بیوتین و رشد مو

بیوتین و رشد مو

بیوتین پس از جذب شدن دربدن و ورود به داخل خون با آنزیم های سلولی موجود در خون واکنش می دهد و موجب تولید اسیدآمینه می شود، اسید آمینه ساختار پروتئین ها را تشکیل می دهد. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است وبیوتین در زیر ساختار کراتین وجود دارد که موجب بهبود زیر سازی کراتین می شود.

بیوتین و رشد مو دو عضو جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند بدین صورت که بیوتین موجب تکثیر سلول های مو می شود که در نتیجه، رشد مو را به همراه دارد. وجود بیوتین موجب سلامت مو، افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش مو نیز می شود.

بیوتین و رشد مو

  • بیوتین چیست

بیوتین یک مکمل قوی و پر مصرف در جهان است که در دسته ویتامین ها قرار می گیرد و می تواند کمبود ویتامین های گروه B را جبران کند. بیوتین یکی از ویتامین های محلول در آب بوده و از خانواده ویتامین های گروه B است که با عنوان ویتامین H و یا B7 نیز شناخته می شود.

محققان بر این باورند که بیوتین علاوه بر اینکه از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن می شود، می توان آن را از طریق مصرف مکمل هایی به شکل قرص، آمپول و شربت نیز دریافت نمود و کمبود این ویتامین را در بدن جبران کرد. برای جلوگیری از عوارض جانبی می توان این مکمل های خوراکی را به همراه غذا مصرف کرد.

معمولا مصرف مکمل های بیوتین با سایر داروها تداخلی ندارد. مصرف محصولات بهداشتی حاوی بیوتین مثل شامپوها و کرم ها و محلول های ضد ریزش مو، به دلیل این که بیوتین از طریق پوست جذب بدن نمی شود بی اثر است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

اغلب افراد در رژیم غذایی خود بیوتین را به صورت روتین دریافت می کنند و مصرف کافی آن موجب تنظیم قند خون و سلامتی پوست و مو می شود. بیوتین در گروه ویتامین های محلول در آب قرار دارد پس اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود و عوارض ناشی از اوردوز بیوتین بسیار پایین می آید. به همین دلیل مصرف بالای بیوتین دارای عوارض خفیفی مثل مشکلات گوارشی و تهوع است، در هر صورت توصیه می شود برای مصرف آن با پزشک مشورت نمایید. دوز مصرفی بیوتین در سنین مختلف متفاوت می باشد بدین صورت که با افزایش سن میزان نیاز به این ویتامین نیز افزایش می یابد.

محققان  به این نتیجه رسیده اند که فقر بیوتین می تواند موجب نازک شدن مو، شکنندگی مو، ریزش مو، خشکی مو و پوسته پوسته شدن سرو ریزش موژه و ابرو نیز شود، پس می توان نتیجه گرفت که وجود بیوتین برای سلامت موها الزامی است.

بیوتین و رشد مو

  • منابع غذایی حاوی بیوتین

خوشبختانه منابع غذایی حاوی بیوتین در دسترس هستند و قرار دادن آن ها در رژیم غذایی می تواند کمبود این ویتامین را از بین ببرد. این منابع غذایی شامل: جگرسیاه، کره بادام زمینی، بادام، گوشت قرمز، سیب زمینی شیرین، گل کلم، اسفناج، قارچ، موز، مرغ، هویج، چغندر، گندم، حبوبات، جگر، تخم مرغ پخته و زرده تخم مرغ خام هستند.

باید به این نکته توجه کرد که حرارت دهی و پخت زیاد کارایی بیوتین را کاهش می دهد به همین دلیل مواد غذایی حاوی بیوتین را بهتر است به صورت خام و یا با پختی سطحی مصرف کنیم.

  • کمبود بیوتین

با بررسی برخی از فاکتور های موجود در آزمایش خون می توان متوجه کاهش سطح بیوتین خون شد. از طرفی زمانی که سطح بیوتین در بدن کاهش پیدا کند موجب افزایش ریزش مو و کاهش رشد مو می شود. کمبود بیوتین می تواند به دلیل مصرف برخی داروها، مصرف الکل، رژیم های غذایی سخت و بلند مدت، کمبود بیوتینیداز، عوامل ژنتیکی و مشکلات روده ای رخ دهد. برای مثال مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها موجب کاهش بیوتین می شود بدین صورت که باکتری های خوب معده که به صورت طبیعی بیوتین تولید می کنند را از بین می برند.

بیوتین و رشد مو

  • مکمل های بیوتین

معمولا با رژیم غذایی مناسب دچار کاهش بیوتین نخواهید بود، اما اگر با استفاده از رژیم غذایی نتوانیم سطح بیوتین را بالا ببریم بهتر است از مکمل های بیوتین که به شکل آمپول، قرص و شربت هستند استفاده کنیم. در هنگام خریداری، باید توجه کرد که این مکمل ها دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو باشند. مصرف مکمل بیوتین به صورت قرص بیشتر توصیه می شود چون آمپول ها اغلب حاوی جیوه، آلومینیوم و سایر فلزات و مواد شیمیایی هستند که برای بدن مضر می باشند.

بهتر است که بیش از اندازه به مکمل بیوتین وابسته نشویم و از منابع غذایی، بیوتین مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم. اگر با مصرف مکمل های بیوتین دچار علائم غیر معمولی شدید مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. اگر از شربت بیوتین استفاده می کنید موقع استفاده باید آن را به دقت و با پیمانه اندازه گیری کنید.

  • قرص بیوتین

مو نقش بسیار زیادی در زیبایی افراد دارد، پس توجه به سلامت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای محافظت از مو ها در کنار شامپوهای مناسب می توان از می توان از مکمل های حاوی بیوتین مثل قرص های بیوتین استفاده کرد. طبق تحقیقات معمولا 90 روز پس از مصرف قرص بیوتین رشد مو افزایش می یابد. میزان نیاز هر فرد به ویتامین بیوتین، متناسب به سن و سلامت عمومی فرد می باشد. زنان باردار و شیرده که دچار ریزش مو می شوند می توانند از مکمل قرص بیوتین طبق دستور پزشک استفاده کنند.

بیوتین و رشد مو

  • آمپول بیوتین

مکمل بیوتین به صورت آمپول نیز تولید می شود که نمی توان از آن به طور مداوم برای تقویت موها استفاده کرد بدین صورت که بعد از مصرف کامل، باید چند ماه صبر کرد و دوباره دوره جدید استفاده از آن را طبق نظر پزشک متخصص شروع کرد. استفاده مداوم از آمپول بیوتین موجب می شوند که مو ها نسبت به جذب مواد مغذی و تقویتی از خود مقاوت نشان دهند. بیوتین در گروه ویتامین B قرار می گیرد که استفاده از این گروه از ویتامین ها موجب افزایش انرژی بدن می شوند پس بهتر است آمپول بیوتین را در روز تزریق نمایید که دچار بی خوابی نشوید.

  • نتیجه مصرف بیوتین بعد از چه مدتی مشخص می شود

معمولا نتیجه قابل توجه بعد از چند ماه  مصرف پیوسته بیوتین صورت می گیرد. هرچقدر مدت زمان استفاده از بیوتین طولانی تر باشد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. ممکن است 3 تا 6 ماه تا بهبود وضعیت مو زمان نیاز باشد.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *