آیا لایه‌برداری پوست عوارض دارد؟

آیا لایه‌برداری پوست عوارض دارد؟

عوارض جانبی لایه‌برداری پوست صورت با TCA

اگر لایه‌بردار شیمیایی TCA  توسط یک درماتولوژیست مجرب اعمال شود، عوارض جانبی آن کم و موقت خواهد بود. این عوارض شامل قرمزی، خارش و روشن یا تیره شدن پوست است. رعایت کردن دستورات پزشک برای جلوگیری از عوارض جانبی پس از لایه‌برداری شیمیایی، حیاتی است. در همین رابطه از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید، طبق دستورات پزشک از پوست خود مراقبت کنید و از برنزه کردن بپرهیزید. پوست ناحیه درمان را نخارانید، پوسته‌هایش را نکنید، از لوازم آرایشی استفاده نکنید و قبل از بهبودی پوست بانداژ را باز نکنید.

یکی از عوارض جانبی شناخته شده لایه‌برداری پوست صورت و بدن با TCA  احتمال ظهور تبخال است. دکتر بیلی می‌گوید: «فعال شدن ویروس تبخال هرپسی همیشه یکی از نگرانی‌هاست. افرادی که تاریخچه‌ای از تبخال دارند، برای پیشگیری، باید قبل و در هنگام لایه‌برداری و روزهای ابتدایی فرایند بهبود، از داروهای ضد ویروسی استفاده کنند». لایه‌بردارهای TCA  متنوع و درمان رایج زیبایی محسوب می‌شوند که قادر به درمان بسیاری از مشکلات پوستی در زمان کمی است. به دلیل قدرت بالقوه لایه‌بردارهای TCA، باید در مورد استفاده از داروهای بی‌نیاز به نسخه، بسیار محتاط بود.

لایه‌برداری پوست صورت به ندرت منجر به ایجاد عوارض جانبی جدی شده اما خطرات مشخصی همچنان در این روش وجود دارد. این خطرات شامل زخم، عفونت، تورم، تغییر در توناژ رنگی پوست و ابتلا به تبخال است. می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های پزشکی به طور کامل و بیان تمامی سابقه پزشکی خود به پزشک معالج، از این خطرات جلوگیری کرد. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند مزایایی برای پوست داشته باشد. لایه‌برداری می‌تواند ظاهر جوان‌تری به پوست داده و چین و چروک‌ها، رنگدانه‌های ناگهانی، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و لکه‌های تکه‌ای را از بین ببرد.

در رابطه با لایه برداری‌های شیمیایی پوست لازم است بدانید، هنگامی که این فرآیند توسط متخصص پوست و زیبایی یا جراح زیبایی مجرب انجام شود، عمل لایه‌برداری با ایمنی بیشتری انجام خواهد شد. در لایه‌برداری سطحی و متوسط، عوارض جانبی خفیف ناشی از لایه‌برداری شیمیایی پوست مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن معمولاً یک یا دو روز پس از انجام درمان کاهش می‌یابد. عوارض جانبی ناشی از لایه‌برداری عمقی معمولاً بیشتر بوده و زمان ریکاوری طولانی‌تر است. عوارض جانبی جدی‌تر مانند عفونت و زخم شدگی نیز امکان‌پذیر است؛ به خصوص در لایه‌برداری متوسط و عمقی. با این‌حال، هنگامی که فرآیند توسط یک پزشک خبره انجام شود، عوارض جانبی بسیار غیرمحتمل است.

آیا لایه‌برداری پوست عوارض دارد؟

چند مورد از عوارضی که ممکن است در لایه‌برداری ایجاد شود

عفونت

خطر عفونت با ویروس تب‌خال، هر فردی را با هر نوع لایه‌برداری پوست تهدید می‌کند. لذا تمامی این افراد باید از دو روز قبل از لایه‌برداری، به مدت ۷ روز تحت درمان پیش‌گیرانه با داروهای ضدویروس قرار بگیرند.

ایجاد جوشگاه

اگر چه این موضوع نادر است، اما ممکن است جوشگاه (اسکار) ناشی از لایه‌برداری با فنل رخ دهد که برای بیمار ناراحت‌کننده است. نواحی دور دهان به ویژه لب فوقانی و نواحی روی فک تحتانی شایع‌ترین محل بروز اسکار هستند. اسکار ممکن است در نتیجه مراقبت ناکافی از زخم پس از لایه‌برداری رخ دهد.

بی‌رنگ شدن پوست

ممکن است بیمارانی که تحت لایه‌برداری با فنل قرار می‌گیرند، دچار بی‌رنگ شدن پوست شوند. علت آن است که در این لایه‌برداری، ملانوسیت‌ها که مسئول ساختن رنگ‌دانه‌های پوست هستند، قابلیت تولید رنگ‌دانه (ملانین) را از دست می‌دهند و این موضوع موجب می‌شود که پوست نمای بی‌رنگ پیدا کند.

آیا لایه‌برداری پوست عوارض دارد؟لایه‌برداری با کرم

برای کم‌تر شدن هر چه بیشتر عوارض پوست در استفاده از کرم‌های لایه‌بردار در ابتدا باید نوع پوست را تشخیص بدهیم، برای پوست‌های چرب لایه‌بردارها باید محلول در چربی باشد و برای کرم لایه‌بردار برای پوست خشک، کرم باید محلول در آب باشد. برای تشخیص نوع پوست خود هم باید بدانید پوست چرب براق است، پوست خشک، خشن و نازک و دارای منافذ ریز است. اما پوست معمولی ترکیبی از هر دو پوست بوده، به عبارت دیگر نه علائم خشکی دارد و نه علائم چربی.

نحوه عملکرد لایه‌بردارهای پوست چگونه است؟

محلول‌های شیمیایی که امروزه تحت عنوان لایه‌بردار بدن و پوست در بازار وجود دارند، تحت یک سری فعل و انفعالات شیمیایی موجب تخریب سلول‌های مرده پوست شده و با توجه به میزان غلظت آن‌ها، معمولا پس از 1 تا 14 روز مصرف مداوم، سلول‌های مرده را از روی پوست برداشته و سلول‌های جدید پوستی را جایگزین آن‌ها می‌کنند. لذا بهتر است از لایه‌بردار پوست در نقاط حساس صورت مانند دور چشم‌ها و دور دهان استفاده نشود چرا که این عمل منجر به ایجاد التهابات پوستی می‌شود.

آیا لایه‌برداری پوست عوارض دارد؟

تعداد دفعات لایه‌برداری در انواع  پوست

از مهمترین مزایای لایه‌برداری پوست می‌توان به جوان‌سازی و شادابی آن و روشن شدن رنگ پوست اشاره کرد. اما لازم است بدانید استفاده از مواد لایه‌بردار پوست برای انواع پوست متفاوت بوده و بسته به نوع و جنس پوست استفاده از این مواد و رسیدن به نتیجه دلخواه متفاوت است. پس بهتر است در ابتدای امر از مواد ضعیف‌تر استفاده کرده و پس از مشاهده واکنش پوست، تعداد دفعات استفاده از لایه‌بردار پوست و میزان غلظت آن مشخص شود. اما نکته قابل توجهی که در لایه‌برداری برای همه پوست‌ها وجود دارد این است که نباید عمل لایه‌برداری بیشتر از 2 تا 3 بار انجام داد. لایه‌برداری پوست‌های خشک باید با مراقبت بیشتری صورت گیرد و 1 تا 2 بار در هفته کفایت می‌کند چرا که این نوع پوست سلول مرده کمتری را تولید می‌کند. این در صورتی است که پوست‌های چرب میزان بیشتری سلول مرده را روی خود جمع می‌کنند و عمل لایه‌برداری می‌تواند تا 3 بار در هفته نیز صورت گیرد. استفاده از مواد لایه‌بردار پوست برای پوست‌های حساس باید با دقت بیشتری صورت گیرد و از نوع ضعیف آن استفاده شود.

بهترین زمان برای لایه‌برداری چه زمانی است که پوست آسیب کمتری ببیند

برای عمل لایه‌برداری پوست بهتر است در فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان که نور خورشید و آسیب‌های ناشی از آن کمتر است اشاره کنیم. البته در هر شرایطی بعد از لایه‌برداری برای مراقبت از سلول‌های پوستی باید از ضد آفتاب‌ها استفاده کنیم. همچنین خوب است بدانید بهترین زمان برای لایه‌برداری صبح‌ است، چرا که پوست در شب به ساختن سلول‌های پوستی جدید می‌پردازد.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *