بهترین زمان استفاده از ماسک صورت

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت چه موقعی است؟

ماسک‌های صورت خانگی یا آماده، یکی از بهترین محصولات برای حفظ سلامت پوست و طراوت و شادابی آن هستند؛ اما سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که بهترین زمان استفاده از ماسک صورت چه موقعی است؟ یا اینکه با چند بار استفاده از ماسک‌های صورت، می‌توانیم بهترین نتیجه را دریافت کنیم؟ پاسخ به این سوالات، به عوامل مختلفی از جمله نوع ماسک مصرفی شما، شرایط پوست شما، هدف اصلی شما از مصرف ماسک و مواردی از این قبیل بستگی دارد. در این مقاله از پیشگام نگار، درباره بهترین زمان استفاده از ماسک صورت و همچنین انواع ماسک و همچنین، نحوه انتخاب ماسک مناسب پوست خشک، چرب صحبت خواهیم کرد.

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت

انتخاب بهترین زمان ممکن برای مصرف انواع ماسک‌های صورت، تا حد زیادی به نوع ماسکی که شما استفاده می‌کنید بستگی دارد. به طور مثال، اگر ماسک مورد نظر شما، از انواع ماسک صورت با خاصیت پاکسازی پوست یا رفع چین و چروک است، معمولا توصیه می‌شود که آن را در شب و پس از پاک کردن کامل آرایش صورت خود مصرف کنید. این بازه زمانی درباره انواع ماسک صورت ورقه‌ای یا ماسک نقابی، ماسک‌های ژله‌ای و ماسک‌های صورت کرمی، کمی انعطاف پذیرتر است. اگر ماسک صورت شما جزو این ماسک‌ها است؛ مصرف آن در روز یا شب چندان تفاوتی ندارد؛ در واقع، در مورد این ماسک‌ها تنها نکته حائز اهمیت این است که حتما صورت شما در حال استراحت باشد و اجزای صورت خود را در زمان استفاده از این نوع ماسک‌ها حرکت ندهید تا شاهد حداکثر تاثیرگذاری آنها باشید.

ماسک صورت قبل از حمام یا بعد از حمام؟

یکی از سوالات مصرف کننده درباره بهترین زمان استفاده از ماسک صورت، این است که این ماسک‌ها را باید قبل از حمام استفاده کنند یا بعد از حمام؟ به گفته پزشکان پوست و مو، این موضوع چندان اهمیتی ندارد. شما می‌توانید هر نوع از ماسک صورت دلخواه خود را چه قبل از حمام و چه پس از آن مصرف کنید اما باید دقت داشته باشید که حتما صورت شما پیش از استفاده از ماسک باید کاملا تمیز و عاری از هر نوع آلودگی، چربی اضافی یا مواد آرایشی و حتی کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان باشد. به همین خاطر، اگر می‌خواهید از ماسک صورت مورد نظر خود، پیش از رفتن به حمام استفاده کنید؛ بهتر است پوست صورت خود را با یک شوینده مناسب به خوبی بشویید.

آیا هر روز ماسک زدن ضرر دارد؟

تنوع ماسک‌های صورت موجود در بازار آنقدر زیاد است که با هر نوع پوست و هر هدفی که از مصرف ماسک‌های صورت دارید، می‌توانید ماسک مناسب خود را در بازار پیدا کنید؛ اما آیا باید از این ماسک‌ها به صورت روزانه استفاده کنیم؟ این کار برای پوست ما ضرری ندارد؟ پاسخ این است که در واقع، به توصیه پزشکان، بهتر است ماسک‌های صورت، حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده شوند تا اثرگذاری بهتری داشته باشند. استفاده مداوم از انواع ماسک صورت آن هم به شکل روزانه، می‌تواند تاثیر آنها را بر روی پوست کمتر کند و اگر ماسک مورد نظر از دسته ماسک‌های لایه بردار باشد، موجب بروز حساسیت در پوست شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که بهترین زمان استفاده از ماسک صورت را به صورت ۲ تا حداکثر ۴ مرتبه در هفته در نظر بگیرید و در مصرف این محصول مراقبت از پوست، افراط نکنید.

هفته‌ای چند بار از ماسک صورت استفاده کنیم؟

پاسخ این سوال، به نوع ماسکی که شما مصرف می‌کنید بستگی دارد. اگر از ماسک‌های حاوی مواد لایه بردار برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست خود و روشن تر کردن آن استفاده می‌کنید؛ بهتر است در هفته حداکثر ۲ بار به سراغ این ماسک‌ها بروید. در مورد سایر ماسک‌ها، تا ۴ مرتبه در هفته نیز، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در مورد ماسک‌های خانگی نیز، تقریبا همین دستورالعمل را باید رعایت کنید و اگر ماسک شما حاوی مواد لایه بردار پوست مانند شیر یا ماست است؛ می‌بایست نسبت به مصرف آن محتاط تر باشید تا باعث بروز حساسیت و مشکلات ناشی از التهاب پوست نشوید.

انواع ماسک صورت

یکی از مواردی که بهتر است برای در راستای رسیدن به پاسخ سوالتان در مورد بهترین زمان برای استفاده ماسک صورت با آن آشنا شوید؛ انواع ماسک صورت است. به طور کلی، ماسک‌های صورت به دو شکل خانگی و کارخانه‌ای تولید می‌شوند. در نوع خانگی، تقریبا هر ترکیب حاوی مواد مغذی مانند لبنیات، انواع دانه‌ها و میوه‌های خوراکی و حتی غیرخوراکی را می‌توانید به عنوان ماسک صورت مصرف کنید. در مورد ماسک‌های کارخانه‌ای نیز، معمولا از بسیاری از مواد موجود در ماسک‌های خانگی استفاده می‌شود و تنها تفاوت بین این دو دسته ماسک، نحوه بسته بندی و شکل مصرفی آنها است. انواع ماسک کارخانه‌ای و آماده بر اساس شکل و نحوه مصرف عبارتند از:

ماسک صورت ورقه ای

ماسک صورت ورقه ای

انواع شیت ماسک که با نام‌های دیگری مانند ماسک صورت ورقه ‌ای یا نقابی نیز شناخته می‌شوند؛ یکی از معروف ترین و تقریبا جدیدترین انواع ماسک صورت هستند که در بسته بندی آنها، یک یا دو لایه به شکل نقاب و از جنس پنبه یا الیاف مشابه آن وجود دارد که آغشته به انواع سرم‌ها و محلول‌های مغذی است. علت اصلی محبوبیت این ماسک، استفاده بسیار آسان آن است به طوری که تنها کافی است ماسک را از بسته بندی خود خارج کرده و بر روی پوست صورت‌تان قرار دهید.

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت نقابی تفاوتی با سایر نمونه‌های ماسک کارخانه‌ای (به جز ماسک لایه بردار) ندارد؛ ولی از این ماسک، معمولا بیشتر در زمانی استفاده می‌شود که شما وقت کافی برای آماده کردن ماسک خانگی یا استفاده از ماسک‌های نیازمند براش را ندارید.

ماسک صورت لایه بردار

اگر می‌خواهید پوست شفافی داشته باشید و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاکسازی کنید؛ ماسک‌های لایه بردار برای شما بهترین انتخاب هستند. این ماسک‌ها، حاوی ترکیباتی هستند که پوست شما را پاکسازی می‌کننده و باعث جدا شدن سلول‌های مرده از سطح پوست شما می‌شوند. ماسک‌های لایه بردار می‌تواند به صورت ژله‌ای، کرمی یا حتی ماسک صورت نقابی باشند. بهترین زمان استفاده از ماسک صورت لایه بردار، حداکثر ۲ بار در هفته است و نباید بیش از این مقدار، از این ماسک‌ها استفاده کنید چرا که باعث بروز حساسیت در پوست و تحریک یا خشکی بیش از حد آن می‌شوند.

ماسک صورت کرمی

این دسته از ماسک‌های صورت، بافتی شبیه به کرم دارند و بیشتر برای رطوبت رسانی پوست و درمان خشکی آن استفاده می‌شوند و اثر جوان کنندگی بر روی پوست شما دارند. به توصیه پزشکان، بهترین زمان برای استفاده ماسک صورت کرمی، در هنگام روز است زیرا این ماسک‌ها نباید بر روی پوست بمانند و بهتر است چند دقیقه پس از مصرف، از سطح پوست شسته شوند.

ماسک صورت خاک رس

چربی اضافی سطح پوست، می‌تواند باعث بروز آکنه و جوش شود. ماسک‌های صورت خاک رس، یکی از بهترین و ارزان ترین راه حل‌ها برای متعادل کردن چربی پوست هستند به طوری که چربی اضافی را از سطح پوست پاک می‌کنند و آبرسانی مناسبی نیز به سلول‌های سطح پوست دارند. بهترین زمان استفاده از ماسک صورت حاوی خاک رس، ۲ تا حداکثر ۳ بار در هفته است و به دلیل سفت شدن سریع و نیاز به شستشوی ملایم پوست پس از ۱۵ دقیقه، می‌بایست حتما در طول روز از آنها استفاده کنید.

ماسک صورت برای پوست خشک

افراد دارای پوست خشک، می‌بایست از انواع ماسک‌های صورت ورقه‌ای، ژله‌ای یا کرمی حاوی مواد آبرسان مانند هیالورونیک اسید، ویتامین C یا عصاره میوه‌های آبدار مانند هلو، هندوانه و… استفاده کنند. تعداد دفعات مصرف ماسک صورت برای پوست خشک، به میزان خشکی پوست شما بستگی دارد؛ به طوری که اگر خشکی پوست شما بیش از اندازه است؛ می‌توانید تا ۵ بار در هفته نیز، از این ماسک‌ها برای رطوبت رسانی به پوست خود استفاده نمایید.

ماسک صورت برای پوست چرب

میزان ترشح چربی پوست در افراد دارای پوست چرب، بیش از حالت طبیعی است و از این رو، انواع ماسک صورت برای پوست چرب، محصولاتی هستند که در آنها از مواد کنترل کننده ترشح سبوم و همچنین، مواد پاک کننده پوست استفاده شده باشد. ماسک‌های زغال و خاک رس و انواع ماسک ورقه‌ای حاوی مواد متعادل کننده ترشح چربی مانند عصاره تمشک، روغن درخت چای، توت فرنگی، نعناع و… بهترین گزینه‌ها برای پاکسازی و طراوت بخشی به پوست چرب هستند.

ماسک صورت برای پوست حساس

افراد دارای پوست حساس، معمولا علاوه بر خشکی پوست، با مشکلات دیگری نظیر تحریک پذیری بالای پوست و احتمال بروز قرمزی و التهاب در آن روبرو می‌شوند. برای این دسته افراد، ماسک‌های صورت حاوی نیاسینامید و فاقد الکل، پارابن و روغن‌های معدنی یا سایر ترکیبات حساسیت زا، بسیار مناسب است. همچنین بهترین زمان استفاده از ماسک صورت برای این دسته افراد، بین ۲ تا ۵ بار در هفته و بیشتر در طول روز است.

جمع بندی

انواع ماسک صورت، اگرچه در صورت انتخاب صحیح و هماهنگ با نوع پوست، می‌توانند اثر درمانی بسیار خوبی برای رفع خشکی، التهاب پوست و تنظیم چربی ترشح شده از سطح پوست داشته باشند؛ اما به همان میزان نیز، باید در زمان مناسب و به دفعات کافی مصرف شوند. بهترین زمان استفاده از ماسک صورت برای هر شخص، با توجه به مواردی از قبیل نوع پوست فرد و نوع ماسک مصرفی بستگی دارد و بهتر است برای اثردهی بهتر و کسب نتیجه مورد نظر از مصرف این ماسک‌ها، دستورالعمل‌های مربوط به زمان بندی و تعداد دفعات مصرفی هر ماسک را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، به خوبی یاد بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *