پنج راه کلاسیک برای از بین بردن جای جوش

امروزه ده‌ها و صدها روش از بین بردن جای جوش کشف و ابداع شده اند. آکنه، رایج ترین معضل پوستی در کل جهان است. هر شخص لااقل در یکی از برهه‌های زندگی‌اش دچار این عارضه پوستی می‌شود و از آن رنج می‌برد. بدی جوش این است که به احتمال زیاد اثر خود را، به صورت لکه یا غیره بر جای می‌گذارد. جای جوش، زیبایی را نه تنها در مدتی که جوش بروز پیدا کرده است؛ بلکه پس از آن نیز به خطر می‌اندازد و تحت الشعاع قرار می‌دهد. علت این که بسیاری از مراقبت‌ها و روتین‌های پوستی بر روش از بین بردن جای جوش تمرکز دارند نیز همین است.

این مقاله ضمن معرفی مفصل پنج روش از بین بردن جای جوش به شیوه کلاسیک، به معرفی اجمالی روش از بین بردن جای جوش به شیوه مدرن و تازه می‌پردازد.

بد نیست به مقالات ویتامین C و پنج راه طلایی برای رهایی از جوش‌های ناشی از آن، فیشال صورت، از صفر تا صد و مخصوصا مقاله کوچک کردن منافذ باز پوست در 5 مرحله آسان نگاهی بیندازید.

 

روش از بین بردن جای جوش

زیبایی

بعد زیبایی، از مهم ترین ابعاد زندگی انسان است. بشر از آغاز آفرینش تا به حال، دغدغه ای به نام زیبایی داشته است؛ حال آن که این دغدغه به کلیه امور زندگی او وابسته بوده و از طرفی به شکل غیر مستقیم، آنان را تحت کنترل خود داشته است. این به این معناست که زیبایی یک نیاز سطحی نیست. افراد با معیارهای زیبایی شناسانه جفت خود را انتخاب می‌کنند؛ جایگاه خود را در اجتماع تغییر می‌دهند؛ به خلق هنر دست می‌زنند و حتی پول درمی‌آورند. فرد زیبا، خواه ناخواه در جامعه از جایگاه والاتری برخوردار است.

با این که تعریف زیبایی در طول زمان دچار تغییر شده است؛ انسان در مسیر پیشرفت خود سعی کرده زیبا و زیباتر باشد. هدف از پیشرفت علم و دانش این است که کیفیت زندگی را افزایش دهد و آن را بهبود بخشد.
همان طور که گفتیم زیبا بودن نیز از جمله مواردی است که زندگی را برای فرد بهتر می‌کند. پس انسان، همواره تلاش کرده تا این مورد را، مانند بقیه موارد اثرگذار ترقی دهد و ظاهری با جلوه دلنشین تر داشته باشد.

 

خرید این محصول

 

زشتی

کلمه زشت، بر ضد زیبایی تعریف شده است. زشت، همان چیزی است که افراد نمی‌خواهند باشند. حال آن که همه چیز طبق خواسته آنان پیش نمی‌رود و عواملی چون ژنتیک، محیط، بیماری و… ممکن است فرد را زشت کنند؛ یا او را از حالت ایده‌آل خود دور سازند.

 

روش از بین بردن جای جوش
مرلین مونرو، نماد زیبایی زنانه

پوست و زیبایی

پوست خوب، از مهم ترین ویژگی‌های یک شخص با ظاهر مورد قبول جامعه است. پوست باید صاف باشد، بدرخشد و تیره نباشد. چنین پوستی، کمک می‌کند تا دیگر اجزای چهره بهتر دیده شوند و حالت کلی بهتری ارائه دهند. پوست اشخاص، از گذشته‌ی دور آنان را مورد قضاوت جامعه قرار می‌داده و حتی جایگاهشان را تعیین می‌کرده است. حتما می‌دانید که سیاه پوستان تا چه اندازه به علت رنگ پوست خود، مورد ظلم واقع شده اند و سال‌ها بردگی را تحمل کردند.

پوست، هم نژاد آدمی و هم طبقه اجتماعی او را به رخ می‌کشد. سفیدپوستان، زردپوستان، سرخ پوستان، سیاه پوستان و دیگر رنگین پوستان جهان نژادهای متمایزی از یکدیگر دارند. پوست خوب و شاداب، معمولا در گرو افراد ثروتمند بوده است؛ چرا که آنان وقت و پول کافی برای رسیدگی به آن را داشته اند و برتری خود را از این راه نیز ثابت می‌کرده اند.

 

خرید این محصول

 

معیارهای متنوعی برای برای پوست زیبا در طول تاریخ، از سفید تا برنزه و… متغیر بوده است؛ اما در تمامی این‌ها، همیشه یک مورد ثابت وجود داشته و دارد: پوست صاف. پوست زیبا صاف است؛ چروک، زخم، جوش و ناهمواری ندارد.
اکنون راه برای زیباتر شدن، هموارتر و راحت‌تر شده است. جراحی پلاستیک، محصولات کارخانه ای مراقبت از پوست، انواع ماساژهای تخصصی و… ابداعاتی برای بهینه سازی پوست و چهره هستند.
یکی از عارضه‌های پوستی نازیبا، جوش و آکنه است. این عارضه حتی پس از رفع و درمان، اثر خود را به صورت فرورفتگی، تیرگی و… به جا می‌گذارد. حال باید دید که روش از بین بردن جای جوش چه کارهایی را شامل می‌شود؟

 

روش از بین بردن جای جوش

پنج روش از بین بردن جای جوش به شیوه کلاسیک

خانم‌ها در سال‌های قدیم، با جای جوش خود چه می‌کرده اند؟

1. روش از بین بردن جای جوش و عسل

سومری‌ها در دو هزار سال پیش از میلاد، از عسل به صورت خارجی و برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده ‌اند. مصری‌ها و یونانی‌ها نیز عسل را نه تنها برای خوردن، بلکه برای مصارف زیبایی و درمان زخم‌ها مفید می‌دیدند. نقل است که کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر باستان و یکی از قدرتمندترین و زیباترین زنان عصر خود، از حمام عسل و شیر برای زیبایی پوست بدن خود استفاده می‌کرده است.
روش از بین بردن جای جوش به وسیله عسل، روشی عالی است که علاوه بر هموارسازی پوست، منجر به مرطوب کنندگی آن نیز می‌شود. این ماده خوشمزه و مفید، آنتی باکتریال بوده و بافت پوست را برای تولید سلول‌های جوان تحریک می‌کند.

با استفاده از عسل، پوست به مرور زمان بازسازی و ترمیم می‌شود. عسل روشن ‌کننده‌ی پوست است و ترکیبات ضد التهابی آن در کمرنگ کردن جای آکنه اثرگذار اند. خواص آبرسانی عسل به احیای پوست کمک می‌کند و مواد شیمیایی موجود در ترکیبات طبیعی آن، باکتری‌ها و قارچ‌ها را نابود می‌کند. این ماده مغذی در افزایش گردش خون نیز موثر است و یک ضد عفونی کننده طبیعی به حساب می‌آید.

عسل، پوست را نرم و سالم نگه می‌دارد و با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، باعث تسریع ترمیم پوست خواهد شد. جای جوش، جای زخم و حتی اثرات به جا مانده از سوختگی با این روش از بین جای جوش ترمیم می‌گردند؛ چرا که عسل، تقویت‌کننده پوست بوده و آن را هیدراته نگه می‌دارد.
خلاصه که این راه معجزه می‌کند. کافی است امتحان کنید.

 

روش از بین بردن جای جوش

2. روش از بین بردن جای جوش و آلوئه ورا

تاریخچه استفاده از گیاه آلوئه ورا برای زیباسازی پوست نیز مانند عسل است. این گیاه قدمتی طولانی دارد و مصریان از خواص آن بهره بسیار می‌برده اند. وجود نقاشی‌ها و کنده کاری‌هایی از آلوئه ورا روی دیوارهای معابد مصری، دلیل وجود این حدسیات می‌باشد.
یونانیان و اقوام ساکن هندوستان نیز به خواص این گیاه عجیب و جالب پی برده بودند و پوست خود را به وسیله آن تقویت می‌کردند.

هنگامی که در روش از بین بردن جای جوش خود، از مواد مرطوب کننده و آرام کننده استفاده کنید، جای زخم و لکه‌ها بهبود می‌یابند. آلوئه ورا حاوی چنین موادی است. آنتی اکسیدان‌های موجود در آلوئه ورا می‌توانند ورم را کاهش دهند و باعث از بین رفتن فرورفتگی‌های ناشی از آکنه شوند. این گیاه چربی‌های اضافی پوست را کاهش می‌دهد و برای درمان سوختگی در اثر آفتاب نیز کاربرد دارد.
روش از بین بردن جای جوش با این ماده‌ی شفابخش استثنایی، خیلی زود تاثیر خود را می‌گذارد و آن‌ها را از بین می‌برد.

 

روش از بین بردن جای جوش

3. روش از بین بردن جای جوش و روغن نارگیل

روغن معجزه ‌آسای نارگیل! این ماده‌ی شگفت انگیز زیبایی و سلامت را به پوست شما هدیه می‌دهد. روغن نارگیل مملو از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و به راحتی به پوست نفوذ می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد. روش از بین بردن جای جوش با روغن نارگیل پوست را درخشان و شفاف می‌کند و در کاهش لکه‌های آن کارساز است.

این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. این ویتامین به تنهایی، درمانگر بسیاری از مشکلات پوستی است و مواردی از جمله آکنه، پسوزیاریس و اگزما را بهبود می‌دهد. روغن نارگیل می‌تواند سلول‌های بیمار یا در حال مرگ را با سلول‌های سالم و جدید جایگزین کند؛ چرا که حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان و پروتئین است.
افزایش کلاژن سازی پوست توسط این ماده طبیعی، خاصیت بازسازی آن را دوچندان کرده است. این روش از بین بردن جای جوش عفونت را هم درمان می‌کند و پوست را در برابر آفتاب قوام می‌دهد. ترمیم زخم و آسیب‌های پوستی با استفاده موضعی از این روغن به سادگی میسر خواهد شد.

 

روش از بین بردن جای جوش

4. روش از بین بردن جای جوش و لیمو

می‌رسیم به ماده‌ی طبیعی چهارم، که حتما با خواص روشن کنندگی آن برای پوست آشنا هستید. اگر می‌خواهید زخم و لک‌ها روشن شوند و اثری از آنان به جا نماند، از لیمو استفاده کنید. لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی شناخته می‌شود و این اثر را به وسیله کمک به رشد سلول‌ها کمک می‌گذارد. این روش از بین بردن جای جوش، قابلیت ارتجاعی پوست را نیز افزایش داده و پوستی جوان، بدون فرورفتگی و التهاب را برای شما رقم خواهد زد.
لیمو حتی عمیق ترین ناصافی‌ها و صدمات پوستی را ترمیم کرده و تیرگی و کدری را به درخششی بی‌همتا مبدل می‌کند.

خرید این محصول

 

5. روش از بین بردن جای جوش و عصاره پیاز

آخرین روش از بین بردن جای جوش ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. عصاره پیاز هم بوی نامطبوع و ماندگاری دارد؛ هم کمی سوزش و درد ایجاد می‌کند؛ اما نترسید! به امتحان کردنش می‌ارزد.
عصاره پیاز یک گزینه عالی برای صاف کردن پوست شما به روش طبیعی است. این ماده حاوی بیوفلاونوئیدهایی مانند سفالین و کائمپرفول است، که توانایی خوبی در کاهش اثرات زخم و جوش‌ها را در عرض چند هفته به وجود آورده اند.
همچنین عصاره پیاز از ایجاد آکنه پیشگیری کرده و جوش‌های صورت را از بین می‌برد. این ماده ضد التهاب و قرمزی است و به پوست التیام می‌بخشد.

 

روش از بین بردن جای جوش

روش از بین بردن جای جوش به شیوه مدرن

لایه برداری شیمیایی از پوست

این نوع لایه برداری، سلول‌های مرده و آسیب دیده پوست را از آن جدا کرده و آن را با طراوت و شاداب می‌کند. سلول‌های مرده، به تنهایی آلودگی محسوب می‌شوند و عوارض تازه ای برای پوست به همراه می‌آورند. بسیاری از جوش‌ها در نتیجه تجمع همین سلول‌ها پدید آمده اند. در نتیجه لایه برداری، هم از بروز مشکلات پوستی تازه جلوگیری می‌کند و هم عوارض قبلی را بهبود می‌بخشد. لایه‌برداری شیمیایی شامل استفاده از یک محلول قوی از اسیدها است، که به صورت موضعی مصرف می‌شود. لایه‌های بیرونی پوست طی این فرایند از بین می‌روند.

ماسک های شیمیایی لایه بردار می‌توانند روش از بین بردن جای جوش خوبی باشند. جای زخم و تغییر رنگ پس از التهاب در اطراف ضایعات و جوش‌های بهبود یافته، با این روش از بین بردن جای جوش از بین می‌روند. در این راه، ماسک حاوی ماده شیمیایی بر روی پوست قرار داده می‌شود، تا لایه بیرونی مذکور را از آن جدا نماید. به علت وجود اسیدهای قوی، امکان قرمزی و سوزش تا چند روز پس از لایه برداری وجود دارد.

 

روش از بین بردن جای جوش

لیزر

کسانی که جای زخم‌هایشان بسیار عمیق است و فرورفتگی‌های بسیار زیادی دارند، پس از انجام روند درمانی توصیه شده توسط پزشک، مانند لایه برداری که به آن اشاره کردیم، می‌توانند لیزر کردن را به عنوان روش از بین بردن جای جوش برگزینند. لیزر کردن، نقاط عمقی تری از پوست را مورد هدف خود قرار می‌دهد و لکه‌های ناشی از آکنه را از بین خواهد برد. دستورات پزشک پس از لیزر، باید اجرایی شوند تا پوست آسیب نبیند.

 

 

درم ابریژن

این روش از بین بردن جای جوش، روشی بسیار موثر است. درم ابریژن، شامل استفاده از قلم، براش و دیگر ابزار مخصوص با سرعت بالا روی پوست است. در حین انجام این کار، عمق جای زخم‌ها کاهش یافته، یا از بین می‌رود. البته که چنین روشی عوارض مربوط به خود را دارد و مراقبت ویژه از پوست تا چند روز الزامی است.

 

روش از بین بردن جای جوش

میکرودرم ابریژن

تفاوت میکرودرم ابریژن با درم ابریژن، میزان تهاجم آنان به پوست است. این راه به نسبت مورد قبل، تهاجم کمتری دارد و ملایم تر است. در این روش از بین بردن جای جوش، یک پزشک و متخصص پوست، کریستال‌های بسیار ریزی را در عوض براش‌های با سرعت بالا که در روش قبلی استفاده می‌شد، اسپری می‌کند. میکرودرم ابریژن به کمک دستگاهی مخصوص، ذرات ریز را در بخش‌های مشخصی از پوست پراکنده می‌کند. گاه دستگاهی با سری الماس روی سطح پوست ساییده می‌شود تا هیچ ناصافی باقی نماند و همه‌ی شکاف‌ها و فرورفتگی‌ها هموار گردند.

 

خرید این محصول

 

فیلر

یک روش از بین بردن جای جوش دیگر، این است که قسمت‌های خالی پدید آمده پس از درمان آکنه را پر کنیم. موادی نظیر کلاژن، هیالورونیک اسید و یا چربی، برای پر کردن قسمت‌های خالی پوست مناسب هستند و درون رفتگی‌ها را یکدست می‌کنند. به این مواد فیلر می‌گوییم.
تنها نکته منفی درباره فیلرها این است که مدت دار هستند و پس از زمانی مشخص، نسبت به نوع فیلر، جذب پوست می‌شوند. لذا باید تزریقات آنان در آینده تکرار شود. انجام این راه درمانی نیازی به استراحت خاصی ندارد و عارضه ای را به همراه نمی‌آورد.

 

روش از بین بردن جای جوش

برش ضایعات

اگر از عمل جراحی هراس دارید یا تمایلی به انجام آن ندارید، از خواندن این قسمت صرف نظر کنید.
پزشک جراح در این عمل، زخم‌های باقی مانده از جوش‌ها و نقاط آسیب دیده را تک تک برش داده و از پوست جدا می‌کند. تکلیف حفره‌های باقی مانده در اثر عمل جراحی، این است که با کمک بخیه و مواد خاص ترمیم شوند. این روش از بین بردن جای جوش، درمان گودال‌ها و تورفتگی‌ها را، حتی اگر خیلی عمیق باشند رقم می‌زند و دائمی است.

پیوند زدن پوست

پیوند زدن پوست به این طریق است که تکه ای از پوست سالم بدن را برای پوشش دادن ناحیه ای که جای جوش بر آن به جا مانده است استفاده می‌کنند. نمونه مورد استفاده پوست برای پوشاندن حفره‌ها، معمولا از ناحیه پشت گوش گرفته می‌شود.

 

روش از بین بردن جای جوش

کلام آخر

شما زیبا هستید و پوست شما می‌تواند شما را زیباتر کند؛ البته اگر با آن مهربان باشید و از آن مراقبت کنید. این که از زمان‌های دور تاکنون به سلامت و زیبایی پوست اهمیت داده می‌شده، خود بیان گر تاثیر فراوان آن بر ظاهر شماست. اگر لک و جای جوش ندارید، از بروز آن‌ها جلوگیری کنید و برای درمان جوش‌هایتان دست به کار شوید. می‌توانید از محصولات ضد جوش و ضد لک مناسب پوستتان استفاده کنید تا اصلا نیازی به این راهکارها نداشته باشید.

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *