آیا حساسیت فصلی بهاری بر پوست نیز تاثیرگذار است؟

بهار، زیباترین فصل سال و آغازگر حیات است. در این فصل هوا تر و تازه می‌شود و گل و بوته از همه جا می‌روید. حال آن که این زیبایی‌ها عوارض خود را نیز به همراه می‌آورند و مانع لذت بردن بسیاری از افراد از این آب و هوای دل پذیر می‌شوند.
افراد زیادی حساسیت فصلی بهاری را با عطسه، سرفه و علائم شبیه به سرماخوردگی تجربه می‌کنند. این تجربه هر ساله اشخاص را آزار می‌دهد و حتی ممکن است آن‌ها را خانه نشین کند. حساسیت فصلی بهاری، بر عده ای دیگر اثر متفاوتی دارد؛ اثری ناخوشایند بر پوست آنان.

پوست عضو حساسی است و حمله‌های آلرژیک به آن صدمات خطرناک و گاه جبران ناپذیری وارد می‌کنند. خارش، کهیر، سوزش، قرمزی، التهاب و تشدید اگزما از جمله علائم حساسیت فصلی بهاری برای پوست هستند. اکنون سوال این است که اصلا چرا پوست چنین واکنشی به بهار نشان می‌دهد؟ چرا پوست برخی سالم می‌ماند و دلیل تمام این مشکلات چیست؟

بیشتر بخوانید: پسوریازیس و اگزما، چگونه تشخیص دهیم؟

 

 

حساسیت فصلی بهاری

چرا حساسیت؟

افرادی که دچار حساسیت فصلی بهاری یا هر نوع آلرژی دیگری می‌شوند، به دلایلی چون ژنتیک، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند. هنگامی که سیستم ایمنی بیش از حد معمول قوی و حساس باشد، محیط اطراف، هر قدر هم که بی خطر به نظر برسد و آن را تهدید نکند، موجب تحریک سیستم ایمنی شده و آن را به واکنش وا می‌دارد. عوامل محیطی فراوانی برای بروز این فرایند وجود دارند که به آن‌ها عوامل آلرژی زا می‌گوییم. علت این که حساسیت فصلی بهاری تا این حد همه گیر است، میزان هنگفت عوامل آلرژی زا در این فصل می‌باشد.

گرده گل‌ها و درختان در فضا پخش است و نسیم بهاری آن‌ها را این طرف و آن طرف می‌برد. علاوه بر آن، تخم‌ ریزی و زاد و ولد حشرات با گرم شدن هوا زیاد می‌شود. به این شکل، جوانه زدن طبیعت، مرطوب بودن هوا و گرده افشانی گیاهان، دستگاه ایمنی را حساس می‌کند؛ چرا که با ورود این گرده‌ها به بدن، فرد آن‌ها را نه به عنوان عناصر بی خطر، بلکه به عنوان عوامل آسیب زا می‌شناسد.
با ورود عناصر صدمه زا، بدن وارد عملکرد دفاع می‌شود. این جاست که سرفه، آب ریزش بینی، عطسه، سوزش چشم، تنگی نفس و در نهایت مشکلات پوستی خودشان را نشان می‌دهند.
صحبت ما درباره مورد آخر است؛ درباره عوارض پوستی ناشی از حساسیت فصلی بهاری.

 

حساسیت فصلی بهاری

بهار با پوستمان چه می‌کند؟

اگر حساسیت فصلی بهاری، این بیماری عذاب آور، شما را در دام خود نمی‌اندازد که راحت باشید! این فصل برای شما عالی است. پوستتان بیش از اندازه خشک یا چرب نمی‌شود و تغییر دمای شدیدی نیز وجود ندارد که پوست را بیازاد. مواظب آفتاب و گزش حشرات باشید؛ همین کافی است.
اما اگر حساسیت فصلی بهاری بر پوستتان اثر می‌گذارد، اوضاع کمی پیچیده خواهد شد.

افزایش گل و گرده‌هایش، نیش حشرات که باعث خارش می‌شود و خشکی و زخم ایجاد می‌کند، کهیر و اگزمایی که با شروع این فصل تشدید شده اند و… تنها بخشی از اثرات بهار بر پوست می‌باشند. وقتی فردی توسط حشره گزیده می‌شود، آن قسمت از پوست او به طور موضعی دچار تورم و خارش شده، سپس رفته رفته، با خاراندن زیاد، زخمی تازه روی پوست ایجاد می‌شود. اگرد فرد اگزما و پسوریازیس داشته باشد، این زخم‌ها برای او صدمه زا تر است.

بهار، خشکی‌ها و زخم‌های دایره ای شکل اگزما را بیشتر می‌کند و خارش، ممکن است باعث باز شدن آن زخم‌ها روی پوست شود. کهیر، عارضه ای پوستی است که پس از خارش فرا تر از حد معمول پدید می‌آید. این بیماری نیز ممکن است پوست را دچار اختلالات فراوان کند و لکه‌هایی نامطلوب به جا بیاندازد. اگزما، پسوریازیس و کهیر، هر سه می‌توانند عفونت‌های شدید پوستی را رقم بزنند و علاوه بر زیبایی، سلامت را دچار اخلال کنند.

بادهای خنک بهاری، مسبب خشکی پوست اند. افرادی که پوست نازکی دارند و همچنین گرفتار حساسیت فصلی بهاری هستند، بدون مصرف مرطوب کننده برای پوستشان، خیلی زود به خارش می‌افتند و قرمزی و التهاب را تجربه می‌کنند. به علاوه خودداری از حضور در محیط‌هایی با باد زیاد، مصرف مواد شوینده مناسب و بدون صابون، یا صابون‌هایی که PH قلیایی ندارند، می‌تواند نجات بخش پوست‌های حساس در اولین فصل از سال باشد.

بروز جوش و آکنه نیز از علائم حساسیت فصلی بهاری برای پوست می‌باشد. آکنه، نوعی التهاب پوستی است. این التهاب به صورت جوش‌های قرمز، چرکی و… در پوست و به ویژه در ناحیه صورت ظاهر می‌شود و به چهره فرد شکلی نامطبوع می‌دهد. افزایش دما، تعریق پوست و تغییر رژیم غذایی در بهار، ممکن است شکلی از حساسیت فصلی بهاری را پدید آورد که جوش را زیاد می‌کند.
حساسیت فصلی بهاری، درماتیت تماسی که نوعی التهاب پوستی است را نیز تحریک می‌کند. درماتیت، پوست را خشک کرده و خارش، بثورات پوستی، تورم و قرمزی را به همراه می‌آورد.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت، از صفر تا صد!

 

حساسیت فصلی بهاری

 

حال که از تمام این‌ها باخبریم، باید با روش‌های پیشگیری  از بروز حساسیت‌های فصلی بهاری نیز آشنا شویم. بهار هم مانند دیگر فصل‌ها مراقبت‌های مخصوص خود را می‌طلبد؛ به اضافه این که افرادی را دچار آلرژی نیز می‌کند. اگر پوستتان را دوست دارید، روتین مخصوص بهار خود را داشته باشید.

مراقبت از پوست در فصل بهار

کرم ضد آفتاب

پوست شما با گذر از فصل زمستان، افزایش دمای شدیدی را تجربه کرده است. زمستان فصل باران و سرماست. بهار است که آفتاب را دوباره به زمین باز می‌گرداند. با بازگشت خورشید، پوست انسان به طبع تحت تاثیر قرار می‌گیرد و متحول می‌شود؛ به همیل علت باید مورد مراقبت ویژه قرار گیرد. با گرم شدن هوا، نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب بیشتر می‌شود. تغییرات دما و نور مستقیم خورشید، در فرد دارای حساسیت فصلی بهاری، باعث بروز خارش، قرمزی و در کل آلرژی پوستی می‌شوند.

سعی کنید خیلی در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشید و بیرون نروید. چمن‌ها و درختان نیز برای حساسیت زا هستند و ممکن است اذیتتان کنند. هنگام خارج شدن از خانه، به اندازه یک نخود هم که شده ضد آفتاب به پوست خود بزنید. می‌توانید از سایت پیشگام نگار، کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست خود را خریداری کنید.
اثر کرم ضد آفتاب پس از چند ساعت از بین می‌رود و از این جهت نیاز به ترمیم دارد. حدود دو ساعت پس از اولین مصرف، پوست خود را پاک کنید و لایه ای تازه از ضد آفتاب را به آن بزنید.

 

 

از مصرف مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید

کل این مدت، درباره مواد آلرژی زای طبیعی صحبت کردیم؛ اما باید دانست که عناصر شیمیایی پرضرری برای پوست وجود دارند. این عوامل آن را دچار آلرژی کرده و حساسیت فصلی بهاری را تشدید می‌کنند.
برای مثال، بسیاری از محصولات پوستی موجود در بازار بسیار قلیایی یا بسیار اسیدی اند؛ در نتیجه تنظیم PH طبیعی پوست را بر هم می‌زنند و موجب آسیب‌های دیگر می‌گردند.

رایحه‌های به کار رفته در کالاهای متنوع مراقبت از پوست، می‌توانند خیلی خیلی حساسیت زا باشند و سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند. شخصی که حساسیت فصلی بهاری پوستش را مورد حمله قرار می‌دهد، باید دقت زیادی در انتخاب لوسیون و کرم داشته باشد. هر اسانس غیر طبیعی یا غیر مجاز، احتمال منجر شدن به حساسیت فصلی بهاری پوستی را چندین برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: از گودی و تیرگی زیر چشم خسته شدید؟

 

حساسیت فصلی بهاری

آب فراوان بنوشید

سعی کنید روزانه هشت لیوان آب تصفیه شده و بدون سختی بالا بنوشید. این کار ممکن است در ابتدا، بدون ربط به حساسیت فصلی بهاری به نظر بیاید، اما باید بدانید که دوای تمام دردها آب است. در صورتی که به دستگاه تصفیه آب دسترسی ندارید، می‌توانید آب را بجوشانید و پس از خنک شدن، آن را بنوشید.

گزینه دیگر برای آبرسانی به بدن شما، مصرف دیتاکس واتر است. دیتاکس واتر یا آب طعم دار، آبی است که با ترکیبی از میوه‌ها و سبزیجات، خاصیت سم زدایی پیدا کرده است. با افزودن میوه‌ها و گیاهان دارویی معطر به آب، هر چه بیشتر به نوشیدن این مایع ترغیب خواهید شد. این امر به نوبه خود سلامت شما را بهبود می‌بخشد و به تامین آب مورد نیاز سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های پوست کمک می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید به همراه آب فراوان، به پاکسازی کبد، کاهش استرس، بهبود کارکرد کلیه، لاغری و هزاران اتفاق خوب دیگر کمک می‌کنند و آنان را رقم می‌زنند. این آب‌ها به قلیایی سازی بدن، خروج سموم، بهبود کیفیت پوست و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک خواهند کرد. تاثیر مصرف دیتاکس واتر بر پوست شگفت آور است.

 

 

تهیه این آب سم‌ زدا به صورت خانگی، با آن که بسیار لوکس و مفید است، خیلی سریع و آسان است. می‌توانید با یک سرچ ساده بهترین مواد اولیه را برای دیتاکس واتر مورد نظر خود پیدا کنید و بر روند تهیه آن نیز نظارت و کنترل داشته باشید. انواع رسپی‌ها برای نیازهای مختلف افراد، با تاثیرات متفاوت دیتاکس واتر در اینترنت موجود اند، که می‌توانید از آنان بهره کامل ببرید.
به منظور تهیه دیتاکس واتر، آب میوه یا سبزیجات را نگیرید؛ چرا که دیتاکس واتر با آبمیوه متفاوت است. دیتاکس واتر آب تصفیه شده به همراه میوه و سبزیجات خرد شده است. تنها کافی است که این مواد را خرد کنید و به بطری آب خود اضافه کنید. سپس آب را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا میوه و سبزیجات با آب ترکیب شوند.

بهترین ترکیباتی که می‌توانید برای تهیه دیتاکس واتر استفاده کنید، خیار، برگ تازه نعنا، لیمو ترش، زنجبیل، کرفس، توت فرنگی، چوب دارچین، پرتقال یا تکه‌های هندوانه است. حواستان باشد که توت فرنگی برای برخی افراد، میوه ای حساسیت زا است؛ لذا ابتدا از اثر آن بر بدن خود مطلع شوید. در پایان به یاد داشته باشید که از هیچ گونه مواد شیرین ‌کننده همچون شکر یا عسل استفاده نکنید.

 

حساسیت فصلی بهاری

مراقب حیوانات خانگی خود باشید

گربه‌ها، سگ‌ها و کلیه حیوانات خانگی ممکن است برای شما آلرژی ایجاد کنند. حساسیت فصلی بهاری با حظور این حیوانات دوست داشتنی بیشتر و بیشتر می‌شود. موی سگ و گربه، پروتئین‌های درون بزاق دهانشان و ترشحات غدد چربی این حیوانات دستگاه ایمنی را به واکنش‌های آلرژیک واداشته و پوست شما را به خارش می‌اندازد. مرتبا به حیوان خانگی خود رسیدگی کنید و از بهداشت هرروزه او مطمئن شوید، تا این مشکلات کمتر شوند.

 

حساسیت فصلی بهاری

کرم مرطوب کننده ملایم و حساس

پوست در فصل بهار، مرطوب و لطیف است؛ بنابراین نیازی به رطوبت دهنده‌های قوی ندارد و چربی فراوانی نمی‌خواهد. در فصل زمستان اما، هوا خشک و سرد است و احتمال دارد پوست را ضعیف و پوسته پوسته کند.
حال، در ابتدایی ترین فصل سال، نیازی به استفاده از مرطوب کننده با ترکیبات سنگین نیست؛ اگر کرم شما ملایم نباشد، پوستتان چرب و چسبناک می‌شود و عرق می‌کند. این عوامل باعث بروز آلودگی، جوش و آکنه می‌شوند.
فراموش نکنید که همواره نوع پوست شما مهم است. از کرم مرطوب کننده مناسب جنس پوستتان استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به کرم مرطوب کننده ملایم، مقدار کمی از کرم را مورد استفاده قرار دهید. هر چند هر کرم مرطوب کننده ای که بخواهید از سایت پیشگام نگار قابل خریداری است؛ تا از پوست شما در برابر حساسیت فصلی بهاری محافظت کند.

 

 

تغذیه خوب، پوست خوب

شیر، تخم‌مرغ، ادویه، مغزهای خام، نوشابه و هر آن چه که در ترکیبات خود رنگ مصنوعی دارد، همگی می‌توانند آلرژی زا باشد. حساسیت فصلی بهاری با مصرف غذایی که به آن حساسیت دارید بیشتر شده و علاوه بر صدمه به پوست، ممکن است فرایند تنفسی شما را دچار اخلال کند. عوارض پوستی ناشی از تغذیه نامناسب در بهار شامل کهیر، آکنه و قرمزی می‌شوند. مصرف آنتی اکسیدان‌ها به کنترل و پیشگیری از حساسیت فصلی بهاری کمک می‌کند.

 

حساسیت فصلی بهاری

شستشوی پوست خود را با توجه به حساسیت آن انجام دهید.

هر چه پاک کننده آرایشی قوی تر باشد، پوست را خشک تر می‌کند. می‌دانید که خشکی پوست تا چه حد برای حساسیت فصلی بهاری مضر است و خارش و التهاب را افزایش می‌دهد. علاوه بر خشکی، پوست شما تحت تاثیر آلرژی است و تمام محصولات مورد استفاده برای آن، باید مخصوص پوست‌های حساس باشند. پوست حساس بسیار لطیف است و نسبت به ترکیبات شیمیایی یا طبیعی، هوا و محیط واکنش سریع تری نشان می‌دهد. مراقبت از پوست حساس، ساده ‌تر از درمان آن است. پس از آن مراقبت کنید و شادابی و طراوت را به آن ببخشید. به علاوه، محصولاتی که برای پوست‌های حساس تهیه شده اند می‌توانند حساسیت را التیام بخشند و به درمان نیز کمک کنند.
سعی کنید پوست خود را با آب خنک شستشو دهید.

 

 

در آخر…

از خاراندن پوست خود اجتناب کنید. تا می‌توانید به تقویت آن بپردازید و با انواع ماسک‌ها و مواد مغذی، باعث بهبود آن شوید.

عید مبارکی داشته باشید!

حساسیت فصل بهار
1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *