شوره سر و راه رهایی از آن

شوره سر و راه رهایی از آن

شوره سر مُشکلی است که در افرادی از سنین نوجوانی تا میان‌سالی به وجود می‌آید. گاهی این عامل آن‌قدر زیاد بروز می‌کند که باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد زیادی می‌شود. شوره علت‌های بسیار زیادی دارد و گاهی هم بروز یک نوع قارچ باعث تشدید آن می‌شود. دقت کنید که اگر به شوره سر توجه نشود و راه‌های درمان آن انجام نگیرد به مرور باعث ریزش شدید مو می‌شود. در واقع این سفیدی شوره مو روی لباس برای افراد به قدری ناخوشایند و ناراحت کننده است که حاضرند هر کاری را انجام بدهند تا از شر آن خلاص شوند و رهایی بیابند. شوره اساساً همان سلول‌های مرده پوست سر است که می‌ریزد.

شوره سر و راه رهایی از آن

علل ایجاد شوره سر

از جمله علت‌های ایجاد این عامل ناراحت کننده می‌تواند موارد زیر باشد؛

  • پوست سَر خشک
  • مشکلات عاطفی
  • آلرژی از محصولاتمراقبت از مو
  • پوست چرب و یا تحریک شده
  • تمیز کردن سر
  • استرس
  • رژیم غذایی نامتعادل
  • هورمون‌ها
  • کمبود ویتامین‌ها
  • تعویض مداوم و زود هنگام محصولات  
  • مالاسزیا (یک نوع قارچ پوست سر)
  • تغییر آب و هوایی (به خصوص در زمستان)
  • استفاده زیاد از ژل مو یا اسپری مو یا سایر محصولات مشابه

 

خرید این محصول

 

گاهی عده‌ی زیادی از افراد اصرار به تغییر مرتب شامپوی خود می‌کنند. اما باید بدانند که این تغییرات سبب ایجاد شوره می‌شود. گاهی هم افراد دارای موی خشک از نرم کننده‌ها و سرم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند تا به نرمی مد نظر خود در رابطه با موی سرشان برسند. اما این عامل نیز بسیار برای مو مضر بوده و سبب ایجاد خشکه‌های سفید روی شانه‌ها، لباس و مو می‌شود. افراد زیادی هم هستند که به خاطر حالت گرفتن موی خود از ژل و حالت دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند و این عامل است که سبب ایجاد ریزش و شوره می‌شود. برای ذکر عوامل شوره نیز می‌توان به پوشیدن مقنعه، شال یا روسری (به میزان زمان زیادی در روز و به صورت مداوم) اشاره کرد.

شوره سر و راه رهایی از آن    علائم شوره سر کدام‌اند؟

  • خارش پوستسر
  • پوسته شدن پوست سر
  • لکه‌های سفید خشک در مو و بر روی شانه‌ها

 

خرید این محصول

 

درمان‌هایی برای شوره سر

گاهاً افراد از شامپوهای ضد شوره استفاده می‌کنند اما گاهی نیز این شامپوها هم جواب‌گوی شوره‌ی زیاد سر نیستند. اینجاست که راهای درمان خانگی برای شوره سر موثر واقع می‌شوند. برای اشاره به این درمان‌ها می‌توان به درمان با ماست اشاره کرد. ماست، نه تنها ماده بسیار خوبی برای مو و پوست سر شما است. بلکه یک راه عالی برای از بین بردن شوره سر نیز است. بدین صورت که مقداری ماست ساده را بردارید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید ماست 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید، حالا کمی از شامپو برای شستن پوست سر خود استفاده کنید.

 

خرید این محصول

 

استفاده از ماست

ماست در کنار دنیایی از خواص برای برطرف کردن شوره سر، درمانی عالی نیز قلمداد می‌شود. راه و زمان درست این‌طور است که ماست را با نوک انگشتان‌تان به کف سر مالیده و بعد از ده الی پانزده دقیقه به خوبی آبکشی کنید و بعد از آن موهای‌تان را طبق روال طبیعی استحمام بشویید. جالب است بدانید که آسپرین هم درمان خوبی برای شوره سر است. می‌توانید دو عدد قرص آسپرین را له کرده و در شامپوی خود بریزید. سپس بعد از مدتی استفاده از آن شامپو، از شر شوره‌های سرتان راحت می‌شوید.

 

خرید این محصول

 

استفاده از سرکه سیب

از جمله روش‌های دیگر برای کاهش و از بین بردن شوره سر استفاده از سرکه سیب است. برای این روش مقدار برابری از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و به کف سر و موهای خود بزنید بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه موهای خود را آبکشی کنید. در روش دیگر یک روغن ملایم را انتخاب کنید. بطور مثال روغن کودک، یک روغن ملایم در نظر گرفته می‌شود. لذا اگر نتوانستید روغنی ملایم پیدا کنید، از روغن کودک استفاده کنید. روغن را گرم کنید، اما نه بیش از حد تا سر و انگشتان‌تان بسوزند. اول، روغن را لمس کنید، اگر خوب بود کمی روغن در کف دست خود بریزید و روس سر ماساژ دهید

در روش دیگر یک حوله را در آب  گرم خیس کنید. حوله باید به اندازه کافی بلند باشد تا پوست و مو شما را بپوشاند. آب اضافی را خارج کنید و موهای خود را با این حوله گرم بپیچانید و اجازه دهید 20 دقیقه در همین حالت بماند. بعد از 15 الی 20 دقیقه حوله را بردارید و بگذارید به مدت یک شب در این حالت بماند. سپس صبح، موهای‌تان را شامپو کنید.

شوره سر و راه رهایی از آن استفاده از روغن نارگیل

روش بعدی استفاده از روغن نارگیل است. کمی از روغن نارگیل را گرم کنید و  شب هنگام آن را به موی سر خود و پوست سر ماساژ دهید. سپس اجازه دهید از شب تا صبح این روغن روی سرتان بماند. سپس صبح سر خود را دو مرتبه با شامپوی ملایمی بشویید. مو مرطوب خواهد شد و شوره آن از بین می‌رود. روغن درخت چای نیز به همین اندازه شوره سر را از بین می‌برد. روش استفاده از آن نیز مثل همین روغن نارگیل است.

 

خرید این محصول

 

استفاده از جوش شیرین

کمی جوش شیرین بردارید و آن را بر روی پوست خود بمالید، یک دقیقه ماساژ دهید و سپس سرتان را بشورید. این روش را 2 هفته تکرار کنید. پس از 2 هفته، پوست سر شما عاری از شوره سر می‌شود و موهای زیبایی خواهید داشت. در کنار جوش شیرین، لیمو یک درمان بسیار خوب و مؤثر طبیعی برای درمان شوره سر است. لذا بعد از شامپو کردن، کمی آب لیمو روی پوست خود بریزید و ماساژ دهید. در ادامه 1-2 دقیقه در این حالت باشید و سپس شستشو را انجام دهید.

 

خرید این محصول

 

استفاده از دهان شویه

شاید جالب باشد که بدانید با دهان‌شویه نیز می‌توانید شوره سر خود را درمان کنید، زیرا دهان‌شویه یک ترکیب عالی برای پاک کردن سر از شوره شده است. راه دیگر استفاده از روغن زیتون است. راه استفاده از آن این است در حالتی که از آن استفاده می‌کنید موهای خود را با آن ماساژ دهید. سپس آبکشی کنید تا شاهد از بین رفتن شوره سر خود باشید.

شوره سر و راه رهایی از آن استفاده از آلوئه ورا

روش بعدی استفاده از ژل آلوئه‌ورا خواهد بود. شما می‌توانید یک برگ آلوئه‌ورا را قبل از دوش گرفتن  باز کنید و ژل داخل آن را به پوست سر خود بمالید. سپس بعد از گذشت دقایقی دوش بگیرید. در حال استفاده از آن می‌توانید مقداری آویشن را در آب ریخته و بعد از ده دقیقه جوشیدن آن را از صافی رد کنید و آب آن را روی موهای خود بزنید و سپس شستشو دهید. روش بعدی استفاده از نمک است، بهتر است نمک را داخل شامپوی خود ریخته و از آن استفاده کنید. این موضوع می‌تواند شوره را تدریجاً کاهش دهد. در نهایت روش بعدی نیز سرکه سفید است که تاثیر فوق العاده‌ای روی موی‌تان خواهد داشت.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *