چطور پوست حساس را تشخیص دهیم

چطور پوست حساس را تشخیص دهیم

پوست انسان، انواع مختلفی دارد، پوست یک شخص ممکن است چرب باشد و پوست شخص دیگری، خشک و حساس باشد. شناخت نوع پوست، اهمیت زیادی دارد، زیرا با توجه به نوع پوست، باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد.

ممکن است، برای شما هم پیش آمده باشد، که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست خود تهیه کرده باشید، اما تغییری در پوست خود مشاهده نکنید و یا حتی، وضعیت پوست شما بدتر شده باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، یعنی، شما محصولی را انتخاب کرده‌اید، که مناسب پوست شما نیست. 

محصولات مراقبت از پوست، می‌تواند تاثیر مطلوب و مثبتی، روی زیبایی و سلامت پوست شما بگذارد، اما اگر به درستی و متناسب با پوست، انتخاب نشوند، ممکن است، علاوه بر آن که، فایده‌ایی برای پوست نداشته باشند، به آن آسیب هم بزنند، این در حالی است، که برخی از محصولات مراقبت از پوست، با صرف هزینه‌های بالایی است، بنابراین، باید با دقت انتخاب شوند.

اگر می‌خواهید یک برنامه خوب و موثر، برای مراقبت از پوست خود داشته باشید، ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و از ویژگی‌های آن، مطلع باشید. امروزه تنوع بالایی در محصولات مراقبت از پوست، دیده می‌شود، بنابراین، اگر می‌خواهید یک محصول موثر با کارایی بالا تهیه کنید، باید مطمئن باشید، محصول مورد نظر، کاملا متناسب و سازگار با پوست شما است. 

اگر نوع پوست خود را، اشتباه تشخیص دهیم و از محصولی استفاده کنیم، که برای پوست ما مناسب نیست، وضعیت پوست ما تغییر کرده و بدتر خواهد شد، که موجب ایجاد جوش‌ها، چربی اضافه، خشکی پوست و چین و چروک می‌شود.

به طور کلی، پنج نوع پوست وجود دارد، معمولی، خشک، چرب، ترکیبی و حساس. اگر پوست خود را به خوبی تشخیص دهیم، بهتر می‌توانیم با جوش‌ها، آکنه‌ها، خشکی پوست و چین و چروک‌ها مبارزه کنیم و به بهبود آن‌ها، کمک کنیم. نوع پوست افراد، معمولا بر اساس ژنتیک، تعیین می‌شود، اما عادت‌های روزمره و رفتارهای ما و حتی عوامل محیطی، می‌تواند روی پوست تاثیرگذار باشد و وضعیت پوست را، تغییر دهد. 

چه عواملی بر نوع پوست تاثیرگذار است؟

  • ژنتیک: شما نوع پوست خود را، از مادر یا پدر خود به ارث می‌برید، پس یکی از مهم‌ترین عواملی که، نوع پوست شما را تعیین می‌کند، ژنتیک است. نوع پوست شما به احتمال زیاد، شبیه به پوست پدر یا مادر شما است.
  • آب و هوا: آب و هوا می تواند، نوع پوست شما را تغییر دهد. تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک شهر جدید، با آب و هوایی متفاوت، می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما بشود و یا حتی، آن را بهتر کند.
  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی، در مراحل و زمان‌های مختلف، می‌تواند نوع پوست را تغییر دهد، به عنوان مثال دوران حاملگی، استرس و اضطراب و … می‌تواند بر نوع پوست، تاثیرگذار باشد.
  • داروها: داروهایی که مصرف می‌کنیم، بر روی پوست بی تاثیر نیستند و می‌توانند، نوع پوست را تغییر دهند و عوارضی مانند خشکی پوست و حساس شدن پوست را، به دنبال داشته باشند.
  • رژیم غذایی: بدون شک، مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید، در بهتر شدن یا بدتر شدن پوست، موثر است. 
  • مراقبت‌های پوستی: ممکن است، شما به خوبی از پوست خود مراقبت کنید و برای محصولات مراقبت از پوست، هزینه‌هایی بالایی پرداخت کنید، اما پوست شما آن طور که می‌خواهید، نباشد، علت این است، که محصولی را انتخاب کرده‌اید، که برای پوست شما مناسب نیست.

بسیاری از افراد پوست خشک را، با پوست حساس اشتباه می‌گیرند، اما پوست خشک و پوست حساس، دو نوع پوست کاملا متفاوت است و هر کدام، ویژگی‌‌های خاص خود را دارد. 

چطور پوست حساس را تشخیص دهیمپوست خشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر پوست خشکی دارید، حتما با احساس کشیدگی در پوست خود، آشنا هستید و ممکن است، پوسته پوسته شدن پوست را تجربه کرده باشید و حتی، دانه‌‌ها و لک‌‌های قرمزی روی پوست خود مشاهده کنید. کسانی‌که پوست خشکی دارند، معمولا زودتر از دیگران، دچار چین و چروک، حساسیت، خارش و سوزش پوست می‌شوند. 

علت خشکی پوست، می‌تواند عوامل زیادی باشد، پوست خشک می‌تواند ارثی باشد یا تحت تاثیرعوامل محیطی، شکل بگیرد. علاوه بر آن، اختلالات هورمونی، می‌تواند ترشح چربی از غدد چربی پوست را، مختل کند. چربی طبیعی پوست، سبوم نام دارد و موجب نرمی و انعطاف پذیری پوست می‌شود. پوست خشک، سبوم را به میزان لازم ترشح نمی‌کند، به همین دلیل، افرادی که پوست خشکی دارند، در ناحیه پوست خود احساس کشیدگی و خشکی شدید می‌کند، این احساس محدود به پوست نمی‌شود و ممکن است، در سایر نقاط بدن نیز، این خشکی احساس شود.

پوست خشک، در اثر کمبود آب و چربی، خشک ، زبر و کشیده می‌شود و نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل رنگ تیره و خاکستری پیدا می‌کند. افرادی که پوست خشکی دارند، باید از یک مرطوب کننده مناسب و با کیفیت استفاده کنند.

مراقبت نکردن از پوست خشک، باعث پوسته پوسته شدن و چروک می‌شود، به همین دلیل واجب است، از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده‌ها استفاده کنید و در کنار شوینده‌های مناسب، از یک میسلار واتر نیز استفاده کنید.

خشکی پوست، تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد، گاهی چربی ضروری پوست، در اثر استفاده از شوینده‌های صابونی و نامناسب و حتی، پوشیدن لباس‌‌های حساسیت‌ زا یا دوش‌ گرفتن طولانی با آب داغ، از بین می‌رود و پوست را خشک می‌کند. از عواملی که در خشکی پوست تاثیرگذار است، قرار گرفتن در معرض هوای خیلی گرم یا هوای خیلی سرد است، که می‌تواند رطوبت و نرمی پوست را کم کند.

هم‌چنین، استفاده از مرطوب کننده‌ها در زمان اشتباه و نادرست، منجر به خشکی پوست می‌شود. بهترین زمان، برای استفاده از مرطوب کنند‌ه‌ها، دقیقا پس از شستشوی پوست است، وقتی هنوز پوست کاملا خشک نشده است. پوست زمانی به رطوبت و آبرسانی نیاز دارد، که خیس است و زمانی که، پوست آبرسانی نشده است، مرطوب کننده‌ها بالاترین کارایی را دارند.

متخصصان پوست معتقدند که پوست‌های خشک، نسبت به سایر پوست‌ها، آسیب پذیرتر هستند، زیرا لایه بیرونی پوست‌های خشک، بیشتر در معرض خطر قرار دارند، وقتی پوستی خشک باشد، پوست با سرعت بیشتری رطوبت و آب خود را از دست می‌دهد و عوامل خارجی و آلوگی‌ها، به راحتی می‌توانند، به منافذ پوست نفوذ کنند، به همین دلیل، نباید از شوینده‌ها و پاک کننده‌های خشن و ناملایم و مرطوب کننده‌های سنگین، استفاده کنند.

افرادی که پوست خشکی دارند، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشند: 

از آب ولرم برای شستشوی صورت و استحمام، استفاده کنند، زیرا آب ولرم، چربی طبیعی پوست را حفظ می‌کند و آن را حفظ می‌کند.

موادی مانند سدیم لوریل سولفات، الکل، عطر، مواد آنتی باکتریال، رنگ، نگهدارنده، پارابن مواد مغذی و چربی ضروری پوست را از بین می‌برند. پوست‌های خشک، باید از محصولات و شویند‌ه‌هایی استفاده کنند، که فاقد این مواد و ترکیبات باشد، زیرا این گونه مواد خشن و ناملایم هستند و به پوست شما، آسیب می‌زنند.

ضد آفتاب را فراموش نکنید، افرادی که پوست خشکی دارند، باید در تمام روزهای سال، چه روزهای داغ تابستانی، چه روزهای سرد زمستانی، از ضد آفتاب استفاده کنند، زیرا پرتوهای مضر نور خورشید، به پوست آسیب می‌زنند و آن را خشک می‌کنند و رطوبت مورد نیاز پوست را، تبخیر می‌کنند.

پوست‌های خشک، در برابر محصولات مراقبت از پوست و کرم‌های نامناسب، به شدت آسیب می‌بینند و رطوبت مورد نیاز خود را، از دست می‌دهند، بهتر است این افراد، از محصولات و مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کنند.

بر خلاف تصور بعضی از افراد، پوست‌های خشک نیز به لایه برداری نیاز دارند، اما این کار را باید با ملایمت و دقت بیشتری، انجام دهند. پوست‌های چرب‌تر، می‌توانند از لایه برداری بیشتری استفاده کنند، اما پوست‌های خشک، باید دفعات لایه برداری از پوست خود را کاهش دهند، زیرا این عمل، چربی و رطوبت لازم پوست را از بین می‌برد.

چطور پوست حساس را تشخیص دهیمپوست حساس، چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ابتدا لازم است بدانید، که پوست‌های حساس به راحتی آسیب می‌بینند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سرما، گرما و محصولات و مواد شیمیایی نامناسب، می‌تواند موجب تحریک پوست شود و پوست را وادار کند، تا از خود واکنش نشان دهد، این واکنش در پوست‌های حساس، به شکل قرمزی، سوزش، خارش و التهاب بروز می‌کند.

پوست حساس، به این معنی است، که پوست شما می‌تواند به راحتی و به سرعت، تحت تاثیر عواملی قرار بگیرد، که به آن آسیب می‌رساند. ممکن است، شما به صورت ژنتیکی با پوست حساسی متولد شده باشید، یعنی نوع پوست خود را، از مادر یا پدر به ارث برده باشید، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد، که موجب می‌شود پوست شما حساس و آسیب پذیر شود.

یکی از این عوامل، آلرژی و حساسیت‌های پوستی است، اگر شما به یک ماده آرایشی یا یک شوینده، حساسیت داشته باشید، موجب تحریک پوست می‌شود و باعث می‌شود، پوست شما نسبت به آن ماده یا محصول، حساس شود.

اگر پوست خشکی دارید، بدانید که اغلب پوست‌های خشک، پوست‌های حساسی نیز هستند. چون لایه بیرونی و خارجی پوست‌های خشک، نازک‌تر و آسیب پذیرتر است، اغلب این پوست‌ها حساس می‌شوند و نسبت به مواد و محصولات ناملایم و خشن، از خود واکنش نشان می‌دهند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سرما و گرما زیاد، می‌تواند پوست را حساس کند. نور خورشید دارای پرتوهای مضری است، که به ساختار پوست آسیب می‌زند و موجب بیماری‌های پوستی می‌شود، علاوه بر آن، تغییرات دمای محیط و آب و هوای محل سکونت، پوست را تحریک می‌کند و شرایط را برای حساس شدن پوست، فراهم می‌کند. توصیه می‌شود، اگر در طول روز بیرون می‌روید یا تمایل به گردش و سفر دارید، از ضد آفتاب و محصولات مراقبت از پوست مناسب، استفاده کنید.

مواد آرایشی، دارای مواد شیمیایی و ترکیباتی هستند، که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند، حتی پوست‌های چرب و معمولی نیز، از ترکیبات مواد آرایشی در امان نیستند، چه برسد به پوست‌های حساس. به همین دلیل توصیه می‌شود، پوست‌های حساس از مواد آرایشی باکیفیت استفاده کنند و حتما شب‌ها، قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنند.

چطور پوست حساس را تشخیص دهیم؟ 

آیا تا به حال، بیش از چند بار به شوینده‌هایی مثل صابون و ژل‌های شستشو، واکنش نشان داده‌اید؟ آیا تا به حال، به کرم‌های ضد آفتاب، واکنش نشان داده‌اید؟ آیا با استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب کننده، خارش و سوزش پوست را تجربه کرده‌اید؟ آیا به محصولات رنگی و رایحه دار، حساسیت دارید؟ آیا سابقه آلرژی، اگزما و تب‌خال را داشته‌اید؟ اگر جواب شما مثبت است، بدانید که پوست حساسی دارید و در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، باید احتیاط و دقت کنید.

پوست‌های حساس ممکن است، برخی از ویژگی‌های پوست‌های چرب و خشک را داشته باشند، اما قرمز و ملتهب نیز باشند. این نوع پوست معمولا خشک است و فرد در ناحیه پوست، احساس کشیدگی می‌کند و این احساس می‌تواند، بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد. پوست‌‌های حساس، بیشتر مستعد جوش‌ و پوسته پوسته شدن هستند. پوست‌های حساس، در زیر نور خورشید یا در معرض باد و گرما، به سرعت ملتهب و قرمز می‌شود. 

اگر پوست شما، با کوچک‌ترین چیزی تحریک و ملتهب می‌شود و از خود واکنش نشان می‌دهد و به خارش یا سوزش می‌افتد و بیشتر مواقع قرمز است، پس بدانید، پوست شما حساس است. پوست حساس ممکن است، به مواد آرایشی یا محصولات مراقبت از پوستی نیز واکنش نشان دهد و به سرعت قرمز شود. افرادی که پوست حساسی دارند، بیشتر از سایر افراد، درگیر بیماری‌ها و مشکلات پوستی مانند اگزما و آفتاب سوختگی می‌شوند. 

یک روش ساده برای تشخیص پوست‌های حساس، شستشوی صورت است. صورت خود را با یک شوینده ملایم و مناسب، بشویید و سپس با یک پارچه نازک و لطیف، آن را خشک کنید. پس از نیم ساعت، گونه‌ها، چانه‌، بینی و پیشانی خود را چک کنید، اگر بخش‌هایی از پوست، قرمز یا ملتهب شده است و احساس خارش یا سوزش پوست، شما را اذیت می کند، بدانید پوست حساسی دارید.

سخن پایانی: پوست‌های حساس، به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی و عادت‌های روزانه ما هستند و می‌توانند به سرعت، از خود واکنش نشان داده و ملتهب شوند، بنابراین، انتخاب محصول مناسب و سازگار با پوست، چه برای پوست‌های حساس و چه برای انواع دیگر پوست‌ها، بسیار مهم است و نقش مهمی در زیبایی و سلامت پوست، ایفا می کند.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *