حلقه تیره دور چشم و درمان آن

حلقه تیره دور چشم و درمان آن

عوامل مختلفی برای ایجاد حلقه تیره دور چشم در سنین مختلف در میان زنان و مردان وجود دارد. حلقه تیره دور چشم سبب می شود چهره فرد، بیمار و خسته به نظر برسد ولی اغلب به عنوان مشکل پوستی جدی و مهم به شمار نمی آید. دلیل ایجاد سیاهی دور چشم هرچیزی که باشد مهم این است که می توان آن را درمان کرد. این حلقه ها با تیرگی ناشی از تروما و یا قرمزی تورم ناشی از عفونت تفاوت دارند.

دلایل ایجاد سیاهی یا حلقه تیره دور چشم

کم خونی

گاهی اوقات سیاهی دور چشم می تواند هشدار بدن در مقابل ایجاد کم خونی باشد.

خستگی زیاد

کبودی و سیاهی دور چشم گاهی می تواند به دلیل نداشتن استراحت کافی، کار زیاد ، استرس و خستگی باشد که در این صورت با استراحت این مشکل حل خواهد شد.

حلقه تیره دور چشم و درمان آن

استفاده از تنباکو و توتون

مصرف بیش از اندازه توتون و تنباکو موجب تیره شدن پوست به خصوص در نواحی اطراف پوست چشم می شود. پس برای رفع این مشکل تنها کافی است سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

تابش نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید موجب ایجاد رنگ دانه در دور چشم می شود. پس برای جلوگیری از این آسیب باید در تمام فصول از کرم ضد آفتاب متناسب با نوع پوست استفاده کرد.

تاثیر ژنتیک و وراثت

معمولا برای افرادی که به صورت ژنتیکی پوست دور چشم نازکی دارند، رگ های خونی اطراف چشم قابل مشاهده است و مانند سایه ای کبود زیر چشم مشخص می شوند، سیاهی دور چشم ایجاد می شود، پس در اینصورت این حلقه تیره دور چشم نشانه بیماری نیست. دلیل اصلی این تیرگی وجود رنگ دانه بیش از حد در نواحی اطراف چشم است.

وجود بیماری کلیوی و کبدی

یکی از دلایل سیاهی دور چشم نارسایی های کلیه و کبد است که این نارسایی ها در اغلب موارد موجب تیرگی کل پوست صورت می شود.

بالا رفتن سن

دلیل ایجاد حلقه تیره دور چشم در اثر افزایش سن، کمبود کلاژن پوست و چربی است.

جراحی زیبایی

اگر کبودی دور چشم به دلیل جراحی بینی و یا سایر جراحی های زیبایی باشد کاملا طبیعی است و با گذر زمان خود به خود بهبود می یابد.

تیروئید

گاهی از اوقات دلیل تیرگی دور چشم مشکلات تیروئیدی اعم از کم کاری و یا پرکاری تیروئید است، که وجود این مشکلات تیروئیدی را می توان با آزمایش خون چک کرد.

آلرژی فصلی و یا غذایی

این نوع تیرگی دور چشم با درمان آلرژی بهبود می یابد. واکنش آلرژیک مانند تب یونجه موجب ایجاد حلقه تیره اطراف چشم می شود.

حلقه تیره دور چشم و درمان آن

راهکارهای درمان حلقه تیره دور چشم

نوع درمان بستگی به عامل ایجاد کننده حلقه تیره دور چشم دارد. گاهی از اوقات تجویز یک کرم خاص طبق دستور پزشک می تواند این تیرگی ها را کاهش دهد. حلقه های تیره دور چشم را می توان با لیزر درمانی، تزریق چربی های شیمیایی و یا حتی جراحی از بین برد. لیزر درمانی یک روش کلینیکی برای از بین بردن حلقه تیره دور چشم است که هم مطمئن است و هم در زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر خواهیم رسید.

استفاده از ماسک های شبانه به کاهش رنگ این تیرگی ها کمک می کند. مصرف روزانه و طولانی مدت کرم های حاوی ویتامین های K و E موجب تغییر رنگ محسوس می شود. مصرف زیاد آب را نباید فراموش کرد و باید سعی کنیم که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشیم و از مصرف زیاد نمک هم باید جلوگیری نمود.

اگر سیاهی دور چشم به دلیل نازک شدن پوست این ناحیه صورت گیرد می توان از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کرد، رتینوئید ها در کلاژن سازی و جوان سازی پوست بسیار موثرند.

درمان های خانگی برای کنترل حلقه های تیره خفیف دور چشم

در صورتی که تیرگی دور چشم ناشی از بیماری نباشد، با استفاده طولانی مدت از این روش های خانگی می توان به نتیجه مطلوب رسید. در تمامی موارد زیر باید توجه کنید چیزی وارد چشمتان نشود و بعد از استفاده از هر کدام از روش های زیر صورتتان را بشویید.

آب یا کمپرس سرد

گاهی از مواقع گشاد شدن عروق خونی زیر چشم می تواند موجب تیرگی زیر چشم شود. استفاده از کمپرس سرد موجب انقباض رگ های خونی اطراف چشم و کاهش پف و حلقه تیره دور چشم می شود. که برای این کار می توان از مقداری یخ در پارچه پیچیده شده استفاده کرد.

استفاده از سیب زمینی خام

سیب زمینی خام خاصیت سفید کنندگی دارد، پس می تواند حلقه های تیره اطراف چشم را روشن کند حتی می تواند پف چشم ها را نیز از بین ببرد. می توان سیب زمینی را مستقیم برروی حلقه تیره چشم قرار داد و یا می توان پنبه آغشته به آب سیب زمینی را بر روی این نواحی  به مدت 10 الی 15 دقیقه قرار داد.

عصاره لیمو ترش

لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C می تواند موجب روشن شدن حلقه تیره دور چشم شود. برای این کار می توان یک پد پنبه ای را به آب لیمو آغشته کرده و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی این ناحیه قرار داد.

چای کیسه ای

تانین، کافئین و آنتی اکسیدان موجود در چای موجب تغییر رنگ و کاهش تورم دور چشم می شود. دو عدد چای کیسه ای را در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود سپس به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی چشم قرار داد برای نتیجه گیری بهتر باید این کار را دو مرتبه در روز انجام داد.

زردچوبه

زرد چوبه هم به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجب کم رنگ شدن حلقه تیره دور چشم می شود. برای این کار باید 2 قاشق زرد چوبه را با آب آناناس مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه در محل مورد نظر قرار داد. سپس آن را با یک پد مرطوب تمیز کنید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب به صورت روزانه این کار را تکرار کنید.

ماساژدادن با روغن نارگیل

روغن نارگیل مرطوب است و باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک اطراف چشم و رفع تیرگی آن می شود. این کار را 2 الی 3 بار در روز انجام دهید.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی بنام لیکوپن است که موجب حفظ سلامت عروق و پوستی نرم و منعطف می شود. یک قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی به همراه نصف قاشق چایخوری آب لیمو ترش مخلوط کرده و به آرامی بر روی حلقه سیاه اطراف چشم خود بمالید برای رسیدن به نتیجه مطلوب این کار را روزی دو مرتبه انجام دهید. توجه کنید که ابتدا مقداری از این ترکیب را بر روی پوست خود امتحان کنید تا متوجه شوید پوستتان دچار التهاب نمی شود.

حلقه تیره دور چشم و درمان آنخیار

خیار به دلیل داشتن آب و ویتامین C موجود در خود دارای خاصیت نرم کنندگی، روشن کنندگی و طراوت بخشی است. خیار را به صورت حلقه های کلفت ببرید و 10 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید و یا می توان آب خیار و لیمو را با هم ترکیب کرده سپس با پنبه بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

استفاده از روغن بادام و یا ویتامین E

قبل از خواب اطراف چشم را با روغن بادام و یا ویتامین E مالش دهید و بگذارید در طول شب بر روی پوستتان باقی بماند سپس صبح با آب سرد بشویید.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *