تفاوت پن و صابون در چیست

تفاوت پن و صابون در چیست؟

اولین قدم برای داشتن پوستی سالم و شفاف، شستشوی صورت و پاکسازی آن، به وسیله پاک کننده‌های مناسب مانند پن و صابون است. شستشوی صورت، محدود به حمام نیست، بلکه باید روزانه نیز انجام شود، بنابراین، انتخاب یک پاک کننده مناسب و موثر، بسیار اهمیت دارد. 

به درستی معلوم نیست، که چه کشور یا ملیتی، اولین بار صابون را تهیه و استفاده ازآن را آغاز کردند، اما واضح است، از زمان‌های بسیار دور، شستشوی صورت و حفظ سلامت آن، برای انسان بسیار مهم بوده است. امروزه، در دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، پاک کننده‌های مختلف و متنوعی مانند پن، فوم و ژل‌های شستشو، به صابون اضافه شده‌اند. آن‌چه که روشن و بدیهی است، این است که تمام انسان‌ها از هر قوم و ملیتی، به استفاده از صابون و پاک کننده‌ها برای نظافت و استحمام، اهمیت می‌دادند.

چربی، گرد و غبار، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و…، در طول روز مهمان پوست می‌شوند و اگر با پاک کننده‌های مناسب، تمیز نشوند، سلامت پوست را به خطر می‌اندازند. چربی و روغن، در آب حل نمی‌شوند، بنابراین، زمانی که صورت را با آب می‌شوییم، ذرات کثیف و چربی‌ها از بین نمی‌رود، در حقیقت، آب به تنهایی، کار خاصی انجام نمی‌دهد. درنتیجه، ذرات چربی و میکروب‌ها به پوست چسبید و شرایط برای رشد و تکثیر باکتری‌ها، فراهم می‌شود. این جا است، که ما به یک پاک کننده برای پاکسازی کامل و موثر پوست، نیاز پیدا می‌کنیم. 

تفاوت پن و صابون در چیستصابون چیست؟ 

صابون یک ماده شوینده و عامل پاک کننده است، که از یک یا چند نمک یا اسید چرب تشکیل شده‌ است. مولکول‌های صابون، دارای دوسر آب دوست و چربی دوست هستند، که یک سر آن‌ها به چربی‌ها و یک سر دیگر، به آب می‌چسبد و باعث جدا شدن، چربی‌ها و آلودگی‌ها از پوست می‌شود و کف ایجاد می‌کند.

به طور طبیعی، چربی و روغن، که بخش عمده کثیفی پوست هستند، با آب مخلوط نمی‌شوند، اما به کمک صابون، ساختار چربی و روغن شکسته می‌شود و می‌توان آن را به وسیله آب شستشو داد. صابون‌ها معمولا با PH پوست هماهنگ نیستند و تمام چربی پوست، حتی چربی‌های لازم و ضروری را از روی پوست حذف می‌کنند، به همین دلیل، پس از شستشوی صورت با صابون، احساس می‌کنید پوست شما به خوبی تمیز شده است، اما پس از استفاده از آن، حتما باید از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. هم‌چنین، استفاده از صابون، پوست را چرب‌تر می‌کند، زیرا تمام چربی‌های پوست حذف شده است و پوست برای تنظیم چربی مورد نیاز، شروع به ترشح چربی می‌کند، اما این بار با مقداری بیشتر. 

صابون‌ها اگر به درستی انتخاب شوند، می‌توانند به حفظ سلامت و بهتر شدن پوست کمک کنند و حتی در بهبود لک، آکنه، جوش‌ها و … موثر باشند. اما برای این کار، لازم است بدانیم، که پوست ما چرب است، خشک است یا طبیعی. برای این که بتوانیم، یک صابون خوب و متناسب برای پوست، که کم‌ترین آسیب را به پوست وارد می‌کند، انتخاب کنیم، لازم است از ویژگی‌ها و نوع پوست خود، آگاه باشیم.

در اکثر موارد، افرادی که پیشنهاد مصرف یک محصول آرایشی و بهداشتی را میدهند، خود از آن استفاده نکرده‌اند و تنها نقل قول می‌کنند. به فرض آن که از آن محصول استفاده هم کرده باشند و نتیجه خوب و موثری هم دیده باشند، باز هم کافی نیست، زیرا پوست افراد متفاوت است و آن صابون، که با پوست شخصی سازگار است، ممکن است با پوست شما سازگار نباشد و چه بسا، به آن آسیب هم بزند.

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند، که شناخت نوع پوست و ویژگی‌های آن، به فرد کمک می‌کند، تا صابون متناسب با پوست خود را، جهت شستشو و پاکسازی آن تهیه کند. شستشوی روزانه صورت با صابون، به نوع پوست فرد بستگی دارد. پوست‌های خشک و حساس، در طول روز نباید بیش از یک بار، صورت خود را با صابون شستشو دهند، اما پوست‌های چرب، می‌توانند روزی دو یا سه بار، ورت خود را با صابون تمیز کنند. 

بهترین و مناسب‌ترین صابون برای پوست‌های خشک و حساس، صابون‌های ملایم و آبرسان مانند صابون‌های کرم دار و گلیسیرین است. گلیسیرین موجود در صابون، رطوبت پوست را حفظ می‌کند و احساس خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را، برطرف می‌کند. افرادی که پوست‌های خشک و حساس دارند، نباید از صابون‌های خشن و سخت، که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و معدنی است، استفاده کنند. فراموش نشود، این افراد پس از شستشوی صورت با صابون، حتما باید از یک مرطوب کننده مناسب، استفاده کنند. توصیه می‌شود، افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، از صابون‌های عطری و رایحه دار استفاده نکنند، زیرا این صابون‌ها در ترکیبات خود، مواد شیمیایی پنهانی دارند و موجب تحریک پوست می‌شوند.

افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر مستعد جوش‌ها و آکنه‌ها هستند، زیرا چربی و روغن، منافذ پوست را مسدود می کند و موجب تشدید آکنه‌ها می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود، افرادی که پوست چربی دارند، از صابون‌های ضد لک و ضد آکنه استفاده کنند. هم‌چنین، افرادی که پوست صورت‌ آن‌ها، دائما عرق می‌کند، از صابونی استفاده کنند، که در ترکیب خود دارای مواد ضد تعریق باشند. 

تفاوت پن و صابون در چیستپن چیست؟ 

پن‌‌ها، یک شوینده صورت هستند، که ظاهری شبیه به صابون‌ها دارند، اما ساختار آن‌ها متفاوت است و به چربی‌های مفید و ضروری پوست، آسیب نمی‌رساند. پن‌ها، مانند سایر محصولات آرایشی و بهداشتی، برای انواع پوست‌ها تولید می‌شوند، از پوست خشک و حساس گرفته تا پوست چرب. پن‌های صورت، چربی‌های طبیعی و لازم پوست را حذف نمی‌کنند و تنها، آلودگی‌ها و کثیفی‌های پوست را پاک می‌کنند. 

پن‌ها فاقد اسانس و پارابن است و PH آن، بسیار نزدیک به PH پوست است، به همین دلیل، موجب خشک شدن و تحریک پوست نمی‌شوند، همین ویژگی پن‌ها باعث شده است، که این شوینده برای انواع پوست‌ها و حتی پوست‌های خشک و حساس، بسیار مفید و مناسب باشد.

برخی از پن‌ها، دارای خاصیت لایه برداری نیز هستند و به بهبود جوش‌ها و آکنه‌ها کمک می‌کند. این محصول در ساختار خود، ترکیبات خاصی دارد، که برای پوست‌های خشک و حساس و حتی چرب، بسیار مناسب است، علاوه بر آن، لک‌ها و چین و چروک‌ها را نیز تا حدودی، درمان می‌کند.

پن‌ها، خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند و گردش خون در بین سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهند و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را افزایش می دهد، به این صورت، به داشتن پوستی سالم و شفاف کمک می‌کند. 

پن‌ها انواع و کارایی مختلفی دارند:

  • پن‌های ضد لک

پن ضد لک حاوی ویتامین ایی و بی است و می‌تواند، سلول‌‌های مرده و فرسوده پوست را از بین ببرد و تاثیری ضد لک، برای پوست داشته باشد. افرادی که با جوش‌ها و آکنه‌ها درگیر هستند و به لایه برداری پوست نیاز دارند، می‌توانند از پن ضد لک استفاده کنند. 

  • پن‌های روشن کننده پوست

پن روشن کننده پوست، برای افرادی که دارای لک و تیرگی‌هایی در ناحیه پوست صورت هستند، بسیار مفید و موثر است و هم‌چنین، پوست را عمیقا پاکسازی می‌کند. PH موجود در پن‌های روشن کننده، به خوبی کنترل شده است، به صورتی که، باعث خشکی پوست نمی‌شود و چربی اضافه روی پوست، باقی نمی‌گذارد و رطوبت لازم پوست را حفظ می‌کند.

  • پن‌های ضد جوش

پوست‌هایی که مستعد جوش و آکنه هستند و با جوش‌های سرسیاه و سرسفید، دست و پنجه نرم می‌کنند، می توانند از پن‌های ضد جوش، استفاده کنند. این پن‌ها، دارای خاصیت ضد باکتریالی هستند و چربی پوست را تنظیم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، چربی و روغن، منافذ پوست را مسدود کند و موجب ایجاد جوش‌ها و آکنه‌ها شود.

  • پن‌‌های رطوبت رسان

این پن‌ها، برای افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، گزینه بسیار مناسبی است. پن‌های رطوبت رسان، آبرسانی پوست را تقویت می‌کنند و مواد مغذی را به پوست، می‌رسانند. این پن‌ها در ترکیبات خود، دارای موادی هستند، که چربی لازم و ضروری پوست را از بین نمی‌برد.

  • پن‌های مخصوص شستشو

پن‌های مخصوص شستشو، پوست راعمقی و کامل، تمیز می‌کند و همه آلودگی‌ها، باکتری‌ها، چربی‌ها و … را از روی پوست پاک می‌کند و علاوه بر آن، رطوبت پوست را نیز حفظ می‌کند و از پوسته پوسته شدن پوست، جلوگیری می‌کند. پن‌های مخصوص شستشو، برای انواع پوست مناسب است و دارای مقدار زیادی ویتامین ایی است، که به حفظ سلامت پوست، کمک می‌کند.

  • پن‌های مخصوص پوست‌های چرب

افرادی که پوست چربی دارند، پوست‌ آن‌ها تعرق بیشتری می‌کند و مستعد جوش و آکنه هستند. پن‌های مخصوص پوست چرب، چربی اضافی پوست را تنظیم می‌کند و در بهبود جوش‌ها و آکنه‌ها، بسیار موثر است و منافذ پوست را، بسته‌تر می‌کند.

تفاوت پن و صابون در چیستتفاوت پن و صابون در چیست؟

بسیاری از ما پس از استحمام و شستشوی صورت با صابون، متوجه خشکی شدید و کشیدگی پوست صورت خود می‌شویم. این احساس، برای افرادی که، پوست خشک و حساسی دارند، بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است، اما برای افرادی که پوست‌ چربی دارند، می تواند احساس خوبی باشد، اما این احساس موقتی است، زیرا صابون تمام چربی پوست را از بین می‌برد و پوست برای تنظیم چربی، شروع به تولید و ترشح چربی بیشتری می‌کند، درنتیجه، پوست چرب‌تر خواهد شد. 

پوست ما سبوم ترشح می‌کند، که چربی طبیعی مخصوص پوست است، بنابراین، ماهیت اسیدی دارد. صابون‌ها، در ترکیبات خود دارای موادی هستند، که ماهیت صابون را قلیایی می‌کند و این ویژگی به چربی پوست، که مانند یک خط دفاعی از پوست در برابرآلودگی‌ها محافظت می‌کند، آسیب می‌رساند.

برخلاف صابون‌ها، پن‌ها شوینده‌هایی هستند، که با PH پوست سازگار هستند و اسیدیته آن‌ها مناسب است، به صورتی که حتی برای پوست کودکان نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پن‌ها از لحاظ ظاهری شبیه به صابون هستند، اما آن را با صابون، اشتباه نگیرید. PH صابون بالا است و حالت قلیایی دارد و اگر به درستی و با دقت انتخاب نشود، می‌تواند به پوست آسیب برساند، PH صابون، بین نه یا ده است و با تمام پوست‌ها سازگار نیست. PH پن‌ها نزدیک به شش است و این همان PH، پوست نرمال صورت انسان است، درنتیجه، پن‌ها برای انواع پوست‌ها، می‌تواند مفید باشد. 

PH طبیعی پوست ۵.۵ است، بنابراین پوست دارای خواص اسیدی ضعیفی است. رشد و تکثیر میکروب‌ها بر روی پوست، به علت خاصیت اسیدی آن، محدود است، اما همر ماده یا شوینده‌ایی که، PH پوست را افزایش دهد، زمینه رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها را فراهم می‌کند. علت اصلی بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی، استفاده از محصولات و شوینده‌‌هایی است، که تعادل PH پوست را به هم می‌زند. PHشوینده‌های صابونی، بالا است و خاصیت قلیایی دارد و موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود، اما PH پن‌ها، نزدیک به PH نرمال پوست است و به حفظ سلامت پوست، در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌ها، کمک می‌کند و خاصیت قلیایی پوست را کاهش می‌دهند.

صابون‌ها، در تماس با آلودگی‌ها و چربی‌ها، کف می‌کنند و بعد از شستشو، باعث خشکی و کشیدگی پوست می‌شوند، به دلیل آن که، صابون‌ها تمام چربی و رطوبت لازم پوست را از بین می‌برند. اما پن‌ها برخلاف صابون‌ها، کف نمی‌کنند و بعد از شستشوی پوست، باعث خشکی پوست نمی‌شوند. مشکل اصلی پن‌ها این است، که نسبت به صابون‌ها، زودتر تمام می شوند و قیمت بالاتری دارند.

صابون‌ها، از تجزیه روغن‌های گیاهی و حیوانی، تولید می‌شود و قدرت قلیایی بالایی دارند، به همین دلیل با ساختار پوست، سازگار نیستند. صابون‌ها قدرت پاک کنندگی بالایی دارند، به همین دلیل تمام چربی‌ها و مواد مغذی و لازم پوست را از بین می‌برند و باعث می‌شوند، شما پس از شستشوی صورت با صابون، خشکی شدید پوست را تجربه کنید. 

پن‌ها، شوینده‌هایی ملایم هستند و ترکیب خود، ماده‌ایی به نام سورفکتانت دارند، به همین دلیل منطبق و مناسب با پوست، طراحی شده است و به درمان آسیب‌های پوستی، کمک می‌کنند. پن‌ها، علاوه بر قدرت پاک کنندگی و شویندگی مناسب، فاقد مواد قلیایی و صابونی است، به همین علت است، که شما پس از شستشوی صورت با پن‌ها، خشکی و کشیدگی پوست را احساس نمی‌کنید. یکی از خصوصیت مهم پن‌ها، این است که، به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک می‌کند و از بروز جوش‌ها و آکنه‌های ناخوشایند، جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی:

پن و صابون‌ها، دو شوینده پرکاربرد هستند و انتخاب آن‌ها، به سلیقه شما بستگی دارد و باید با دقت انتخاب شوند. بدون شک، حفظ سلامتی و زیبایی پوست برای همه افراد، چه زن و چه مرد، بسیار مهم است، اما باید توجه کنید در مسیر مراقبت از پوست، هر محصولی که تهیه می‌شود، باید مناسب پوست و سازگار با آن باشد، بی توجهی به این موضوع باعث می‌شود، آسیب‌های جدی به پوست وارد شود.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *