خاصیت مسواک های ذغالی

خاصیت مسواک های ذغالی

طبق تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است مسواک های ذغالی نسبت به مسواک های معمولی نسبتا موثرتر هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم به خاصیت مسواک های ذغالی بپردازیم.

مسواک زدن با وجود اینکه ساده به نظر می رسد، کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها می کند. اگر به مسواک زدن صحیح اهمیت ندهیم دچار هزینه های سنگین برای باز گرداندن سلامتی و زیبایی دندان های خود خواهیم شد. تغییر رنگ در دندان ها ممکن است ناشی از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند قهوه، افزایش سن، نازک تر شدن مینای دندان، چای و استفاده از سیگار باشد.

الیاف مسواک های ذغالی با ذغال فعال ساخته می شوند که با ذغال های معمولی بسیار متفاوت هستند. ذغال فعال به دلیل آرام سوختن چوب و باقی ماندن خاکستر و کربن در محیطی بدون وجود اکسیژن بدست می آید.

در کربن فعال ماده ای بنام تانن وجود دارد که لکه انواع چای، قهوه و غذا ها را به خود جذب می کند. لکه های دندان با دو روش سفید کردن و سایش ملایم دندان از بین می روند. ذغال فعال حاوی مواد سفید کننده نیست بنابراین با سایش ملایم سطح دندان ها، لکه ها را از بین می برد.

خاصیت مسواک های ذغالیبرخی خاصیت های مسواک های ذغالی

  • مسواک های ذغالی لکه های ناشی از مصرف چای و قهوه را از بین می برند و قدرت تمیز کنندگی و سفید کنندگی بیشتری نسبت به مسواک های معمولی دارند.
  •  مسواک های ذغالی خاصیت ضد باکتری دارند،  PH دهان را متعادل می کنند وحالت اسیدی دهان را از بین می برند تا مانع از رشد باکتری ها و میکروب های موجود در دهان شوند.
  • مسواک های ذغالی نسبت به مسواک های معمولی سختی بیشتری دارند بنابراین خاصیت سایشی بیشتری نیزنسبت به سایر مسواک ها دارند و نباید در هنگام مسواک زدن زیاد به دندان ها فشار آورد.
  • مسواک های ذغالی به دلیل اینکه پلاک ها را به خوبی از بین می برند نفس را تازه تر و خوش بو می سازند.
  • استفاده از از مسواک های ذغالی آشفتگی و کثیفی ناشی از مصرف مستقیم ذغال فعال بر روی دندان ها را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.
  • این نوع مسواک ها خاصیت سم زدایی بالایی دارند.

به نکات زیر توجه کنید

  • حداقل دوبار در روز باید از مسواک استفاده کرد که شب قبل از خواب و صبح بعد از بیدار شدن می باشد ولی در طی روز در زمان هایی که بیشتر می خورید و یا می آشامید هم نیاز به استفاده از مسواک دارید.
  • مسواک زدن صحیحی که حداقل 5 دقیقه طول می کشد موجب می شود پلاک های ایجاد شده بر روی لثه و دندان پاک شوند و دیگر دچار پوسیدگی دندان و انواع بیماری های لثه نشویم.
  •  اگر مسواکی که استفاده می کنید از جهت سایز و درجه سختی با دندان هایتان تناسب داشته باشد نتیجه بهتری از مسواک زدن نصیب شما خواهد شد و به عبارت دیگر سطح دندان ها و لثه بهتر از پلاک ها پاک می شوند.
  • توجه کنید که سر مسواک کوچک و گرد باشد تا علاوه بر آسیب نرسیدن به لثه ها، امکان دستیابی به دندان های انتهایی نیز راحت تر باشد.
  •  هرچه جنس الیاف مسواک سخت تر باشد و یا با فشار بیشتری مسواک بزنید دندان هایتان تمیزتر نمی شوند بلکه به مینای دندانتان آسیب می زنید و لثه هایتان را دچار تحلیل می کنید که در هر دو صورت حساسیت دندان ها بیشتر می شود.
  • سعی کنید دسته مسواکی را که انتخاب می کنید ارگونومیک باشد تا تسلط بیشتری در حین مسواک زدن بر دندان هایتان داشته باشید و مسواک زدن را به خوبی انجام دهید.
  •  معمولا پس از 3 یا 4 ماه استفاده مداوم الیاف مسواک تغییر شکل و تغییر رنگ پیدا می کنند که در این صورت بهتر است مسواک را تعویض کنیم زیرا علاوه بر خوب تمیز نشدن دندان ها به لثه نیز آسیب می رسد.
  • پس از مسواک زدن مسواک را به خوبی با آب ولرم بشویید تا خمیر دندان بر روی آن باقی نماند و آن را ایستاده قرار دهید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود .
  •  مسواک خود را در محل های گرم و مرطوب مانند حمام و دستشویی نگهداری نکنید زیرا این مکان ها شرایط کافی برای رشد انواع میکروب ها در مسواک و انتقال آن ها به دهان را فراهم می کنند بنابراین مسواک را در مکان های خشک نگهداری کنید.
  • بهتر است در کنار استفاده از مسواک های ذغالی از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده شود تا دندان ها از پوسیدگی حفظ شوند.
  • توجه کنید که مسواک های اعضای خانواده با هم در تماس نباشند زیرا موجب انتقال باکتری از دهان افراد به یکدیگر می شود.
  • هر ماه مسواک خود را با کمک یک دهان شویه ضد میکروبی مانند کلرهگزین ضد عفونی نمایید.
  • سعی کنید تا نیم ساعت بعد از خوردن غذا مسواک نزنید زیرا در این مدت بزاق دهان فرصت کافی را دارد تا اسید ناشی از خوردن و آشامیدن را خنثی سازد.  قبل از این دندان های شما در حساس ترین حالت خود هستند که مسواک زدن در این زمان موجب آسیب رساندن به مینای دندان ها می شود.

خاصیت مسواک های ذغالینحوه صحیح مسواک زدن

روش های متنوعی برای مسواک زدن موجود هستند که یکی از متداول ترین روش ها به این صورت است که مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه قرار دهیم، در فک بالا با حرکت دادن مسواک به پایین ودر فک پایین با حرکت دادن مسواک به سمت بالا دندان ها را دو تا دوتا شروع به تمیز کردن کنیم ودرقسمت دندان های جلویی از نوک مسواک استفاده کنیم وسطوح جونده دندان را با حرکت رفت و برگشتی و با فشار بیشتر تمیز کنیم.

از افقی زدن مسواک خود داری کنید چون علاوه بر آسیب رسیدن به لثه مانع از تمیز شدن صحیح دندان ها نیز می شود.مسواک مناسب باید نرم یا متوسط باشد و بر روی هر دندان 7 الی 8 بار حرکت داده شود. از وارد کردن فشار بیش از اندازه به مسواک خود داری کنید چون موجب آسیب به لثه ها و تحلیل رفتن مینای دندان ها می شود. پس از اتمام مسواک زدن، مسواک را به خوبی با آب بشویید تا اثرات باقی مانده غذا و خمیر دندان از میان الیاف آن پاک شود.

 

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *