نبانباید های آرایشی در دوران بارداریید های آرایشی در دوران بارداری

نباید های آرایشی در دوران بارداری

معمولا خانم ها در دوران بارداری دچار برخی عوارض پوستی می شوند و به همین دلیل با استفاده از لوازم آرایشی سعی در پنهان کردن این عوارض را دارند. آرایش در دوران بارداری باید با احتیاط بیشتری انجام شود چون هر ماده ای با قرار گرفتن بر روی پوست ممکن است وارد خون شده و از جفت نیز عبور کند و تاثیر منفی بر روی جنین بگذارد. به طور کلی متخصصان معتقدند که در 3 ماهه اول بارداری چون ارگان های جنین در حال شکل گیری هستند، این دوره دارای حساسیت بالایی بوده و نباید از مواد آرایشی و بهداشتی بیش از اندازه استفاده نمود.

در هر صورت برای استفاده از هر نوع مواد آرایشی در هر زمان از بارداری بهتر است که با پزشک مشورت کنیم. مادران باردار بهتر است برای استفاده مواد آرایشی از برندهای معتبر که روی محصولات خود مواد تشکیل دهنده را درج کرده اند استفاده کنند، زیرا در این صورت با کنترل فهرست مواد تشکیل دهنده می توان مطمئن شد که این محصول برای جنین کاملا بی خطر و یا کم خطر  است. در هنگام خرید مواد آرایشی در دوران بارداری باید به وجود عباراتی مثل PBN free به معنی بدون عطر، DEA free به معنی بدون پارابن و فتالات بروی این محصولات توجه کنید.

باید توجه کرد که مشکلات پوستی در زمان بارداری موقتی است و بعد از مدتی رفع می شوند و در این دوران بیشتر باید به فکر سلامت جنین باشید. مواد آرایشی اغلب دارای مواد نگهدارنده مانند پارابن هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های هورمونی را افزایش می دهد و باروری را دشوار و یا غیر ممکن می سازند. باید توجه کرد در دوران بارداری به جز مواقع ضروری بهتر است که استفاده از مواد آرایشی را به حداقل برسانید.

نباید های آرایشی در دوران بارداری

برخی از نباید های آرایشی در دوران بارداری

  • لاک زدن و کاشت ناخن در دوران بارداری

موادتشکیل دهنده لاک باید فاقد فرمالدئید، دی بوتیل فتالات و تولوئن باشد. استنشاق تولوئن می تواند موجب نقص رشد در جنین شود. توصیه می شود در زمان بارداری از ژل های ناخن هم استفاده نکنید چون برای خشک شدن ، باید این ژل ها در معرض اشعه فرابنفش قرار گیرند و در زمان بارداری توصیه می شود که فرد در معرض هیچ گونه اشعه ای قرار نگیرد.

کاشت ناخن در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به قارچ و عفونت را به دلیل حساس تر شدن پوست افزایش دهد. هنگام کاشت ناخن از ماده ای بنام لیکوئید استفاده می شود که گازی بد بو و تند دارد و برای فرد باردار بسیار زننده است. توجه کنید که در زمان زایمان نباید از هیچ گونه لاک و کاشت ناخنی استفاده کرد چون پزشک بیهوشی از کبودی زیر ناخن ها متوجه حساسیت فرد به مواد بیهوشی می شود.

  • رنگ کردن مو در بارداری

توصیه می شود در دوران بارداری از رنگ کردن مو به ویژه در 3 ماهه اول خودداری کنید زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ مو توسط پوست سر جذب می شوند و به راحتی وارد جریان خون شده و به جنین منتقل می شوند. رنگ موها حاوی مواد شیمیایی مانند پارافنیلن دی آمین قابل جذب هستند و برای جنین خطر ناک می باشد و به سیستم عصبی جنین آسیب می رسانند. در دوران بارداری تغییرات هورمونی ویژه ای صورت می گیرد بنابراین برای رنگ گرفتن موها نیاز است که از رنگ موهای قوی استفاده کرد که برای جنین خطر آفرین است.

اگر تمایل زیادی به رنگ کردن دارید سعی کنید موهایتان را از ریشه رنگ نکنید تا کمترین تماس با پوست سر را داشته باشد و به این ترتیب خطرات احتمالی را کاهش دهید. سعی کنید از رنگ های بدون آمونیاک و رنگ های فویلی یا آمبره استفاده کنید. برای کم کردن عوارض ناشی از رنگ کردن در این دوران حتی می توان رنگ مو را با آب، روغن بادام و روغن آفتابگردان رقیق کرد. می توان برای رنگ کردن مو از رنگ های طبیعی مانند حنا استفاده کرد.

نباید های آرایشی در دوران بارداری

  • رژ لب در زمان بارداری

اکثر رژ لب ها حتی برندهای معروف حاوی سرب هستند، که فلزی سنگین بوده وحتی موجب پاره شدن کیسه آب، سقط جنین و زایمان پیش از موعد می شود. سرب می تواند به جنین منتقل شود و به رشد مغز، سیستم کلیوی و عصبی جنین آسیب برساند. بهتر است در زمان بارداری از رژ لب های طبیعی بدون فلزات استفاده کنید.

از رژ لب هایی که حاوی مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی، متاپارابن، رتینیل پالمیتات، پروفیل پارابن و توکوفریل استات هستند در دوران بارداری و یا در حالت عادی بهتر است استفاده نکنیم.

  • کرم های ضد آفتاب در بارداری

هورمون های بارداری پوست را حساس تر می کنند و استفاده از کرم ضد آفتاب در این دوران ضروری است. در دوران بارداری بهتر است از کرم های ضد آفتاب حاوی زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید استفاده کنید و از ضد آفتاب های حاوی بنزن استفاده نکنید زیرا استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی این ماده در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد.

نباید های آرایشی در دوران بارداری

  • عطر در دوران بارداری

عطرها اغلب حاوی فتالات هستند که استفاده از آن برای زنان باردار موجب مشکلات زایمانی می شود. در دوران بارداری حس بویایی افزایش می یابد و تحمل بوی عطرها اغلب برای فرد آزار دهنده می شود. بهتر است از لوسیون های کمی معطر مانند نعنا که در رفع حالت تهوع نیز کمک می کند استفاده کرد.

  • کرم های ضد چروک و ضد جوش در بارداری

کرم های ضد چروک حاوی رتینول هستند که موجب سقط جنین، نقص در جنین و نقص در هنگام تولد می شود.

یکی از رایج ترین درمان ها برای رفع آکنه استفاده از سالسیلیک اسید استاما مصرف خوراکی آن در بارداری موجب ایجاد عارضه برای جنین خواهد شد.

زیبایی بدون آرایش در بارداری

استفاده از آب میوه تازه ، سبزیجات سبز رنگ و آب کافی پوست را جوان و تازه می کند.

استفاده ازمکمل های کلاژن، بیوتین و ویتامین هایی مثل E و C رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از خشکی پوست می شوند. حتی برای حفظ طراوت پوست می توان از مرطوب کننده های طبیعی مناسب و بدون مواد مضر استفاده کرد. می توان از روغن درخت چای برای درمان جوش صورت استفاده کرد. استفاده از بابونه برای مراقبت های پوستی بسیار موثر است.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *