان PH سطح پوست است و به راحتی از بروز جوش و آکنه در افراد دارای پوست چرب جلوگیری می‌کند. تنها کافی است که یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده و پد آغشته به این ترکیب را یک روز در میان، به پوست صورت خود بمالید و پس از ۲۰ دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک صورت خانگی مناسب پوست خشک و حساس

اگر پوست خشک و حساسی دارید یا درگیر مشکلات ناشی از خشکی پوست مانند التهاب، قرمزی یا خارش پوست هستید، می‌توانید با امتحان کردن ۲ مورد از موثرترین انواع ماسک صورت مناسب پوست خشک و حساس، در چند هفته، پوستی لطیف و نرم داشته باشید.

  • ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی با خواص آبرسانی معجزه آسا است که به آسانی، رطوبت از دست رفته پوست صورت شما را تامین می‌کند. تنها کافی است که ۲ تا ۳ مرتبه در هفته، یک تکه کوچک آلوئه ورا را از وسط برش زده و ژل میانی آن را در ظرف مناسبی بریزید و چند دقیقه با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. پس از آن، این ژل را بر روی پوست صورت خود بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب پوست شود.

  • ماسک گوجه فرنگی و ماست

ماست یک تسکین دهنده بی نظیر برای التهابات ناشی از خشکی پوست است که ترکیب آن با عصاره گوجه فرنگی، یک ماسک صورت بی نظیر برای پوست خشک و حساس را ایجاد می‌کند. برای تهیه این ماسک کافی است که یک گوجه فرنگی را پوست بگیرید و آن را رنده کرده یا با غذاساز به خوبی له کنید؛ سپس یک یا دو قاشق غذاخوری ماست تازه را به آن اضافه کرده و با کمک براش، ترکیب بدست آمده را بر روی پوست خود بمالید و پس از ۲۰ دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک، یکی از موثرترین انواع ماسک صورت خانگی برای رفع خشکی پوست است که حتی می‌تواند لک‌های پوستی شما را نیز به مرور زمان محو کند.

ماسک صورت خانگی مناسب پوست مختلط

افراد دارای پوست مختلط، معمولا ترکیبی از مشکلات پوست‌های چرب و خشک را دارند. انواع ماسک صورت خانگی مناسب برای این افراد، بهتر است حاوی ترکیباتی باشد که علاوه بر تنظیم ترشح چربی از سطح پوست، رطوبت و آبرسانی مناسبی نیز داشته باشد.

  • ماسک خیار

خیار، میوه‌ای با ذخایر آب قابل توجه است و عصاره آن، علاوه بر آبرسانی مناسب پوست، حاوی مواد موثر در حفظ تعادل در میزان ترشح چربی از سطح پوست است. برای تهیه این ماسک، می‌توانید یک خیار متوسط را رنده کرده یا در غذاساز بریزید و پس از آن، ترکیب ایجاد شده را از یک صافی تمیز رد کنید و آب خیار بدست آمده را با دست یا یک پد، به صورت خود بمالید و ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا این ترکیب بر روی پوست شما بماند. این ماسک، یکی از آسان ترین انواع ماسک خانگی است و نیازی به شستشوی پوست پس از مصرف آن نیز نخواهید داشت.

  • ماسک شیر و آرد برنج

آرد برنج سرشار از مواد مغذی، نشاسته و ترکیباتی است که نقش موثری در از بین بردن خشکی و حساسیت پوست دارند. ترکیب یک قاشق غذاخوری از این ماده با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شیر، یک ماسک صورت خانگی فوق العاده برای پوست‌های مختلط ایجاد می‌کند که در کنار رفع خشکی پوست، به کمک مواد موجود در شیر، چربی پوست شما را نیز تنظیم می‌کند. این ماسک، باید ۲۰ دقیقه بر روی پوست بماند و پس از آن می‌توانید پوست خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک، یکی از انواع ماسک صورت بسیار مفید برای افراد دارای پوست مختلط است و برای نتیجه گیری موثر، باید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته، این ماسک را مصرف کنید.

انواع پوست و ماسک مناسب آن

کاربرد ماسک صورت به عنوان یک محصول مراقبت از پوست، حفظ سلامت، طراوت و شادابی پوست است. تفاوتی ندارد که شما از انواع ماسک صورت خانگی استفاده می‌کنید یا ماسک صورت تجاری؛ در هر دو حالت، این محصول زمانی می‌تواند تاثیر خود را به خوبی نشان دهد که مناسب پوست شما باشد. پوست از لحاظ ترشح مواد مختلف و وضعیت ظاهری خود، به ۴ نوع زیر تقسیم بندی می‌شود که انواع ماسک صورت برای هر نوع، متفاوت خواهد بود.

پوست چرب و مستعد جوش

در این نوع پوست، غدد چربی سطح پوست دارای فعالیت بیشتری هستند و با ترشح بیش از حد چربی، زمینه تجمع این چربی در سطح پوست، جذب آلودگی بیشتر، مسدود شدن منافذ پوست یا مجاری غدد چربی، رشد باکتری‌ها و در نهایت، بروز جوش و آکنه را فراهم می‌کنند. بهترین ماسک صورت برای پوست چرب و جوش دار، باید حاوی ترکیباتی با قابلیت پاکسازی مناسب پوست و تنظیم میزان ترشح چربی از غدد زیر سطح پوست باشد. برای این دسته افراد، معمولا انواع ماسک صورت ورقه ای حاوی عصاره گیاهانی مانند چای سبز، مرکبات، شیر، ماست و…، به دلیل جذب بهتر عصاره ماسک و تحریک کمتر غدد پوست در زمان مصرف ماسک، نسبت به ماسک‌های نیازمند براش و قلم مو برتری دارد.

پوست خشک و حساس

افراد دارای این نوع پوست، معمولا به دلیل از دست رفتن رطوبت پوست و عدم تامین مناسب آن، با مشکلاتی نظیر پوسته پوسته شدن پوست، خشکی، التهاب، قرمزی، خارش و حتی زخم‌های سطحی روبرو می‌شوند. بهترین ماسک صورت برای پوست خشک و حساس چه از نوع ماسک صورت نقابی یا ماسک‌های کرمی، خاک رس و حتی انواع ماسک صورت خانگی، محصولی است که حاوی موادی با خاصیت آبرسانی قوی مانند هیالورونیک اسید و همچنین، روغن‌های مغذی و طبیعی باشد و در تولید آن از مواد تحریک کننده پوست مانند پارابن یا روغن‌های صنعتی استفاده نشده باشد.

پوست مختلط

اگر پوست صورت شما در برخی از بخش‌ها دچار خشکی می‌شود اما بعضی قسمت‌های دیگر آن، بیش از حد چرب می‌شوند؛ احتمالا پوست شما از نوع مختلط است. انواع ماسک صورت مناسب شما، باید علاوه بر ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده، حاوی موادی با قابلیت تامین مناسب چربی پوست نیز باشد تا دچار مشکلاتی نظیر جوش و آکنه نشوید و رطوبت پوست شما نیز به خوبی تامین شود.

انواع ماسک صورت ورقه ای

ماسک صورت ورقه ای یکی از جذاب ترین انواع ماسک صورت است که به دلیل سهولت در استفاده و نتیجه گیری بسیار سریع تر از سایر نمونه‌های ماسک صورت، طرفداران بسیار زیادی دارد. ماسک صورت ورقه ای، در واقع یک نقاب از جنس پارچه است که به سرم و عصاره حاوی موادی با خواص مختلف آغشته می‌شود و برای مصرف آن، تنها کافی است که این ماسک را از بسته بندی خارج کرده و بر روی صورت خود قرار دهید و حتی پس از مصرف آن نیز، هیچ نیازی به شستشوی صورت نخواهید داشت. انواع ماسک صورت ورقه ای، عبارتند از:

ماسک صورت ورقه ای آبرسان

این دسته از ماسک‌های ورقه ای، حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده مانند هیالورونیک اسید هستند که با تامین مناسب رطوبت پوست، از خشکی آن و عوارض ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کنند. مصرف این ماسک‌ها برای تمام انواع پوست مناسب است اما برای افراد دارای پوست خشک و حساس، بسیار ضروری است و باعث التیام بخشی پوست آنها نیز می‌شود.

ماسک صورت ورقه ای روشن کننده و ضد لک

در این مدل از انواع ماسک صورت ورقه ای، از موادی با خواص رفع تیرگی و روشن کنندگی پوست استفاده می‌شود. این مواد، با کمک به پاکسازی پوست از سلول‌های مرده و همچنین کاهش میزان ترشح ملانین، نقش موثری در افزایش شفافیت پوست و محو کردن تیرگی و لک‌های پوستی دارند.

ماسک صورت ورقه ای لایه بردار

اگر می‌خواهید صورت خود را سریع و البته به شکل ملایم و بدون تحریک پوست، لایه برداری کنید؛ انواع ماسک صورت ورقه ای لایه بردار، انتخاب بسیار خوبی خواهند بود. مواد لایه بردار موجود در این نوع ماسک، به علت جذب بهتر و سریع تر، معمولا تاثیر بیشتری در مقایسه با انواع ماسک صورت لایه بردار کرمی، خاک رس یا خانگی دارند.

ماسک صورت ورقه ای ضد چروک

ترکیبات موجود در این نوع ماسک ورقه ای، محرک تولید کلاژن هستند و از این طریق، باعث کاهش و رفع چین و چروک‌های سطحی پوست یا جلوگیری از بروز چین و چروک‌های جدید می‌شوند و به عنوان یکی از موثرترین انواع ماسک صورت جوانساز شناخته می‌شوند.

ماسک صورت ورقه ای ضد جوش

اگر پوست چرب یا مختلطی دارید و با مشکل جوش و آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید؛ این مدل از ماسک صورت ورقه ای می‌توانند برای رفع این مشکل به شما کمک کنند. ترکیبات موجود در سرم این ماسک‌ها، حاوی موادی با خواص پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی پوست است و جوش‌های شما را به سرعت از بین می‌برد؛ علاوه بر این، برخی مواد دیگر موجود در سرم این ماسک، با تنظیم میزان ترشح چربی از غدد سطح پوست، از بروز جوش و آکنه در آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.

انواع ماسک صورت نقابی

بسیاری از افراد، ماسک صورت نقابی و ورقه ای را به عنوان دو محصول مجزا می‌شناسند؛ در صورتی که این باور کاملا غلط است. انواع ماسک صورت نقابی و ماسک صورت ورقه ای، در واقع هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و ماسک نقابی، نام دیگری برای معرفی ماسک‌های ورقه ای است. دلیل این نامگذاری نیز این است که ماسک‌های ورقه ای به شکل یک نقاب پارچه‌ای آغشته به سرم تولید می‌شوند و از این رو، با نام ماسک نقابی یا شیب ماسک نیز در بازار شناخته می‌شوند.

انواع ماسک صورت نقابی یا ورقه ای، بر اساس مواد تشکیل دهنده سرم یا عصاره ماسک، می‌تواند شامل ماسک صورت نقابی لایه بردار، ماسک صورت نقابی روشن کننده و ضد لک، ماسک صورت نقابی ضد جوش، ماسک صورت نقابی ضد چروک و ماسک صورت نقابی آبرسان باشد که در بخش قبلی، به طور کامل در مورد آنها توضیح دادیم.

جمع بندی

سلامت و شادابی پوست شما، علاوه بر تاثیر بسیار زیادی که در سلامت بدنتان دارد؛ باعث افزایش زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس شما می‌شود. حفظ سلامتی این بخش مهم از بدن شما، با استفاده از محصولات مراقبتی مختلف مانند انواع ماسک صورت خانگی و تجاری، به آسانی امکان پذیر است. انواع ماسک صورت با داشتن مواد مغذی مختلف و با خواص گوناگونی نظیر آبرسانی، مرطوب کنندگی، رفع جوش و آکنه، تنظیم ترشح چربی، لایه برداری، پاکسازی پوست و مواردی از این قبیل، طراوت و سلامت پوست شما را تضمین می‌کنند. ماسک‌های صورت ورقه ای یا نقابی، در مقایسه با ماسک‌های خانگی یا سایر مدل‌های ماسک صورت تجاری، به دلیل جذب بهتر و سریع تر سرم ماسک و همچنین عدم نیاز به شستشو پس از مصرف و سهولت در استفاده، طرفداران بسیار بیشتری دارند و نتیجه بهتری را نیز برای پوست شما به ارمغان می‌آورند. شما از چه مدل ماسک صورتی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما، کدام مدل ماسک صورت، تاثیر بهتری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *