چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیم

چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیم

 

یک کرم ضد آفتاب مرغوب می تواند به خوبی پوست را در مقابل اشعه های مضر آفتاب پوشش داده و از پوست به خوبی محافظت کند. حال این سوال پیش می آید که چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیم؟ برای انتخاب یک ضد آفتاب مرغوب علاوه بر اثر بخش بودن و داشتن مجوز از سازمان غذا و دارو علامت استاندارد، باید به تاریخ تولید و انقضای آن نیزتوجه کرد.

تاریخ تولید از این جهت مهم است که اگر محصول مورد نظر به تازگی تولید شده باشد تا چند ماه آینده قابل استفاده خواهد بود، پس باید از خرید ضد آفتاب هایی که به تاریخ انقضای خود نزدیک هستند بپرهیزید. کرم های ضد آفتاب اغلب تا 3 سال پس از تاریخ تولید انقضا می شوند.

پس از انقضا شدن ضد آفتاب شاید کرم در ظاهر سالم باشد ولی دیگر اثر بخشی خوبی برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه های مضر آفتاب را نخواهد داشت و حتی ممکن است فرد را دچار حساسیت پوستی و خارش کند. ممکن است پس از انقضا شدن کرم ضد آفتاب میکروب ها و باکتری هایی در آن رشد کنند که در صورت استفاده کردن بر روی پوست عفونت ایجاد نمایند.

معمولا ضد آفتاب ها پس از انقضا شدن بافت و فرم خود را از دست می دهند و بوی بدی دارند. حتی اگر تاریخ انقضای روی بسته بندی آن قابل مشاهده نباشد به این طریق می توان مطمئن شد که کرم انقضا شده است. گاهی از اوقات این تغییر فرم و بافت ممکن است به دلیل نگهداری کردن در جای نامناسب زود تر از تاریخ انقضا رخ دهد. کرم ضد آفتاب برای اثر بخشی هر چه بهتر باید در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شود. در نتیجه اصولی نگهداری کردن از کرم ضد آفتاب سبب می شود تا زودتر از موعد انقضا نشود.

چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیمدر هنگام خرید ضد آفتاب مرغوب به دنبال عبارت های زیر بر روی بسته بندی آن باشید

  • طیف گسترده یا broad spectrum (محافظت از پوست در مقابل دو اشعه UVA و UVB )
  • غیر کومدون زا (مانع از بسته شدن منافذ پوست در اثر استفاده می شود )
  • بدون عطر
  • بدون پارابن
  • دارای SPF 30 یا بالاتر باشد (SPF به معنی محافظت از نور خورشید است )
  • بدون چربی
  • تاریخ تولید و انقضا
  • علامت استاندارد و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو
  • وجود یا عدم وجود رنگدانه
  • ترکیبات استفاده شده در ضد آفتاب
  • ضد آب بودن

بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست های حساس

ضد آفتاب های حاوی اکسید فلزی غیر طبیعی، ذرات معلق اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم که اشعه های خورشید را بازتاب و پراکنده می کنند برای پوست های حساس بسیار بهتر از ضد آفتاب های شیمیایی هستند ولی به دلیل مات بودن و بیش از حد سفید کردن پوست بعد از استفاده، طرفداران زیادی ندارد. افراد دارای پوست های حساس ممکن است در اثر استفاده از ضد آفتاب های دارای رنگدانه و معطر دچار حساسیت و التهاب پوستی شوند.

چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیمضد آفتاب مناسب پوست های آکنه دار یا پوست های مستعد آکنه

افرادی که پوست دارای آکنه و یا پوست مستعد آکنه دارند باید به دنبال خرید ضد آفتاب هایی باشند که بر روی آن ها این مورد ذکر شده که مناسب برای پوست های حساس و یا مستعد آکنه می باشد. در این نوع ضد آفتاب ها معمولا از گیاهانی که خاصیت ضد لک دارند مثل گیاه شیرین بیان استفاده می شود که لک ها را محو کرده و تغییر رنگ ناشی از جای آکنه را کاهش می دهند. بهتر است این افراد از ضد آفتاب هایی که دارای فیلتر UVB هستند استفاده کنند زیرا نسبت به فیلتر UVB سبک تر بوده و باید ضد آفتاب برای این افراد فاقد چربی نیز باشد.

استفاده از ضد آفتاب های فیزیکی یا ضد آفتاب های شیمیایی

برای افرادی که پوستی تیره دارند و یا زیاد عرق می کنند بهتر است از ضد آفتاب های شیمیایی استفاده کنند، چون ضد آفتاب های فیزیکی به راحتی با عرق کردن پاک می شوند و ردی سفید رنگ از خود بر جای می گذارند. ضد آفتاب های فیزیکی برای افراد باردار، افراد با پوست حساس و کودکان مناسب می باشند.

توصیه پزشکان در مورد کرم های ضد آفتاب

پزشکان توصیه می کنند از ضد آفتاب ها در تمامی روز های سال و در محیط های باز و محیط های بسته به خصوص در فصول گرم استفاده کنید. در محیط های بسته به این دلیل باید از ضد آفتاب استفاده کرد که اشعه های مضر خورشید از شیشه نیز نفوذ می کنند و به پوست آسیب می رسانند.

پزشکان به استفاده از کرم های ضد آفتاب در تمامی سنین نیز توصیه می کنند حتی برای نوزادان بالای 6 ماه که می خواهند در معرض آفتاب قرار گیرند. ضد آفتاب ها نقش بسیار زیادی در کاهش پیری زودرس، عارضه ملانوما و جلوگیری از سرطان پوست دارند.

پزشکان معتقد هستند که بانوان به جای استفاده از مواد آرایشی تنها از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. وافرادی که طورمداوم در معرض آفتاب قرار دارند باید به طور منظم بعد از هر 2 ساعت کرم های ضد آفتاب را تجدید کنند حتی اگر کرمی که استفاده می کنند از معتبر ترین برند های موجود در جهان باشد.

چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیماشکال مختلف ضد آفتاب ها

  • لوسیون
  • کرم
  • روغن
  • استیک
  • پماد
  • ژل
  • مایع
  • اسپری
  • پد

اگر پوستی چرب دارید

افراد دارای پوست چرب باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که SPF آنها مبتنی بر آب باشند. این نوع ضد آفتاب ها با فرمولاسیون خاص خود یک حالت خشکی و خنک کنندگی بر روی پوست ایجاد می کنند که پوست ملتهب شده را آرام می کنند.

اگر پوستی خشک دارید

افراد دارای پوست خشک چربی کمی بر روی سطح پوست خود دارند که پوست آن ها مستعد حساسیت و احساس کشیدگی می باشد، پس باید از ضد آفتاب های حاوی مرطوب کننده هایی مانند سیلیکون، لانولین و روغن استفاده کنند. بهتر است افراد دارای پوست خشک از ضد آفتاب هایی با SPF بالای 30 استفاده کنند.

اگر پوستی مختلط دارید

برای افراد با پوست مختلط بهتر است از ضد آفتاب های مناسب برای پوست های مختلط و یا فاقد چربی استفاده شود. این افراد بهتر است برای نواحی خشک پوست ابتدا از یک مرطوب کننده استفاده کنند و سپس، از ضد آفتاب مخصوص پوست های مختلط استفاده نمایند.

1

خانم شاهین

شیما بهرامعلیان مدت هاست که می‌نویسد و در مجله‌های آنلاین فعالیت دارد. او گنجینه اصلی خود را تجربه می‌داند و نوشته‌هایی مملو از اطلاعات به روز در رابطه با زیبایی و موضوعات جذاب دیگر دارد؛ این گونه است که تجربیات او به ما انتقال داده می‌شوند، که هم سرگرم کننده اند و هم ترفندهای جالب را به ما می‌آموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *