برای آنهایی که پوستی خشک دارند

برای آنهایی که پوستی خشک دارند

اگر ترشح چربی به وسیله غدد پوستی کاهش یابد پوست خشک می شود، البته عوامل متفاوتی در خشکی پوست موثر هستند که عبارتند از: سردی هوا، تاثیر ژنتیک و وراثت، استفاده از شوینده های نامناسب، کاهش میزان رطوبت پوست، تماس بیش از حد با نور خورشید، شستشوی مکرر، استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی، برخی بیماری ها مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید، دیابت و استفاده از برخی داروها مثل آنتی هیستامین ها.

برای آنهایی که پوستی خشک دارند، پوسته پوسته شدن و خارش پوست تنها علامت های خشکی پوست نیستند چرا که این افراد ممکن است قرمزی پوست، خشن شدن پوست، خون ریزی پوست و درد در اثر لمس کردن پوست را نیز تجربه کنند. پوست خشک اغلب قابل درمان است ولی گاهی از اوقات ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

خشکی پوست بسیار رایج است ودر تمامی سنین ممکن است رخ دهد. پوست خشک یک لایه رطوبتی حساس و شکننده دارد که به راحتی با قرار گرفتن در مقابل عوامل مختلفی مثل آلودگی و اشعه UV آسیب می بیند، آب و رطوبت خود را از دست داده و سفت و زبر می شود.

در بیشتر موارد، خشکی پوست قسمت های مختلف بدن به اصلاح سبک زندگی و درمان های خانگی واکنش مثبت نشان می دهند، ولی در مواردی که خشکی پوست به همراه قرمزی، بهبود نیافتن وضعیت پوست، اختلال در خواب به دلیل خشکی و خارش زیاد، فلسی شدن پوست و ایجاد عفونت در شکاف های پوست باشد باید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

برای آنهایی که پوستی خشک دارند

راه هایی برای رفع و یا بهبود خشکی پوست

موارد زیر راهکارهای اغلب ابتدایی ولی کارآمد هستند که برای داشتن پوستی سالم و با نشاط بهتر است رعایت کنیم.

شستشوی آرام و ملایم پوست

به جای استفاده از اسفنج بهتر است از نوک انگشتتان برای شستشوی صورت استفاده کنید و صورت را به آرامی در حین شستشو ماساژ دهید.

نحوه دوش گرفتن خود را اصلاح کنید

سعی کنید مدت زمان دوش گرفتن بیش از 10 دقیقه نشود و در طول روز بیش از یک بار دوش نگیرید چون در غیر این صورت پوست در مدت زمان بیشتری در معرض آب قرار می گیرد که می تواند موجب خشک تر شدن پوست شود. در زمان دوش گرفتن سعی کنید از آب ولرم استفاده کنید، چون استفاده از آب داغ روغن های طبیعی موجود بر روی سطح پوست را از بین می برد و پوست را خشک می کند.

از شوینده یا پاک کننده مناسب استفاده کنید

از شوینده ها یا پاک کننده هایی که حاوی الکل، رتینوئیدها و اسیدهای هیدروکسی آلفا هستند استفاده نکنید، چون وجود این مواد در ترکیبات شوینده ها وپاک کننده ها خشکی پوست را به همراه دارند. اگر تمایل به استفاده از صابون را دارید از صابون های مرطوب کننده و ملایم بدون رایحه استفاده کنید.

برای آنهایی که پوستی خشک دارند

تعداد دفعات شستشوی صورت را در طول روز کاهش دهید

اگر پوستی خشک دارید بهتر است فقط شب ها صورت خود را بشویید چون رعایت این کار تحریکات ناشی از شستشوی پوست را کاهش می دهد. بهتر است برای تمیز کردن پوست خود در طول روز به جای شستشوی مکرر از پاک کننده های مناسب پوست که نیاز به شستشو ندارند استفاده کنید. یکی از این پاک کننده های مناسب میسلار واتر می باشد. برای این کار می توان یک پد پنبه ای را به میسلار واتر آغشته کرده و به آرامی روی صورت خود بکشید که با این کار رطوبت و چربی پوست به خصوص برای پوست خشک حفظ می شود چون میسلار واتر از مولکول های روغنی تشکیل شده که چربی و آرایش را به خود جذب می کند و پوست را پاک می کند.

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست

استفاده از مرطوب کننده مناسب بدون عطر و الکل  به ویژه پس از دوش گرفتن بسیار مفید است. محصولات حاوی بنزین برای پوست خشک کاملا موثرهستند. مرطوب کننده های حاوی اوره مناسب نیستند چون اوره تحریک کنندگی پوست را افزایش می دهد. بسیار توجه کنید که از مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده ها در صورتی است که پوست هنوز پس از حمام یا شستشو نم دار است، پس نباید پوست را کاملا با حوله خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. رعایت همین نکته کوچک به باقی ماندن آب در پوست کمک بسیار زیادی می کند.

از بخور سرد استفاده کنید

برای اینکه رطوبت پوست خود را تامین کنید حتما از بخور سرد استفاده کنید چون بخور گرم موجب خشکی پوست می شود. افرادی که پوستی خشک دارند باید سعی کنند یک دستگاه بخور قابل حمل در کنار خود داشته باشند که محیط را برای خود مرطوب کنند و از حضور در مکان های خشک برای مدت طولانی بپرهیزند.

برای آنهایی که پوستی خشک دارند

لایه برداری پوست خشک

این تفکر که پوست خشک نیازی به لایه برداری ندارد کاملا اشتباه است، بلکه باید متناسب با نوع پوست هر چند وقت یکبار لایه برداری پوست را انجام داد. مثلا برخی از پوست ها را می توان هر روز لایه بر داری کرد در حالی که برخی از پوست ها را تنها می توان هفته ای یک یا دو مرتبه لایه برداری کرد. باید توجه کرد که برای لایه برداری خصوصا در پوست های خشک اسکراب را به آرامی و با حرکات دایره ای بر روی پوست استفاده کنید.

سعی کنید در هنگام خرید از دستکش استفاده کنید

استفاده از دستکش نیاز به شستشو و استفاده از ضد عفونی کننده ها که موجب خشکی پوست می شوند را کاهش می دهد.

از روغن نارگیل و آلوئه ورا استفاده کنید

در روغن نارگیل اسید چرب اشباع شده وجود دارد که پوست را نرم و لطیف می کند. آلوئه ورا تسکین دهنده ، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است و یکی از قوی ترین مواد برای درمان پوسته پوسته شدن و ناراحتی های پوستی است.

برای آنهایی که پوستی خشک دارند

استفاده از لوازم آرایشی مناسب

برای افرادی که پوستی خشک دارند از لوازم آرایشی استفاده کنید که رطوبت پوست را حفظ کنند. نباید از آرایش مات استفاده کرد، چون این سبک آرایش باعث می شود پوست خشک تر به نظر برسد و نواحی خشک پوست بیشتر نمایان شود و به پوست آسیب بیشتری برسد.

استفاده از سرم ها

استفاده از سرم در زیر مرطوب کننده کمک موثری به آبرسانی پوست، به خصوص پوست های خشک می کند. برای این کار ابتدا چند قطره سرم را روی انگشتان خود بریزید و به آرامی سرم را بر روی کل صورت خود پخش کنید تا جذب پوست شود سپس از کرم مرطوب کننده مناسب با پوست خود استفاده کنید.

نوشیدن مقدار آب کافی در طول روز

افرادی که دارای پوستی خشک هستند نباید نوشیدن 8 لیوان آب در روز را فراموش کنند. با رعایت این نکته رطوبت کافی به پوست می رسد.

تغذیه مناسبی داشته باشید

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *