ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

وقتی صحبت از ورزش کردن می‌شود، سوال‌های زیادی ذهن ما را درگیر می‌کنند و هر کس هم تئوری و جواب خاص خودش را برای آن‌ها دارد. مانند رژیم‌های غذایی متنوعی که یک نفر آن‌ها را توصیه می‌کند و دیگری به رد کاملشان می‌پردازد. راه و روش‌های مختلف لاغری، چربی سوزی، عضله سازی، افزایش وزن و… همه جا را اشباع کرده اند و بسیار با امتحان کردن یک راه اشتباه، به سلامت خود آسیب می‌رنند و یا اصلا نتیجه نمی‌گیرند. یکی از سوال‌های بسیار معروف و پر تکرار درباره ورزش کردن این است که ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ کدام یک نتیجه بهتری به ما می‌دهد؟

 

خرید این محصول

 

هدف شما از ورزش کردن چیست؟

نکته مهمی که درباره ورزش کردن وجود دارد این است که هدف خود را از آن مشخص کنید و بعد به پاسخ ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ برسید. افراد به علل گوناگونی به تمرین و فعالیت بدنی می‌پردازند و ورزش‌های مختلفی را نیز انجام می‌دهند. برخی از ورزش‌ها بسیار تهاجمی و برخی دیگر آرام یا هوازی هستند. باید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید و ببینید در چه سطحی از حرفه‌ای بودن قرار دارید و جدای از آن قصد شما برای تغییر ظاهرتان به وسیله ورزش چیست.

 

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

 

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید و قصد شما از ورزش کردن کاهش وزن است، باید بدانید که ورزش با معده خالی بسیار به شما توصیه شده است. روش معروفی به نام Fasting یا روزه گرفتن وجود دارد که طی آن تنها 8 ساعت از روز را به خوردن اختصاص می‌دهید و در بقیه روز هیچ چیز به جز آب نمی‌خورید و ترجیحا ورزش می‌کنید. بسیاری از افراد در پاسخ به ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ ورزش با معده خالی را توصیه می‌کنند و آن را برای کاهش وزن مفید می‌دانند. راستش بی‌راه هم نمی‌گویند و ورزش با معده خالی می‌تواند به کم کردن وزن شما با سرعت بیشتر کمک کند.

 

خرید این محصول

 

طرفداران ورزش با معده خالی معتقدند که در بدن ما چربی ذخیره شده وجود دارد و برای دریافت انرژی پیش از ورزش نیازی به غذا نداریم؛ بدن قادر است از همان چربی ذخیره شده استفاده کند و با استفاده از آن به عنوان سوخت، وزن اضافه خود را کاهش دهد. در بیان ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ باید بدانیم که ورزش با معده خالی چربی سوزی را افزایش می‌دهد و چربی جمع شده در بدن را به عنوان سوخت مورد مصرف خود قرار می‌دهد. اما مشکل این جا است که ماهیچه‌های بدن در طول ورزش با شکم خالی به همراه چربی‌ها مانند سوخت آب می‌شوند و تحلیل می‌روند.

 

خرید این محصول

 

هنگامی که ورزش می‌کنیم، عضلات فعال می‌شوند و نیاز به یک منبع انرژی دارند. این انرژی توسط آدنوزین تری فسفات یا ATP تامین شده، که منبع اصلی آن گلوکز است و از کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید. اگر بدن کربوهیدرات نداشته باشد، برای تامین ATP به سوی پروتئین و چربی درون خود می‌رود و مقداری از آن چه می‌خواهد را از ماهیچه‌ها می‌گیرد. اگر نمی‌خواهید عضله سازی کنید مشکلی نیست، برای لاغری، می‌توانید به سوال ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ پاسخ مثبت بدهید و بگویید که این کار خوب است!

بیشتر بخوانید: چگونه در دوران قاعدگی ورزش کنیم؟

 

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

 

عضله سازی

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ اگر بدنسازید یا می‌خواهید عضله‌های خود را حفظ کنید و به روش سالمی لاغر شوید، باید بگوییم که پاسخ سوال ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ این است که بد است! ورزش با معده خالی بد است! این کار عضلات بدنتان را به دنبال ATP می‌سوزاند و اگر زحمتی برای عضله سازی کشیده باشید، آن را هدر می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین اهداف ورزش کردن این است که فرد عضلات خود را تقویت کند و آن‌ها را بهبود ببخشد. ورزش با شکم خالی آن‌ها را سست می‌کند و تنها به کاهش وزن کمک خواهد کرد. حال آن که ورزش با معده پر نیز می‌تواند سبب کاهش وزن شود.

 

خرید این محصول

 

اگر بدن مواد غذایی مورد نظر خود را نداشته باشد و شروع به فعالیت فیزیکی شدید کند، ممکن است فرد دچار مشکلاتی مانند حالت تهوع، سرگیجه، دردهای موضعی یا دل درد شود. علت این است که به بدن فشار زیادی آمده و توده‌های عضلانی وی در حال از دست رفتن اند. ورزش کردن به صورت ناشتا، ضررهای این کار را دو چندان می‌کند. در ساعات صبح، شرایط کاتابولیک بالاتر است و مولکول‌های پیچیده مانند پروتئین به راحتی تجزیه می‌شوند و فرایند عضله سوزی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر قادر بودیم بدن را کنترل کنیم و چربی سوزی آن را از عضله سوزی آن جدا نماییم، پاسخ ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ این بود که ورزش با معده خالی خوب و بهتر است. چرا که چربی سوزی را تسریع می‌ بخشد و سرعت کاهش وزن را بالا می‌برد. اما متاسفانه ما نمی‌توانیم بدنمان را جوری تنظیم کنیم که فقط چربی بسوزاند.

 

خرید این محصول

 

آقایان به صورت طبیعی دارای عضلات درشتی هستند اما خانم‌ها باید روی بدنشان کار کنند و به همین علت ورزش با معده خالی می‌تواند برایشان پردردسر باشد. هنگامی که ورزش می‌کنیم، ترشح کورتیزول در بدن ما بیشتر می‌شود. کورتیزول هورمونی است که یکی از آثار آن به وجود آوردن استرس و بی‌قراری ست. البته همه ورزش‌ها این طور نیستند و این حقیقت بیشتر درباره ورزش‌های هوازی صدق می‌کند. میزان کورتیزول در صبحگاه بیشتر است و ورزش به صورت ناشنا اثر بسیار بدی برای بدن دارد و علاوه بر تبدیل پروتئین ساختاری عضلات به گلوکز، استرس‌زا است. سطح پایین گلیکوژن باعث آزاد شدن بیشتر کورتیزول شده و در صورت افزایش بیش از حد این هورمون، به سوخت نیاز پیدا می‌کند و عضلات را تجزیه می‌کند. این گونه سطح ایمنی بدن نیز کاهش می‌یابد و سطح قند خون دچار اختلال می‌شود.

بیشتر بخوانید: ورزش‌هایی مخصوص افراد پشت میز نشین

 

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

 

 ورزش کردن با معده پر

اگر پیش از ورزش کردن، به طور اصولی غذا بخورید و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید، می‌توانید عضله سازی را بهتر انجام دهید. علاوه بر خوردن غذای مناسب، زمان خوردن آن نیز مهم است و باید با ساعت شروع ورزش شما تنظیم شده باشد. ورزش با شکمی که سیر است و بدنی که مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نموده است، شدت بیشتری دارد و قابلیت طولانی‌تر شدن را دارا است. اگر در طول ورزش کربوهیدرات بیشتری بسوزانید پس از آن چربی بیشتری خواهید سوزاند و هنگامی که غذا می‌خوریم، به بدن خود کربوهیدرات می‌رسانیم. در نتیجه بدن به چربی سوزی ادامه داده و برای رفع نیاز خود از تجزیه پروتئین‌ها و عضلات استفاده نمی‌کند.

 

خرید این محصول

 

ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ غذا خوردن قبل از ورزش سبب می‌شود که اکسیژن بیشتری به بدن برسد و میزان کالری که پس از ورزش سوخته می‌شود نیز بیشتر باشد. این کالری، با کالری و چربی سوزی هنگام ورزش تفاوت دارد و مربوط به بعد از ورزش است. هنگامی که با معده پر ورزش کنیم، میزان چربی سوزی بعد از ورزش افزایش می‌یابد. این پدیده سبب می‌شود که فرد در طول روز غذای کمتری مصرف کند.

بیشتر بخوانید: سلامت پوست | آشنایی با تاثیرات شگرف ورزش بر شادابی و زیبایی پوست

 ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟

خوب و بد بودن ورزش با معده خالی به هدف شما بستگی دارد. اما همان طور که دیدیم، این کار با معده پر مسیر سالم‌تری را در پی دارد و هر چند چربی سوزی در آن آهسته‌تر است، اما انگیزه شما برای ورزش طولانی‌تر است و دیرتر از آن خسته می‌شوید. حفظ ماهیچه امر بسیار مهمی است که شاید در سنین جوانی متوجه آن نباشید، اما در سنین بالاتر و هنگامی که پوستتان شل می‌شود متوجه اهمیت آن خواهید شد. به یاد داشته باشید که با یک رژیم غذایی درست نیز می‌توانید کاهش وزن داشته باشید. کاهش وزن سریع همیشه خوب نیست و اگر هم باشد عوارض جانبی به همراه دارد. حتما با یک مربی متخصص مشورت کنید و بعد به سوال ورزش کردن با معده خالی خوب است یا بد؟ پاسخ دهید. مراقب خودتان باشید!

 

 

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *