علت و چرایی ریزش مو

علت و چرایی ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که عده‌ی زیادی از افراد از آن رنج می‌برند. اما برای درمان آن راه حل‌های بسیاری وجود دارد. در ابتدا باید علت ریزش مشخص شود تا بتوانید ریزش آن را درمان کنید. یک نکته‌ی مهم در ارتباط با ریزش مو این است که بطور طبیعی مقداری از موها بطور روزانه می‌ریزند، اگر دست در موهای خود ببرید مشاهده خواهید کرد که تعدادی از موها ریزش دارند. اگر این تعداد روزانه بین 80 تا 100 عدد تار مو باشد همانطور که گفته شد یک ریزش طبیعی خواهد بود. این ریزش برای رشد مو مفید است چرا که سبب رویش موهای جدید در نقاطی که موهای ضعیف ریخته شده است، می‌شود.

آسیب‌های جسمی

مو دارای یک چرخه طبیعی رشد، استراحت و ریزش است. هر عمل غیر معمولی ممکن است این چرخه را به هم بزند و باعث ریزش بیش از اندازه موها شود. از جمله عواملی که به جسم مربوط می‌شود شامل تصادف، عمل‌های جراحی، بیماری‌های شدید مانند آنفولانزا و غیره است. ریزش موها وقتی زیاد می‌شود که اضطراب هم در افراد به وجود می‌آید و به دنبال آن عده‌ای به سرعت موهای‌شان کم پشت می‌شود. راه حل ریزش در این مرحله نیازی به پیگیری یا مصرف دارو ندارد، بلکه هنگامی که بیماری شما درمان شود و حالت بدن شما به حالت طبیعی خود برگردد، ریزش قطع می‌شود و چرخه موها به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

علت و چرایی ریزش موتأثیرات بارداری

حاملگی و مادر شدن یکی از زیباترین اتفاقات زندگی بانوان به شمار می‌رود. اما بارداری یکی از نمونه‌های مهم شوک جسمی نیز است که می‌تواند خود علت ریزش مو شود. دلیل این امر تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید. شاید جالب باشد بدانید که ریزش موی مرتبط با بارداری، به جای آنکه در دوران بارداری باشد، بیشتر بعد از زایمان دیده می‌شود. بعلاوه نباید فراموش کرد که بارداری در هر فرد خاص خود او بوده و تجربیات خاصی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل ممکن است تنها در تعداد معدودی از افراد علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری باشد. تمامی افراد در دوران بارداری و شیردهی دچار ریزش مو می‌شوند اما در این مرحله چون داروهای درمانی ممکن است عوارض داشته باشند مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. ولی با گذشت این دوران و رسیدن به حالت عادی، ریزش درمان می‌شود. پس در این مرحله لازم است صبوری کنید تا سپری شود.

مصرف زیاد ویتامین A

جالب است بدانید بدن انسان روزانه تنها به 5000 واحد ویتامین A نیاز دارد. اما عده‌ای با خوردن مکمل‌ها 10000 واحد از آن را وارد بدن خود می‌کنند. ادامه دادن این روند باعث ریزش مو می‌شود و به مرور موها آسیب می‌بیند و کم پشت خواهند شد. برای حل این مشکل هم احتیاجی به پی‌گیری یا مصرف دارو نیست، با گذشت زمان و به تعادل رساندن مصرف ویتامین A ریزش موها نیز قطع خواهد شد.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

شما با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین دریافت می‌کنید، اما می‌توانید پروتئین را از مجموعه‌ی غذاهای دیگر مانند برخی حبوبات نیز به بدن برسانید. اما اگر به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، طبق تحقیقات علمی با دست خود و اتخاذ یک رژیم غلط چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال کرده‌اید، که در نهایت به یک علت مهم ریزش مو به تبدیل می‌شود. این اتفاق می‌تواند حدود دو تا سه ماه پس از اُفت پروتئین در بدن رخ دهد. برای حل این مورد مصرف غذاهای غَنی از پروتئین مثل ماهی، میگو، مرغ و غیره را پیشنهاد می‌کنیم. خبرخوب برای گیاه خواران این است که می‌توانند از گیاه‌هان و سبزیجاتی که منبع‌های خوبی از پروتئین هستند استفاده کنند.

علت و چرایی ریزش موطاسی

از جمله علت‌های دیگر ریزش مو طاسی در خانم‌ها و آقایان است. این بیماری در مردان عامل ژنتیکی و اختلال هورمونی است و سبب ریزش مو در ناحیه شقیقه و فرق سر خواهد بود. در زنان هم طاسی یک عامل ژنتیکی محسوب می‌شود که موها را کم پشت نشان می‌دهد. طاسی در واقع منقبض شدن فولیکول‌های مو است که از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند و سبب کم پشت شدن و ریختن تارهای زیادی از مو می‌شود. تنها درمان تأیید شده برای این مورد ماینوکسیدیل است. اما اگر این دارو هم نتیجه را برای افراد حاصل نکند، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند فیناستراید را تجویز کند که می‌تواند ریزش مو را متوقف نماید. اگر این مورد هم جواب نداد می‌توانید از کاشت مو یا عمل‌های جراحی زیبایی استفاده کنید.

اختلالات هورمونی

به وجود آمدن اختلالاتی در ترشح هورمون‌ها روند طبیعی رشد موها را دچار اختلال می‌کند. دقیقاً همان‌طور که تغییرات هورمون بارداری می‌تواند علت ریزش مو باشد. قرص‌های ضد بارداری هم می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و در صورت داشتن سابقه خانوادگی احتمال ریختن موها نیز بیشتر است. همچنین تغییر تعادل هورمونی که در یائسگی رخ می‌دهد نیز ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد. در اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر فعال می‌شوند. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و شما شروع به از دست دادن موهای بیشتری می‌کنید. برای حل این مشکل هم می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی که با شرایط شما مناسب است را برای‌تان تجویز کند.

فقر آهن

کمبود آهن در بدن به خصوص در خانم‌ها شایع بوده به طوری که از هر 10 زن یک نفر مبتلا به کمبود آهن می‌شود. هنگامی که این عامل پیش می‌آید هموگلوبین در خون ساخته نمی‌شود و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی و ترمیم به سلول‌های پوست سر به درستی انجام نمی‌شود و همین عامل به خودی خود باعث ریزش شدید و در گاهی اوقات طاسی می‌شود. برای حل این مشکل باید مکمل‌های آهن مانند گوشت قرمز و اسفناج که سرشار از آهن هستند را به مقدار کافی مصرف کنید. استفاده از قرص آهن هم تحت نظر پزشک راه حل مناسبی خواهد بود.

علت و چرایی ریزش مودر ادامه برخی دیگر از علل ریز مو را بصورت تیتروار عنوان می‌کنیم.

  • کمبود ویتامین B
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری لوپوس
  • کاهش شدید وزن
  • آلوپسی آره ئاتا (آلوپسی آرئاتا به معنای از دست دادن منطقه‌ای موی سر است)
  • تأثیرات مستقیم شیمی درمانی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف برخی داروها
  • استایل نادرست آرایشی موها
  • وسوسه کندن مو
  • بالا رفتن سن
  • کم شدن آب بدن
  • عوامل روحی مثل اضطراب و افسردگی
  • مصرف سیگار
  • مصرف الکل
1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *