چطور از ریزش مو جلوگیری کنید

چطور از ریزش مو جلوگیری کنید

ریزش مو یکی از مشکلاتی است ، که تقریبا بسیاری از افراد درگیر آن هستند. از دست دادن مو و ریزش آن ، تا حدودی طبیعی است. بر اساس مطالعات علمی ، از دست دادن پنجاه تا صد تار مو به صورت روزانه ، طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

داستان غمناک ریزش مو از آن جایی شروع می‌شود ، که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید  ، بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت ، مو تراکم و حجم خود را از دست داده و فرد دچار اضطراب و نگرانی می‌شود و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. 

چه موهای بلند و حالت‌دار داشته باشید ، چه موهای کوتاه و لخت ، زمانی که موهای شما ظاهری زیبا و سالم داشته باشند ، احساس خوبی به شما دست داده و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین ، ریزش مو فقط یک مسئله ظاهری نیست ، بلکه از لحاظ روحی و روانی نیز، فرد را دچار ناراحتی و اضطراب می‌کند.

 

چطور از ریزش مو جلوگیری کنید

چه عواملی باعث ریزش مو می‌شود؟

  • وراثت: در بسیاری از موارد ریزش مو ارثی است و از پدر، مادر یا هردو به ارث رسیده است.
  • استرس: استرس‌های فیزیکی مانند بیماری یا تب شدید و اضطراب‌ها و نگرانی‌ها، می‌تواند موجب ریزش مو شوند.
  • شیمی درمانی: شیمی درمانی یک روش درمانی بسیار قوی است، که با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند، این فرآیند درمانی موجب ریزش مو می‌شود.
  • آسیب به موها: آسیب رساندن به مو، توسط لوازم حرارتی، رنگ‌های شیمیایی و دکلره، در ریزش مو موثر است. هم‌چنین مواردی مانند محکم بستن موها، بافت‌های ریز و محکم، استفاده از کلیپس و گیره نامناسب و…می‌تواند موجب ریزش مو شود.
  • سن: با افزایش سن، رشد موها کم‌تر شده و موها نازک و کم‌حجم می‌شوند، بنابراین افزایش سن در ریزش مو موثر است.
  • رژیم‌های غذایی نامناسب، در ریزش مو موثر است، به‌خصوص کمبود آهن و پروتئین در رژیم غذایی.
  • برخی بیماری‌ها نیز موحب ریزش مو می‌شود، مانند بیماری‌های تیروئیدی مثل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید.

ریزش مو به عوامل زیادی بستگی دارد ؛ کاهش وزن ، بارداری ، فشارها عصبی و احساسی ، ترک سیگار، زمینه‌ها ارثی ، مشکلات هورمونی و … در تشدید ریزش مو موثر هستند. نازک شدن و ریزش مو در زنان ، متداول و بسیار ناراحت کننده است. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد ، که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ، ریزش مو را به خاطره‌ها بسپارید.

چگونه متوجه ریزش غیرطبیعی موها شویم؟

  • تست کشیدن: دکتر(جمیز سی ماروتا) اعتقاد دارد، اگر شصت تار از موهای خود را در دست بگیرید و بکشید، مقداری مو در دستان خود مشاهده می‌کنید، اگر بین پنج تا هشت تار مو از دست دادید، ریزش موهای شما طبیعی است، اما اگر تعداد آن‌ها بین پانزده تا بیست تار مو بود، باید برای درمان ریزش مو اقدام کنید.
  • تست شانه: موها را در حالت خشک، شانه کنید، این کار را یک دقیقه انجام دهید، تا همه موها به‌خوبی شانه شوند، سپس شانه خود را چک کنید تا موهای از دست رفته خود را ببینید. درحالت عادی و طبیعی، شما باید حدود ده تا بیست تارمو از دست بدهید، بیشتر از این مقدار، نشانه ریزش غیر طبیعی مو است.
  • مراجعه به پزشک: اگر ریزش موهای شما غیر طبیعی است، برای اطمینان بیشتر، می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک پوست سر شما و موهای شما را معاینه می‌کند و اگر نیاز باشد، چند تار موها را برای نمونه برداری جدا می‌کند، تا به جواب دقیق‌تری برسد.

تحقیقات علمی نشان داده است، که روزانه هر فرد به صورت نرمال و طبیعی، حدود پنجاه تا صد تار موی خود از دست می دهد. این میزان به عوامل زیادی بستگی دارد و با افزایش سن نیز رابطه مستقیم دارد، یعنی هرچه فرد مسن‌تر می‌شود، تعداد موهایی که در روز از دست می‌دهد، بیشتر می‌شود. توجه کنید که این تست‌ها، فقط برای آگاهی از روند ریزش مو، ارائه شده و اگر هر روز آن‌ها را اجرا کنید، ممکن است موجب استرس و نگرانی شود.

چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید 

وضعیت سلامت موها یک فرد ، تا حدودی به رژیم غذایی و تغذیه او بستگی دارد. تغذیه مناسب بر جنس ، حالت و میزان ریزش مو موثر است . برای جلوگیری از ریزش مو ، باید به مقدار کافی از پروتئین ، ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید. ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است ، مصرف منابع پروتئینی در حفظ سلامت و جلوگیری از ریزش مو ، اهمیت زیادی دارد. مو بافت نرمی دارد و از لحاظ ساختار شبیه به پوست است و برای ترمیم، رشد وحفظ سلامت خود، به مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم، منگنز، روی و ویتامین های A, B, C, Eنیاز دارد. هم چنین کمبود آهن ، علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، در ریزش مو نیز موثر است . مصرف آهن برای خانوم‌ها مخصوصا در دوران قاعدگی ، به شدت توصیه می‌شود. 

هم‌چنین برخی مواد معدنی، اگر به میزان زیادی وارد بدن شوند، می‌توانند در ریزش مو موثر باشند. همیشه این‌گونه نیست، که علت یک بیماری، کمبود مواد معدنی و مغذی خاصی در بدن باشد، گاهی دریافت مواد معدنی، بیش از آن‌چه بدن مصرف می‌کند، می‌تواند در تشدید یک بیماری موثر باشد. به‌ عنوان مثال، مس یک ماده معدنی مفید است، که در پیوند کلسیم به استخوان نقش مهمی دارد وباعث استحکام و ترمیم استخوان‌ها و بافت‌های بدن می‌شود. بسیاری از مردان و زنانی که، با ریزش مو درگیر هستند، دارای مس مازاد در بدن خود هستند، که این مس مازاد علاوه بر ریزش مو، علائمی مانند ضعف، خستگی، سردرد، افسردگی و ناتوانی جنسی دارد.

 

چطور از ریزش مو جلوگیری کنید

 

  • استرس را دور بریزید

اگر در طول روز ، با استرس زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید ، بدانید سلامت موها شما در خطر است . استرس ، دشمن موهای شما است. وقتی استرس به سراغ شما می‌آید ، تار موهای شما نازک شده و چرخه رشد مو متوقف می‌شود ؛ به اصطلاح موها در فاز استراحت می‌روند. مدیریت استرس ، در جلوگیری از ریزش مو موثر است . ورزش کردن روشی مطمئن برای کاهش استرس است و به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند.

این موضوع در نوجوانان اهمیت زیادی دارد، زیرا با نزدیک شدن به فصل امتحانات، استرس و اضطراب به سراغ آن‌ها میاید و شاهد ریزش مو خواهند بود. هم‌چنین کسانی که کارهای سنگین و دشوار انجام می‌دهند، فشار زیادی را تجربه می‌کنند، که این موضوع با استرس و ریزش مو، رابطه مستقیم دارد.

  • مصرف داروهای ضد بارداری را قطع کنید

داروها ضد بارداری از جمله داروها پرمصرفی است ، که می‌تواند باعث ریزش مو بشود. هورمون‌ها جنسی ، نقش مهمی در رشد مو ایفا می‌کنند ؛ داروها ضد بارداری ، تعادل بین هورمون‌ها جنسی را به هم می‌زند و ریزش مو را تشدید می‌کند. برای جلوگیری از ریزش مو ، با مراجعه به پزشک می‌توانید مصرف این دارو را قطع کرده و دارو دیگری جایگزین آن کنید.

  • شامپو کردن روزانه موهای خود را ترک کنید

بدون شک، استفاده از شامپوها و نرم کننده‌ها، برای بهداشت و سلامتی موها، لازم و ضروری است، اما شامپوها در ترکیب خود دارای مواد شیمیایی هستند و استفاده روزانه از آن‌ها برای شستشوی موها، علاوه بر آن‌که چربی طبیعی موها را از بین مي‌برد و آن‌ها را خشک و شکننده می‌کند، در ریزش مو نیز موثر است. دو تا سه بار شامپو کردن موها در هفته، کافی است. هم‌چنین توجه داشته باشید، که برای شستشوی موها، باید شامپو مناسب و سازگار با موهای خود را تهیه کنید، استفاده از شامپو نامناسب که با موهای شما سازگاری ندارد، می‌تواند موجب آسیب رساندن به موها شود، که ریزش مو نیز یکی از آن‌ها است.

  • افزودن بیوتین به رژیم غذایی

تحقیقات علمی نشان می‌دهد، که بیوتین عنصر مهمی برای سلامت پوست و مو است. کمبود بیوتین می‌تواند، موجب نازک شدن و ریزش مو شود، بنابراین اگر می‌خواهید ریزش مو را تجربه نکنید، غذاهایی را که سرشار از بیوتین هستند، به برنامه غذایی خود اضافه کنید. گوشت، غذاهای دریایی، دانه‌های سویا، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، سبزیجاتی مثل کلم، کلم سفید، کلم بروکلی و… منبع غنی از بیوتین هستند.

  • از آسیب‌های حرارتی دوری کنید 

لخت کردن و حالت دادن مو با حرارت ، ساختار مو را شکننده و ضعیف می‌کند. موها در حالت خیس بسیار آسیب پذیرتر و حساس‌ترهستند ، بنابراین استفاده از سشوار و اتومو ، به تار مو آسیب می‌زند و باعث ریزش مو می‌شود. به موها فرصت نفس کشیدن بدهید و اجازه دهید به صورت طبیعی و با هوا آزاد خشک شوند. در صورت استفاده از سشوار، آن را در دما پایین تنظیم کنید.

  • مراقب ساقه مو باشید 

آسیب دیدن پیازمو یا فولیکول مو ، تنها علت ریزش مو نیست . گاهی ضعیف شدن ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش و از دست دادن مو شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن ساقه مو و ریزش آن ، رعایت چند نکته ضروری است . 

  • موها خود را سفت و محکم نبندید ، زیرا پیوند بین ساقه و ریشه مو را سست کرده و باعث ریزش مو می‌شود.
  • از رنگ مو ، ژل‌ها حالت دهنده و تافت ، بیش از اندازه استفاده نکنید.
  • مراقب آسیب‌ها حرارتی ناشی از اتومو و فرکننده‌ها باشید.
  • موها بلند ، بیشتر درگیر موخوره و گره‌خوردگی می‌شوند ؛ موها را به طور منظم و از پایین به بالا، شانه کنید.
  • مدل موها سخت و آزاردهنده را انتخاب نکنید ، مانند بافت‌های ریز و محکم.
  • از برس‌های نرم استفاده کنید

شاید مسخره باشد ، اما با موها خود با عزت و احترام رفتار کنید و با شانه به جان موها خود نیفتید. استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی ، شانه کردن موها را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود ، با حجم زیادی از ریزش مو مواجه نشوید. برس کشیدن موها ، باید به آرامی و با صبر و حوصله انجام شود.

  • جوان سازی فولیکول‌های مو

مصرف مکمل ب کمپلکس، به جوان سازی فولیکول‌های مو کمک می‌کند. این مکمل سرشار از بیوتین و ویتامین ب۶ است، که گردش خون در پوست سر را افزایش داده و از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری می‌کند. این مکمل‌ها در بازسازی و جوان سازی فولیکول های مو و در جلوگیری از ریزش مو، بسیار موثر هستند، اما بهتر است قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

 

چطور از ریزش مو جلوگیری کنید

 

  • ماساژ پوست سر با روغن‌ها طبیعی

ماساژ پوست سر با روغن‌ها طبیعی مانند روغن زیتون ، نارگیل و بادام ، باعث تحریک فولیکول‌ها مو می‌شود ؛ این تحریک باعث می‌شود موها بهتر رشد کرده و ریزش آن‌ها متوقف شود. روغن زیتون ، سرعت ریزش مو را کاهش می‌دهد. روغن‌ها دیگری نیز مانند اسطوخودوس ، رزماری و نعنا برای ریزش مو معجزه می‌کنند.کافی است قبل از حمام ، ده دقیقه پوست سر خود را با این روغن‌ها ماساژ دهید.

  • کلاژن سازی با ویتامین سی

کلاژن، یک عنصر ضروری در ساختار مو است، که مقاومت و سلامت مو، تا حد زیادی به این عنصر بستگی دارد. با افزایش سن، فرآیند کلاژن سازی در مو، کند می‌شود و کلاژن شروع به تجزیه شدن می‌کند و به همین دلیل موها نازک و شکننده می‌شوند و ریزش موها آغاز می‌شود. برای کلاژن سازی در ساختار مو، می‌توانید از ویتامین سی استفاده کنید. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین سی، مانند مرکبات، فلفل قرمز و…می‌توانید از ریزش موها و ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری کند.

  • یوگا را امتحان کنید 

ورزش یوگا برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از استرس ، بسیار مفید است . از حرکات آرامبخش و ضد استرس یوگا استفاده کنید ، تا از ریزش مو رنج نبرید . یوگا نه تنها حال شما را خوب می‌کند ، بلکه باعث کاهش سطح کورتیزول و اضطراب بدن می‌شود ، که به نوبه خود ریزش مو را متوقف می کند.

چرخه زندگی موها ، شامل رشد ، استراحت و ریزش است . ریزش و از دست دادن مو ، در بین همه افراد و از هرجنسیتی رایج است ، اما ریزش مو بیش از حد و ناگهانی ، می‌تواند نگران کننده باشد و موجب آزار فرد بشود. با اجرا کردن این روش‌ها ، می‌توانید موها خود را در برابر ریزش‌های ناگهانی حفظ کنید. توجه داشته باشید ، در صورت ریزش بیش از حد و ناگهانی موهای خود ، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *