درمان جوش

8 راه خانگی برای درمان جوش

آکنه از جمله رایج‌ترین معضلات پوستی در جهان است که بیماری غدد سبابه به حساب می‌آید و شامل ضایعات التهابی و غیر التهابی می‌شود. ضایعات غیر التهابی کومدون نام دارند و می‌توانند سر سیاه یا سر سفید باشند. دیگر شکل‌های جوش صورت پاپول، پوستچول، نگول و کیست‌ها هستند که شکل‌های متفاوتی دارند و به دلایل متفاوتی نیز پدیدار می‌شوند. روش درمان جوش خفیف توسط پزشک به وسیله آنتی بیوتیک‌ها و روش درمان جوش وخیم توسط پزشک به وسیله ایزوترتینوئین و دیگر روش‌های تخصصی صورت می‌گیرد.

راه‌های مرسوم دیگر درمان جوش استفاده از سالیسیلیک اسید، نیاسین آمید، بنزوئیل پروکساید و… هستند که ممکن است گران باشند و یا عوارضی مانند قرمزی، خشکی و التهاب را به دنبال داشته باشند. هر چند هنوز هم بهترین ضد جوش‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: پنج راه کلاسیک برای از بین بردن جای جوش

 

 

از طرفی، روش درمان جوش خانگی ممکن است غیر علمی، پر عارضه و غیر قابل دسترس باشد. بسیاری از افراد بدون تحقیق و داشتن علم کافی کارهای مختلفی را برای درمان جوش معرفی می‌کنند که گاه نتیجه عکس دارد و پوست را با ضررهایی مواجه می‌کند که ممکن است تا مدت‌ها به جا بمانند و از بین نروند. اگر به دنبال بررسی روش درمان جوش خانگی هستید و همزمان نمی‌خواهید به خود صدمه بزنید بهتر است با ما همراه باشید. در این مقاله 8 روش در مان جوش خانگی کارآمد نوشته شده که ممکن است به دردتان بخورد.

بیشتر بخوانید: ویتامین C و پنج راه طلایی برای رهایی از جوش‌های ناشی از آن

 

 

درمان جوش

چرا جوش می‌زنیم؟

  • سبوم یا چربی پوست: همان طور که گفتیم این عارضه به غدد سبابه ربط پیدا می‌کند و ترشح بیش از حد سبوم و تغییر در ساختار سبوم آن را تشدید می‌کند.
  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی نقش مهمی در وضعیت سلامت کلی بدن دارد. برای مثال، زمانی که خانم‌ها به عادت ماهیانه دچار می‌شوند و تحولات هورمونی گسترده‌ای را تجربه می‌کنند، استرس آن‌ها افزایش می‌یابد و پوست چرب می‌شود. تغییرات هورمونی می‌تواند ساختار سبوم را عوض کنند و لینوئیک اسید را در آن کم کرده، سبب غلیظ‌تر شدن چربی پوست شوند. به همین دلیل فرد به روش درمان جوش نیاز پیدا می‌کند و پوست او دچار ناهمواری می‌شود.
  • هایپرکراتوز: هایپرکراتوز یا هایپر کراتینیزاسیون به معنای اخلال در کار سلول‌های کراتینوسیت است که سبب کراتین سازی بیش از حد در پوست می‌شود. این سلول‌ها در اپیدرم پوست قرار دارند و با کراتین سازی بیش از حد، لایه شاخی را ضخیم می‌کنند. علت این امر کاهش لینوئیک اسید و در کل اسیدهای چرب و افزایش اینترلوکین است. درباره لینوئیک اسید توضیح دادیم، اما اینترلوکین یکی از مواد واسطه التهابی است که زیاد شدن آن چسبندگی و اتصال سلول‌های لایه شاخی را کم می‌کند و باعث ریزش و ضعف اپیدرم می‌شود. از علل دیگر هایپرکراتوز می‌توان به تابش نور خورشید به پوست و تاثیر آندروژن‌ها اشاره کرد. افزایش استرس، ایجاد کورتیزول و اینترلوکین را به دنبال دارد.
  • التهاب: ملتهب شدن پوست ساخت سبوم را با مشکل همراه می‌کند. این وضعیت سبب افزایش هایپراکتوز و انسداد منافذ باز است.

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از اصلاح صورت جوش نزنیم؟

 

درمان جوش

 

  • آلودگی محیطی: آلودگی‌های محیطی همچون آلودگی هوا، لوازم آرایشی، گرد و غبار، مواد شیمیایی و… برای پوست آسیب بسیاری به دنبال دارند و به خصوص اگر فرد پوست چرب یا حساسی داشته باشد، وی را به روش درمان جوش خانگی نیازمند می‌کنند. هر چه منافذ پوست بزرگ‌تر و ناسالم‌تر باشند، راه ورود آلودگی به پوست بازتر است. این اتفاق خود منافذ پوست را بزرگ می‌کند و این چرخه پر ضرر ادامه می‌یابد. ایجاد جوش به وسیله کثیفی باعث پدید آمدن التهاب نیز می‌شود.
  • باکتری: باکتری‌های مولد جوش پروپیونی باکتریوم و اینترلوکین و قارچ مالاسزیا هستند.
  • ژنتیک: عامل ژنی می‌تواند یک پوست را خشک یا چرب کند. افرادی که پوست چرب و مستعد جوشی دارند و از ابتدا این گونه بوده اند احتمالا به علت ژنتیک خود سبوم بیش از حد تولید می‌کنند.
  • رژیم غذایی: افرادی که لبنیات زیادی مصرف می‌کنند، ممکن است به طور ناخواسته هورمون‌هایی را استفاده کنند که بر روند درمان جوش تاثیر منفی بگذارد و باعث تشدید آکنه شود. لبنیات گاوی پروتئینی به نام بتاکازئین دارد که در بسیاری از افراد باعث ایجاد التهاب می‌شود. قند لاکتوز موجود در آن نیز گاه خوب هضم نشده و با تولید باکتری در روده اثر ناخوشایندی بر پوست می‌گذارد. مصرف بیش از حد شکر، قند مصنوعی و غذاهای چرب نیز پوستتان را پر از آکنه می‌کند و برای سلامت بدن نیز فایده‌ای ندارد. مواد غذایی گلایسمیک جوش‌زا هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها توصیه نمی‌شود.
  • وضعیت روحی: پیش ‌تر به اثرات استرس و اضطراب اشاره کردیم و حال می‌دانیم که ایجاد کورتیزول و اینترلوکین را به دنبال دارد و آکنه را افزایش می‌دهد. همچنین فردی که وضعیت روحی مناسبی ندارد نمی‌تواند انگیزه و اراده کافی برای بهبود سبک زندگی خود به خرج دهد و به همین دلیل سلامتی کلی اعضای بدن او، از جمله پوست، با مشکل روبرو می‌شود.
  • شستن بیش از حد صورت، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب، استفاده از محصولات آرایشی نامناسب، عدم شستشوی صورت، برخورد اشعه UV، عدم رسیدگی به پوست و…

بیشتر بخوانید: چگونه از ریزش مو بعد از زایمان جلوگیری کنیم؟

 

درمان جوش

 

8 روش درمان جوش خانگی

1. به پوستتان سرکه سیب بزنید.

نخستین روش درمان جوش خانگی استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب دارای اسیدهای ارگانیکی است که باکتری‌های مولد جوش را از بین برده، التهاب را درمان می‌کنند و ظاهر پوست را از آکنه پاک می‌نمایند. این روش عفونت‌های باکتریایی و قارچی را نیز بهبود می‌بخشد. سرکه سیب از تخمیر سیب و یا آب سیب فشرده شده به دست می‌آید و و مانند سرکه‌های دیگر، دارای توانایی از بین بردن باکتری و قارچ است. یکی از موارد موجود در این ماده اسید سیتریک است که در درمان جوش موثر واقع می‌شود. سوکسینیک اسید و لاکتیک اسید موجود در سرکه سیب نیز به روش درمان جوش خانگی کمک می‌کنند.

عوارض: اگر با دارو و درمان‌های دیگر همزمان شود می‌تواند دارای عوارض باشد. اگر روش درمان جوش خانگی یا پزشکی دیگری را دنبال می‌کنید، پیش از بهره بردن از سرکه سیب با دکتر خود مشورت کنید. این ماده بسیار اسیدی است و قرار دادن آن به طور مستقیم بر پوست احتمال ایجاد حساسیت و قرمزی را بالا می‌برد. اگر پوست حساسی دارید احتیاط کنید و از یک پزشک مشورت بگیرید.

نحوه مصرف: مقداری سرکه سیب را با 3 برابر آب مخلوط کنید تا رقیق شود. اگر پوست حساسی دارید میزان آب را بیشتر کنید. زمانی که پوستتان تمیز و پاکسازی شده است، آن را به آرامی، با پد یا پنبه به پوستتان بزنید و 5 تا 20 ثانیه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب شستشو دهید و اجازه دهید خشک شود. این کار را 1 یا 2 بار در روز تکرار کنید.

بهتر است پیش از هر چیز تست حساسیت انجام دهید و سرکه سیب را در نقطه کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا با التهاب، تورم و سوزش روبرو نشوید.

بیشتر بخوانید: مزو وایت تراپی چیست؟

 

درمان جوش

 

2. مکمل زینک یا قرص زینک مصرف کنید.

زینک یا روی یک ماده معدنی و ضروری برای رشد سلولی، تولید به اندازه هورمون‌ها، متابولیسم و سیستم ایمنی است. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد با پوست پر از جوش و آکنه میزان زینک کمتری در خون خود دارند و خوردن زینک یک روش درمان جوش خانگی است. این ماده در درمان آکنه شدید و التهابی بسیار موثر بوده و با افزایش روی در خون، جوش‌های وخیم را از بین می‌برد.

عوارض: اگر مقدار بیش از حدی زینک مصرف شود، فرد دچار مسمومیت می‌شود و دل درد، التهاب، اسهال، سردرد و کاهش ایمنی بدن را تجربه می‌کند. برای روش درمان جوش خانگی زینک را به صورت مستقیم روی صورت خود قرار ندهید و آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

3. ماسک عسل و دارچین یک معجزه برای درمان جوش است.

این روش درمان جوش خانگی به جنگ باکتری‌های مولد آکنه می‌رود و ضد التهاب، آنتی باکتریال و مغذی است. عسل و دارچین هر دو دارای این خواص هستند علل اصلی ایجاد جوش یعنی ملتهب شدن پوست و باکتری مضر را نابود می‌کنند. ترکیب این مواد می‌تواند باعث بهبود پوست شود. تحقیقات نشان داده که عسل به تنهایی نیز می‌تواند در درمان جوش موثر باشد. اما هیچ تحقیق و ادعای اثبات شده‌ای مبنی بر تاثیر مستقیم عسل و دارچین بر رفع آکنه وجود ندارد و به پژوهش‌های بیشتری لازم است.

عوارض: معمولا فاقد عارضه است.

نحوه مصرف: 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری دارچین را با یک دیگر مخلوط کنید، به طوری که شکل خمیر به خود بگیرند. پس از پاکسازی صورت، آن را به صورت خود بزنید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. در آخر این روش درمان جوش خانگی صورتتان را کاملا شستشو دهید و اجازه دهید خشک شود.

بیشتر بخوانید: چگونه موهای خشک و وز را در خانه درمان کنیم؟

 

درمان جوش

 

4. لک‌های ناشی از جوش و نقاط دارای آکنه را با روغن درخت چای از بین ببرید.

روغن درخت چای یک روغن ضروری بومی استرالیا می‌باشد که ضد باکتری است و التهاب، تورم و قرمزی را کاهش می‌دهد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که قرار دادن روغن درخت چای بر پوست روش درمان جوش خانگی خوب و نتیجه بخشی است. یک تحقیق که بر اثر ضد جوش‌های مختلف تمرکز کرده بود و این ماده را با بنزوئیل پروکساید مقایسه می‌کرد، نشان داد که هر دو به درمان جوش کمک می‌کنند اما روغن درخت چای خشکی و سوزش کمتری به دنبال دارد. آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی در استفاده طولانی مدت مقاومت باکتری‌های موجود در بدن را بالا می‌برند و از این رو، روغن درخت چای جایگیزینی مناسب برای آن‌ها است.

عوارض: این روغن برای افراد بزرگسال مناسب بوده و بسیار قوی است. اگر رقیق نشود ممکن است با عارضه همراه باشد. روغن درخت چای در برخی افراد آلرژی ایجاد می‌کند.

نحوه مصرف: مقداری از روغن درخت چای را با 9 برابر آب مخلوط کنید. یک پد یا پنبه را درون مخلوط قرار دهید و بعد آن را به نقاط دارای جوش و آکنه بزنید. در صورت نیاز از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را 1 یا 2 بار در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای مراقبت از فیلر لب

 

درمان جوش

 

5. چای سبز را بر پوست خود قرار دهید.

از جمله موارد موجود در روش درمان جوش خانگی چای سبز است که به واسطه وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار اثر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و ضد جوش است. پلی فنول‌های درون آن باکتری‌های مولد عفونت و جوش را نابود می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند. با از بین رفتن این دو عامل پدید آمدن آکنه، به هموار سازی پوست کمک می‌شود و جوش‌ها کاهش می‌یابند. تحقیقات زیادی مبنی بر موثر بودن نوشیدن چای سبز در روش درمان جوش خانگی صورت نگرفته و تنها پژوهش‌هایی کوچک انجام شده است. نوشیدن چای سبز همچنین قند خون را کاهش می‌دهد که خود علتی برای از بین رفتن آکنه است.

بسیاری از محققان بر این باور اند که قرار دادن چای سبز به طور مستقیم بر پوست، جوش را رفع می‌کند و به علت وجود آنتی اکسیدان‌های خاص که اصلی‌ترین آن‌ها EGCG است، تولید سبوم را کاهش داده، با التهاب می‌جنگد و جلوی رشد آکنه را می‌گیرد. این گونه ظاهر پوست بهتر می‌شود و ترمیم می‌یابد.

عوارض: معمولا فاقد عارضه است.

نحوه مصرف: چای سبز را برای 3 تا 4 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید سرد شود. یک پد یا پنبه را به آن اغشته کنید و به پوستتان بزنید. همچنین می‌توانید چای سبز را به پوست خود اسپری کنید. سپس اجازه دهید تا خشک شود. همچنین می‌توانید باقی مانده برگ‌های چای را به عسل اضافه کنید و یک ماسک بی‌خطر و جذاب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: کاشت ناخن در منزل به ساده ترین روش

 

درمان جوش

 

6. از فندق افسونگر بهره ببرید.

فندق افسونگر یا فندق جادوگر عصاره پوست و برگ درختچه‌ای به همین نام است که در آمریکای شمالی استخراج می‌شود. این ماده حاوی تانن است. تانن ضد باکتری و ضد التهاب است و به همین دلیل کاربرد زیادی در روش درمان جوش خانگی دارد. بسیاری از افراد و کمپانی‌ها از این ماده برای از بین بردن مشکلات پوستی همانند شوره، اگزما، رگ‌های واریسی، سوختگی، کبودی، نیش حشرات و در نهایت آکنه استفاده می‌کنند. تحقیقات کمی در رابطه با موثر بودن فندق افسونگر در روش درمان جوش خانگی صورت گرفته که همان‌ها نشان می‌دهند این ماده برای پوست مستعد آکنه مفید است. این ماده التهاب و تحریک پوست را کاهش می‌دهد و آنتی باکتریال است.

عوارض: معمولا فاقد عارضه است.

نحوه مصرف: در یک ماهیتابه، یک قاشق غذاخوری پوست فندق افسونگر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و اجازه دهید 30 دقیقه خیس بخورد. سپس اجازه دهید تا این ترکیب به جوش بیاید و پس از جوشیدن، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و 10 دقیقه بپذید. مخلوط را از حرارت اجاق دور کنید و 10 دقیقه به حال خود بگذارید. اکنون مایع را صاف کنید و در ظرف بسته بندی کنید و زمانی که پوستتان تمیز است، با استفاده از یک پد پنبه‌ای یا پنبه آن را به پوستتان بزنید. این ماده را 1 یا 2 بار در روز بر پوست خود قرار دهید. نسخه‌های تجاری و بسته بندی شده فندق افسونگر ممکن است تانن نداشته باشند و در نتیجه روش درمان جوش خانگی شما را بی‌فایده کنند.

بیشتر بخوانید: 10 راه برای برطرف کردن قرمزی رنگ مو در خانه

 

درمان جوش

 

7. از مرطوب کننده‌ای شگفت انگیز به نام آلوئه ورا استفاده کنید.

آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری است که برگ‌های آن ماده‌ای مانند ژل تولید می‌کنند. این ژل در کرم مرطوب کننده و آبرسان، لوسیون‌ها، کرم دست، پماد و مواد شوینده استفاده بسیاری دارد و برای درمان خشکی، خراشیدگی، بثورات، سوختگی و سایر بیماری‌های پوستی مورد مصرف قرار می‌گیرد. زمانی که ژل آلوئه ورا را روی پوست خود قرار می‌دهید به کاهش التهاب و از بین بردن اثر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنید.

آلوئه ورا سالیسیلیک اسید، آنتی اکسیدان و گوگرد دارد که همگی برای درمان جوش مناسب اند. ترکیب آلوئه ورا و ترتینوئین و همچنین آلوئه ورا و روغن درخت چای روش درمان جوش خانگی تاثیر گذاری است که کارایی آن به واسطه تحقیقات معتبر به اثبات رسیده، اما اثر این ماده بدون ترکیب با مواد دیگر همچنان در دست بررسی است.

عوارض: معمولا فاقد عارضه است.

نحوه مصرف: ژل آلوئه ورا را با استفاده از یک قاشق، از برگ آن جدا کنید و آن را مستقیما به پوست خود بزنید و پخش کنید. این کار را 1 یا 2 بار در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت، از صفر تا صد!

 

درمان جوش

 

8. مکمل روغن ماهی بخورید.

مکمل روغن ماهی دارای امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری است. این اسیدهای چرب رژیم غذایی را منظم می‌کنند و باعث تقویت بدن می‌شود. مکمل روغن ماهی ضد التهاب مرتبط با آکنه است و از این رو در درمان جوش اثر مثبت دارد. زمانی که فرد به قدر کافی ماهی مصرف کند، کمتر نیاز به این مکمل‌ها دارد اما حال که افراد چنین کاری را نمی‌کنند ناچار اند تا از این قرص یا کپسول بهره ببرند. امگا 3 موجود در مکمل روغن ماهی دو نوع است که یکی DHA و دیگری EPA می‌باشد که تحقیقات ثابت کرده مقدار زیادی از آن‌ها به روش درمان جوش خانگی کمک می‌کنند.

عوارض: معمولا فاقد عارضه است.

بیشتر بخوانید: تاثیر رژیم غذایی در خلق و خو

 

 

 

1

سوگند شریفی

سوگند شریفی دانشجوی تئاتر دانشگاه تهران، عاشق و شیفته حوزه آرایشی بهداشتی است و هنر را آمیخته با زیبایی می‌داند. او فعالیت‌های آنلاین را دوست دارد و می‌گوید اینترنت بهترین اختراع بشر است. می‌نویسد و می‌خواهد با این کار چیزهایی که می‌داند را در دسترس همه قرار دهد‌. چون مد، زیبایی و سلامت باید برای همه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *