سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟

سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟

در دنیای امروزی، مصرف سیگار، فارغ از تمام عوارضی که برای سلامتی دارد، بین خانوم‌ها و آقایان رواج یافته است و ربط به ملیت یا قوم خاصی ندارد، مصرف سیگار در سراسر جهان، تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

سیگار کشیدن، ضربان قلب و فشارخون را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود، قلب سخت تر کار کند، افزایش ضربان قلب موجب می‌شود، قلب با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد و احتمال لخته شدن خون، افزایش پیدا کند، درنتیجه، فرد را در معرض سکته قلبی قرار می‌دهد.

در افراد سیگاری، احتمال ابتلا به زخم معده و سرطان معده بیشتر است، علاوه بر آن، نفس فرد را بدبو می‌کند و در بروز بیماری‌های مربوط به لثه، موثر است. شاید جالب باشد بدانید، طول عمر هر فرد سیگاری، نسبت به سایر افراد، یازده دقیقه کم‌تر است و این افراد، چهارده سال کم‌تر از افراد عادی، عمر می‌کنند.

تصور نکنید، اگر سیگار نمی‌کشید، پس از آسیب‌ها و عوارض آن مصون هستید، افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، به همان اندازه، عوارض و آسیب‌های سیگار را تجربه خواهند کرد. تنگی نفس، گلو درد، سردرد و… از مشکلات قرار گرفتن در معرض دود سیگار است. افرادی که نزدیکان آن‌ها، سیگاری هستند، به همان اندازه در آسیب‌ها و عوارض سیگار، با افراد سیگاری شریک هستند.

عوارض و آسیب‌های سیگار، به همین چند مورد خلاصه نمي‌شود و دامنه آسیب سیگار، آن قدر گسترده است، که پوست و مو نیز از آسیب‌ آن، در امان نیستند. شاید تعجب کنید، اما سیگار کشیدن، تاثیر مستقیمی روی سلامت و ظاهر پوست و موی شما دارد و می‌تواند وضعیت‌ آن‌ها را کاملا تغییر دهد.

اما علت چیست، که بسیاری از افراد سیگاری، با وجود آگاهی از عوارض و مضرات سیگار، هم‌چنان به مصرف آن ادامه می‌دهند؟ شاید شما هم فرد سیگاری را دیده‌اید، که پس از مصرف سیگار، حس آرامش پیدا می‌کنند، حتی برخی از آن‌ها مدعی می‌شوند، که پس از مصرف سیگار، متمرکزتر و هوشیاتر می‌شوند و یا هنگامی که عصبانی و ناراحت هستند، با کشیدن سیگار آرام و ریلکس می‌شوند. علت این موضوع، نیکوتین موجود در سیگار است، که همان عامل رضایت بخشی و خشنودی است. نیکوتین موجود در سیگار، خود را به گیرنده‌های مغز می‌چسباند، به همین دلیل مغز به آن وابسته می‌شود و اگر نیکوتین به مغز انسان نرسد، فرد مضطرب و عصبی خواهد شد.

سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟تاثیر سیگار بر روی پوست چیست؟

بیش از چهار هزار مواد شیمیایی مختلف در سیگار وجود دارد، که همگی در تخریب کلاژن و الاستین پوست، موثر هستند، به عبارت دیگر، فرآیند بازسازی و ترمیم پوست را مختل می‌کنند. این موضوع فقط مخصوص افراد سیگاری نیست، بلکه افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، در معرض این آسیب نیز هستند.

قطعا هیچ اکسیر جوانی برای پوست وجود ندارد، اما راه‌ها و عواملی وجود دارد، که پوست را پیرتر و پیرتر می‌کند و زیبایی و شادابی پوست را نشانه می‌گیرد. یکی از این عوامل، سیگار کشیدن است که تاثیر منفی روی زیبایی و سلامت پوست می‌گذارد.

  • تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن، مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی لازم، به پوست می‌شود، هنگامی که اکسیژن به میزان کافی به پوست شما نرسد، پوست رنگ پریده می‌شود و حتی ممکن است، سطح پوست به دلیل ایجاد چروک‌هایی، ناهموار و زشت به نظر برسد. اگر در سنین پایین، سیگار کشیدن را آغاز کنید، سریع‌تر به پوست خود آسیب می‌زنید.

سیگار، مواد مغذی موجود در پوست، به خصوص ویتامین سی را از بین می‌برد، این در حالی است، که این مواد پوست را بازسازی و ترمیم می‌کنند. نیکوتین موجود در سیگار، مانع از گردش خون در بین سلول‌های پوستی می‌شود و تمام این موارد، باعث تغییر رنگ و کدر شدن پوست می‌شود.

  • افتادگی و شل شدگی پوست 

همان طور که گفته شد، سیگار دارای مواد شیمایی مختلف است، که تعداد آن‌ها کم نیست، این مواد شیمیایی، به عمق پوست نفوذ می‌کند و روند بازسازی پوست را مختل می‌کند، بنابراین افراد سیگاری، با دو پیامد ناگوار رو به رو می‌شوند، افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک‌‌‌ها.

  • خطوط دور لب

هنگام سیگار کشیدن، عضله‌های دور لب درگیر می‌شوند، بنابراین یکی از پیامدهای سیگار کشیدن، که شما را پیر و پژمرده نشان می‌دهد، خطوط واضحی است، که در ناحیه دور لب ایجاد می‌شود. برای سیگار کشیدن، از عضله‌های لب استفاده می‌کنید، بنابراین، تکرار این حالت، به عضله‌ها فشار می‌آورد و قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد.

  • چین و چروک اطراف چشم

همه انسان‌ها دیر یا زود، در اثر افزایش سن، چروک‌های دور چشم را تجربه خواهند کرد، این موضوع قطعی و غیرقابل انکار است، اما افراد سیگاری، زودتر از سایر افراد، چین و چروک‌‌های دور چشم را مشاهده خواهند کرد، ولی بیشتر و عمیق‌تر. گرمایی که از سوختن سیگار ایجاد می‌شود و فشاری که به چشم‌ها، برای دور ماندن از دود سیگار ایجاد می‌شود، دو عاملی است، که باعث ایجاد چروک‌هایی در اطراف چشم می‌شود. هم‌چنین، ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار، به رگ‌های خونی اطراف چشم‌، آسیب جدی وارد می‌کند.

  • لکه‌های پوستی

اگر به تازگی، مصرف سیگار را آغاز کرده‌اید، منتظر ظهور لکه‌های پوستی باشید. افراد سیگاری، بیشتر از سایر افراد، در معرض ایجاد لکه‌های پوستی هستند. این لکه‌ها، در اثر تماس با دود سیگار، در ناحیه صورت، دست و ناخن ایجاد می‌شوند و ممکن است، تیره‌تر از سایر نقاط پوست باشند. 

  • تاخیر در روند بهبود زخم‌ها

اگر به مصرف سیگار عادت دارید، بدانید زخم‌های شما، دیرتر از افراد عادی بهبود پیدا می‌کند. سیگار کشیدن، روند بهبود زخم‌‌های پوستی را کند می‌کند؛ هم‌چنین، جراحی‌‌های زیبایی مربوط به پوست، در افراد سیگاری، با موفقیت کم‌تری همراه است.

  • پیری زودرس

سیگار، همانند پرتو‌ ماورا بنفش نور خورشید عمل می‌کند، یعنی کلاژن و الاستین پوست را تخریب می‌کند، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و باعث می‌شود، پوست نازک شود و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. علاوه بر آن، سیگار مانع ورود مواد مغذی به پوست می‌شود و باعث افتادگی پوست می‌شود. تمام این عوامل، دست به دست هم می‌دهد، تا شما پیری زودرس پوست را تجربه کنید. 

  • جوش‌ها و آکنه

سیگار، مانع ورود اکسیژن و مواد مغذی به پوست می‌شود، درنتیجه، خط دفاعی پوست ضعیف می‌شود و زمینه ایجاد، بیماری‌ها و مشکلات پوستی فراهم می‌شود. آکنه و جوش‌ها، ناشی از التهاب و عفونت غدد پوستی هستند، که مصرف سیگار، این وضعیت را تشدید می‌کند. هم‌چنین، سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند زگیل را، افزایش می‌دهد. 

  • سیاهی زیر چشم

افراد سیگاری، کم‌تر از سایر افراد خواب کافی و مناسب دارند. نداشتن خواب کافی و مناسب، باعث تغییراتی در وضعیت ظاهری شما می‌شود، که یکی از برجسته‌ترین اثرات کمبود خواب، سیاهی زیر چشم‌ها است.

سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟تاثیر سیگار بر روی موها چیست؟

موارد گفته شده، تنها تاثیر سیگار بر روی پوست را بیان می‌کند، اما دامنه آسیب مصرف سیگار، بسیار گسترده است، تا آن جا که، سلامت و زیبایی موها را نیز درگیر می‌کند. سیگار علاوه بر آن که، باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات ریوی می‌شود، روی پوست و موی افراد نیز تاثیر می‌گذارد. اما سیگار، چگونه می‌‌تواند تا این اندازه، به پوست و مو آسیب بزند؟ افراد سیگاری، اشتهای کم‌تری به غذا دارند، بنابراین، به میزان کافی مواد معدنی و مغذی لازم، برای سلامت پوست و مو را دریافت نمی‌کنند. 

  • سیگار کشیدن و ریزش مو

اگر می‌خواهید بدانید، که بین سیگار کشیدن و ریزش مو، رابطه مستقیمی وجود دارد یا خیر، جواب مثبت است، سیگار کشیدن، موجب ریزش موها می‌شود. سیگار کشیدن، باعث نازک شدن لایه فوقانی پوست می‌شود و ضخامت پوست سر را کاهش می‌دهد، درنتیجه باعث ریزش مو و آسیب‌ به فولیکول‌های مو می‌شود. 

سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟اما سوال اصلی که مطرح می‌شود، این است، چرا سیگار کشیدن موجب ریزش موها می‌شود؟

  1. موها برای آن که، سالم و قوی باقی بمانند، به خون کافی نیاز دارند. هنگامی که خون، در بین فولیکول‌های مو و پوست سر جریان پیدا نکند، موها ضعیف می‌شوند و درنهایت، ریزش پیدا می‌کنند. سیگار کشیدن، گردش خون در بین فولیکول‌های مو را کاهش می‌دهد و در ریزش آن‌ها موثر است.
  2. اگر منافذ پوست سر مسدود و بسته شود، موها به رشد خود ادامه نمی‌دهند و احتمال ریزش موها، افزایش می‌یابد. مصرف سیگار، منافذ پوست سر را مسدود می‌کند و به این صورت، در ریزش موها موثر است.
  3. سیگار کشیدن، تاثیر مستقیم و منفی، روی عملکرد کبد دارد. کبد، هورمون‌هایی که در رشد مو موثر است، تنظیم می‌کند و اگر این عضو مهم، در اثر استفاده از دخانیات، آسیب ببیند، فرآیند رشد موها مختل و کند می‌شود و باعث می‌شود، تعدادی از موهای خود را، از دست بدهید.
  4. حتما متوجه شده‌اید، که مصرف سیگار، تاثیر منفی روی کلاژن‌ها دارد و آن‌ها را تخریب می‌کند. کشیدن سیگار، تمام چربی مورد نیاز پوست سر را از بین می‌برد و مانع از رسیدن آب، به فولیکول‌های مو و پوست سر می‌شود، درنتیجه، به ریزش موها کمک می‌کند.
  5. سیگار کشیدن، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، فولیکول‌های مو نیز، از این قاعده مستثنی نیستند. مصرف مداوم سیگار، فولیکول‌های مو را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند و می‌تواند آن را، در معرض عفونت‌ها و باکتری‌ها قرار دهد. 

تنها راهی که به وسیله آن می‌توان، ریزش مو ناشی از مصرف سیگار را قطع کرد، ترک کردن سیگار است. اگر نیکوتین و سایر مواد شیمیایی و سمی موجود در سیگار، به بدن و اندام‌های شما نرسد، سیستم ایمنی بدن و فولیکول‌های مو تقویت می‌شود و شاهد رشد مجدد، موهای خود خواهید بود. اما به یاد داشته باشید، ترک سیگارکاملا سخت و دشوار است و نمی‌توان، آن را یک شبه کنار گذاشت، برای ترک سیگار، باید آن را به تدریج کم کنید و درنهایت، آن را کنار بگذارید.

  • سفید شدن موها

تیره یا روشن بودن مو، به مقدار ملانین موجود در آن، که رنگدانه طبیعی موها است، بستگی دارد. با افزایش سن، به تدریج سلول‌های رنگدانه مو از بین می‌روند و موها به رنگ خاکستری یا سفید رشد می‌کنند، این فرآیند ممکن است، در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا در سی یا چهل سالگی، موها شروع به سفید شدن می‌کنند.

زمان سفید شدن موها، به وسیله ژن‌هایی که از پدر یا مادر خود به ارث برده‌اید، تعیین می‌شود، یعنی در بیشتر موارد، موهای ما همان زمانی شروع به سفید شدن می‌کنند، که پدر یا مادر ما، نخستین بار موهای سفید خود را دیده‌اند. البته عوامل دیگری نیز در سفید شدن‌ موها موثر است، برای مثال یک شوک عصبی یا عاطفی بزرگ، می‌تواند درعرض چند ماه، موهای ما را سفید کند.

یکی دیگر از عواملی که، در سفید شدن موها موثر است، عادت سیگار کشیدن است. افرادی که سیگار می‌کشند، سرعت سفید شدن موهای خود را، تا چهار برابر افزایش می‌دهند، در حالی که افراد غیر سیگاری، دیرتر سفید شدن موها را تجربه می‌کنند. سیگار، دارای مواد شیمیایی و سمی است، که گردش خون را، دربین فولیکول‌های مو کاهش می‌دهد و مانع از رسیدن اکسیژن، به منافذ پوست سر می‌شود، درنتیجه، موها فرآیند سفید شدن را، با سرعت بیشتری طی می‌کنند. 

اگر موهای یک فرد سفید پوست، زودتر از بیست سالگی و موهای یک فرد سیاه پوست، زودتر از سی سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس موها می‌گویند، که کشیدن سیگارمی‌تواند، در این فرآیند موثر باشد.

متخصصان پوست و مو معتقدند، که مصرف یک پاکت سیگار در روز، خطر ریزش مو و طاسی سر را، به مقدار زیادی افزایش می‌دهد، علاوه بر آن که، مصرف سیگار ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی، ریوی، باریک شدن شریان‌ها، بیماری‌های مربوط به دندان و لثه، کدر شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی صورت دارد.

تحقیقات نشان داده است، که کمبود آهن، روی و مس در بدن، می‌تواند به سفید شدن موها کمک کند، افرادی که از سفیدی مو رنج می‌برند یا به تازگی، چند تار موی سفید بین موهای خود مشاهده کرده‌اند، باید میوه‌‌هایی مانند سیب، گلابی، هلو و انار، که حاوی املاح و ویتامین‌های گوناگونی است، به برنامه غذایی خود اضافه کنند. 

کلام آخر:

آسیب‌‌ها و عوارضی که مصرف دخانیات به ویژه سیگار، برای سلامت انسان دارد، به موارد گفته شده محدود نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌شود، مصرف سیگار را به تدریج کم کنید. قطع مصرف سیگار، یک شبه غیر ممکن است، بلکه باید قدم به قدم کم و درنهایت، کاملا قطع شود. با حذف کردن سیگار از زندگی خود، وضعیت جسمانی و ظاهری شما، به طور محسوسی تغییر می‌کند.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *