گام به گام برای داشتن یک پوست سالم تا بهار 

گام به گام برای داشتن یک پوست سالم تا بهار 

راه کارهایی برای مراقبت از پوست

نگهداری از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید

اولین و مهم‌ترین راه برای داشتن پوست سالم مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. جالب است بدانید که نور خورشید تنها تا ساعت 10 صبح برای بدن مفید بوده و شما می‌توانید در این محدوده زمانی خود را در معرض تابش آن قرار دهید. در واقع از این ساعت به بعد است که رادیکال‌های آزاد نور خورشید به پوست آسیب‌های جدی وارد می‌کند و به مرور منجر به ایجاد چین و چروک، پیری زود رس، ایجاد لک و کک و مک و غیره می‌شود.

بنابراین برای حفاظت از پوست خود باید حتماً از کرم‌های ضد آفتاب به صورت روزانه و با تمدید هر دو ساعت یک بار استفاده کنید، تا از آسیب اشعه‌های مضر خورشید در امان بمانید. بعلاوه اگر کمی آفتاب سوخته شدید سریع از ژل‌های آلوئه‌ورا استفاده کنید. چون این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند التهابات ناشی از آفتاب سوختگی را برطرف کند. همچنین اگر مجبور بودید در معرض آفتاب باشید،حتماً کلاه به سر بگذارید، عینک آفتابی بزنید و نیز از لباس‌های آستین بلند و از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید. هرچند که پدیدار شدن چین و چروک‌های صورت با افزایش سن بطور طبیعی اتفاق می‌افتد، اما این روند با آفتاب مستقیم می‌تواند روند پیری پوست و ظاهر شدن خطوط چین و چروک را تسریع نماید. به طور مثال چین‌های پنجه کلاغی در افرادی که از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنند، شایع‌تر است. این خطوط در دو طرف چشم‌ها ظاهر می‌شوند و ناشی از نازک کردن پلک‌ها برای محافظت از چشم در برابر آفتاب هستند.

شما برای بهبود چین و چروک‌های صورت می‌توانید از روش‌های درمانی زیر استفاده کنید.

  • تزریق ژل یا تزریق چربی
  • تزریق بوتاکس
  • میکرودرم ابریژن یا هیدرودرم
  • آر اف فراکشنال یا آر اف کونتراج

از جمله روغن‎هایی که می‌توانید برای کاهش چین و چروک صورت از آن‌ها استفاده کنید شامل موارد زیر است.

  • روغن آرگان
  • روغن دانه هویج
  • روغن مریم گلی
  • روغن شمعدانی
  • روغن دانه انگور
  • روغن جوجوبا
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن انار
  • روغن گل سرخ
  • روغن رُزماری
  • روغن چوب صندل
  • و نیز سفیده تخم مرغ

در حالی که سفیده تخم مرغ ممکن است در بهبود جزئی در ظاهر پوست نقش داشته باشد، غشای نازک که باعث جدا شدن سفیده از پوسته می‌شود، مؤثرتر است. در یکی از منابع معتبر مورد استفاده ذکر شده است که استفاده از کرم ساخته شده با غشای تخم مرغ منجر به کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک و افزایش تولید کلاژن خواهد شد که به نوبه خود  باعث صاف و کشیدگی پوست م‌ شود. البته افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید از استفاده این نوع کرم برای درمان چین و چروک‌ها خودداری کنند. می‌توانید هفته‌ای دو مرتبه از سفیده تخم مرغ به عنوان اسکراب کاهش چین و چروک استفاده کنید.

گام به گام برای داشتن یک پوست سالم تا بهار 

ویتامین C ویتامین

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به ایجاد کلاژن در پوست کمک می‌کند. می‌توان به طور طبیعی در بسیاری از میو‌ه‌ها و سبزیجات مانند گل سرخ، فلفل قرمز، پرتقال و غیره یافت. مصرف آن‌ها به طور خوراکی باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود، همچنین تهیه آن‌ها به صورت اسکراب‌های خانگی چروک‌ها را کم‌تر می‌کند.

پوست صورت خود را مرتب بشویید!

آلاینده‌ها و ذرات گرد و غبار به مرور روی پوست جمع می‌شوند و آسیب‌های زیادی به پوست می‌رسانند. لذا برای جلوگیری از این دست از آسیب‌ها می‌توانید اسکراب‌های لایه‌بردار را هفته‌ای دو مرتبه استفاده کنید تا پوست شما عاری از هر گونه سلول‌های مرده شود، شستشوی روزانه هم بسیار مهم است. اما نکاتی هم در این زمینه وجود دارد. ازجمله آن نکات می‌توان به استفاده از شوینده‌های ملایم و شستشوی آرام و آهسته اشاره کرد. باید دقت کنید گل انداختن صورت نشانه تمیزی نیست بلکه این نشانه به وجود آمدن التهابات پوستی است.

مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید!

مصرف سیگار و قلیان پوست را لکه‌دار و پُر از چین و چروک می‌کند. سیگار رنگ پوست و لب‌ها را کِدر و مات می‌کند. پس باید از این محصولات دوری کنید. مصرف الکل را کنار بگذارید، زیرا مصرف الکل باعث افتادگی پِلک، پُف زیر چشم، رنگ پریدگی و آسیب‌های جدی به پوست می‌شود.

گام به گام برای داشتن یک پوست سالم تا بهار از کم آبی پوست جلوگیری کنید!

پوست کم آب رفته رفته تیره و کدر می‌شود، دچار چین و چروک خواهد شد و مشکلات زیاد دیگری هم به وجود می‌آورد. بنابراین باید بدانید که پوست کم آب با پوست خشک تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. پوست باید مرطوب باشد تا شاداب و درخشان بماند و دیرتر پیر شود. برای تأمین رطوبت پوست می‌توانید آب زیادی بنوشید. بطور مثال روزانه 8 لیوان آب. نیز از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها برای پوست خود استفاده کنید. نکته آن است که پوست نباید کم آب شود زیرا در غیر این صورت سلامت پوست خود را از دست می‌دهید.

حفظ رطوبت پوست!

پوست ما با ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) جلوی تبخیر آب و از دست رفتن رطوبت را می‌گیرد. اما همیشه در این امر موفق نیست. مثلاً کسانی که نوع پوست‌شان خشک است، کمتر از حد نیاز سبوم تولید می‌کنند. یا مثلاً در فصول سرد، رطوبت هوا کم می‌شود و چربی طبیعی پوست در حفظ رطوبت چندان موفق نیست. گاهی پوست به اندازه کافی سبوم می‌سازد ولی ما آن را از بین می‌بریم! شست‌وشوی غیراصولی، لایه برداری، سابیدن پوست و مواردی از این قبیل باعث از بین رفتن سازوکارهای پوست برای حفظ رطوبت می‌شوند.

گام به گام برای داشتن یک پوست سالم تا بهار قبل از خواب حتما آرایش خود را پاک کنید!

شب زمان استراحت پوست است. مواد آرایشی و شیمیایی پوست را چروک و کدر می‌کنند. مثلاً ماندن ریمل و خط چشم روی پلک‌ها باعث ایجاد قارچ و چین و چروک اطراف چشم می‌شود. لذا بهتر است شب‌ها از آب‌رسان‌ها و کرم‌های ضد چروک بر روی پوست صورت خود استفاده کنید. از پوست گردن و قفسه سینه خود نیز قافل نشوید. این دو جا در معرض دید همگان قرار دارند. باید از مرطوب کننده‌ها برای ترمیم و زیبایی پوست این نواحی استفاده کنید تا همیشه درخشان بماند.

به طور روزانه از کرم‌ها و مرطوب کننده‌ها استفاده کنید!

علاوه بر مصرف ضد آفتاب و ضد چروک باید به طور روزانه از کرم‌های مرطوب کننده و آب‌رسان نیز استفاده کنید تا پوست‌تان روشن و شاداب بماند.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *