راهنمای خرید ضد آفتاب ها

راهنمای خرید ضد آفتاب ها

یکی از در دسترس ترین راهنمای خرید کرم ضد آفتاب، توجه به مواد تشکیل دهنده در کرم های ضد آفتاب است. بهترین محافظت از پوست در مقابل نور خورشید زمانی صورت می گیرد که علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب متناسب با نوع پوست از کلاه لبه دار، عینک و لباس نخی روشن آستین بلند نیز استفاده کنیم.

باید توجه کرد که شدت اشعه آفتاب در ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در بیشترین مقدار خود قرار دارد. سعی کنید 15 الی 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه پوست خود را به ضد آفتاب آغشته کنید. هیچ ضد آفتابی نمی تواند به طور کامل از پوست در مقابل نور خورشید حفاظت کند و هیچ ضد آفتابی تمام روز نمی تواند دوام آورد و باید در طول روز هر 3 الی 4 ساعت کرم ضد آفتاب را بر روی پوست تجدید کنید.

کرم های ضد آفتاب به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند. در نوع فیزیکی اشعه آفتاب بازتاب شده و از رسیدن به پوست جلوگیری می شود و در نوع شیمیایی اشعه های مضر جذب می شوند و از نفوذ آن به عمق پوست جلوگیری می شود.

راهنمای خرید ضد آفتاب ها

SPF چیست؟

SPFدر واقع یک معیار اندازه گیری است برای اینکه بدانیم تا چه مدت کرم های ضد آفتاب از پوست در مقابل اشعه آفتاب محافظت می کنند. SPF به طور خلاصه فاکتور محافظت در برابر اشعه خورشید است.  باید توجه کنید که هیچ ضد آفتابی به طور 100% از پوست در مقابل امواج UV محافظت نمی کند. سعی کنید از SPF 15 تا 50 استفاده کنید. جالب است بدانید که  SPF 25 تا 96 درصد و SPF 100 تا 99 درصد از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می کنند. پس این تفاوت به قدری نیست که نیاز باشد از ضد آفتاب های با  SPF خیلی بالا استفاده کنیم. برای استفاده از حداکثر مزیت از کرم ضد آفتاب با SPF 50 استفاده کنید برای دانستن SPF مناسب پوست باید با پزشک مشورت کرد.

ضد آفتاب های ضد آب

این نوع ضد آفتاب ها حتما نباید در مواقع شنا کردن مورد استفاده قرار گیرند، چون در هر صورت میزان تعرق در مقابل نور خورشید زیاد تر است و ممکن است این تعرق زیاد موجب شسته شدن کرم از روی پوست شود، پس توصیه می شود از این نوع ضد آفتاب استفاده نمایید به خصوص برای افرادی که زیاد عرق می کنند استفاده از این نوع ضد آفتاب ها بسیار مناسب است. این نوع ضد آفتاب های ضد آب تنها 40 تا 80 دقیقه در آب دوام می آورند پس هر فرصتی که بدست آوردید بعد از گذشت زمان گفته شده آنها را بر روی پوست خود تجدید کنید.

راهنمای خرید ضد آفتاب ها

  • متناسب با نوع پوستتان ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنید

ضد آفتاب ها در دسته محصولات بدون نیاز به نسخه قرار دارند ولی بهتر است که برای خرید یک ضد آفتاب مناسب با پزشک مشورت کنیم چون در کرم های ضد آفتاب اغلب از مواد شیمیایی استفاده می شود که که موجب تحریک و ایجاد آلرژی در پوست های حساس می شود.

اکثر افرادی که پوستی حساس دارند ممکن است در اثر استفاده از ضد آفتاب های رنگدانه دار یا معطر دچار التهاب و تشدید حساسیت پوستی شوند پس بهتر است که از ضد آفتاب های مخصوص پوست های حساس استفاده کنند. برای افرادی که پوستی خشک دارند استفاده از ضدآفتاب های بر پایه چربی مناسب است.

برای افرادی که پوستی چرب دارند بهتر است از کرم های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده شود. ضد آفتاب های بر پایه ژل و یا الکل برای پوست های چرب مناسب هستند. کرم های ضد آفتاب با SPF 30 برای افراد با پوست چرب مناسب می باشد.

خانم های باردار و شیرده بهتر است از کرم های ضدآفتاب فیزیکی حاوی زینک اکساید به دلیل جذب نشدن به پوست استفاده کنند. توجه کنید که قدرت ضد آفتاب های رنگی و ساده هیچ تفاوتی با هم ندارند.

برای بچه ها بعد از 6 ماهگی از ضد آفتاب های حاوی زینک اکساید و دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید. برای کودکان سعی می شود از فاکتورهای فیزیکی بیشتر از فیلترهای شیمیایی استفاده شود چون پوست کودکان حساس تر است.

راهنمای خرید ضد آفتاب ها

به ترکیبات نوشته شده روی ضد آفتاب ها توجه کنید

سعی کنید از ضد آفتاب های حاوی دی اکسید تیتانیوم و مکسوریول استفاده کنید.

کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده

بیشتر کرم های ضد آفتاب فقط از پوست در برابر اشعه UVA محافظت می کنند در صورتی که کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده از پوست در مقابل اشعه UVA و اشعه اشعه UVA محافظت می کنند. این اشعه ها موجب آفتاب سوختگی، پیری زود رس پوست و حتی سرطان پوست می شوند. کرم های با طیف گسترده با عبارت broad spectrum مشخص می شوند.

اشعه UVA به عمق پوست نفوذ می کند و موجب برنزه شدن، پیری، چین و چروک و برخی سرطان پوست می شود. تابش اشعه UVA بر روی پوست موجب قرمزی و آفتاب سوختگی پوست می شود و دلیل اصلی سرطان پوست نیز می باشد.

ضد آفتاب های دفع کننده حشرات

توجه کنید که در ضد آفتاب های حاوی دفع کننده حشرات میزان اثر بخشی تا یک سوم کاهش می یابد.

راهنمای خرید ضد آفتاب ها

کرم ضد آفتاب و مراقبت از تتو

مراقبت از تتو در مقابل آفتاب بسیار اهمیت دارد.30 دقیقه قبل از بیرون رفتن ناحیه تتو شده را با کرم ضد آفتاب SPF 30 بپوشانید.

کرم های ضد آفتاب فیزیکی

این نوع ضد آفتاب ها حاوی موادی غیر محلول هستند که با قرار گرفتن بر روی پوست موجب پراکنده شدن اشعه خورشید قبل از نفوذ به داخل پوست می شوند و در واقع اشعه خورشید را بازتاب می کنند. ضد آفتاب های فیزیکی معمولا حاوی اکسید روی، اکسید زیرکونیم، اکسید منیزیم، دی اکسید تیتانیم، اکسید آهن و غیره هستند.

ضد آفتاب های فیزیکی چون با پوست وارد واکنش شیمیایی نمی شوند موجب ایجاد حساسیت بر روی پوست نمی شوند و برای کودکان، افراد باردار و افرادی با پوست حساس مناسب می باشند. از جمله دلایلی که این کرم ها طرفداران زیادی ندارند این است که این نوع کرم ها بر روی پوست لایه ماتی ایجاد می کنند که از نظر زیبایی مطلوب نیستند و ضد آفتاب های فیزیکی مانع تعریق پوست شده و پوست  را گرم می کنند.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *