روش درمان موخوره

10 درمان خانگی موخوره

مراقبت از موهای بلند بسیار سخت‌تر از موهای کوتاه است. موهای بلند نه تنها حجم بیشتری دارند، بلکه دسترسی به تمام نقاط آن‌ها دشوار است و به علت این که سال‌ها از رشد آن‌ها می‌گذرد و مدت زیادی بر روی سر بوده اند، ممکن است با کمبود مواد مغذی و مشکلات متفاوت روبرو شوند. یکی از مشکلات شایع در موهای بلند ایجاد موخوره است. عارضه‌ای که غیر قابل درمان به نظر می‌رسد و خیلی سریع پیشرفت می‌کند و به نقاط مختلف مو آسیب می‌رساند. موخوره در اثر آسیب‌های فیزیکی وارده به مو رقم می‌خورد و خود را به صورت چند شاخه شدن انتهای موها و بروز شکاف طولی نشان می‌دهد.

هنگامی که تار مو انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و شکننده، خشک و زبر می‌شود، امکان ایجاد موخوره فراهم می‌‌آید. به این ترتیب که با کاهش الاستیسیته و لطافت مو، هر بخش از ساقه آن در خطر چند شاخه شدن قرار می‌گیرد و ضعیف می‌شود. روش درمان موخوره به طور کلی واحد نیست و به یک کار خاص خلاصه نمی‌شود. برای از بین بردن آن، ابتدا باید موخوره را خوب بشناسیم و با آن آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: برای رفع موخوره چه باید کرد؟

 

روش درمان موخوره

 

انواع موخوره

  • موخوره دو شاخه: شایع‌ترین نوع موخوره، موخوره دو شاخه است که در آن نوک ساقه مو به دو قسمت تقسیم می‌شود و شکلی همچون حرف Y به خود می‌گیرد. این نوع از موخوره به راحتی قابل مشاهده است و روش درمان موخوره آن آسان‌تر از سایر انواع این عارضه می‌باشد.
  • موخوره سه شاخه: این نوع موخوره نیز در انتهای موها ظاهر می‌شود و شبیه چنگال است. اگر کوتیکول مو ضعیف شود و صدمه ببیند، امکان دارد که چنین مشکلی پیدا کند. در بیشتر اوقات، دهیدراته بودن مو و کمبود آب در آن باعث موخوره سه شاخه می‌شوند.
  • موخوره پرمانند: اگر شاخه‌های موخوره به شکل پر باشند و انتهای موهای شما را فرا گرفته باشند احتمالا موهای خود را زیاد رنگ می‌کنید، به بهداشت آن اهمیت نمی‌دهید یا از مدل کوتاهی نامناسبی استفاده کرده‌اید.
  • موخوره درختی: روش درمان موخوره و پیشگیری از نوع درختی آن شامل برخورد کمتر موها با نور آفتاب و عدم انجام کارهایی مانند پوش دادن است.
  • موخوره گرهی: در این نوع از موخوره ساقه موها گره خورده به نظر می‌رسد اما زمانی که به آن دقت کنید متوجه می‌شوید که واقعا گره نیستند و با آسیب وارده به مو در هم تنیده شده اند. استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مانند اتو مو و سشوار این موخوره را به وجود می‌آورد.
  • موخوره ناقص: افرادی که موهای خود را دم اسبی می‌بندند و یا بیش از حد آن‌ها را می‌کشند به روش درمان موخوره ناقص نیاز دارند.
  • موخوره نقاط سفید: زمانی که مواد شیمیایی مانند رنگ موها را می‌سوزانند دانستن روش درمان موخوره واجب می‌شود. موخوره نقاط سفید بدترین نوع موخوره است. اگر آن را مشاهده کردید به موهایتان زمان بدهید و از رنگ کردن آن‌ها امتناع کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ موی فانتزی، تحولی در دنیای مد

 

روش درمان موخوره

 

10 روش درمان موخوره

 1. موهای خود را به آرامی شانه کنید.

یکی از دلایل ایجاد موخوره، برس زدن مداوم موها و همچنین اشتباه برس کشیدن آن‌ها است. ممانعت از این کار روش درمان موخوره خوبی است و به پیشگیری از ایجاد این عارضه کمک می‌کند. شانه‌های پلاستیکی و برس‌های فلزی به موها آسیب می‌زنند و موخوره ایجاد می‌کنند. هنگامی که موها را خشن و محکم شانه می‌کنید نیز احتمال ایجاد موخوره بالا می‌رود و ساق مو دچار شکنندگی می‌شود. برای این کار باید از شانه‌ها و برس‌های چوبی و دندانه درشت استفاده کنید. فلزها به بافت لطیف مو صدمه می‌زنند و پلاستیک‌ها الکتریسیته ساکن ایجاد کرده، ضربه پذیری، وز و زبری موها را افزیش می‌دهند.

روش درمان موخوره به ما می‌گوید که موهای خود را تقسیم بندی کنیم و ابتدا نوک آن، بعد قسمت میانی و سپس بالای آن را شانه کنیم. اگر برس را از ریشه به سمت پایین بکشیم آسیب به وجود می‌آید. بهتر است از ماسک مو، سرم مو، کرم مو و محصولات این چنین استفاده کنیم تا گره موهایمان راحت‌تر باز شوند.

بیشتر بخوانید: شامپوی بدون سولفات بهتر است یا با سولفات؟

 

روش درمان موخوره

 

2. شامپو مناسب موهای خود را تهیه کنید.

همه افراد باید جنس موهای خود را بشناسند و طبق آن به خرید محصولات بهداشت و مراقبت از مو بپردازند. روش درمان موخوره شامل خرید یک شامپو متناسب با نیاز ما است. اگر موخوره دارید، باید شامپو ضد موخوره بخریم. اگر موهایمان خشک است، باید از محصول مناسب موهای خشک استفاده کنیم. وجود مواد مغذی در محصول خیلی مهم است. روغن آرگان، بادام، پانتنول و… به درمان این مشکل کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راه‌های تقویت مژه بعد از اکستنشن

3. از شستن بی‌رویه و نادرست موهای خود پرهیز کنید.

شستشوی بیش از حد موها نه تنها روش درمان موخوره خوبی نیست، بلکه مقدار آن را افزایش می‌دهد و به خشک شدن ریشه و ساقه مو کمک می‌کند. ریشه‌ها معمولا آلودگی بیشتری به خود جذب می‌کنند و به دلیل برخورد مستقیم با غدد سبابه، چرب‌تر می‌باشند. هنگام شستشوی موها، برای ریشه‌ها زمان بیشتری بگذارید؛ ماساژ دادن بیش از حد ساقه مو در کف باعث ایجاد خشکی می‌شود، چرا که ساقه مو به خودی خود چربی کمتری دارد و در این صورت ممکن است زبر شود و موخوره بر آن پدید آید. اگر موهای چربی دارید، در روش درمان موخوره می‌توانید هر روز موهایتان را بشویید، اما اگر موهایتان خشک اسن این کار موخوره‌های شما را افزایش می‌دهد و سبب ایجاد گره می‌شود.

هنگام خشک کردن مو در حمام حوله را دور موهای خود نپیچانید و تنها روی سر خود بیندازید.

بیشتر بخوانید: آیا بیوتین چاق کننده است؟

 

روش درمان موخوره

 

4. استفاده از سشوار و اتو مو را محدود کنید.

درست است که پس از حمام، نباید موهایمان را به حال خود بگذاریم؛ اما باد خیلی گرم سشوار و حرارت بیش از اندازه اتو مو موجب سوختگی مو می‌شود. روش درمان موخوره با استفاده از کاهش مصرف سشوار و اتو صدمات وارده به فولیکول مو را کاهش می‌دهد و از خشکی تار مو جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود که از باد ملایم یا خنک سشوار استفاده کنید و هر چند وقت یک بار و در موارد ضروری موهای خود را اتو بکشید. هنگام استفاده از سشوار، آن را از موهایتان دور کنید و به موها نچسبانید. اتو مو علاوه بر دمای بالایی که دارد موها را می‌کشد و احتمال ایجاد موخوره را بیشتر می‌کند.

5. موهای خود را مرطوب کنید.

از محصولات مراقبت از مو استفاده کنید و رطوب رسانی و هیدراتاسیون موهای خود را جدی بگیرید. روغن‌های گیاهی به صورت جداگانه می‌توانند موهای شما را مرطوب کنند و مانند ماسک مو تاثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: 5 روش خانگی برای پرپشت کردن ابروها

 

روش درمان موخوره

 

6. در بستن موهای خود خلاقیت به خرج دهید.

اولین روش درمان موخوره این است که موهای خود را باز بگذارید و آن‌ها را کمتر ببندید. اگر این کار برای شما دشوار است باید در جمع کردن موهایتان تنوع به خرج دهید و آن‌ها را از حالت دم اسبی و گوجه‌ای خارج کنید. این مدل موها سبب کشیدگی بافت مو و تضعیف آن می‌شوند و به مرور آن‌ها را دچار موخوره می‌کنند. مدل مویی را انتخاب کنید که ساقه مو را نکشد و باعث شکنندگی آن نشود.

دیگر اشتباه در زمان بستن موها این است که پیش از خشک شدن مو و زمانی که خیس است آن را ببندیم. این کار نیز در تضاد با روش درمان موخوره قرار دارد و منجر به صدمه می‌شود. از کش مو ساتن استفاده کنید و پارچه‌هایی که موهایتان را سفت می‌کنند و میکشند را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از اصلاح صورت جوش نزنیم؟

7. روبالشی ساتن، یک ایده جذاب و راحت

استفاده از روبالشی ساتن هم یک روش درمان موخوره خوب و آسان است، هم به خانه شما جلوه زیبایی می‌دهد. پارچه‌های نرم همچون سانم هم برای کش مو، هم برای رو بالشی و کلیه جاهایی که مو مکررا با آن برخورد دارد مناسب اند و کمک می‌کنند تا اصطکاک کاهش یابد و موها مدام با جسمی سخت برخورد نکنند.

 

روش درمان موخوره

 

8. موهای خود را کمتر رنگ کنید.

رنگ و دکلره رطوبت مو را از بین می‌برند و سبب کاهش خاصیت کشسانی و ضرر به موها می‌شوند. این مواد شیمیایی حتی می‌توانند موها را بسوزانند و جلوی ترمیم و بازسازی آن‌ها را بگیرند.

9. نور آفتاب و آلودگی‌های محیطی دشمن موهای شما هستند.

روش درمان موخوره به وسیله کاهش برخورد موها با نور خورشید سبب کاهش آسیب به کوتیکول مو می‌شود و آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد. اشعه ماوراء بنفش و گرد و غبار سلامت موها را به خطر می‌اندازند و خشکی، زبری و شکنندگی را باعث می‌شوند. بهتر است از محصوات ضد آفتاب، کلاه، شال و… استفاده کنید و از موهایتان محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: ده بیوتی بلاگر برتر ایرانی

10. موهای خود را کوتاه کنید.

نوک گیری موها و کوتاه کردن قسمت‌هایی که دچار موخوره شده کمک بسیاری به شما می‌کند. موهای شکافته شده و شکسته بدون کوتاهی ترمیم نمی‌شوند و تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است ک موهای سالم و بدون موخوره خود را نجات داده و برای کوتاهی دست به کار شوید. هر چه زودتر جلوی پیشروی موهای خود را بگیرید و بدانید که با کوتاه نکردم موها، مشکل شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. هر 6 هفته یک بار به نوک گیری موها بپردازید و حتی اگر موهای سالمی دارید هر 4 ماه یک بار موهایتان را کوتاه کنید.

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

یک پاسخ

  1. اول نوشته بودید که نور خورشید برای موخوره خوبه بعد نوشتید از نو خورشید اجتناب کنید این چه جوره شه اخه…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *