چطور یک پد بهداشتی خوب را انتخاب کنید

امروزه محصولات بهداشتی گوناگونی برای رعایت بهداشت و جلوگیری از نفوذ خون خارج شده از بدن به لباس زیر، در دوران قاعدگی موجود هستند، یکی از این محصولات پدهای بهداشتی و یا نوار بهداشتی می باشند که به دو صورت یکبارمصرف و پارچه ای قابل شستشو می باشند. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور یک پد بهداشتی خوب را انتخاب کنید.

یکی از اصول اولیه زندگی هر فرد، رعایت بهداشت جنسی است که این موضوع در بانوان به دلیل پروسه قاعدگی از حساسیت حساسیت بیشتری برخوردار است. نوار بهداشتی ها با وجود اینکه در دسته محصولات جنسی قرار نمی گیرند ولی به طور غیرمستقیم بر روی سلامت جنسی موثر هستند، به این دلیل که اگر دوره قاعدگی منظم نباشد و یا دوره آن، بیش از اندازه طول بکشد موجب اختلال در روابط زناشویی می شود و یا این که خود فرد را نیز دچار مشکلات مختلف می کند.

نوار بهداشتی یکی از ملزومات بهداشتی است که با رعایت نکاتی در حین استفاده از آن، موجب می شود تا این دوره طبیعی به بهترین شکل ممکن پشت سر گذاشته شود. بسیاری از برند های نا معتبر محصولات غیر استانداردی را تولید می کنند، بدین صورت که به منظور افزایش قدرت جذب از پودرها و مواد شیمیایی نامرغوب استفاده می کنند که موجب حساسیت پوستی، خارش و التهاب می شوند، بنابراین سعی کنید از محصولات معتبر و استاندارد و دارای مجوز استفاده کنید.

پدهای بهداشتی نسبت به تامپون و کاپ های قاعدگی طرفداران بیشتری دارند زیرا خارج از بدن قرار می گیرند. پدهای یک بار مصرف جهت استفاده، به لباس زیر چسبانده می شوند و تنوع زیادی در سایز، جنس، میزان جذب، میزان ضخامت، معطر بودن، بالدار و یا ساده بودن، قابل استفاده در شب و روز را دارند.

پدهای بهداشتی یکبار مصرف معمولا استریل هستند و از 4 لایه تشکیل می شوند که عبارتند از: لایه زیرین پد، لایه مرکزی با قابلیت جذب کنندگی ( معمولا از سلولز ساخته می شود )، لایه بالایی پد و لایه چسبنده که در زیر پد قرار گرفته و پد را به لباس زیر می چسباند. جنس لایه بالایی پدهای بهداشتی از کتان، پنبه است و برخی از مدل ها به صورت مشبک تولید می شوند.

چطور یک پد بهداشتی خوب را انتخاب کنیداستفاده از انواع پدهای بهداشتی برای چه افرادی و در چه زمانی مناسب هستند

نوار بهداشتی ها دارای انواع ضخیم، بالدار، مشبک، ساده و مخصوص شب هستند که هر فرد بسته به نیاز خود یکی از این انواع را استفاده می کند. فاکتور اصلی در انتخاب نوار بهداشتی قدرت جذب بالا، نداشتن نشتی در شب، ضد آلژی بودن و قدرت چسبندگی آن به لباس زیر است که در طول روز که میزان فعالیت بالاتر است روی لباس زیر ثابت باقی بماند. نوار بهداشتی ها از نظر زمان استفاده، به دو دسته مناسب شب و مناسب روز تقسیم می شوند، نوار بهداشتی هایی که مخصوص استفاده در طول شب هستند معمولا دنباله بلند تر و قدرت جذب بالاتری دارند که مانع از ایجاد استرس ناشی از نشت خون و ترشحات در طول شب می شوند. نوار بهداشتی هایی که مناسب استفاده در روز هستند ضخیم تر بوده و باجذب و انتقال خون و ترشحات به لایه های پایین تر سبب احساس خشکی و راحتی بیشتری در طول روز می شوند.

  • پدهای بهداشتی در اندازه های خیلی بزرگ، بزرگ، متوسط و سایز کوچک موجود هستند و هر فردی متناسب با جثه خود یکی از این سایز ها را انتخاب می نماید.
  • پدهای یکبارمصرف مشبک، به دلیل قدرت جذب بالا برای استفاده در شب بسیار مناسب هستند، و همچنین برای افرادی که حجم بالای خونریزی دارند نیز مناسب هستند.
  • پدهای کوچک و روزانه برای استفاده در روزهای آخر پریود مناسب هستند.
  • پدهای پنبه ای و کتان برای افرادی که دچار حساسیت و اگزما هستند بسیار توصیه می شوند.
  • افرادی که دوران قاعدگی بیش از 5 روز را دارند بهتر است از پدهای معطر استفاده نکنند زیرا ممکن است موجب اگزما، سوزش و خارش شوند.
  • وجود رایحه خوشبو در نوار بهداشتی یکی دیگر از فاکتور های مهم است که در زمان خرید باید به آن توجه نمود چون با توجه به مدت ماندگاری و استفاده زیاد در طول روز از ایجاد بوی بد، جلوگیری کرده و حس خوبی را نیز به مصرف کننده می دهد.
  • پدهای خیلی نازک جهت رعایت بهداشت برای روزهایی غیر از دوران قاعدگی و برای خانم های باردار بسیار مناسب است.
  • پدهای نازک با بسته بندی تکی به دلیل امکان حمل راحت تر برای استفاده در سفر نیز بسیار مناسب هستند.

چطور یک پد بهداشتی خوب را انتخاب کنیدپدهای پارچه ای قابل شستشو

برخی از پدها پارچه ای و قابل شستشو هستند ونسبت به پدهای یکبار مصرف کمی حجیم تر و بزرگ تر هستند.  به دلیل یکبار مصرف نبودن برای حفظ محیط زیست بسیار موثر هستند و به کاهش تولید زباله ها بسیار کمک می کنند. این پدها چندین سال قابل مصرف هستند. جنس این پدها از پارچه های جاذب پنبه ای و کنفی بوده  که حساسیت و مشکلات پوستی و عفونی ایجاد نکنند و به دلیل این که از مواد شیمیایی ساخته نشده اند، بوی بدی را هم در اثر تماس باخون از خود ایجاد نمی کنند.

پدهای قابل شستشو از قرار گرفتن چند لایه از پارچه تولید می شوند که هر فرد به راحتی می تواند این نوع پدها را درست کند. پدهای قابل شستشو به راحتی تمیز می شوند و برای خشک شدن بهتر است در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار گیرند که در این صورت بو نمی گیرند و ضد عفونی هم می شوند.

نحوه استفاده از پد بهداشتی یکبار مصرف

ابتدا پوشش چسب نوار بهداشتی را که در زیر آن قرار دارد جدا کنید. سپس قسمت چسب دار نوار بهداشتی را ب داخل شورت خود بچسبانید و در جای مناسب خودش فشار دهید تا محکم شود و در حالت سکون قرار گیرد. تا جای ممکن از لباس زیر نخی استفاده کنید. شما باید نوار بهداشتی خودتان را هر 4 ساعت یکبار تعویض کنید و مهم نیست که جریان خون شما به چه صورت است و اگر شدت خونریزی زیاد بود هر 2 ساعت یکبار نوار بهداشتی را تعویض کنید. جمع شدن خون درون نوار بهداشتی سبب به وجود آمدن بوی بد و پخش شدن میکروارگانیسم ها و باکتری های مهبل به داخل نوار بهداشتی می شود و حتما باید تعویض شود. قبل از تعویض مهبل را شستشو دهید و کاملا خشک کنید و سپس نوار بهداشتی جدید را استفاده نمایید. دقت کنید که نوار بهداشتی استفاده شده را داخل دستمال کاغذی قرار داده و داخل کیسه زباله بیاندازید.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *